Sotva jsme v kinech viděli "Jurský svět" a "Terminátora", v televizi už chystají nové díly "Akt X". Nejvíce očekávaná alba roku 2015 vydali Blur, Faith No More, The Prodigy a polovina druhého desetiletí 21. století je návratem devadesátek. Nová deska The Chemical Brothers alespoň teoreticky jede na stejné vlně.
Nicméně není to úplně pravda.
The Chemical Brothers nejsou dinosauři, kteří vyhynuli v minulém století, oproti zmíněným výše kulturním fenoménům byli s námi vlastně pořád. Od posledního alba
"Further" uplynulo pět let, mezi tím vydali živák a soundtracky a období pěti let mezi regulérními alby se nezdá být ničím zvlášť dramatickým. Zájmena v případě značky, která na trhu funguje už přes dvacet lat a klidně může znovu prožít intenzivnější dobu.
To spíše
The Prodigy se s každým dalším přetaženým návratem snaží o opravdový devadesátkový revival,
chemici nikam nemizeli, občas se snažili o menší nebo větší inovace, ačkoli komplexní úspěch alba "Surrender" už se bohužel nezopakoval. Někdy se jim dařilo komerčněji (
"Push The Button"), někdy jen umělecky ("Further"), ale čistě nostalgický pohled způsobený steskem po devadesátkách si rozhodně nezaslouží.
Na novém albu The Chemical Brothers bych více očekával spojení klasické a moderní elektroniky, tradici a dlouhodobou praxi podanou se současným zvukem a nadhledem nad dnešními trendy. Bohužel "Born In The Echoes" se zbytečně vrací přímo k devadesátkám, což působí jako největší regrese v kariéře dua. Jako by sami uvěřili tomu, že jsou klasikou, která se musí vrátit na vlně dnešního zájmu. Poslední deska "Further" je skoro čistě instrumentální a vypravuje napínavý příběh samotnou hudbou - tím ukázali, že mají, bez ohledu na minulost, pořád co říct i nyní. Samozřejmě že jednorázová retro stylizace není nic špatného, pokud je zabalená do zajímavých nápadů. Ale právě ty na letošní desce chybí. Z tohoto pohledu bych vlastně neměl nic proti tomu, aby "Further" bylo jejich posledním albem.
"Sometimes I Feel So Deserted" ze začátku svádí kyselým beatem a snaží se vsugerovat větší napětí, které je alespoň dokonale vyprodukované. Singlová "Go" hodně navazuje na hip hop, což pro mě bylo vždy tou nejslabší stránkou The Chemical Brothers. Píseň zní jako směs "Hey Boy, Hey Girl" a "Galvanize" a refrén připomíná poslední album
Daft Punk. Zklamáním je jednoznačně "Under Neon Lights", mimo slibného podílu
St. Vincent, jejíž potenciál nebyl vůbec využit a skladba naprosto nikam nesměruje.
Další skladby zní stejně unaveně a nenápaditě, chybí jím jakýkoliv vnitřní vývoj a vlastně nejde ani poznat, kdy jedna končí a druhá začíná. Titul "Just Bang" říká všechno o jednoduchosti této hudby, až konečně "Reflection" přináší větší emoce, hustší zvuk a nějakou eskalaci. Pak tu ale máme "Taste Of Honey", kde překvapivě slyšíme vysamplované včelky a klidně stačí patnáct vteřin poslechu. Prázdnotou zavání i titulní skladba, banální "Radiate" a finální "Wide Open" s hostujícím
Beckem, docela chytlavá, ale na stejné úrovni jako obyčejný současný synth-pop. Takže opět nevyužitý potenciál velkého jména.
Není to vyloženě špatná deska, jen se prostě zdá být zbytečnou. Není něčím, co si budeme pamatovat za několik let. Je rozhodně mnohem lepší a příjemnější k poslechu než trapné a infantilní "The Day Is My Enemy" The Prodigy, ale pokud jde o návraty velkých jmen elektroniky, "Wonky"
Orbital bylo nápaditější a lépe navazující na současnost. Kompoziční schopnosti
The Chemical Brothers sice drobet utrpěly, ale aspoň po produkční stránce jsou pořád na nejvyšší úrovni. "Born In The Echoes" má smysl poslouchat jedině hodně nahlas a rozhodně ne se sluchátky na uších.
-
... (jozka cerny, 23.10.2015 19:51) Reagovat
Uz jen veta "nejde ani poznat, kdy jedna končí a druhá začíná" svedci o tom, ze autor recenze si to album poslechl tak 2x., max. Ja tenhle navrat do devadesatek beru uz jen kvuli tomu, ze velka jmena nevznikaji a kazdy se pachti bud jen s primocarou hudbou nebo se snazi byt za kazdou cenu trendy a zapomina na vyraznejsi aranzma a na silu jednotlivych zvuku/samplu, ktere vetsinou utopi. Mam rad takovy ten hutny devadesatkovy house, kde se stridaly monotoni 4/4 pasaze s breakbeatem a vyraznymi samply. Dnes to moc nefrci, tak diky bohu za Chemiky.
-
Kdyz... (tom, 23.10.2015 20:24) Reagovat
Kdyz jsem cetl recenze od Martinka, rikal jsem si ze uz to horsi byt nemuze. Ale muze, evidentne muze pro MS pracovat kazdy. Tolik slov, a uplne o nicem.
-
:) (jarecek, 23.10.2015 21:20) Reagovat
a to mne pan nowacki sedi. mimo jine i proto, ze podle me, jak ho sleduji uz od reportu, o hudbe alespon neco malo vi, coz bylo/je u rady retardoru ms.cz casty problem. sice bych si odpustil levne kombinace jako trapne a infantilni, ale jinak souhlas. ta deska je vo hovne. chems to maj za sebou.
-
Tak urcite. (tom, 23.10.2015 22:00) Reagovat
A uz je to potvrzeno i nejvetsim odbornikem siroko daleko, takze je to proste spatna deska. A dobra recenze. A dobry redaktor. A spatni Chems. A to je dobre. A nebo spatne?
-
Analogové syntetizatorove peklo (Andrej, 23.10.2015 22:11) Reagovat
Pozrel som si študio Chemical Brothers a už mi je uplne jasne prečo maju taku drtivu elektroniku a prečo tanečna hudba znie tak ako znie.. Chemical Brothers maju plno klasický analogových syntetizátov ani Trent Reznor alebo Depeche Mode do kopy ich nema,... A tiež nesuhlasim z recenziou... Tento rok sa nejak darí tej elektronickej hudbe.. album Jarreho a New Order su tym prekladom vdaka bohu za tychto veteranov čo sa ešte hraju v študiu... Ale sto ludi sto chuti každe mu vonia niečo ine...