"Proxima Estacion: Esperanza" není módní crossover exotických hudebních stylů, sklížených upachtěnou evropskou snahou být "in". Hranice jednotlivých kultur překračuje se suverenitou převaděčských floutků, kteří do Evropy lifrují další a další zástupce exotických kultur. Jak také jinak u člověka, který "multikulti" sál už s mateřským mlékem. Jen houšť!
8/10
Manu Chao - Proxima Estacion: Esperanza
Skladby: Merry Blues, Dixo, El Dorado, Promiscuity, La Primavera, Me Gustas Tu, denia, Mi Vida, Trapped by Love, Le Rendez Vous, Mr. Bobby, Papito, La Chinita, La Marea, Homens, La Vacaloca, Infinita Tristeza
Celkový čas: 47:10
Vydavatel: Monitor-EMI
Když Amerika na počátku devadesátých let vyzívala snaživé turné pařížských anarchistů Mano Negra, opustil leader
Manu Chao své comrades a sám jen s kytarou se vydal na pouť k životodárným pramenům všech levicových blouznivců - mezi guerillos do jižní a střední Ameriky. Obohacen latinskoamerickou zkušeností pak o několik let později vyskočil jak čertík z krabičky a zcela ilegálně - přesně duchu názvu debutu "Clandestino" - se vetřel na titulní stránky hudebních plátků a nejvyšší místa prodejních žebříčků.
Na Manu Chaovu hudbu jste s nálepkami a škatulkami krátcí. Patří mezi ty šťastlivce, kteří našli svůj styl, rozpoznatelný na první chvíli. "Proxima Estacion: Esperanza"potvrzuje v tomto smyslu výjimečnost a originalitu debutu, aniž by přinášela nějakou revoluční změnu. Snad jen zvuk a aranžmá se z úrovně lo-fi posunul do karnevalovějších poloh a vzdálenost od dřívější cirkusácké anarchie Mano Negra se tím zmenšila.
Pestrobarevné hudební esperanto, kterým
Manu Chao promlouvá,
postrádá gramatiku i jasnou větnou stavbu. Klasickou písňovou strukturu desky nahrazuje zvuková koláž, která připomíná spíš varietní výstup než cokoli jiného. Deska bzučí jak tržiště v Latinské čtvrti, písně jsou semlety v jedno s úryvky dialogů, rozhlasových jinglů a zvuky ulice.
"Proxima Estacion: Esperanza" není módní crossover exotických hudebních stylů, sklížených upachtěnou evropskou snahou být "in". Hranice jednotlivých kultur překračuje se suverenitou převaděčských floutků, kteří do Evropy lifrují další a další zástupce exotických kultur. Jak také jinak u člověka, který "multikulti" sál už s mateřským mlékem. Jen houšť!