Na situaci kolem muziky v Česku nadává kde kdo. Většina rádií hraje stále dokola dost otřesnou hudební produkci a televizní pořady s videoklipy byste spočítali na prstech jedné ruky. Od podzimu se má situace alespoň pro část obyvatel zlepšit, více o nové hudební televizi s názvem O se dozvíte v rozhovoru s jejím hudebním dramaturgem Davidem Berdychem.
© facebook interpreta
S prezentováním hudby v televizi to u nás není jednoduché, pořadů je málo a chybí zde čistě hudební kanál. Od podzimu se však tato situace, alespoň pro část obyvatelstva, změní k lepšímu. Více se dočtete v následujícím rozhovoru s hudebním dramaturgem "Stanice O" Davidem Berdychem.
30. dubna vám byla udělena licence pro satelitní a kabelové vysílání první české hudební televize, v jaké fázi jsou přípravy na vysílání?
Co se týče zahájení zkušebního vysílání a testování celého programu, jsme už relativně blízko. V červenci chceme začít vysílat "do zdi" (= zkušebně, pro nikoho) a pro veřejnost v září. Představení programového schématu je otázka následujících dnů, první verze je už hotová. Brzy už se uvede do provozu také internetová adresa
www.staniceo.cz.
Co přesně budete mít ve Stanici O na starosti a jaká je vaše profesionální minulost?
Spíše než dramaturg budu vlastně hudební ředitel, protože se nezabývám jen dramaturgickým naplněním konkrétních úseků, ale prací na programovém schématu samotném. V minulosti jsem pracoval v ČT v pořadu Letadlo, v Paskvilu jako redaktor, ještě před tím v pořadu "60" a začátkem devadesátých let jsem se podílel na pořádání koncertů a prvních parties.
Jaká bude náplň vysílání budoucí TV?
V první fázi se snažíme udělat pro diváky něco srozumitelného a přehledného. Samozřejmě máme představu, kudy bychom se chtěli ubírat a jakým způsobem to dále rozvíjet, ale nebylo by moc rozumné honit moc zajíců na různých polích. Proto se soustředíme na přípravu srozumitelného programového schématu, základu, který se může dále rozvíjet. Začátek bude podle osvědčeného modelu videoklip, grafika, moderátorský vstup studia s hosty. Videoklipy pokryjí zhruba 90 procent vysílání a k tomu se začnou točit reportáže z akcí a koncertů, i celé koncerty.
Proč se zvolili název "Stanice O"?
To jsem nevymyslel já a má to spoustu významů. Pro mě například O jako kruh je silný symbol. Já jsem si třeba vybavil obaly
Orbital z doby "Middle Of Nowhere", kteří měli óčka přes celé formáty vinylů a to se mi graficky líbilo.
Kladete důraz na českou produkci, nemáte strach z nedostatku videoklipů?
Budeme se snažit iniciovat vznik co největšího množství videoklipů v koprodukcích, třeba s gramofonovými firmami.
Do jaké míry budou vaše vysílání ovlivňovat sami diváci?
Snažíme se vytvořit médium, které bude co nejinteraktivnější, protože chápu výhrady mladých lidí k televizi jako k pasivnímu konzumnímu médiu. Kromě využití základních možností, jako jsou telefonáty, smsky a internet v různých soutěžích, chceme mezi 18. a 19.hodinou hrát muziku na přání na základě například nabídky na webu. Budeme se snažit iniciovat, aby si diváci hlasovali o věci, které mají rádi a měli by mít podle jejich názoru nějaký vizuální nosič. Ještě před zahájením vysílání chceme dát na web skladby různých muzikantů ve formátu mp3 a u nejoblíbenějších pomůžeme v koprodukci ke vzniku videoklipu.
Jaký prostor bude věnován klubové scéně?
To souvisí se zvoleným formátem, dvěma slovy to je "urban contemporary", což je formát bližší lidem žijícím ve větších městech, kteří mají určitý vztah ke klubové kultuře. Zde zmíním několik důležitých horizontů z programového schématu. Kromě toho, že se bude jednat o plynulý proud muziky, důležité je rozlišení na moderované a nemoderované bloky. Jeden hlavní blok je mezi 15. a 19. hodinou s moderátory a hosty, kde je takovým horizontálním bodem 18. hodina s hudebními zprávami a pak muzikou na přání. Další důležitý blok je mezi 21. hodinou a půlnocí, kdy budou každý den žánrové bloky na různá témata. Jeden den může být třeba hip-hop, r'n'b, soul, další den ostrý kytarovky, starší taneční muzika, world music, pop z různých částí světa atd. Pro nás je zkrátka důležité, abychom byli otevření. Na jednu stranu přinášet informace, co se kde děje zajímavého, čím dříve tím lépe, na druhou stranu reflexe té scény samotné. Budou se tam objevovat i věci, které nejsou čistě formátové, ale jsou reprezentativní pro současnou scénu a měli by se k lidem dostat, např. hitparáda IFPI. Nejedná se o nějaké elitářství, ale otevřený koncept. Viděl bych to spíše jako roli prostředníka než kulturního věrozvěsta.
Vy osobně jste byl někdy na party?
Ano byl, pamatuji si, když jsme to tu začali dělat, to je už přes deset let.
Na kterou party v Čechách nejraději vzpomínáte?
To je těžká otázka, protože jsem rád, že jich bylo hodně. Určitě ta první v Melounu v roce 92, to nikdo nevěděl, co od toho má čekat, akorát se na to všichni těšili. Celý ten první rok byl super. Pak třeba koncert
Primal Scream,
Spooky a spousta dalších. Začátky byly hodně legrační, například v Bunkru jednou někdo hodil po Bidlovi půlitr a máničky demonstrativně seděli na zemi, že takováto hudba se zde hrát nebude. Roční zákaz taneční muziky v Roxy byl taky hodně legrační.
Jaká bude vaše cílová skupina diváků?
Vždycky jsou určité přesahy, ale my bychom měli být zhruba do 30 let. Hlavní skupina budou lidi 15 až 25 let. Připravuje se i blok oldies, pokud vydá
Bob Dylan desku, bude tam v určitém čase uvedená. V první fázi jde především o to, udělat co nejpřehlednější programové schéma, aby se diváci dokázali zorientovat a věděli, kdy si zapnout oldies a kdy třeba novinky ze skateové a HC muziky, kdy budou koncerty, reportáže a dokumenty. Časem chceme rozšířit program i o nehudební věci, nezávislý film, styl, móda, divadlo, adrenalinové sporty.
Už jsou známé nějaké budoucí tváře "Stanice O"? Mluví se například o bývalém týmu moderatizátorů z rádia Limonádový Joe.
To není otázka přímo na mě, ale toto bude třeba část budoucího týmu, dále se tam objeví také lidi v minulosti spojení s Letadlem.
Kolik zhruba zasáhnete diváků?
V okamžiku zahájení vysílání bude mít k němu přístup něco přes dva milióny diváků.
Díky za rozhovor.