shop.musicserver.cz
Colours of Ostrava, Dolní oblast Vítkovice, Ostrava, 19.7.2014

Král Robert a další šlechta z ocelového města

Vydáno: 20.07.2014 16:30 v sekci Naživo - Pavel Parikrupa | foto: Martin Chochola / musicserver.cz

Třináctý ročník gastrofestivalu s nezanedbatelným doprovodným hudebním programem Colours of Ostrava pokračoval a zřejmě také vyvrcholil třetím dnem. A nejen proto, že se do Ostravy po osmi letech vrátil sám velký Robert Plant. Aneb o tom, co jsme stihli zachytit v sobotu.

Live: Colours Of Ostrava, 3. den

místo: Dolní oblast Vítkovice, Ostrava
datum: 18. července 2014
Fotogalerie
Fotogalerie II

Je to náročné. Pořadatelům Colours se opět podařilo kromě špičkového kulturního programu objednat i strašně horké počasí. Třetí den tedy vyžadoval poctivé doplňování tekutin, ale ani to nezaručovalo dost sil na zvládnutí všeho, co by poctivý hudební fajnšmekr chtěl zažít. To se nedá.

Krásné na Colours je, že kdykoliv se někoho zeptáte, co se mu líbilo nejvíc, můžete slyšet cokoliv. Na přímý dotaz o vrcholech letošního ročníku padly u různých návštěvníků po první polovině programu přímé odpovědi: Shaka Ponk, Seasick Steve, Trentemøller, Charles Bradley. Ostatně, kamkoliv se na Colours vydáte, čeká vás něco dobrého a překvapivého. Absence dobrého vkusu rozhodně není to, čím by pořadatelé trpěli - čest výjimkám, které hrály na největší scéně v sobotu od 14:15 (dobře jim tak).

Chet Faker, Colours Of Ostrava 2014, Dolní oblast Vítkovice, 19.7.2014
© Martin Chochola / musicserver.cz
Vystoupení Cheta Fakera mělo jednu velkou chybu – malou scénu! Agrofert Fresh Stage od 17:15 prostě bylo málo. Tento vousatý Australan by si zasloužil prostor mnohem větší, během jeho koncertu nebylo pod Vysokou pecí k hnutí. Výborná atmosféra, živé reakce publika a chuť poslechnout si to znovu – pokud někdo Cheta dosud neznal, toto byla nejlepší reklama. Chet je jedním z letošní sympatické festivalové vlny indie písničkářů, kteří živě spojují reálné muzikanty s laptopy (viz také páteční Jamie Woon v Gongu).

Live: Ólafur Arnalds ušima Dana Hájka

Ólafur Arnalds, Colours Of Ostrava 2014, Dolní oblast Vítkovice, 19.7.2014
© Marek Gerhard / musicserver.cz
Jeho koncert v Gongu byl nejrychleji vyprodán a skutečně na něj přišlo publikum, které vydrželo až do konce, odměnilo jej vřelým přijetím a došlo i na standing ovation v samotném závěru. Ólafur Arnalds jako vždy působil civilně a svou hodinku započal již tradičním nahráním táhlého tónu hlasu publika, jelikož má Gong skvělou akustiku, byl Ólafur s výsledkem nadmíru spojen a použil nasnímaný zvuk do úvodní "Þú ert sólin", kdy už na scéně bylo i jeho doprovodné smyččcové kvarteto a hráč na klávesy. Program byl ale postaven na desce "For Now I Am Winter", spojnicí do tohoto mikrosvěta byla podmanivá "Hands, Be Still", kdy se i více vynořily elektronické prvky a střídmé rytmy (výrazněji než na samotném studiovém provedení). Ke konci setu se na scéně ještě objevil speciální host - zpěvák Arnór Dan, který vštěpil nezaměnitelný a emocemi nabitý vokál do trojice skladeb "For Now I Am Winter", "A Stutter" a "Old Skin", která živě působí dokonale ohromujícím dojmem. Došlo i na několik již tradičních Ólafurových kompozic, včetně hitovky "Þú ert jörðin", sóla pro housle "3326" (z "Eulogy For Evolution", která popisuje životní cykly) a krásku "Near Light", té patřilo zasloužené finále. Sice tentokráte nedošlo na jeho vtípky z cest a více se hrálo, což v rozpáleném podvečeru bylo příjemným kontrastem, kdy se dalo drobet vypnout, plně se ponořit do Arnaldsovy tvorby a vstřebat každou melodickou linku (podpořenou prostou hrou se světly).

John Grant, Colours Of Ostrava 2014, Dolní oblast Vítkovice, 19.7.2014
© Marek Gerhard / musicserver.cz
Po zábavné odbočce v podobě neodolatelné srandopunkové úderky z Nitry Bijou Terrier (ano, i toto na Colours najdeme a bylo to moc fajn) byl dalším úžasným zážitkem koncert Johna Granta. Jeho hlas má přesně ty léčivé schopnosti jako vokál Brendana Perryho, ovšem na pozadí té krásné hudby jsou tak bolavé texty... Grant začal pomaloučku, dlouho a klidně si omotával publikum kolem prstu. Až u čtvrté písně do omámeného obecenstva vystřelil elektronické rány a pokračoval v hypnóze i tancem. A samozřejmě nezapomněl věnovat posluchačům, těm největším motherfuckerům, svou úžasnou autobiografickou hitovku "GMF".

Faker i Grant prokázali schopnosti zazpívat křehkou akustickou baladu i vypálit tepající elektronickou dusárnu, to vše podloženo schopností prostě napsat dobrou melodii. Nestát na místě, to je oč tu běží. Nasávat vlivy, kombinovat, míchat, destilovat. A to je i výchozí bod vystoupení Roberta Planta. Jistěže většina přišla na Led Zeppelin, ale ty písně nemohly znít jako z desky staré čtyřicet let. Byly transformovány Afrikou i elektronikou. To podstatné v nich zůstalo a získaly ještě něco navíc – abychom neustrnuli my, posluchači, ani Plant.

Robert Plant and the Sensational Space Shifters, Colours Of Ostrava 2014, Dolní oblast Vítkovice, 19.7.2014
© Marek Gerhard / musicserver.cz
Výborná Plantova kapela Sensational Space Shifters začala zvolna a postupně přidávala pod kotel. Scéna na projekčních plochách představovala grafiku nového zářijového alba, ze kterého jsme slyšeli několik ukázek a zejména "Rainbow" zní velmi přitažlivě. Formace pohádkově hladila v akustické "Going To California" a jedním z několika vrcholů vystoupení, které uteklo až příliš rychle, byla grandiózní balada "Babe, I'm Gonna Leave You". Je to marné, o každé položce Plantova setu by se daly napsat superlativy. Ale co pořád psát? O tom, jak z "Rock And Roll" udělali extatickou směs anglické lidovky s africkou, jaká ďábelská jízda byla "Little Maggie", další to ochutnávka novinky "Lullaby And…The Ceaseless Roar" nebo jak celé publikum vybuchlo nadšením při nesmrtelném riffu "Whole Lotta Love"?

Plant ukázal výbornou hlasovou formu i dobrou náladu. Ostravský koncert byl poslední zastávkou na evropské festivalové šňůře kapely a to byl důvod k oslavě, na níž bylo pozváno pár desítek tisíc lidí. Nepochybuji, že by diváci uvítali třeba třikrát delší vystoupení.

Live: Guillaume Perret & The Electric Epic ušima Dana Hájka

Jeho poznávacím znamením je červeně svítící saxofon (se speciálně zabudovaným mikrofonem), Guillaume Perret jako experimentátor stále překvapuje. Jeho tvorba sice vychází z jazzových kořenů, je to však nekompromisní směs přimíchaných stylů. Jeho um je hnán triem The Electric Epic, v němž se sešli skvěle sehraní muzikanti, kteří dohromady představují precizně funkční celek. Úvod patřil jakémusi tripu kamsi do dalekých krajin, kdy etnické zvukové kudrlinky proplouvaly Guillaumovým pojetím jazz-ambientu. S přibývajícím časem se ale začala objevovat dynamika, kumulované energie a až erupční, dramatické změny v rozjetých jam sessions. Loňské épéčko "Doors" se naživo proměnilo v několikadimenzionální systém, kdy ruchy, saxofonová sóla, kadence baskytary, kytarové ornamenty nebo propletené rytmy vyústily v nepopsatelný zážitek. Ten strhával svou pozornost čím dál více rozjetého obecenstva (tedy těch, kteří vydrželi až do konce). Guillaume Perret & The Electric Epic překvapivě na scénu nevtrhli s přehnaným elektronickým laborováním, bylo to mnohem více organické a electro vlivy nehrály tolik prim. Muzikantský kunšt byl transformován ve skvěle sestavenou podívanou. A dá se předpokládat, že někteří vyrazí i na jejich listopadový koncert v pražském Paláci Akropolis.

Už chvíli po Plantovi opanovali největší scénu britští miláčci Bastille. Bylo to úplně něco jiného než zmíněný veterán – Bastille jsou stále teprve na začátku. Jejich koncert byl ovšem trefou do černého: energický a kontaktní. Bez vizuálních efektů, postavený jen na muzice a výrazných refrénech, kombinace rocku (ačkoliv často jen v nástrojovém obsazení á la Keane) s pár tanečními motivy. Nadšení, křepčení a sborové zpěvy při závěrečné "Pompeii" byly důkazem perfektního výběru aktérů sobotní festivalové noci.

  • Led Zeppelin (Jan, 20.07.2014 22:31) Reagovat

    Plant byl a navždy bude spojen pouze se značkou Led Zeppelin. Bohužel jeho sólová dráha je velice marnivá. Ta snaha se stylově vymanit anebo vyhranit moc nefunguje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Abba - The First Fifty Years (4LP) 8/10
Recenze: Komplet "The Singles: The First Fifty Years" Abby může být opravdovým epitafem nejslavnější popové skupiny světa Abba překvapila fanoušky v roce 2021, kdy zničehonic vydala své možná už poslední studiové album "Voyage". Nynější výběr "The Singles: The First Fifty Years" lze proto brát jako konečně definitivní a příjemné ohlédnutí za... čtěte zde
Vydáno: 05.11.2024 16:00 v sekci Recenze
Štěpán Suchochleb (Blues Alive) - Chceme, aby byl festival nejen o zábavě, ale taky trochu o poznání
Rozhovory: Štěpán Suchochleb (Blues Alive) - Chceme, aby byl festival nejen o zábavě, ale taky trochu o poznání Už v polovině listopadu se v Šumperku uskuteční další ročník festivalu Blues Alive. S klíčovým mužem celého týmu, bookerem Štěpánem Suchochlebem, jsme v rozhovoru probrali nejen aktuální ročník, ale i výzvy, které stále... čtěte zde
Vydáno: 05.11.2024 08:30 v sekci Publicistika | Rozhovory
The Branford Marsalis Quartet, Velký sál Lucerny, Praha, 3.11.2024
Naživo: The Branford Marsalis Quartet famózně otevřel letošní Prague Sounds Multižánrový festival Prague Sounds vstoupil do svého nového ročníku. Ve Velkém sále pražské Lucerny jej pomyslně odemkl americký jazzový saxofonista Branford Marsalis se svými třemi spoluhráči a pro řadu fanoušků žánru se na... čtěte zde
Vydáno: 04.11.2024 19:45 v sekci Naživo
Ensoul - Kdo si poslechne naši desku, začne se prý usmívat a cítí se hezky
Rozhovory: Ensoul - Kdo si poslechne naši desku, začne se prý usmívat a cítí se hezky Začátkem října vydali Petr Vaněk se Sárou Bukovskou debutové album svého projektu Ensoul - "Roztáhnout křídla". Svou hudbu chtějí formou netradičního audiovizuálního konceptu představit také naživo. Povídali jsme si s nimi o... čtěte zde
Vydáno: 04.11.2024 12:30 v sekci Publicistika | Rozhovory
Mirek Kemel - Mordyjé 9/10
Recenze: Mirek Kemel koncipoval album "Mordyjé" jako sbírku povídek pro každou náladu Patrně to zaznít musí, protože tyto dvě role nelze oddělit: Mirek Kemel je karikaturista - a písničkář. Obě povolání v sobě nesou aspekt pečlivého pozorování lidského pinožení a jeho vtělení do média, jež vyžaduje... čtěte zde
Vydáno: 04.11.2024 00:00 v sekci Recenze
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Nové desky 43/2024 - od Halsey přes Bastille po Beth Hart (30.10.2024 11:15)
- Nové desky 24/2024 - od Mobyho přes Black Country Communion po Lindsey Stirling (19.06.2024 12:15)
- Video: John Grant doprovází funky song "All That School For Nothing" pestrým lyric videem (16.05.2024 13:57)
- John Grant nám v červnu představí novinku "The Art Of The Lie" (24.03.2024 18:13)
- Audio: Bastille a Hans Zimmer dali hitu "Pompeii" pompézní orchestrální podobu (05.09.2023 14:49)
- Nové desky 16/2023 - od Enter Shikari přes Everything But The Girl po Tiësta (25.04.2023 18:00)
- Naživo: Bastille s Alice Merton zas a znovu dorazili do České republiky (25.11.2022 15:11)
- Fotogalerie: Bastille se po pár měsících vrátili do Česka (24.11.2022 13:17)
- Minirecenze: Bastille hýří na zbytkové desce "Dreams Of The Past" skvělými písněmi (09.09.2022 17:00)
- Audio: "Hold Me In Your Arms Again" je italo disco v revizi GusGus (14.08.2022 09:19)

ALBUM TÝDNE 45/2024

Mirek Kemel
Mordyjé

Patrně to zaznít musí, protože tyto dvě role nelze oddělit: Mirek Kemel je karikaturista - a písničkář. Obě povolání v sobě nesou aspekt pečlivého pozorování lidského pinožení a jeho vtělení do média, jež vyžaduje výstižnou zkratku. Třináct takových vhledů přináší deska nadepsaná výkřikem "Mordyjé".

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Čt 07.11.
November 2nd (CZ) (Stará střelnice, Hranice)
Pá 08.11.
McKinley Dixon (US) (Kasárna Karlín, Praha)
Pá 08.11.
Mezzoforte (ISL) (Metro Music Bar, Brno)
Pá 08.11.
Miles Kane (UK) (Rock Café, Praha)
So 09.11.
Royel Otis (Lucerna Music Bar, Praha)
So 09.11.
Palace (UK) (MeetFactory, Praha)
Ne 10.11.
Sum 41 (US) (O2 arena, Praha)
Ne 10.11.
The Last Dinner Party (UK) (Roxy, Praha)
Ne 10.11.
The Last Dinner Party (UK) (Roxy, Praha)
Ne 10.11.
Been Stellar (US) (Café V Lese, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Vladimír Mišík The Prodigy Justin Bieber Prince The Cure Lady Gaga Coldplay Queen Lucie Vondráčková Madonna Taylor Swift Kabát Linkin Park Ed Sheeran Beyoncé Billie Eilish Viktor Sheen Dua Lipa Katy Perry Adele
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe