V květnu letošního roku vyšlo u firmy Crystal Production čtvrté album severomoravských R.E.T. s názvem "In Love With Blood". Deska je dalším povedeným přírůstkem do sympaticky se rozpínající rodiny českého doom metalu.
Bůh, krev a smrt, to jsou tři základní pilíře desky "In Love With Blood". Nejlépe to dosvědčuje úryvek ze stejnojmenné písně:
"V krvi se topím / masem se brodím / abych znovu nabyl svou / smrt... Jsem odsouzen k životu / tak povolej čas / aby ukončil mé utrpení." Ačkoli by výňatek mohl ledaskoho odradit pro svou zdánlivou morbiditu, hudba
R.E.T. je naopak balzámem na duši. Je pravdou, že témata dobrovolného odchodu ze světa, lidského zrození a předurčení, životní síly v podobě krve jsou nahlížena, řekněme, skeptickým úhlem. Čiší z nich zádumčivost, ponurost, stísněnost, bezradnost. Jsou však striktně podřízena kompozici, neboť textová stránka jednak představuje pouhé doplnění klenutých, prostor objímajících skladeb, jednak nemůže (v doom metalu) pojednávat o mateřské školce, prvním rande a rudolících milencích.
Použití termínu doom metal je aktualizováním, včleněním
R.E.T. do proudu, díky čemuž si čtenář snáze udělá obrázek o tvorbě souboru. Jenže ona je tu ještě jedna rovina, která je dle mého zajímavější. "In Love With Blood" je totiž ve své podstatě barokní album. Usuzuji tak nejen z rozpolceného vztahu k bohu, který z textů vyplývá, nýbrž také na základě charakteru hudby. Ta je bohatě zdobená, je protkána mnoha nástroji, nikam nepospíchá, prostupuje vzduch, sahá až kamsi na samý okraj heavy metalu. "The Ninth Heart" a "And The World Became Flesh", písně číslo 2 a 5, jsou regulérní vážnou hudbu s jednoznačně barokním nádechem. Ale není třeba hledat inspiraci šestnáctým stoletím pouze na a uvnitř výlisku, stačí si řádně prohlédnout obal alba, na němž je vyobrazen klasicky korpulentní, členitý reliéf zřejmě stropní výzdoby.
Když jsem říkal, že hudba
R.E.T. nikam nepospíchá, nemluvil jsem do větru. Na mysli jsem měl především "The Hymn Of Life", v níž doomem prostupuje kapka trashe i tradičního heavy metalu, přičemž z pozadí zní jakoby chrámové vokály. Monumentálně se tváří i závěrečný opus "Close Encounter" - kompozičně zajímavá struktura, která si zahrává s kombinací klasiky a folklóru.
Toto album není určeno nahodilému posluchači, jenž vyžaduje, aby deska tvořila snesitelnou zvukovou kulisu. "In Love With Blood" si klade vysoké nároky, potřebuje být pozorně a soustředěně vyslyšeno, protože teprve poté se může v plné míře rozprosřít a obejmout vás. Nestačí jedno dvě přehrání, minimem je pět šest a zcela určitě ani takový počet není dostačující.
R.E.T. jednoduše složili a vydali album, které je velice specifické, úzce vyhraněné (nikoli v hudebním slova smyslu) a, nebojme se to zdůraznit, intelektuální. Intelektuální bez jakéhokoli pejorativního podtextu.