© facebook interpreta První koncert série Femme Fatale v roce 2014 obstará pražská premiéra dánské zpěvačky a klavíristky
Agnes Obel. Její ztišené písničkářství propojuje klavírní minimalismus s postupy nezávislého popu v duchu
Tori Amos či
PJ Harvey. V Berlíně usazená hudebnice si své uhrančivé balady sama píše i natáčí a tak do nich proniká atmosféra samotářského rozjímání. Několikanásobná držitelka dánských hudebních cen Agnes Obel vystoupí 9. ledna v Paláci Akropolis.
Koncertní série Femme Fatale se ve svém premiérovém roce 2013 rychle etablovala mezi špičku klubové nabídky v Praze a její druhý ročník odstartuje už 9. ledna. První fatální ženou, která v novém roce přijme pozvání na pódium Paláce Akropolis bude Agnes Obel, dánská písničkářka usazená v Berlíně. Aktuálně se řadí mezi nejopěvovanější interprety starého kontinentu, sbírá hudební ceny a boduje v žebříčcích - její křehká hudba postavená na klavírních melodiích ale zároveň jako by ani nepatřila do naší hlučné současnosti.
Agnes Obel na sebe výrazně upozornila před třemi lety debutovým albem "Philharmonics" - kolekcí skladeb postavených skoro výhradně na klavíru a hlase. Sama hudebnice přiznává výrazný vliv Erika Satieho a jeho náladového minimalismu, dalšími inspirátory byli Claude Debussy či pozdní desky PJ Harvey. Album uhranulo fanoušky nejen v rodném Dánsku, ale i v Holandsku, Belgii nebo Francii a celkově se ho prodalo bezmála půl milionu kusů. V roce 2011 za něj Agnes Obel posbírala hned pět dánských výročních hudebních cen a objevila se na nahrávkách projektů
Efterklang či
The Brandt Brauer Frick Ensemble.
Výrazný úspěch debutu tehdy třicetileté hudebnice byl vyvrcholením její umělecké cesty. Obel vyrostla v hudební rodině a už v útlém mládí usedla za klavír. V sedmnácti pak založila svoji první kapelu a první polovinu nulté dekády strávila v rockové skupině Sohio. V roce 2005 se rozhodla opustit Dánsko a odstěhovat se do Berlína a hudebně se vrátila k úplným začátkům - nové písničky začaly vznikat za klavírem. Když v roce 2009 zveřejnila na svém MySpace profilu skladbu "Just So", ozvalo se jí hned několik nahrávacích společností a ona podepsala belgické nezávislé značce [PIAS] Recordings, kde vydávají například
Dead Can Dance nebo
dEUS.
Debut "Philharmonics" si Obel napsala, nahrála i produkovala kompletně sama a stejný postup zvolila i pro svůj druhý počin - album "Aventine", které vyšlo v září roku 2013. Její ztišené noční meditace s klavírem na několika místech doprovází čelo a písničky zní jako velmi osobní zpověď někoho koho příliš nezajímá vnější svět. Deník Guardian nahrávku popsal jako
"báječné podzimní album" a webový časopis Quietus v pochvalné recenzi píše o
"triumfu pečlivě budované nálady". "Aventine" se po vydání objevilo i v britském žebříčku a zdá se, že Agnes Obel stojí před dalším velkým průlomem.
Hřejivý smutek i slastné osamění přiveze do Prahy dánská písničkářka Agnes Obel. V Paláci Akropolis vystoupí 9. ledna 2014 v rámci koncertní série Femme Fatale věnované výrazným ženským interpretkám současnosti. Předprodej lístků probíhá v kavárně Paláce Akropolis (550 Kč) a v síti Ticketpro (550 Kč + poplatky). Na místě budou vstupenky k mání za 690 Kč.