V žebříčku nejbizarnějších videoklipů všech dob by mohlo jméno německé skupiny Rammstein zaznít mnohokrát, dokonce tolikrát, že by si zasloužila vlastní kategorii. Právě proto jsme se pokusili před květnovými koncerty v pražském Edenu dát dohromady ty nejprovokativnější klipy, které kdy Lindemannova parta vypustila.
Hned na úvod tu máme coververzi od
Depeche Mode "Stripped", která se oficiálně nikdy na žádném albu
Rammstein neobjevila. Přesto ji lze nalézt na některých edicích druhé generace alba "Sehnsucht". Jedná se také o historicky první skladbu kapely zpívanou v angličtině.
Ačkoliv píseň žádné pobouření nevyvolala, naopak ji například
Dave Gahan ocenil pro její odlišnost od původní verze, klipem již roztočili pochyby o nacistickém smýšlení členů kapely. Rammstein totiž pro video k písni využili sestříhané záběry z nacistického propagandistického filmu "Olympia", kterou režisérka Lena Riefenstahl natočila k letním olympijským hrám v roce 1936. Kapela ovšem jakékoli podobná nařčení popřela a jako reakci nahrála skladbu "Links 2-3-4", kterou odhalila své levicové smýšlení. Členové formace využití kontroverzního filmu odůvodnili čistě uměleckým nadšením nad detaily sportovců a od extrémně pravicové politiky se zcela distancovali.
Třetí a zároveň poslední singl z hůře přijaté desky "Rosenrot" patří k jejím nejsilnějším momentům. Text písně řeší skrývanou homosexualitu silného muže a jeho problémy s tím spojené. A právě toto téma si vybrali i pro doprovodné video.
Jak je jejich zvykem, vyobrazení homosexuality pojali syrově a bez okolků, v co možná nejskandálnější podobě. Video ukazuje těla nahých svalnatých mužů, kteří se naolejovaní proplétají mezi sebou. Nazí se ve snímku objevili i sami členové, vyjma lídra Tilla Lindemanna. Klipem chtěli členové kapely poukázat na to, že homosexualita se může prezentovat veřejně. Pojali to ovšem po svém a vysílání videa bylo třeba ve Spojených státech Amerických zcela zakázáno.
Jedna z nejvýraznějších skladeb, které kdy Rammstein složili, měla původně sloužit jako vstupní pecka pro boxera Vitalije Klička do utkání. Dokonce v roce 2000, ještě před vydáním alba "Mutter", dostala píseň pracovní název "Klitschko". Spolupráce s boxerským šampionem sice nakonec nevyšla, první singl úspěšné desky se alespoň dočkal bizarního videoklipu.
Hlavní roli si v této variaci na pohádku "Sněhurka a sedm trpaslíků" zahrála ruská herečka Julia Stěpanova. Sněhurka tady ovšem není tou milou disneyovskou postavičkou. V podání kapely šňupe zlatý prášek a své trpaslíky, po tom co skončí tvrdou šichtu v dolech, tyranizuje. Klip má značně perverzní nádech a patří mezi komerčně nejúspěšnější v historii skupiny.
První singl "Mein Teil" ze čtvrté řadovky "Reise, Reise" opět vzbudil pozdvižení umocněné i žalobou. Důvodem byla inspirace kanibalem Arminem Meiwesem. Ten si v novinách podal inzerát, na jehož základě se setkal s homosexuálním mužem a následně ho uvařil a snědl. Případ samozřejmě nemohl ujít pozornosti kontroverzním Rammstein a jeho příběh využili v textu skladby. Samotný název písně budil v mnoha médiích nevoli, neboť v Německu jde o slangový výraz pro pánské přirození. Skladba byla ale i tak dokonce nominována na cenu Grammy.
Klip režíroval německý režisér Zoran Bihać, který kromě Rammstein spolupracoval i na vizuálech Lindemannových a Kruspeho vedlejších projektů, a pojal ho, jak je u kapely zvykem, značně provokativně. Hned v úvodu je hlasem basáka Olivera Riedela pronesen onen inzerát, který si Meiwese napsal do novin. To ve studiové verzi fanoušci ovšem nenaleznou. Drsný je také závěr, kdy z útrob stanice metra Deutsche Oper U-Bahn vyprovází v roli psů bubeník Christoph Schneider převlečený za matku kanibala Meiwese svých pět zbylých členů kapely na vodítku a s náhubkem. Na MTV bylo video zakázáno pouštět před jedenáctou hodinou večer.
Singlem "Pussy" ze zatím poslední studiové desky "Liebe Ist Für Alle Da" se povedlo dohnat skandálnost tvorby kapely do zatím nejvyšších rovin. Píseň nepokrytě popisující sexuální tématiku, zejména sado-maso praktiky a sexuální turistiku, vzbudila ohromné kontroverze svou popisnou prezentací sexu. Přesto nebo právě proto jako jediná dosáhla prvního místa v německé hitparádě.
Pod režijní taktovkou velezkušeného Jonase Åkerlunda (
Metallica,
Madonna,
Lady Gaga,
Beyoncé) vznikl klip s četnými pornografickými prvky. I proto byl prezentován pouze na internetu a je umístěn i na mnohých porno stránkách. Ve videu jsou mapovány různé tradiční porno scény, ve kterých si
Till Lindemann vyzkoušel roli plejboje, Christoph Schneider generálního ředitele, Paul Landers kovboje, Oliver Riedel sado-maso praktiky,
Richard Kruspe partyboje a Christian Lorenz transvestitu. S rostoucí stopáží klip přitvrzuje a ke konci již nepokrytě snímá sexuální výjevy všech členů, včetně orgasmu. Na YouTube proto tohle video opravdu nehledejte, zhlédnout ho můžete například
zde
Ze zástupu vizuálních provokací
Rammstein ovšem jeden klip vybočuje. Jedná se o, na poměry kapely, nesmírně povznášející, klidné video k baladické písni "Ohne Dich". Třetí singl z alba "Reise, Reise" se v rámci tvorby skupiny vymyká absencí šokujících momentů i jinak těžké rytmiky. Skladba ovšem byla napsána o mnoho let dříve, než oficiálně vyšla na čtvrtém albu skupiny. První verze balady zazněla na koncertě v roce 2000 a v rámci turné k desce "Mutter" již byla častým účastníkem setlistů.
Video natáčené v rakouských Alpách zachycuje členy formace při výstupu na horu. Jeden ze členů, Till Lindemann, se však během výpravy zřítí. Ostatní členové se na něj překvapivě nevybodnou, ale vynesou ho až na vrchol, kde posléze zemře. Režie působivého snímku se ujal Joern Heitmann, který spolupracoval i se
Scorpions,
Guano Apes či s Coca-Colou a Porsche.