Nová éra SuperStar je tu. Přišla o přízvisko Česko Slovenská a také o dosti rozvláčná semifinálové kola. To bylo letos jen jedno. V rámci něj zazpívalo šestnáct semifinalistů a z této skupiny bez velkých poct a emocí vypadli dva kluci a dvě holky. Jak už asi tušíte, my jsme si neodpustili tradiční komentář.
Live: SuperStar 2013
kolo: Semifinále - Top 16
datum: 18. března 2013
© nova.cz Jak už jsme psali v perexu, nová éra SuperStar je tu a zatím si těžko představit, co všechno se za tím skrývá. Zatím víme dvě věci: bude pouze jedno semifinále, což je rozhodně k užitku, protože tím soutěž dostane spád, a druhá, že finalisté budou bydlet v jakési vile. To už tak dobrý nápad není. Něco podobného tady už bylo a byl to jeden z největších omylů televizní zábavy.
Nicméně, do semifinále postoupilo celkem šestnáct zpěváků a zpěvaček a původně jich mělo být pouze patnáct. Porota totiž nechala na divácích, aby o postupující z dua Tereza Manzáková - Sabina Křováková rozhodli sami. Když už bylo de facto rozhodnuto a posláno, čert ví kolik hlasů, zase jim porota udělením divoké karty tuto kompetenci odebrala. Ve výsledku to sice bylo dobře, ale trošku tím postavili na hlavu princip samotné divoké karty - tedy možnost vrátit fakt dobrého soutěžícího zpět do soutěže, o zcela zbytečně poslaných hlasech nemluvě.
Tu čest otevřít
novou éru SuperStar měla
Ladislava Maníčková s písničkou "All About It" od
Emeli Sandé, kde předvedla velmi signifikantní barvu hlasu, někde na pomezí alternativního country a punku, ale to bylo asi tak všechno. Ve slokách to ještě šlo, ale v refrénech si ukousla příliš velký kus koláče a tam, kde měla jít do blyštivých výšek, začala mírně rezavět.
Její následovník
Jaroslav Smejkal s "Locked Out Of Heaven" od
Bruna Marse ale rozhodně nebyl lepší, spíše naopak. Asi jsem slyšel něco jiného než většina poroty, ale jeho výkonu chybělo snad všechno: energie, jak říkal Soukup, agresivita a tak nějak i jasné tóny.
© nova.cz Kdo to naopak pořádně rozjel, byl
Martin Šafařík s "Use Somebody" od
Kings Of Leon. U piána sice moc nevydržel, ale o to lepší to bylo pak. Jeho výkon byl perfektní, měl vše podstatné, navíc i charisma a určitou modernost a nechal vzpomenout na Davida Weingärtnera z Hlasu. Co dodat? Jasný kandidát na finále.
Kristína Debnárová těžce dojela na výběr písničky a nepotvrdila tak svoji reputaci z divadla. Jako by za těch několik ročníků nevěděla, že
Katy Perry je prostě pro běžného smrtelníka neuzpívatelná a přesně to platilo i pro ni. V její "The One That Got Away" se totálně ztratil jinak dobrý zpěv. A když říkám ztratil, tak myslím ztratil úplně.
Doufal jsem, že k tomu už nedojde, ale ne, je to tu znova. Už jednu písničku od
Rihanny mi znechutil David Bisek v Hlasu a další teď
Jan Zamec, ačkoli snad ne tak dlouhodobě. Když pominu nějaké intonační problémy, tak jsem se v jeho podání "Russian Roullete" otřásal nad návalem afektu, který nechci vidět znovu.
Když spustila
Veronika Stýblová "One Night Only", poklesla mi jen brada a z pusy vylítlo:
"Sakra, to je hlas". Nejenže potvrdila kvalitu z divadelních kol, ale v hale předvedla tak neskutečně silný hlas a přitom přirozený projev, jaký jsme tu už dlouho neměli. Veronika je další kandidát nejen na finále, ale rovnou na přední příčky.
Karol Komenda vsadil skoro už na superstarovskou klasiku "Behind The Blue Eyes" od
The Who, respektive od
Limp Bizkit, a nedá se říct, že by se nějak vytáhl. Jako by tuhle písničku ještě více přisladil, ale co je nejdůležitější, zazpíval ji celou falešně.
Ani
Karolína Vrbová v "Irreplaceable" od
Beyoncé nebyla etalon intonační čistoty, ale s předcházejícím zpěvákem se nedá srovnávat ani náhodou. Rozhodně jsem nepochopil kritiku poroty, protože se mi její výkon vlastně líbil. Uzpívala všechny polohy a měla i svůj náboj.
Štefan Pčelár, kterému už nikdo neodpáře náklonnost Ewy Farné, si vybral "Feeling Good", ovšem ne v klasické podobě, ale ve verzi od
Muse. Nebylo to vůbec špatné, vlastně to bylo hodně dobré, nicméně třeba na Šafaříka neměl. Chybělo tomu dotažení některých aspektů zpěvu do detailu.
© nova.cz V případě
Virgínie Buberníkové byla "Video Games"
Lany Del Rey skvělou volbou, aby ukázala sílu a barvu svého hlasu. Tedy až do doby, než do projevu začala vkládat r'n'b feelingy. Měla zůstat raději v klidu. Nicméně to byl detail, který celkovou kvalitu neovlivnil.
Daniel Šmidák si vybral podobný typ písničky jako Jaroslav Smejkal, tedy "Troublemaker" od
Ollyho Murse, a snad každý musel vidět a slyšet podstatný rozdíl. Ne že by zpíval dokonale, ale dal písničce přesně to, co potřebuje: tedy energii a frázování. Přiznám se, že netuším, proč dostal od poroty takovou čočku.
První z rozstřelové dvojice zpívala
Sabina Křováková, a sice "Who Knew" od
Pink. V ní potvrdila, proč si zasloužila dostat divokou kartu. Ano, sloka sice vypadala jako jeden menší omyl, ale když se pustila do refrénu, kde to skvěle napálila, tak jsem musel celkové tvrzení opravit. Jenže co s touhle holkou, která umí jen refrény? Uvidíme.
Snad ještě více si divokou kartu zasloužila
Tereza Manzáková, která si tak nějak po svém vystřihla "Natural Woman" od
Arethy Franklin. Opravdu má v sobě něco černého, krásnou barva hlasu, určitý nadhled i povedené a nenásilné soulové feelingy.
Mário Bendík má možná styl a dobrou barvu hlasu, nicméně to je tak vše. V "Billionaire" Travieho McCoye mu chyběl dech a více klidu. I z toho důvodu byl jeho výkon pouze průměrný a lehce zapomenutelný.
V případě
Natálie Kubištové daleko více než u Bendíka platilo, že forma byla důležitější než obsah. Ve slokách "Crazy"
Cee Lo Greena to bylo ještě relativně dobré, ačkoli teda rozhodně ne jako originál, a v refrénech byla hodně psychadelická a možná až psychotropní, nicméně zapomněla při tom všem zpívat.
Adam Kukačka sice za "Johnny B. Good" sklidil velkou chválu a dá se říct, že i zaslouženě. Nicméně já bych jednu výtku měl. Zpíval sice dobře, ale tohle je sakra rokenrol, a tím musí zpěvák žít, jinak je to celé jen poloviční. Jeho pochodové školení k rokenrolu prostě nesedělo.
Vzhledem k počtu výkonů je zatím hodně náročné dělat celkové hodnocení. V případě nejlepších výkonů je ale celkem jasno - zaujali Martin Šafařík, Veronika Stýblová nebo Štefan Pčelár. V případě těch nejhorších v podstatě až na jedno jméno souhlasím s diváky. Vůbec mi nevadí, že za Slovensko vypadli
Ladislava Maníčková a
Mário Bendík, a jsem vysloveně rád, že jsme se rozloučili s
Janem Zamecem. To, že vypadla
Karolína Vrbová, se mi až tak nelíbí, v té holce bylo daleko víc, ovšem z Češek byla zřejmě opravdu v neděli nejslabší.
Jak to viděl Honza Průša
Když se potkají slabí zpěváci (čest výjimkám) s ještě slabšími moderátory (bez výjimek - s krásnými hláškami typu to byly její poslední slova), tak už to docela prima porota nezachrání. SuperStar se chlubí novou érou, ale koncept celého večera nevybočoval ze zažitých standardů a nudil, nudil a nudil, případně iritoval všudypřítomným product placementem. Jsem zvědav, zda se v následujících týdnech něco změní, ale bojím se, že letošní SuperStar díru do Československa neudělá.
Během dlouhého večera mne tak zaujali jen čtyři zpěváci.
Martin Šafařík byl civilně uvěřitelný,
Veronika Stýblová disponuje nejsilnějším a velmi jistým hlasem, ale úplně nejvíc mne bavil jiný pár.
Karol Komenda a
Sabina Křováková. Karol sice občas neintonoval, ale to vůbec nevadilo, protože předvedl obrovskou muzikálnost. S "Behind The Blue Eyes" si dělal, co chtěl, podmanil si ji sám pro sebe a výborně mu to fungovalo. Sabina byla ze zpěvaček nejpřirozenější. Věděla, co zpívá, a působilo to, jako by "Who Knew" měla ve svém rejstříku už léta.
Zbytek byly přinejlepším zapomenutelné výkony, častěji však životní omyly. A pokud by dnes bylo vyřazování na mne, poslal bych domů
Daniela Šmídáka,
Jaroslava Smejkala,
Kristínu Debnárovou a
Ladislavu Maníčkovou. Více se v těch nedůležitých výkonech, s nimiž posluchač jen ztrácel čas, nemá smysl hrabat. A tak nezbývá, než se
těšit na příště a doufat, že se neuvěřitelné stane skutkem a úroveň (alespoň ta pěvecká) vzroste. Uff, byl to náročný večer.