V SuperStar se tento týden zpívalo o lásce a nenávisti. A nebylo to povedené kolo. Favoriti padali na ústa, další nudili a zpívaly se písničky, které nikdo zpívat nechtěl. Vzhledem k tématu je tak trochu paradoxem, že výsledkem je rozdělení partnerského páru Martin Šafařík - Tereza Mandzáková.
Live: SuperStar 2013
kolo: Finále - Top 6
téma: Love & Hate
datum: 5. května 2013
Předchozí kolo
© nova.cz Téma dalšího finálového kola bylo
Love & Hate a co si pod tím představit, těžko říct. Měly se zpívat písničky související s láskou - takže vlastně takřka většina hudební produkce. Problémem ovšem bylo, že finalisti si mohli vybrat stěží jednu písničku a druhá jim byla natvrdo přidělená. Proč? Nač? To nepochopíte. Myslím, že od dob první řady Česko hledá SuperStar jsme mohli pokročit a netlačit už poměrně jasně hudebně orientované zpěváky do něčeho, co je proti jejich přirozenosti a někde i přesvědčení.
Celé finále otevřela
Veronika Stýblová s "Without You" od britské skupiny Badfinger a zřejmě si poprvé vzala větší krajíc, než mohla rozkousat. Tahle písnička je zřejmě jedna z těch úplně nejtěžších, co může být, a Veronika u ní narazila. Především na hlubší polohy, kde snad poprvé zpívala falešně. Ani do výšek nebyla schopná jít takovým způsobem jako třeba
Mariah Carey. Jednoznačně její nejslabší, ale na druhou stranu možná nejlidštější výkon.
© nova.cz Štefan Pčelár dostal po odzpívání "Ak nie si moja" Vašo Patejdla od poroty neskutečnou čočku a
Ewa Farna to dokonce označila za jeho nejhorší výkon. Já si dovolím s tím nesouhlasit. Vyjma prvního refrénu, do kterého se teda opravdu netrefil, se mi jeho podání velmi líbilo. Dokázal jí totiž vtisknout něco svého a především ve slokách, kde byl o něco klidnější než v refrénech, se ukázal ve zcela jiném světle než doposud.
Salámistka
Sabina Křováková si tentokrát taky vzala dosti hutné sousto. Ač se to možná nezdá, Rihannina "Love The Way You Lie" není nic jednoduchého, a to především co se týče frázování, které vyžaduje kombinaci lehkosti a chirurgické přesnosti. To samozřejmě Sabina nezvládla a evidentně ani nechtěla. Občas jí tam navíc nesedly tóny a co mě už neskutečně irituje, je její zalykání, které přebilo jakýkoli náboj.
© nova.cz V případě "Dotknu se ohně", kterou si vybral
Martin Šafařík, bude jistě velmi zajímavý komentář Honzy Průši, který na
Lucii trpí, zatímco já ji vždy spíše přetrpěl. Mně osobně se jeho verze moc líbila, dostal do toho všechny polohy, tóny byly, kde měly být, a především dokázal skvěle pracovat s dynamikou. Asi už si na jeho styl začínám pomalu zvykat.
Tereza Mandzáková si vytáhla "The Power Of Love" od
Frankie Goes To Hollywood v úpravě, jak ji zpívá anglická písničkářka
Gabrielle Aplin. Její verze nemusí sednout každému, nicméně podle rotací v rádiích křehce mrazivá podoba zaujala poměrně dost. Tereza se jí držela naprosto dokonale a velmi čistě. Na rozdíl od poroty mi ten chladnější feeling vůbec nevadil, možná právě naopak. Ukázal, že Tereza umí zazpívat i něco jiného než soul.
Ve světle zprávy o úmrtí bubeníka
Olympicu dostala "Jasná zpráva" v podání
Adama Kukačky úplně jiný podtext. Přesto to ale jaksi nestačilo. Adam mě tak nějak přestal překvapovat. Jeho výkony jsou dobré, ale tím to končí. Pořád si drží jakoby jednu linii, i přes změny stylů. To, bohužel, v takto dlouhé soutěži jednoduše začíná nudit.
V druhém kole
Veronika Stýblová přinesla do SuperStar interpretku, kterou by málokdo čekal a která bude spoustu lidí iritovat. Osobně mi "Víš lásko"
Ivety Bartošové nevadí (což Honza Průša jistě nepochopí), nicméně verze Veroniky se mi vůbec nelíbila. Jestli se nemýlím, zapomněla párkrát text a především tam přidala takovou dávku afektu, že z ní udělala de facto parodii.
© nova.cz Štefan Pčelár si vybral v druhém kole naprosto dokonale. Netuším, jak to znělo v sále, že ho porota opět sepsula, ale z televize jeho "Wonderwall" od
Oasis lezlo výborně. Ona to není těžká věc, ale i na té se dá spoustu zkazit. Štefanovi s kytarou se do ní výborně povedlo vměstnat energii, trošku slovenského feelingu i energii britských rowdies s přesnou porcí manchesterské mlhy.
Sabina Křováková se dovolila srovnávat s takovými paními zpěvačkami jako je
Jennifer Rush,
Celine Dion nebo
Petra Janů, která českou verzi "The Power Love" nazpívala jako "Už nejsem volná". Už od začátku to bylo utrpení kvůli jejímu frázování, které z toho udělalo školní besídku. Už si začínám myslet, že Sabina v tomhle postrádá jednoduše cit. Jakmile se dostala do vyšších poloh, narazila na limity svého hlasu, takže se vlastně nedivím, že to Habera nazval parodií. Mimochodem...když už
Petra Janů, tak "Motorest", nebo něco z něj.
Martin Šafařík si vybral velmi překvapivě
Justina Timberlakea a jeho "What Goes Around...Comes Around". Rozhodně to byl kauf. Jediné, co se dalo vytknout, bylo, když se on jako bas snažil zpívat falzety a také, že se moc nehýbal. Jinak to ale mělo sex-appeal, pěvecké kvality, které tento večer dosáhl jen málokdo, a nebojím se jej označit za jeho nejlepší výkon.
© facebook interpreta V tomhle kole si porota mírně zasedla na
Terezu Mandzákovou, jinak si nedokážu vysvětlit jejich kritiku. Z písničky "Vráť mi tie hviezdy" Beáty Dubasové vytěžila daleko víc, než bych po poslechu originálu očekával a s přehledem jej překonala. Neskutečně tu písničku osvěžila, působila v ní velmi přirozeně a ani slovenština, frázování i intonace jí nedělaly sebemenší problém. Těžko mohla ukázat víc.
Stejně jak nechápu kritiku Terezy, nejde mi do hlavy chvála
Adama Kukačky, respektive jeho verze "Everything I Do (I Do It For You)"
Bryana Adamse. Tohle byl takový plochý, až skoro dětský výkon. Adams do ní totiž dává něco rockového, což u Adama totálně chybělo. Víc k tomu není třeba dodávat, prostě vyměklé.
Když se to tak vezme kolem a kolem, první květnové kolo bylo velmi slabé kolo. Ačkoli porota se mnou v případě dámy nesouhlasila, nejlepší výkony tentokrát podalo milenecké duo Martin Šafařík a Tereza Mandzáková. Nejhorší byla asi tentokrát Veronika Stýblová, která si vybrala opět slabou chvíli. A dovolím si vyhlásit i nejnudnějšího soutěžícího, kterým je Adam Kukačka. Toho bych osobně vyřadil. Diváci ale nakonec souhlasili s porotou, která jednohlasně jmenovala
Terezu Mandzákovou coby adepta na vyřazení a poslední slovenská zpěvačka tak v soutěži končí. Tím ovšem nastává situace, kdy v SuperStar zůstává poslední Slovák - Štefan Pčelár.
Jak to viděl Honza Průša
Love & Hate bylo kolo, u nějž si každý mohl potvrdit, které soutěžící miluje a které nesnáší. A i já už mám jasno. Do kategorie Love patří: Sabina, Štefan a Tereza. Do kategorie Hate pak Veronika a Martin. Adam zůstává nezařazen v "je mi ukradený". Takže následující text vzniká se subjektivitou mně vlastní.
Veronika Stýblová se snažila místy procítěně prožívat písničku, ale tím, jak neumí pracovat s emocemi, to vyznělo jak hloupé přehrávání. Navíc na "Without You" nedosáhla. Ve výškách je sice jistá, ale v hlubokých pasážích se málem udusila. Naložila si víc než mohla unést a byl to její technicky nejslabší výkon (což nemusí znamenat nejhorší).
Ve druhém kole to ale chudák schytala písničkou, u níž fakt nechápu, jak může Tomášovi nevadit. S "Víš lásko" šla udělat jen jedna věc. Postavit ten kýč na hlavu, udělat si z něj srandu a totálně písničku rozbít. Jenže na to Veronika nemá a tak se snažila si hrát na pophvězdičku socialistického Československa z osmdesátých let. A naprosto přesně to vystihl
Ondřej Soukup, když řekl, že to ve výsledku bylo
too sofisticated.
Štefan Pčelár je už potřetí hodně rozporuplný. A tak občas neintonoval, jindy nudil a vlastně dohromady mu v jeho podání "Ak nie si moja" toho příliš nefungovalo (i když ta neučesanost, která vadila porotě, se mně naopak líbila). Holt když mu štáb vybere písničku, která mu nesedne, tak se z toho velmi těžko vylhává.
A pak přišel s "Wonderwall" a bylo tam přesně to, co být má. Skvělej nástup, napětí v celé skladbě, dynamika, přirozeně odzpívané a jednoznačně nejlepší výkon večera. Alespoň je vidět, jak je potřebné, aby písnička sedla. A se mnou to pohnulo (narozdíl od Ondřeje Soukupa a Ewy Farné) minimálně stejně jako s Tomášem Parkanem.
Sabina Křováková je prostě nejlepší. Funguje přidrzlej a přinasranej projev i lehce alternativní povaha. A zatímco Ondřej Soukup tvrdil, že jen s tím nejde vystačit a její výkon byl podle něj nevyrovnaný, já si myslím opak. Právě ta pohoda, emoce a aura, která kolem Sabiny visela při "Love The Way You Lie", zabírá.
Tým, jenž vybírá písničky, je fakt zlomyslný. Protože "Už nejsem volná" se k Sabině nehodí. Vůbec. A i když se snažila, ve výsledku stejně byla tou písničkou, která sama o sobě není špatná, znásilněna. Křovákové vzala její osobitost a to nemohlo fungovat.
Když
Robert Kodym, zaměstnaný jako topič, skládal "Dotknu se ohně", nemohl tušit, že mu ji nějakej
Martin Šafařík, který vůbec neumí česky, zprzní. Tolik. Martin zapomněl text (nebo tam byla ta divná úprava druhé sloky úmyslně?), nepochopil frázování, nevěděl, kde dát na co důraz. A do toho jeho hnusná nečeská výslovnost. Nechápu nadšení poroty. Na druhou stranu - když si Ewa Farna myslela, že "Dotknu se ohně" zpívá
David Koller, asi ji nikdy pořádně neslyšela a nemá s čím srovnávat.
Justin Timberlake fakt není moje parketa. Martin Šafařík taky ne. Ale musím uznat, že "What Goes Around...Comes Around" mne chvilku i neiritovala a na konci jen nudila. Takže to vlastně asi nebylo tak špatný.
Tereza Mandzáková dokázala dostat do "The Power Of Love" tolik intimity a procítěnosti, že bylo krásné nechat se unášet na její vlně, pěkně přirozeně plout a užívat si ten nádherný, křišťálově čistý okamžik. Já jsem se tam našel a bavilo mne to. Podstatně víc, než porotce.
Ale ve druhém kole musím jejich názor sdílet, protože "Vráť mi tie hviezdy" byla fakt plochá, jednoduchá, neokořeněná.
Adam Kukačka vypadal se španělkou jak
František Nedvěd za mlada. Jeho "Jasná zpráva" pak byla jakoby táborákově unylá. Chybělo jí cokoliv zapamatovatelného, osobitost Vaška od Evy asi není nic, čím by se mohl mladej kluk chlubit.
Asi by to nebyla ta správná SuperStar, kdyby v ní nezazněla "Everything I Do (I Do It For You)". Jenomže v Kukačkově podání to bylo poměrně unylé a bez šťávy, tady se s Tomášem Parkanem vzácně shodneme.
Největší zklamání ale přišlo s
Michalem Davidem. Na prvního máje se na něj dle dostupných informací chystalo opékání vola na Zochově chatě a zřejmě zázrakem to přežil (nebo došly sirky). A tak tu bohužel vystoupil, ukázal na dno naší hudby a udělal si reklamu na svůj další muzikál. Vyhodil bych tedy nejradši jeho a to definitivně z hudební scény. Co se ale týká soutěžících, pak pryč patřil Martin Šafařík, protože jeho uši trhající češtinu už bych fakt slyšet nechtěl.