shop.musicserver.cz
Julianna Barwick, Lenka Dusilová, Palác Akropolis, Praha, 1.9.2016

Julianna Barwick a Lenka Dusilová zahájily pražský podzim

Vydáno: 07.09.2016 10:20 v sekci Naživo - Wojciech Nowacki | foto: Lucie Levá

Letní prázdniny skončily a 1. září v pražském Paláci Akropolis začala podzimní koncertní sezóna. Julianna Barwick a Lenka Dusilová musely čelit představám o své tvorbě, a proto ten večer proběhl nejen střet odcházejícího léta s nevyhnutelným podzimem, ale i setkání dvou silných ženských osobností.

Live: Julianna Barwick

support: Lenka Dusilová
místo: Palác Akropolis, Praha
datum: 1. září 2016
Fotogalerie

Ženy jsou v oblasti alternativní hudby v současné době hlavní silou. Stará a uznávaná jména nemusí už nic dokazovat, čímž se mění jejich status. Florence + The Machine už ani nepředstírá, že patří do mainstreamového popu, Bat For Lashes se snaží simulovat ještě větší ambice a PJ Harvey v podstatě nejde už vnímat jinak než jako rockovou klasiku. Každá z těchto tří umělkyň zklamala svou poslední deskou, a proto se musíme podívat hlouběji pod povrch alternativního mainstreamu, kde se skrývá například Julia Holter, Marissa Nadler nebo právě Julianna Barwick.

Julianna Barwick, Palác Akropolis, Praha, 1.9. 2016
© Lucie Levá
Tato Američanka získala uznání zejména předchozí, velmi pozitivně hodnocenou deskou "Nepenthe". Julianna na ní multiplikuje svůj hlas, vrství ho a opakuje, čím vytváří éterické ambientní plochy. Výsledek může na jedné straně připomínat zvuk labelu 4AD, na straně druhé jemnější tvorbu Sigur Rós, třeba jako z alba "Valtari". Není to žádné překvapení, "Nepenthe" totiž natočila na Islandu, hraje na ní místní kvarteto Amiina, známé ze spoluprací se Sigur Rós, a desku produkoval Alex Somers, přítel Jónsiho ze stejné kapely, se kterým jako duo Jónsi & Alex vydal podobně ambientní desku "The Riceboy Sleeps". Na letošní novince "Will" Julianna Barwick směleji používá živé nástroje, zvuk klavíru a písničkové struktury, ale v koncertní podobě nejde mezi jednotlivými skladbami slyšet větší rozdíl.

Julianna Barwick rozhodně není zpěvačkou, není ani klavíristkou. Nepůsobí jako producentka elektroniky, ačkoliv během koncertu příležitostně zněla víc synteticky. Nemá výjimečný hlas ani zvláštní vokální schopnosti. Hlas je pro ni pouhý zdroj zvukové vlny, která je opakovaná, vrstvená a neustále modifikovaná. Jednoduché a pomalé klavírní fráze fungují jako dekorace nabízející nenápaditý odpočinek od vokálních gradací. Julianna určitě našla svoje místo a techniku, které se bude se držet a už jen zdokonalovat.

Prostorný vokální ambient vytváří s lehkostí, ale chybí u ní jakákoli narace a vnitřní vývoj skladeb je krutě jednoduchý. Její hudba je prostě cyklická, nekonečné kruhy sobě podobných zvukových vln gradují, nabírají na intenzitě a vracejí se k počátečnímu bodu jenom proto, aby se mohly zopakovat. Periodicita může nést narativní obsah a informační hodnotu, ale v případě Julianny chybí technická a aranžní rozmanitost a především kompoziční schopnosti. Monotónnost nemusí být nudná, ale Julianna Barwick samotná na scéně mírně zklamala.

Lenku Dusilová, Palác Akropolis, Praha, 1.9. 2016
© Lucie Levá
Oproti tomu pro mě byla obrovským překvapením Lenka Dusilová. Měl jsem rád "Baromantiku", ale u "V hodině smrti" jsem si už kladl otázku, jaký je vlastně její autorský podíl na hudbě, kterou alespoň částečně podepisuje svým jménem. Je to především sebejistá zpěvačka s obrovskými zkušenostmi. Její vokální hry rozhodně znějí víc rozmanitě než výkon Julianny Barwick, jsou mnohem nápaditější a mají větší emocionální rozsah. Je v nich klasická jazzová škola, etnické prvky i rocková citovost.

Tentokrát byl Palác Akropolis nádherně nazvučený, Lenka obohatila své vokální experimenty, založené hlavně na skladbách z "Baromantiky", krystalickým zvukem kytary. Byl to krátký, ale nesmírně intenzivní zážitek. Prosté srovnání jasně dokazuje, kdo měl komu předskakovat. U alba Julianny Barwick můžu hezky usnout, ale Lenku Dusilovou uvidím rád živé ještě několikrát. Pod jednou podmínkou - musí být na scéně sama, žádnou skupinu rozhodně nepotřebuje.

  • Cože ? (blixa, 07.09.2016 14:08) Reagovat

    "Každá z těchto tří umělkyň zklamala svou poslední deskou" ???? Co to hulí za matroš pan recenzent ? Všechny tři poslední desky zmíněných dam jsou vynikající !!! Na musicserver fakt píše převážně jen novinářský odpad :(

  • ... (strom-z, 07.09.2016 23:44) Reagovat

    takovej hodně subjektivní report, což podle mě nemusí bejt vždycky chyba, ale přece jen.. a) Dusilovou jsem s Baromantikou naživo viděl a rozhodně to stálo za to b) Julianna dost možná působí silnějc z desek než naživo - ale osobně mě třeba naopak trochu zklamala trochu generická Nepenthe, skvělá mi JB připadala hlavně na Sanguine, Florine a Magic Place. ad. "Každá z těchto tří umělkyň zklamala svou poslední deskou" - s tim asi někdo souhlasit bude, někdo ne, v případě PJ Harvey mi to tak přišlo taky, u Florence tak napůl.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Toad Planet - Bloudím 7/10
Recenze: Na debutu Toad Planet "Bloudím" se to podstatné skrývá v hudbě Pod hlavičkou Toad Planet se potkali dva bráchové z Ostravska, jejich kamarád a další známý z brněnské JAMU. Dlouhá léta společného hraní do šuplíku se nakonec podařilo završit stylově barevným debutem "Bloudím", který vydal... čtěte zde
Vydáno: 03.01.2025 08:00 v sekci Recenze
Marien a Epydemye, Zámecké konírny Telč, 30.12.2024
Naživo: Hurá! I Marien jsou jenom lidi. S Epydemyí přesto předvedli skvělý dvojkoncert Nádherná Telč ožívá folkem nejenom v létě, ale i o zimních svátcích. Během nich se zde konají hudební večery, které nezřídka končí až za ranního kuropění. Výjimkou nebylo ani společné vystoupení Marien s Epydemyí. V... čtěte zde
Vydáno: 02.01.2025 12:00 v sekci Naživo
Mirek Kemel - Nedokážu zpívat o věcech, které jsem sám neprožil
Rozhovory: Mirek Kemel - Nedokážu zpívat o věcech, které jsem sám neprožil Album "Mordyjé" patří k nejsilnějším písničkářským počinům roku 2024. S jeho autorem Mirkem Kemelem jsme si ale povídali nejen o něm. Samozřejmě došlo i na karikatury a na to, jak se ty dva obory působnosti mohou doplňovat, dále... čtěte zde
Vydáno: 02.01.2025 08:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
Olaf Olafsonn and the Big Bad Trip - Soul Retrieval 9/10
Recenze: Olaf Olafsonn and the Big Bad Trip hledají na "Soul Retrieval" duši. Tu svou ale nikdy neztratili Jaké to je ztratit duši a pokusit se ji zase získat zpět - tedy alespoň v tom rituálním slova smyslu? Tuto otázku si na říjnovém albu kladou domácí mnohotvární neo-psychedelici Olaf Olafsonn and the Big Bad Trip. Na své páté... čtěte zde
Vydáno: 01.01.2025 10:00 v sekci Recenze
50m Znak - Nadechnout se 8/10
Recenze: 50m Znak debutují deskou "Nadechnout se". Naděje tu vítězí nad temnými myšlenkami Punk, který nezapře své hardcoreové kořeny, ale zároveň neseká a nekope kolem sebe, naopak se obrací do nitra? I takový, jakkoliv to nebývá zrovna běžné, se může občas urodit. Touto cestou se vydala formace 50m Znak, v níž se... čtěte zde
Vydáno: 31.12.2024 09:23 v sekci Recenze
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Naživo: David Koller s kapelou hraje Lucii možná líp než Lucie bez Davida Kollera (05.12.2024 12:00)
- David Koller pokřtí ve Foru Karlín "Best of" s Lenkou Dusilovou a Benem Cristovao. Diváky do scény vtáhnou pohyblivá zrcadla (29.11.2024 07:43)
- Cotatcha Orchestra oslaví deset let se vzácnými hosty: Lenkou Dusilovou, Vincencem Kummerem, Géraldine Schnyder a Iljou Reijngoudem (09.11.2024 15:52)
- Audio: Lenka Dusilová zhmotňuje svůj mezigenerační projekt, skladbu "Vdechni mi život" natočila s písníčkářkou Kvietah (12.09.2024 11:07)
- Video: Lenka Dusilová se v krásném singlu "Maria" vrací k hravému písničkářství (04.11.2023 09:00)
- Nové desky 23/2023 - od Nialla Horana přes Extreme po Janelle Monáe (14.06.2023 20:00)
- Video: Cotatcha Orchestra v songu "Tsumaranai" znovu spojil síly s Lenkou Dusilovou (20.04.2023 17:42)
- Recenze: "Je všechno dobrý?" ptá se na svém debutu Marie Kieslowski. A my odpovídáme: "Je to výborný" (19.12.2022 00:00)
- Popmuseum Stage zve na unikátní online koncerty, sérii zahájila Lenka Dusilová (01.12.2022 19:01)
- Fotogalerie: Pussy Riot, Lenka Dusilová i David Koller oslavili 17. listopad Koncertem pro budoucnost (18.11.2022 11:54)

ALBUM TÝDNE 00/2025

Načeva
Jdem temným dnem

Pro Načevu je nezařaditelnost stavem bytí. Už od devadesátých let platí za jednu z nejvýraznějších osobností domácí alternativy a o relevanci nepřichází ani v novém tisíciletí. S letošní deskou "Jdem temným dnem" se podruhé, po albu "Zdivočelí koně", obrátila směrem k textům perzekuovaných básníků.

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Ne 26.01.
G-Eazy (US) (Forum Karlín, Praha)
Pá 31.01.
Lisa Gerrard & Jules Maxwell (US) (Kongresové centrum, Praha)
So 01.02.
Pantera (US) (Ostravar Arena, Ostrava)
Út 04.02.
Royal Republic (SWE) (SaSaZu, Praha)
So 08.02.
Silent Planet (US) (Rock Café, Praha)
Čt 13.02.
Alessandra ( (Roxy, Praha)
Pá 14.02.
Marilyn Manson (US) (Starez Aréna Vodova, Brno)
Pá 21.02.
Ericdoa (US) (Rock Café, Praha)
So 22.02.
Bullet For My Valentine (UK) + Trivium (US) (Forum Karlín, Praha)
Ne 23.02.
Cyndi Lauper (US) (O2 arena, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Vladimír Mišík Prince The Prodigy Justin Bieber Ewa Farna Coldplay Lady Gaga Linkin Park Lucie Vondráčková Madonna Kabát Viktor Sheen Karel Gott Beyoncé Queen Mirai Vypsaná fiXa Ed Sheeran Pink Floyd Lucie
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe