Na svém oficiálním pátém albu "Golden Anchor" se Uphill Racer dopracoval do zajímavého a svým způsobem i zlomového bodu. Na jednu stranu opouští své tradiční postupy, ale při zachování invencí, které mu jsou blízké, nejen v režimu chápání emocí a hudebního laborování, se sune do nových hlubin a prostorů.
8/10
Uphill Racer - Golden Anchor
Vydáno: 07.06.2013 (DE)
Celkový čas: 39:35
Žánr: electronic, experimental pop, indie pop
Skladby: Technology, Earoindam, Nautious, Happy Xoxo, Yardlife, Boom Et Vert, Bj Cryst, Maven Swell, Jaguaroar, Mass, Golden Anchor
Vydavatel: M=maximal
Vedle těchto
oficiálních desek
Uphill Racer (Oliver Lichtl) vydal hned několik nahrávek, čistě na vlastní triko, díky nim s nemalou přesností prezentoval, jak v rychlém sledu dokáže chrlit novou muziku a měnit svou tvář. Po koncepční
"How It Feels To Find There's More", na které mu hostovalo a vypomohlo hned několik vokalistů (včetně
Karo, Shary Worden (z
My Brightest Diamond) nebo Aydo Abay (KEN)) si vzal oddech a natáhl čas pro přípravy následovníka "Golden Anchor"; ten posléze vyšel na nové značce M=maximal. Na nich se asi nejvíce projevil záchvěv jeho vlastní bokovky Lilith Verloc (zkuste jedinou publikovanou
konstelaci "Photographic"), s níž přinesl elektronický experiment s minimalistickými prvky.
Na "Golden Anchor" je tedy Oliver opět tím osamoceným členem svého
orchestru. Ubylo akustiky a naopak přibyla práce s programováním, loopy, samplingem a útržky melodií. Navíc ona hmatatelná orchestrální košatost a bohatost byla bez varování zredukována na minimální úroveň. Jsou tu náznaky až jakéhosi strohého minimalismu, avšak s maximálním využitím dostupných prostředků. Přibyla i technologická syrovost, špinavost jednotlivých dílků smontovaná optikou pro něj typické zasněnosti a stále patrné melancholie. I když skládal za pomoci omezeného počtu instrumentů, vykřesal z nich hutné pocitové rovnice s kontrasty, jež vtáhnou do hlubin propadliště titěrných myšlenek v textech. "Nautious" a "Happy Xoxo" jsou pak s přetavením špetky ambientních vrstev asi nejsnadněji přístupnými skladbami celého kompletu.
Od úvodní "Technology" se navlékají jednotlivé kontrasty nálad, jež vygradují v titulní
ukolébavce "Golden Anchor", která jako magnet přitahuje jednotlivé odstíny v jeden dech beroucí moment. Album o sobě nikam vyloženě nechvátá a nechává volně plynout a vyznít každičký elementární zlomek; v instrumentální "Bj Cryst" je
vygenerována elektronická houšť (blízká zmíněné "Photographic"). Ta může v několika ohledech působit jako pomyslná hranice nového počátku (druhé poloviny "Golden Anchor"), počáteční fáze je totiž protkána náznaky optimistických vírů, které se v závěrečné části posléze navrátí, potopí do melancholického rozjímání s melodramatickou dvojicí "Jaguaroar" a "Mass". Zkraje může "Golden Anchor" působit chladně, případně odtažitě, ale je to pouhý maskovací záměr před věcmi ukrytými
uvnitř.
Tennis (Single/EP)
© facebook interpreta Oliver je velmi plodným autorem a na září 2013 nachystal k vydání i krátké épéčko "Tennis". Na něm se vrátil kamsi na začátek, kdy elektronika byla spíše v ústraní a v jeho
orchestrálních manévrech panoval roj převážně akustických nástrojů. Je to i zvuk, kterým se třeba prezentoval na deskách "No Need To Laugh" a
"You Will Understand". Titulní track je jasná hitová
mucholapka s příběhovou linií, tento sympatický nástup však shazuje celkem obyčejná "It's Dark You Sleep". Poslední "Being In Caps" je však psychedelicky podchycený mistrovský kus, v němž o sebe naráží vícero atmosférických a houževnatých rovin a ruchů (včetně rytmických změn), která k Uphill Racerovi skvěle pasuje, tudy by možná měla vést cesta k následujícímu albu. Tuto náladu podtrhuje i celkem potemnělé video, které tuto píseň doprovází. (7/10)
"Golden Anchor" a "Tennis" společně utvářejí muzikální rozsah tvorby a tvůrčího potenciálu projektu jménem
Uphill Racer. Samotné "Golden Anchor" je sice díky hudebním propletencům asi jeho nejméně přístupnou nahrávkou, o to více se v něm schovává zasněných krás melancholie a stínů vnitřních pocitů v technologickém drobnohledu. Je to jedna z dalších loňských desek, která
dozraje až za dlouhých zimních večerů.