Slovenský oblíbenec a nekonečný pohodář Miro Žbirka vydal začátkem října velmi povedené dvojalbum s prostým názvem "Double Album" obsahující čtrnáct písní ve slovenštině a dvanáct věcí v angličtině. Jen pomálu však dal ochutnat z novinek během svého křtu v pražském Lucerna Music Baru.
Live: Miro Žbirka
místo: Lucerna Music Bar, Praha
datum: 25. října 2018
setlist: 22 dní, Možno sa ti zdá, Fair Play, Zažni, Balada o polných vtákov, Rob Cass: Let It Be + Can't Buy Me Love, Čo bolí, to prebolí (feat. Martha), Biely kvet, Hey Jude, Skúška snov, Dievča, Atlantida, Mám rád
Fotogalerie
© Tomáš Rozkovec / @musicserver.cz Miro Žbirka se netají tím, že by příští rok v prosinci chtěl na počest svojí čtyřicetileté kariéry uspořádat koncert v O2 areně, na který by si pozval (McCartneyho) muzikanty, s nimiž natáčel právě poslední album. To jsou ale plány až za rok, teď je teď. Před pár dny Žbirka oslavil již své šedesáté šesté narozeniny, s oslavou vzniku své nové desky to ale na čtvrtečním křtu moc nepřeháněl. Na to, že se natáčela v legendárním Abbey Road v Londýně, by si zasloužila většího povšimnutí, ne jen ukázku dvou nových singlových věcí, které už z léta známe z festivalů.
Možná že onen setlist zůstal právě z letní festivalové sezóny, opíral se totiž hlavně o slavné Žbirkovy hity. Nových věcí dal mnohem méně, než by si člověk od představení nového alba, jemuž byl koncert zasvěcen, představoval. Na druhou stranu koncert bez "Bieleho kvetu", "Atlantidy" či "22 dní", které již doslova zlidověly, by asi nebyl kompletní. Publikum si pro tyto hitovky přišlo a bez nich by možná ani neodešlo.
© Tomáš Rozkovec / @musicserver.cz První z pěti avizovaných křtů, které se ještě uskuteční v Hradci Králové, Brně, Bratislavě a Žilině, zahájil s půlhodinovým setem Pete Brown, jenž Žbirkovi na anglickou část alba otextoval všechny písničky. Ještě než dostal prostor samotný Meky, pustily se poslední dva singly/klipy, tedy
"Dievča" a
"Skúška snov" , které režíroval jeho syn David. Bylo by ale určitě lepší, kdyby snímky přirozeně doplnily hranou píseň a vyměnily by aspoň na chvíli statické logo obalu alba Míly Fürstové, které se za muzikanty po celou dobu promítalo. Obě písně Žbirka s kapelou zahrál na konci koncertu. Dalších novinek jsme se už bohužel nedočkali, a to ani v klasickém setu ani v přídavcích. Škoda. Alba jsou napěchovaná pěknými písněmi.
© Tomáš Rozkovec / @musicserver.cz V půlce setu přizval Meky dalšího hosta, producenta Roba Casse. Ten zapěl největší beatlesovské hitovky, na které před přídavky Žbirka navázal notorickou "Hey Jude". Rovněž nechyběla hymna pro zlomená srdce "Čo bolí, to prebolí", na kterou ho přišla doprovodit Martha. Škoda, že nepřišly Ráchel Skleničková nebo
Katarína Knechtová, které hostují na jeho aktuální desce.
Samotný křest alba byl pojat též netradičně a došlo na něj hned po puštění zmíněných klipů. Kmotry byli zástupce vydavatelství Universal, Pete Brown a Rob Cass. Jinak vše probíhalo podle zažitých tradic, pár milých slov a šampaňské proudem a potom už začal koncert s úvodní "22 dní". Ležérní, nenucený, civilní a pohodový set byl i přes malý počet nových skladeb příjemným pohlazením pro dnešní uspěchanou dobu a do jisté míry i navrácením do minulosti.