Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!
Sziget 3. a 4. den, Óbudai Island, Budapešť,12.-13.8.2016

Muse, Bastille, Editors i John Newman zbourali Sziget

Vydáno: 20.08.2016 09:05 v sekci Naživo - Jan Trávníček

Sziget má pro každého něco. Rihanna se nelíbila? A co třeba Bring Me The Horizon? Také ne? Pak pro vás máme i Sigur Rós, !!!, Róisín Murphy, Gorana Bregoviće, Kodaline nebo Unkle. Ukažte si na hudební žánr, jídlo nebo zážitek, všechno tady je. Davy lidí neustávají, nálada roste. V Budapešti to žije.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    

Live: Sziget

místo: =Óbudai Island, Budapešť, Maďarsko
datum: 10.-17. srpna 2016
vystoupili:
Muse, Bastille, Sigur Rós, Editors, John Newman, Bring Me The Horizon, Kodaline, Unkle a další

Tak jsme si v první části reportáže trochu zamručeli a teď je načase zase začít chválit. Třetí a čtvrtý den na maďarském Szigetu se totiž maximálně vydařily. Sice se stále prodíráme davy lidí a sledujeme na nebezpečných místech ukotvené stany nebožáků, co dorazili později, ale třeba takové sprchy, to je krása. Tak horkou vodu jako tady, jinde nenajdete. Anebo ta kuchyně. Řecká, maďarská, ruská, mexická, thajská, italská, americká, německá, vegetariánská a spousta a spousta dalších. Za celý týden nezkusíte všechno, co byste rádi. Tipem k vyzkoušení může být třeba kolbice, což jsou malé párečky se zelím, cibulí a pikantní omáčkou v pečivu ve tvaru jehlanu, to celé asi za 140 Kč.

Když už jsme ale u těch tipů, dopoledne jsou jako dělaná na výlety po Budapešti a kromě obligátních lázní nebo jedné z nejstarších evropských zoo lze doporučit i Tropicarium, kde vám nad hlavou budou plavat žraloci, ve výhledu na krokodýly zažijete bouřku jako v pralese a můžete si sáhnout i na rejnoka.

I noční život v areálu Szigetu však stojí za to. Procházet se uličkami, kde jsou stromy ozdobené blikajícími vánočními ozdobami, nebo se ve tři ráno nechat vymrštit do vzduchu katapultem má něco do sebe, jen dejte pozor, ať cestou od táboráku, kde se zpívají hity Incubus nenarazíte na strip bar. Jeden mladík tam náhodou zabloudil a než se nadál, seděl spoutaný na židli a místo slíbených dvou blondýnek na něm rajtovala obézní domina. I tohle je Sziget.

Vás ale určitě zajímá hlavně hudba. A té dobré bylo v pátek tolik, že lze jen stěží určit, který ze všech těch fantastických koncertů byl vlastně nejlepší. Přitom to díky headlinerovi v podání Manu Chaa a jeho skupiny La Ventura měl být jeden z nejslabších dní. Stačilo se mu ale po zkušenostech z Rock For People chytře vyhnout a hned se daly věci do pohybu.

John Newman, Sziget Festival 2016, Budapest, 10.-17.8.2016
© Jan Kuča
Největší festivalová scéna zkraje odpoledne patřila Johnu Newmanovi a podobně jako na Colours Of Ostrava, i tady ze sebe dal britský zpěvák se zálibou ve stepu úplně všechno. Neuvěřitelným nasazením, s nímž se plně oddával všem svým skladbám včetně spoluprací, jako "Blame", "Not Giving In" nebo oldchoolové balada "I'm Not Your Man", jako by chtěl ukázat, že relativní nezájem o jeho druhé album "Revolve" jej nezastaví. S novým singlem "Olé" už avizoval studiovou trojku. Prošoupané střevíce, válení se po zemi, pokorné proslovy, sehraná kapela i skupinové výskoky z dřepu. I přes chybějící "Feel The Love" to byl rozhodně lepší koncert než na Rock am Ring 2014 i na Colours. A ta euforie během už téměř půlmiliardového megahitu "Love Me Again"? Paráda.

Po krátké pauze, kdy se u hlavní scény mávalo více jak patnácti tisíci vlajkami, nastoupili Bastille. A i oni překonali všechna doposud viděná vystoupení, a to jak ty na Rock im Park, Colours Of Ostrava či Lollapalooze (což přece jen nebylo nic těžkého), tak také to dosud nejlepší v SaSaZu. I oni mají před vydáním nového alba, "Wild World" vyjde už na začátku září a jak sami přiznali, mají z toho obrovský strach. Navázat na prvotinu další sadou hitů a nestát se kapelou jedné dobré desky bude velká výzva a snad i z toho důvodu Dan Smith dělal všechno proto, aby v moři dalších vystoupení na Szigetu to jeho nezapadlo.

Stejně jako The Chemical Brothers, John Newman a mnoho dalších, tak i oni věnovali vzpomínku Danu Panaitescovi, jednomu z hlavních promotérů Szigetu a dalších maďarských festivalů, který tragicky zahynul v automobilové bouračce jen dva týdny před festivalem. A i když skoro celý koncert bojoval s odposlechy na pódiu, náladu mu to nezkazilo. Velkou část setlistu tvořily nové skladby, zazněly například "Send Them Off", "The Currents" nebo aktuální singl "Good Grief", a zatímco loni ještě čerstvý materiál v Německu zněl jako nehotové polotovary, tentokrát už měl kromě typického urban popového zvuku veškeré aranžérské pentle a vyhrávky, a nebylo tak těžké si představit, že by se mohlo jednat o velké hity následujících měsíců. A došlo dokonce i na úderný cover "No Scrubs" od TLC, který skupina nahrála na své druhé EP ještě před svým celosvětovým průlomem.

Dan Smith ale kromě vytrvalé komunikace s publikem, přirovnávání Szigetu ke Glastonbury a prezentování nových skladeb také bubnoval, hrál na klávesy, mluvil maďarsky, točil si publikum na telefon, na němž má parádní kryt vypadající jako tetris, anebo si během "Flaws" doběhl na zvukařskou věž, vylezl až na střechu a dozpíval píseň z ní.

Na world music stagi mezitím během pár skladeb rozdováděl Goran Bregović se svým The Wedding And Funeral Bandem publikum tak, až se cizí lidé chytali za ruce a dělali v davu vláček a tančili a smáli se, až je z toho bolelo za ušima. Neskutečný fenomén, chceme ještě!

Editors, Sziget Festival 2016
© facebook.com/SzigetFestival
Duševní hygienu a vnitřní očistu jste mohli provést u indierockových Editors ve stanu A38, kteří hned ze startu pálili osudové skladby jako "Smokers Outside The Hospital Doors" nebo "The Racing Rats". Na síle ale neztráceli ani v druhé půli a zatímco Tom Smith lezl po klavíru a prodával svůj okouzlující hluboký vokál, mohli jste postřehnout, že oproti pražskému koncertu přibyla v setlistu i novinka "The Pulse". Velkým zážitkem byly rovněž v Praze absentující písně "Ocean Of Night" a závěrečná "Marching Orders", přičemž první zmíněná se dočkala zrychlení, které jí však na kráse neubralo, a finální opus působil po divočině s prodlouženou verzí "Papillon" zase jako vykoupení. Editors už asi horší než špičkové koncerty neumí.

Pokud jste po skončení koncertu zamířili doprava, mohli jste na Europe stagi narazit na skupinu Avec, jeden z letošních festivalových objevů. Formace, která svou hudbou nemá daleko třeba k Daughter nebo The xx, navzdory všem předpokladům nepochází z Británie, ale kupodivu z Rakouska, a jedná se tak o jednoho z mála interpretů od našich jižních sousedů, kterému byste měli dát šanci. Poznávací znaky? Melancholie a krasosmutnění.

Elektronické a triphopové uskupení Unkle, kterému v devadesátých letech nazpíval vokály třeba Thom Yorke z Radiohead, Richard Ashcroft z The Verve nebo Badly Drown Boy, už se sice může asi řadit mezi legendy, v konkurenci ostatních ale jejich set ve stanu A38 spíše zapadl.

V sobotu patřili mezi jedny z taháků metalcoroví Bring Me The Horizon, a i když se skupina může pochlubit fanynkami, které na jejich koncert avizovaný na 17:45 čekaly pod pódiem už od jedenácti dopoledne, musel jejich set, v němž se viditelně unavený Oli Sykes s vokály spíše trápil a raději je přenechával publiku, urazit i ty nejvěrnější, jejichž znalosti nekončí u "Shadow Moses" a "Can You Feel My Heart". Vždyť ten člověk už nedává skoro žádný refrén a většina koncertu je díky němu spíš o efektech a instrumentálních schopnostech jeho souputníků. Bída.

Kdo je na Szigetu největší hipster, ukázali !!!. Formace ze Sacramenta, pro jejíž název se vžilo i označení Chk Chk Chk, svým dancepunkovým vystoupením s příměsemi synthpopu vypadala díky kudrnaté kštici, košili s krátkými rukávy a minikraťáskům frontmana Nica Offera jako parta pařících ajťáků, kteří zamrzli v devadesátkách. Poloprázdný stan naštěstí rozdivočeli jako málokdo. Člověku se chtě nechtě na mysl drali dnes už polozapomenutí Friendly Fires, kteří podobně jako oni uměli na koncertech perfektně strhnout, nikdy ale nepronikli dostatečně hluboko do mainstreamu, aby na ně chodilo dostatek lidí, kteří je udrží životaschopné. Škoda, obě kapely by si větší pozornost zasloužily.

Za ošklivé káčátko byli trochu nespravedlivě označení i Sigur Rós, kteří, ačkoli na hlavní scéně, taktéž bojovali s návštěvností. Je to sice trochu relativní vzhledem k těm desetitisícům hlav pod nimi, jenže na rozdíl od ostatních headlinerů u nich nebyl problém procpat se až k pódiu, protože spousta lidí šla do stanu na Kodaline.

Islanďané opět odehráli emočně přeplněné vystoupení plné Jónsiho nebeského vokálu a zvuku smyčce, který sjížděl po kytaře, ale ať už vsázeli na intimnější momenty, nebo zaútočili post-rockovými pasážemi, bylo z toho cítit jediné - hudba Sigur Rós potřebuje tmu. Za slunce, byť pomalu zapadajícího, to není ono.

Kodaline bohužel do třetice potvrdili, že jejich principál Steve Garrigan se sice může vymlouvat na nemoc, jak chce, ale i zdravý prostě zpívá falešně a udržet tón je pro něj nadlidský úkol. Těm tisícovkám lidem, kteří stan beznadějně zaplnili, to bylo ale evidentně jedno a když mezi tím vším máváním irskými vlajkami zazpívali refrén "High Hopes", nebo svítícími telefony doplnili "Love Will Set You Free", šel z toho mráz po zádech. Setlist byl totožný jako v Ostravě, kromě páteře z desky "Coming Up For Air" zazněla tedy i novinka "Raging", která vzešla ze spolupráce s Kygem. Atmosféra ve srovnání s koncerty v české i severomoravské metropoli byla ale nesrovnatelná. Pokud jste o nich dosud neslyšeli, nastudujte si je. Protože ať chcete nebo ne, Kodaline rostou pro stadiony.

Muse, Sziget Festival 2016
© facebook.com/SzigetFestival
Ty už ostatně pár let okupují britští Muse. Alt-rocková formace vydala loni právem oceňované album "Drones", na němž se opět nebála otevřít palčivá témata současnosti. Americká válečná politika, technologie, které nad námi přebírají kontrolu, zabijácké drony, které chladnokrevně vraždí nevinné civilisty v oblastech se zásobami ropy, a snaha o vzepření se lidského ducha proti diktátu všemocných autorit. To jsou aktuální témata, kterým se dost možná nejlepší album loňského roku věnuje a jímž trio doplněné o koncertního muzikanta Morgana Nichollse nechce jen bavit, ale také donutit přemýšlet, diskutovat, řešit. Nezapomínejme tedy na tuto rovinu a neshazujme jejich ambiciózní dílo jen poznatkem, že zatímco robotice se věnující "The 2nd Law" bylo elektroničtější, současná sbírka staví na rockovějším základu a odpichu chytlavých syrových riffů.

Festivalový set na Szigetu se bohužel musel obejít bez létajících dronů a třiašedesátistupňového pódia, které si skupina dovezla do Prahy, a jejich scéna se tak v mnohém blížila té, kterou loni v září dovezli na berlínskou Lollapaloozu. Tam však šlo a špičkový koncert a ten maďarský za ním o mnoho nezaostával. Museli jsme se sice obejít bez "Supremacy", "Stockholm Syndrome", "Apocalypse Please" a "Reapers", zato ale zazněla například "Map Of The Problematiqué" nebo Mattem Bellamym na klavír odehraná "The Globalists". Ve společnosti hitů, jako "Plug In Baby", "Madness", "Starlight", "Supermassive Black Hole" nebo "Time Is Running Out", ale člověk stejně neměl pocit nějakého ochuzení, spíš měl co dělat, aby jeho pokusy o zpěv nezanikly v tom chorálu, který spouštěli všichni kolem něj.

Projekce byly tentokrát jiné než v Berlíně, ale až na propagandistické proslovy a kapelu hrající na šňůrkách jako loutky byste v nich současná témata novinky nacházeli jen zřídka. Z show nechyběly velké bílé nafukovací balóny anebo déšť konfet doplněný o výbuch papírových rolí v posledním refrénu geniální hitovky "Mercy". Po očekávaném závěru s "Knights Of Cydonia" Muse cestou z pódia rovnou nasedli do svých černých mercedesů a s početnou ochrankou a celým svým týmem jako kolona projížděli kamenitou cestou mezi stany ven z areálu.

Róisín Murphy, Sziget Festival 2016, Budapest, 10.-17.8.2016
© Jan Kuča
Ani po nich zábava ale ještě nekončila a kromě výše zmíněného nočního programu se davy rozprchly do všech směrů. Někdo zamířil do europaletami zbudovaného kolosea, další objevil v Telekom aréně nový talent na poli taneční hudby v podobě Thomase Golda a třeba ve stanu A38 ještě hrála Róisín Murphy.

Třiačtyřicetiletá zpěvačka má za sebou sice nominaci na Mercury Prize za loňské album "Hairless Toys" a letošní novinka "Take Her Up To Monto" se ještě na pultech obchodů ani neohřála, nicméně autorka jednoho z nejprotivnějších rádiových hitů v podobě "Sing It Back" od své dřívější formace Moloko na pódiu působila spíše jako trapná postavička zoufale křičící o pozornost. Neustálými převleky, které obměňovala i v průběhu jediné písně, působila s chobotnicí na hlavě nebo ve stavařské bundě spíše jako zahraniční obdoba Jany Kratochvílové než jako extravagantní stylotvůrce. V kombinaci se stereotypní a nenápaditou hudbou byl její koncert k nevydržení. Vždyť jak její hity "Overpowered" a "Exploitation" začaly, tak také až na odchylku v podobě vložení refrénu "Sing It Back" do druhé zmíněné také skončily. Ubíjející.

Až na pár výjimek ale třetí a čtvrtý den předvedly, o čem Sziget je. O perfektních koncertech a neočekávaných zážitcích, pro něž si často stačí zajít jen za roh.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • he (strom-z, 20.08.2016 12:05) Reagovat

    hodnocení roísin mě dost překvapuje, koukal jsem na tenhle živák na jůťůb httpswww.youtube.com/watch?v=nQUltYoJMFo a přišlo mi to dost fajn a nápaditý. ale nebyl jsem, tak nemůžu porovnat dojmy z terénu.

  • dosti subjektivní článek od autora (la ventura, 21.09.2016 14:54) Reagovat

    s moha věcmi dost nesouuhlasím a až tak mne vytočil (že jsem si dokonce řekl, že to musím napsat do komentu) je fakt, že absolutně nejlepšímu koncertu celého festivalu jste zde, pane redaktore, věnoval pouhý čtyřřádkový odstavec. ještě k tomu negativní.

    Co takhle napsat že koncert Manu chao trval téměř dvě hodiny???A to bez jediné pauzy. Koncert plný energie. Třeba popsat to, jak si Manu bušil ke konci koncertu po písni Mi corazon (mé srdce) bušil mikrofonem do srdce a u toho vzkazoval publiku " You force the machine"

    Škoda no, dál už raději číst nebudu

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Nové desky 42/2019 - od Mňágy a Žďorp přes Elbow po R+
Nové desky 42/2019 - od Mňágy a Žďorp přes Elbow po R+ Půlka října bude patřit rocku, hip-hopu a částečně i klasické hudbě. Můžete se těšit na Mňágu a Žďorp, anglické Elbow, navrátivší se Lil' Kim, vídeňského Jonase Kaufmanna, zremixovaného Floexe, slovenské Nocadeň, rappera... čtěte zde
Vydáno: 16.10.2019 06:47 v sekci Novinky | Nové desky
0
Static-X, MeetFactory, Praha, 14.10.2019
Naživo: Static-X s novým frontmanem v Praze vyučovali evil disco Kultovní nu-metalová formace Static-X to měla úmrtím svého charismatického frontmana Wayna Statica spočítané. Zbylým členům se ale letos podařilo najít víc než důstojnou náhradu, a tak vyrazili na vzpomínkové turné. Spolu s nimi... čtěte zde
Vydáno: 15.10.2019 19:21 v sekci Naživo
1
Pohled do českých hitparád - 40. týden 2019
Karel Gott dál vládne. V albovém žebříčku má už dvaadvacet desek Minule patnáct, teď dvaadvacet. Počet alb Karla Gotta, která se dostala do první stovky českého žebříčku, se oproti předešlému týdnu ještě zvýšil. V čele zůstává letošní výběr "80/80 největší hity 1964-2019". Ani v... čtěte zde
Vydáno: 15.10.2019 15:59 v sekci Novinky | České hitparády
0
Janek Ledecký, Ivan Hlas a Hanz Sedlář - Vyprávět o tom, jak zní hudba, je vždycky neuchopitelné
Rozhovory: Janek Ledecký, Ivan Hlas a Hanz Sedlář - Vyprávět o tom, jak zní hudba, je vždycky neuchopitelné "Písničky jsem chtěl absolutně překopat, aby to nebyl systém, kdy je kapela hraje tak, jak je všichni známe z nahrávky a koncertů, a pak se k tomu naroubuje dalších 50 muzikantů," říká Janek Ledecký o symfonickém turné. Skladby... čtěte zde
Vydáno: 15.10.2019 08:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
0
Opeth - In cauda venenum 9/10
Recenze: Opeth na albu "In cauda venenum" nalezli svou pravou progrockovou tvář Moře vody proteklo v deathmetalové řece jménem Styx a Mikael Åkerfeldt museli zaplatit Charónovi asi velké výkupné, aby jej pustil zpět z podsvětí na rodnou půdu. "Pustím tě, ale už nikdy nebudeš growlovat a z progresivního deathu... čtěte zde
Vydáno: 14.10.2019 00:00 v sekci Recenze
3
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Thom Yorke vystoupí v Praze se svým projektem Tomorrow's Modern Boxes (14.10.2019 14:28)
- Foo Fighters na závěr festivalu Sziget rozpoutali euforii (23.08.2019 15:56)
- Fotogalerie: Ed Sheeran, The 1975 a ti další aneb První dva dny Szigetu v obrazech (09.08.2019 14:33)
- Naživo: Sziget ve svém druhém dni navštívil oázu britského synth-popu v čele s The 1975 (09.08.2019 14:32)
- Naživo: Maďarský Sziget ve svém úvodu představil Eda Sheerana, Razorlight, Kodaline nebo Franka Turnera (08.08.2019 14:13)
- Začíná Sziget, největší festival léta (03.08.2019 11:28)
- Recenze: "Computer not OK," vzkazuje Thom Yorke na albu "ANIMA" (15.07.2019 00:00)
- Naživo: Úvod Rock For People obstarali Kodaline, Infected Rain, Vypsaná fiXa s orchestrem nebo strhující Idles (05.07.2019 15:11)
- Naživo: Ani tanečnice s plamenomety Bring Me The Horizon k dobrému koncertu na Rock For People nepomohly (05.07.2019 11:45)
- Top 10: Pět nejlepších klipů Bring Me The Horizon (02.07.2019 17:00)

ALBUM TÝDNE 41/2019

Opeth
In cauda venenum

Moře vody proteklo v deathmetalové řece jménem Styx a Mikael Åkerfeldt museli zaplatit Charónovi asi velké výkupné, aby jej pustil zpět z podsvětí na rodnou půdu. "Pustím tě, ale už nikdy nebudeš growlovat a z progresivního deathu jen prog budeš ctíti," dal mu převozník podmínku. A tak je tu "In cauda venenum".

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Čt 17.10.
Charlie Cunningham (UK) (Roxy/NoD, Praha)
Čt 17.10.
Hilltop Hoods (AUS) + Mojo Juju (Lucerna Music Bar, Praha)
So 19.10.
Allah-Las (USA) (Lucerna Music Bar, Praha)
So 19.10.
Tourist (UK) (Café V lese, Praha)
Po 21.10.
Lucky Chops (USA) (Lucerna Music Bar, Praha)
Út 22.10.
Richard Müller, Michael Kocáb a Ondřej Soukup (Forum Karlín, Praha)
St 23.10.
BE27: Tangerine Dream (DE) (Roxy, Praha)
St 23.10.
Ghost-Note (USA) (Metro Music Bar, Brno)
Čt 24.10.
Jesca Hoop (USA) (Café V lese, Praha)
Čt 24.10.
BE27: Manon Meurt + Luvver (SK) (Roxy, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Karel Gott Armand Van Helden Jonas Blue Thomas Dybdahl 11 Fingers Records Ready Kirken New Kids On The Block Jaga Jazzist Kryštof Inna Radio 4 Highly Suspect Kool And The Gang Hellyeah Blood Red Shoes Lady Gaga Ringo Deathstarr Walk On Fire Wanastowi Vjecy Metallica
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver