Chillout v rukou Mika Oldfielda

16.07.2002 05:00 - Dan Hájek | foto: facebook interpreta

Od vydání posledního alba "The Millennium Bell" kytarového mága Mika Oldfielda utekly necelé tři roky a je tu nová porce jeho kompozic, nejenom pro zaryté fanoušky. Oldfield se na desce "Tres Lunas" vrhá do vod chilloutu, jak se mu to povedlo, prozradí naše dnešní recenze.
7/10

Mike Oldfield - Tres Lunas

Skladby: Místy, No Mans Land, Return To The Origin, Landfall, Viper, Turtle Island, To Be Free, Fire Fly, Tres Lunas, Daydream, Thou Art In Heaven, Sirius, No Mans Land (Reprise), To Be Free (Radio Edit)
Celkový čas: 58:14
Mike Oldfield je nejen kytarový všeuměl, kterému není žádný hudební směr cizí, ať už to bylo tanečně laděné album "Tubular Bells III" (1998) nebo různorodá historická výprava časem, pojmenovaná "The Millennium Bell" (1999). Oldfield má také rád počítačové hry a hrátky s elektronikou v nahrávacím studiu. Již delší dobu se mu v hlavě rodil nápad, který začal pomalu, ale jistě chystat již v roce 2000. Odlfieldovi šlo o pokus skloubit jeho hudbu s 3D grafikou, výsledkem je počítačová hra, která je umístěna na disku dvě aktuálního alba "Tres Lunas".

Při natáčení aktuální nahrávky, která bude mít stejně jako počítačová hra své druhé pokračování, se s Oldfieldem sešli Sally Odlfield, Amar, Jude Sim, Philip Lewis a Thomas Süssmair. Sally Oldfield, Mikeova sestra, naposledy hostovala na albu "Incantations" (1978), od té doby se s Mikem neměli moc v lásce, ale konec všemu je asi dobrý a Sally namluvila proslovy do hry a pro několik skladeb z "Tres Lunas" vtiskla svůj magický hlas. Amar se poprvé objevil u nahrávání alba "Tubular Bells III". Jude Sim je příležitostnou vokalistkou, spolupracovala s Björk a má svou skupinu Bellacapella. To bychom měli vokalisty. S programováním vypomohli Philip Lewis a Thomas Süssmair, kteří Oldfieldovi taktéž pomohli při natáčení v mnichovském studiu Plan1. Zbytek nástrojů jako obvykle zvládl sám mistr.

"Tres Lunas" navazuje přesně tam, kde končí album "The Songs Of Distant Earth" (1994), na kterém Oldfield natočil imaginární soundtrack ke stejnojmenné knížce Arthura C. Clarka. Poprvé se zde vrhl na pohodové skladby plné syntenzátorů a motivů, které byly podobné tvorbě projektu Enigma. Oldfield se na této desce odpoutal od čistě rockově znějících kompozic a vydal se bádat do jiných vod. Na novince "Tres Lunas" rozvíjí to, co již nakousl dříve. Cílem bylo natočit chilloutové album, které by při poslechu nerušilo a volně proplouvalo prostorem a navozovalo poklidnou atmosféru, což se mu podařilo do posledního puntíku. Jeho rukopis je jasně čitelný, ve skladbě "Viper" občas máte nutkání si říci, že tato klavírní linka je z "Tubular Bells", ale množství perkusí a melodie syntenzátorů vám prozradí, že to bylo jen klamné zdání. "Služebně" nejstarší skladbou je "Thou Art In Heaven", která byla napsána pro show v Berlíně, která se odehrála na Silvestr roku 1999. V živé verzi tehdy Mike Oldfield použil části skladeb "In The Beginning" a "Let There Be Light" z alba "The Songs Of Distant Earth" a fragmenty Beethovenovy "Ódy pro radost". Nová úprava tyto komponenty nemá, byl však přidán vokál Sally Oldfield a vznikla tak vydařená kompozice. K prodejnosti "Tres Lunas" vypomáhá singlík "To Be Free" v podání Judi Sim, ke kterému je pestré video s 3D grafikou. "To Be Free" se dobře zabydlelo i na českých rádiích, proč by ne, když je ušitá přesně na míru komerčnímu vkusu a takových tref má Mike Oldfield na svém kontě několik. Pro velký úspěch je na závěr alba nalepen její rádiový edit, který se oproti původní albové verzi rychleji rozjede a brzy si budete prozpěvovat, že chcete být volní.

I když se sám mistr vrhl do snivých a sférických syntenzátorových melodií, neopomenul na svůj nejoblíbenější nástroj a tím je kytara, sám jich má doma nespočet a hru na ně zvládá bravurně. Dokladem toho může být například titulní kompozice "Tres Lunas". Nečekejte zde nějaká zběsilá sóla, o tomto novinka není. Mike Oldfield rád sáhne i po zajímavě znějících nástrojích, jakými může být mandolína nebo zvuk Hammond B3, který byl vytvořen v nové Mikeově hračičce Native Instruments' B4, tato kombinace je ke slyšení ve skladbě "Return To The Origin".

Bonusem tohoto alba je počítačová hra v 3D grafice "MusicVR Episode1: Tres Lunas". Na cédéčku je k mání jak demo, tak i plná verze této hry. Obé můžete nainstalovat do počítače a můžete se vrhnout do virtuálního světa, ve kterém vás bude doprovázet hudba z alba. U plné verze však čeká malý a nemilý háček, software nainstalujete, ale pro spuštění musíte navštívit web a zaplatit určitý obnos peněz a až potom můžete poklidně hru hrát. Nejde jen o to se proklestit úkoly, které na vás čekají, ale spíše si máte podle Mika Oldfielda užít vizuálnost hry a jeho hudbu.

Mike Oldfield na "Tres Lunas" poukázal na to, že mu není cizí natočit pohodové album, které srší jeho vlastní originalitou, která vás při poslechu ukolébá a uspí s dokonalostí rodilého vypravěče pohádek pro malé děti. "Tres Lunas" je chilloutový experiment, který je zabalen do preciznosti nahrávek kytarového mága. Emotivnost jednotlivých skladeb oslňuje vřelými paprsky. Přesto, když porovnám obě alba, tedy "The Songs Of Distant Earth" a "Tres Lunas" jako celek, nemohu se zbavit dojmu, že "Zpěvy" jsou vyváženější a propracovanější. "Tres Lunas" je kolekce třinácti kompozic, které volně plynou a příjemně se poslouchají, ale nezapadají do sebe, celé album není jeden vyrovnaný celek.

Oldfield má nyní v plánu natočit pokračování tohoto alba a k třicátému výročí vydání "Tublur Bells", které nás čeká příští rok, chystá znovu toto veledílo nahrát a vyrazit na světové turné. Doufejme, že zavítá i do Prahy, kde se mu v létě 1999 hrálo velmi dobře.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY