Jedna z největších ženských hvězd 90. let novým albem svůj životní úspěch nezopakovala. Chybí jí k němu výrazné nápady, překážkou je ale i velký odklon od podoby, ve které ji její fanoušci znali a milovali. Frustrovaná drzá holka s vlasy do pasu je prostě nenávratně pryč.
Nová Alanis je méně živočišná a klidnější. Neznamená to ale, že by neměla o čem zpívat nebo že by zpívání měla rovnou pověsit i s kytarou na hřebík.
Alanis Morissette se prostě jen definitivně vyvlékla ze škatulky, do které ji katapultovaly coby mladinkou její vlastní velké hity. Že se jako osobnost za ta téměř dvě desetiletí změnila, je celkem pochopitelné, ba řekla bych dokonce přímo nevyhnutelné. Zatímco ale na předchozí desce se zpěvačka ještě snažila oživit svou rebelskou energii za použití všemožných elektronických triků a vylepšovátek, "Havoc And Bright Lights" přichází jako smíření a osvobození od očekávání davů, které některé muzikanty dokáže ve tvorbě naprosto paralyzovat.
Alanis se tohle ale vážně neděje. Jistě, už nebude nikdy jezdit nahá taxíkem po New Yorku a přesvědčovat svět o škodlivosti sebestředné lásky. Asi už se nikdy nevystrčí kupředu jako odstrašující případ zlobivé holky, která to tentokrát už vážně přehnala. Přesto jde s kůží na trh bez předsudků a zábran stejně jako kdysi. Po čtyřech letech se představuje hlas Alanis v měkčí verzi než na albu "Flavors Of Entanglement."
Její písničky nepostrádají sílu, tentokrát ji v sobě nenese ale především elektronický podklad, spolu se svým spoluautorem Guyem Sigsworthem vsadila na silné melodické a rytmické přechody v písničkách. Po více než dvou desetiletích na scéně už dávno ví, jak napsat chytlavou poprockovou skladbu. Stejně jako ve starých časech čítá poslední album rozsahově velké množství zvuků, nechybějí basové linky jako jasný pozůstatek 90. let, truchlivé a táhlé zvuky strun či
těžké údery na kytaru v sólech, temné elektronické smyčky (byť jich ubylo), echa i dotek orientu.
Pořád se na vás z posledních písní valí ocenitelná hudební energie, i když méně divoká a pesimističtější. Energičtější skladby, jako je úvodní "Guardian" či elektronickými bicími nazdobená "Celebrity", se střídají s pomalejšími melodiemi, v milostném vyznání "Till You" má zase hlavní slovo zpěvaččin hlas. Místy ale nahrávka sklouzává až k přílišné uhlazenosti, jako by Alanis bez sklonů k experimentu neměla kromě precizního přednesu co nabídnout. To je případ až nábožensky znějící skladby "Lens" nebo zmiňované "Till You".
V "Numb" se vyzpívává z poraženeckých stavů, když přiznává, že se cítí
"zklamaná, přetížená, frustrovaná a otřesená". Osobnostně Alanis neztratila nic ze svého šarmu, bylo přece nad slunce jasné, že spolu s ní se bude emocionálně měnit i její tvorba. Z desky je patrné, že Alanis se
tak nějak ve svém životě už usadila a nemá tudíž tolik důvodů k obavám a strachům - nebo alespoň v takové náladě album jistě natáčela. Faktem zůstává, že "Havoc And Bright Lights" asi nikoho, kdo
Alanis Morissette zná, nepřekvapí.
Na albu nenajdete snad jediný moment, který by vám poskytl na zpěvačku nový pohled, její hudba je pořád o hledání sebe sama a tápání ve vlastním nitru. Jen to hledání už víceméně nikam nesměřuje, spíš připomíná večerní zamyšlení nad právě uplynulým dnem. Jak příhodně píše server Allmusic.com:
"Tohle je deska pro lidi, kteří jsou si jisti tím, že jsou přesně tam, kde sami být chtějí."
-
překvapení (JR, 14.09.2012 12:39) Reagovat
Na to, jaká totální tragédie bylo její vystoupení na Colours je ta deska ještě docela dobrá
-
ss (john, 14.09.2012 19:11) Reagovat
Suhlasim s Kateřinou. Kde je ta stara Alanis, co prisla s albumom prekypujucom napadmi Jagged Little Pill.Toto je slaby odvar a je nadludsky vykon dopocuvat to do konca aby sa clovek neunudil k smrti.
-
4/10 (marge, 15.09.2012 07:39) Reagovat
bohužel bych šla s hodnocením ještě níž. jako fanynce alanis se mi to neříká lehce, ale tohle je podlě mě jednoznačně její nejhorší deska. plytká, nudná, bez nápadu...není se tu čeho chytit. velké hudební zklamání :P ale na druhou stranu jsem od toho asi ani moc nečekala. vždycky mi totiž přišlo, že když je alanis šťastná a daří se jí v soukromí (viz období okolo so-challed-chaos), její hudba za moc nestojí. ne že bych jí nepřála jen to nejlepší, ale takhle to prostě je...
p.s.: všimla jsem si, že je recenze trochu obšlehnutá z BBC, respektive jeden odstavec je jen přeložen do češtiny...to by tak asi být asi nemělo, ne? xD chápu, že člověk při psaní potřebuje trochu inspirace a podívá se, co o tom píšou ostatní, ale takovýhle překlad si pak můžete hodit ledatak na blog. cheers, musicservere :S
-
chytraky schovane pod nickem neberu (Katerina Hejdova, 15.09.2012 10:50) Reagovat
Co dodat, Marge, když víte všechno nejlépe? Zdraví Spasitel.
-
Lajk pro Marge :) (morfik, 15.09.2012 14:33) Reagovat
Dobře Marge! Palec hore pro tebe! :)) Pro paní/slečnu recenzentku palec dolu, za útočný a neprofesionální komentář :/ Musicservere...ouchych ouvej, kam to spěje... :D