John Tillman si odžil příběh, který by bylo asi přehnané označit za mimořádný, zformoval ho však v hudební osobnost, která toho má hodně na srdci a svým zpovědím umí dodat patřičnou formu. Doma je stále v country-folkových mantinelech, propůjčuje jim však pozlátko bohatými aranžemi a elegantním vystupováním.
8/10
Father John Misty - I Love You, Honeybear
Vydáno: 9.2.2015
Celkový čas: 44:50
Skladby: I Love You, Honeybear, Chateau Lobby #4 (In C for Two Virgins), True Affection, The Night Josh Tillman Came to Our Apt, When You're Smiling and Astride Me, Nothing, Good Ever Happens at the Goddamn Thirsty Crow, Strange Encounter, The Ideal Husband, Bored in the USA, Holy Shit, I Went to the Store One Day
Vydavatel: Sub pop
Třiatřicetiletý John Tillman, který si pro svůj sólový projekt vybral jméno
Father John Misty, vyrůstal v Marylandu ve státě Washington pod dohledem silně nábožensky založené rodiny. Dostávalo se mu tak přísné výchovy, že ještě v odrostlejším věku pro něho platil například zákaz poslechu jiné než křesťanské muziky. Logicky tak pomýšlel na to, jak se ze svazujícího prostředí vymanit. Situaci vyřešil v jednadvaceti odjezdem do Seattlu, kde se následně usídlil a začal zde nasávat (zřejmě nejenom) místní hudební vlivy. Muzice se aktivně věnoval celá léta a na krátkou chvíli se ohřál třeba ve
Fleet Foxes jako bubeník. Jeho současná kariéra však započala až zhruba tři roky nazpátek, kdy John přijal svůj umělecký pseudonym a kdy jeho jistě podivuhodná cesta ze Seattlu podél pobřeží až do Los Angeles předznamenala vydání alba "Fear Fun", plného mrzutých balad.
I pro následující studiový počin je charakteristická Tillmanova až chorobná upřímnost a více než po hudební stránce tak možná zaujme právě svojí koncepčností ve výpravném slova smyslu. Deska "I Love You, Honeybear" je galerií výjevů, pojících se k nové velké etapě Johnova života, a to manželství. Tato skutečnost společně se zachováním country-folkových tradic a kouzlem Johna Tillmana coby charismatického vypravěče dělá z aktuální nahrávky all-inclusive balíček, který k tomu, aby vyzněl naplno, v ideálním případě vyžaduje prezentaci v živém vydání. Jedno takové live dostaveníčko v show Davida Lettermana ostatně na Father Johna Mistyho nedávno zaostřilo hledáčky tisíců posluchačů a učinilo z něj sledovanou osobnost.
Tillmanova druhá sólovka je od
a až do
zet pohledem do soukromí autora. Zachycuje okamžiky jeho před/manželského soužití a přitažlivé na zvoleném vypravěčském stylu je, že jej neznázorňuje pouze z pohledu růžových brýlí. Naopak vyžívá se v sarkasmu, rád ukazuje na absurdnosti, které život přináší, a umí tnout do živého. Vliv jeho múzy, manželky Emmy, prostupuje celou deskou. Z jejích úst prý ostatně také vzešly všechny Tillmanovy oblíbené útržky textů, použité na
ILYHB, a sled jejích slov (pronesených při společné sprše) jej měl inspirovat i k názvu alba.
Zvukově se novinka velice blíží svému předchůdci. Starý country & blues rockový nátěr, patrný dříve ponejvíc ve skladbách jako "Well, You Can Do It Without Me" nebo "I'm Writing A Novel", však lehce vybledl a nahradila jej smyčcová leštěnka značky
Patos (zejména hned v titulní skladbě "I Love You, Honeybear" nebo "Strange Encounter"). Tillmanův zjev elegantního zálesáka dohromady s texty zamířenými přesně na cíl a uvěřitelným projevem však pomyslné misky vah vyvažují tak, že se v inkriminované okamžiky drží těsně na hranici kýče, a to činí styl alba do značné míry výjimečným.
Nejpokrokovějším songem v kontextu dosavadní tvorby Father Johna Mistyho se jeví být výrazně elektronická třetí položka s názvem "True Affection", kde Tillman ukazuje, jak to umí s falzetem. Protipólem je jí svižná dřevnatá osmička "The Ideal Husband", která zní jako úžasná hudební paralela ke svému textu. Díky napětí, jež do něj vnáší houslové party a barový zvuk piana, dokonale ztělesňuje bolavou rozpolcenost příznačnou pro chvíle, kdy jste adresátem pravd, které vlastně snad ani nechcete slyšet. Z dalších zařazených skladeb vybočuje klenutá klavírní balada "Bored In The USA" nebo
koňárna s filmovou náladou "Chateau Lobby #4 (In C for Two Virgins)".
Jinak Tillman nepouští country otěže a povětšinou se noří do pomalého tempa. Skladby jako "The Night Josh Tillman Came to Our Apt." nebo "When You're Smiling and Astride Me" jsou již z kategorie
žánrovky a zřejmě nepochodí u každého. Takový je však John Tillman. Nepřizpůsobivý. Zda odolá náporu vzrůstající medializace a zůstane sám sebou i nadále, se teprve uvidí.