To nejlepší v bludném kruhu

06.11.2011 13:00 - Petr Bláha | foto: facebook interpreta

Stát se legendou není jednoduché, pokud se do této role sami nepasujete, ale to pak zpravidla budete pro smích. V případě XIII. století k tomu stačilo pouze založit kapelu, protože domácí gothic scéna dodnes nevrhla na svět smysluplnou konkurenci. Výběrová deska ale ukazuje, že matadorům nechybí kvalita.
7/10

XIII. století - Rituál

Skladby: CD1: Fénix, Nosferatu Is Dead, Vampires, Vendetta, Justina, Nevěsta temnot, Katakomby, Berlin & Vienna, Růže a kříž, Měsíc lovce, Upír s houslemi, Rezident Evil, Prokletí domu slunečnic, Butterfly On A Wheel / CD2: Gotika (intro), Kabarette Voltaire, Fatherland, London After Midnight, Poslední letadlo do Buenos Aires, Absinth, Elizabeth, Smutné časy, Třinácté znamení, Bela Lugosi's Dead (I Am Dracula), Mystery Ana, Jolene, Iglau
Vydáno: 25.3.2011
Celkový čas: 141:09
Vydavatel: Parlophone
Jistá zamrzlost v dobách dávno minulých je pro XIII. století celkem příznačnou záležitostí, ale divíte se tomu u někoho, kdo je posedlý gotikou, světem magie, upírů a temnoty? Asi ne, ale na druhou stranu je to nesporná škoda, protože větší promo by jistě pomohlo. Takhle vyšel příjemný digipack ve vší tichosti a dvacet let kapely se nikterak neoslavovalo. Je to škoda, velká škoda, ale takhle už to chodí a nemá cenu se nikterak vzpouzet, protože tahle jihlavská partička už jiná nebude.

Samotná nahrávka je na dvou CD, které jsou zabalené do poměrně vkusného digipacku, kterému lze asi vytknout jen to, že uvnitř nenajdeme pořádný booklet, ale jen reklamu na novou knihu Petra Štěpána, vyobrazení obalu předchozích desek a seznam songů. To je dost málo a výsledný dojem to přece jen dost sráží. Přidanou hodnotu tak tvoří primárně tři novinky, z nichž autorský "Fénix" je standardní peckou, která se asi uchytí v koncertním setu, ale z jiného pohledu je trochu předvídatelná. Nové jsou pak ještě dva covery, z nichž "Butterfly On A Wheel" od The Mission vysloveně trpí nekvalitním zpěvem Petra Štěpána v angličtině, ta mu zkrátka nesedí. Naopak velmi překvapila klávesistka Jana v "Jolene" od Dolly Parton.

Jinak jsou oba disky našlapány opravdu tím nejlepším, navíc remasterovaným, což potěší zejména u starších kousků, které nabraly na dynamice. K výběru songů bych vytkl asi jen absenci olympicovského "Karnevalu", ale zarazí spíše jiná věc. Hlavně druhý disk u velké řady songů nese v závorkách u názvů přídavky jako kupříkladu "Crash version", "Alchemy edit" apod., ale ani při poměrně důkladné komparaci se mi zkrátka nepodařilo objevit nějaké podstatnější rozdíly mezi jednotlivými nahrávkami z řadovek a z tohoto výběru. Pokud tedy samozřejmě vynechám nutný remastering. Skutečná podstata pompézních podtitulů mi tak uniká a řekl bych, že zdaleka nebudu sám.

Co nám tedy komplet ve výsledku nabízí? Vkusně zrekapitulovanou tvorbu pilíře naší gothic scény? To bezesporu. Na druhou stranu velice zamrzí absence pořádného bookletu, navíc ani nové songy nejsou kdovíjak převratné, když vezmeme v úvahu, že jeden z nich je nepovedený cover. Ale to ve výsledku není takový problém, protože zbytek je opravdu našlapán jen tím nejlepším. Jenže co si budeme nalhávat? Fanoušci doma řadovky dozajista mají a nová krev se k deskám těžko dostane, pokud nefunguje propagace. Je to začarovaný kruh, ale ten už asi k XIII. století patří.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY