© Mark Mushet Po bezmála osmi letech se do Prahy navrátí ambientní mág Geir Jenssen aka
Biosphere a v rámci severských večírků Midnight Session vystoupí 27. listopadu v Paláci Akropolis. Norský hudebník na začátku devadesátých let stvořil specifickou formu ambientu propojující náladové kompozice s elektronickými beaty a v následujících dekádách se etabloval mezi přední tvůrce experimentální elektronické hudby. V posledních letech se také věnuje filmovým soundtrackům.
Ambient je žánr, který existuje mimo čas a všechny trendy a norský hudebník Geir Jenssen vystupující jako Biosphere je jedním z jeho největších legend. Jeho nahrávky z devadesátých let jako "Microgravity" (1992), "Patashnik" (1994) a hlavně "Substrata" (1997) obohatily žánr o specifickou atmosféru zamrzlých severských dálav a vžilo se pro ně pojmenování
arktický ambient. Pro Jenssena to ale byl jen počátek pozoruhodné kariéry zvukového experimentátora překračujícího hranice všech škatulek.
Rodák z norského Tromsø výrazně promlouval do dějin norské elektronické hudby už na konci osmdesátých let, kdy slavil úspěch se svojí skupinou Bel Canto. Na přelomu tisíciletí ale Jenssena uchvátila rave horečka a pod jménem Bleep natáčí své první techno album "The North Pole By Submarine". Projekt Biosphere, s nímž debutuje v roce 1991 albem "Microgravity", revolučně spojil ambient a rovné beaty a otevřel celou novou kapitolu žánru, který kdysi pojmenoval
Brian Eno. Nahrávky Biosphere z devadesátých let patří do zlatého fondu a album "Substrata" z roku 1997 bylo dokonce zvoleno webem Hyperreal.org nejlepším ambientním albem všech dob.
V novém tisíciletí spojil Biosphere svoje jméno s londýnským vydavatelstvím Touch a začal prozkoumávat také oblasti minimalismu, vážné hudby, drone music či post-jazzu, které rozvíjí na svých deskách "Shenzhou", "Autour De La Lune" či "Dropsonde". V průběhu své kariéry Jenssen také stvořil nespočet remixů (mj. pro Nicolette,
Mari Boine či
Front Line Assembly) a věnoval se galerijním instalacím, filmové hudbě (snímky "Insomnia", "Nokas") nebo skladbám pro moderní balet.
Jeho výjimečná diskografie se v posledních letech rozrostla třeba o vysoce ceněné album "N-Plants" inspirované japonskými atomovými elektrárnami (vyšlo měsíc před Fukušimskou katastrofou), maxisingl "Stromboli" využívající field recordings (terénní nahrávky) z kráteru aktivní sopky nebo internetové album "L'Incoronazione Di Poppea", na němž osobitým způsobem reinterpretuje části Monteverdiho opery "Korunovace Poppey".
Jedna z nejdůležitějších postav experimentální elektronické hudby posledního čtvrtstoletí přijede 27. listopadu do Paláce Akropolis na pozvání severského večírku Midnight Session. Předprodej lístků v hodnotě 280 Kč probíhá v kavárně Paláce Akropolis, v sítích Ticketpro, Ticketportal a Ticketstream bude cena navýšena o poplatky, na místě zaplatíte 350 Kč.