© Universal
Martin Ledvina: Na konci jsme měli trochu pocit, že bychom si od sebe měli odpočinout, ale to bylo spíš tím, že jsme byli na konci toho krásného kreativního tvůrčího procesu a už jsme se zabývali v podstatě jen takovými maličkostmi. V té chvíli jsme to už opravdu chtěli mít celé z krku. Na druhou stranu jsme ale nechtěli konec své práce uspěchat, takže jsme se pocvičili v trpělivosti a album dodělali v klidu a společně. Takže nepatříte mezi ty tvůrčí dvojice, které se při společné práci zásadně dohadují či rovnou hádají? D: Zřejmě ne, protože mezi námi dosud žádný zásadní konflikt nevznikl. Samozřejmě že se objevily skladby, které se nám nelíbily oběma. Domluvili jsme se, že je všechny stejně nazpívám, a když se při jejich interpretaci nebudu cítit dobře, tak je na desku nedáme.
© Universal
ML: Ale já bych to tak ani nechtěl! Moje práce jako producenta spočívala v případě Debbi v tom, že jsem se snažil reagovat na to, jaká je jako umělkyně. Netočil jsem svoji desku, točil jsem Debbiinu desku, což znamená, že jsem měl, dejme tomu, vizi, jak má album znít, v jakém kontextu se ocitne. Ale vždycky se spolu dostaneme do bodu, kdy je Debbi buď nadšená, protože se jí skladba líbí, nebo se jí to zpívá špatně, a pak se snažíme přijít na to, čím to je. Jestli textem, nějakým nástrojem nebo náladou skladby, která jí nesedí. Ponechal jsem jí právo veta, aby ta deska vypovídala něco o ní, ne o mně. Chtěl jsem, aby byla šťastná, aby mohla sebevědomě ty skladby prezentovat, a to by šlo těžko v momentě, kdy by si jimi nebyla jistá. Tím pádem to platí asi i opačně - také jste nelitoval, že jste si Debbi vybral, přestože z televizní soutěže vypadla v semifinále? ML: Vůbec ne, to je naopak důvod, proč si tolik rozumíme. Kdybych si ji před těmi skoro čtyřmi lety sám nevybral, možná by bylo všechno jinak. Jenže já si ji vybral a ne náhodou, máme podobný vkus, i když patříme každý do jiné hudební generace. Žádná komplikace.
© Universal
ML: Ona se proměnila i naše spolupráce, při práci na první desce ani Debbi sama pořádně ještě nevěděla, co chce. Když jsem se jí tehdy třeba zeptal, jak chce, aby ta deska zněla, ona celkem logicky vůbec nevěděla, co mi má odpovědět. Neměla s nahráváním žádnou zkušenost.
Debbi...
...začínala s hudbou v šesti letech, kdy ji rodiče přihlásili na hodiny klavíru. Jejím původním životním plánem byla nicméně profese veterinářky. "To, že by se moje cesta mohla upírat hudebním směrem, jsem si uvědomila až díky SuperStar," konstatuje na svých internetových stránkách. Do soutěže se prý navíc nepřihlásila s vidinou snazšího hudebního rozletu, ale kvůli prohrané sázce. "V prvních kolech jsem se pokoušela spíš vypadnout. Můj záměr ale nevyšel, a tak jsem se začala opravdu snažit," vzpomíná na účinkování v soutěži, v níž skončila v semifinálových kolech. Všiml si jí tam ale producent Martin Ledvina, který ji oslovil ke spolupráci a s nímž předloni natočila i své první album "Touch The Sun", stejnojmenný singl byl v roce 2011 Akademií populární hudby nominovaný na cenu Anděl jako skladba roku. Vlastním jménem Deborah Kahl se narodila v roce 1993 v Dortmundu, od deseti let žije v Praze. Studuje střední školu, v budoucnu se hodlá věnovat profesionálně zpěvu. Její aktuální album "Love, Logic & Will" vzniklo pod producentským dohledem Martina Ledviny. Ten se v posledních letech zapsal úspěšnou spoluprací s Anetou Langerovou, Lenkou Dusilovou, Tomášem Klusem nebo Markem Ztraceným. Mezi hosty se na albu vyjímají Jana Kirschner a Ivan Král.© Universal
ML: Dobře to zní (usmívá se). Ať si to každý vyloží, jak chce, sex, drogy a rock'n'roll spolu také nemají zas až tolik společného. Prostě to pořekadlo lidi přijali, protože to k té kultuře patřilo, a hotovo. Stejné je to s názvem Debiiny druhé desky. Máte to velké štěstí, že si vás muzikanti hledají sami, kromě Martina vás oslovila ke spolupráci Jana Kirschner a Ivan Kral. Sešli jste se osobně? D: Máte pravdu, že v tomhle směru mám velké štěstí a ani nevím, čím jsem si ho zasloužila. Osobně jsem se zatím neviděla ale ani s jedním z nich, komunikovali jsme pouze elektronicky. Ivan Kral měl být původně jen autorem jedné z mých nových skladeb, ale napadlo nás ho přizvat k duetu a on souhlasil. Toho si nesmírně vážím. Už jste se rozhodla, jakému žánru se budete věnovat? D: Nad tím jsem zatím moc nepřemýšlela, nepřipadá mi to důležité. Jednotlivé písničky se k sobě musejí hlavně hodit, ladit k sobě, to jsem řešila spíš.
ML: Dneska už hudební žánry obecně nikdo neřeší, rock se přibližuje k folku a naopak, a tak je to se všemi současnými hudebními směry. Mezi muzikanty žánry většinou nikdo neřeší, neskládáme písničky s tím, že by měly někam patřit. Řešíme jednotlivé skladby. Možná se dá říci, že jde o žánr zvaný pop, ale pop podle mě není žánr nebo styl, to je stav. To je stejné, jak když nám někdo říká, že děláme komerční muziku, ale tu neděláme my, to z nás dělají davy lidí, kteří nás poslouchají.