shop.musicserver.cz
Top 10: Noel Gallagher - Mr. Acoustic Man

Top 10: Noel Gallagher - Mr. Acoustic Man

Vydáno: 25.10.2011 07:00 v sekci Publicistika - Miroslav Böhm | foto: facebook interpreta

Stadiónové kapely vždy ohromovaly scénářem, choreografií i megalomanským přístupem k pojmu show. Oasis ale měli Liama, a proto nemohli mít ani scénář, ani choreografii. A protože měli Noela, nemuseli být megalomani. K vrcholu koncertu stačila stolička, akustická kytara a čtyři tuny pódiového charismatu.

Noel Gallagher
© Galaxy fm
Ačkoli masový úspěch živých vystoupení Oasis stál minimálně z devadesáti procent na nabubřelém a hladovém egu Liama Gallaghera, energií sršící kytarové stěně a celostadionovém sing-alongu, jejich absolutním vrcholem byly chvíle, kdy Liam na pódiu nebyl, lespaulky vydýchávaly overdrivové mučení v ústraní a celý stadion byl tak potichu, že byste slyšeli spadnout i Albarnovu čelist.

Stadionová one-man show Noela Gallaghera, který v sobě odjakživa měl obrovský kus dylanovského charismatu, v plné nahotě ukazovala genialitu jeho písniček - energií nabité opusy totiž fungovaly stejně dobře (a mnohdy ještě lépe) v akustické melancholické podobě. Tady je u příležitosti vydání sólovky "Noel Gallagher's High Flying Birds" deset nejdůležitějších zastávek na cestě za poznáním výjimečného talentu Noela Gallaghera a pár bonusů navíc, abyste vše mohli využít jako kompletní učební materiál, pokud vás náhodou celá britpopová vlna minula.

Hey! Mr. Acoustic Man play a song for us!


10. místo: Sad Song

Datum: 10. prosince 1994
Místo: Later With Jools Holland, Londýn, Velká Británie

Tak trochu zapomenutý diamant z dob "Definitely Maybe", který se objevil jako bonus na vinylové edici alba a CD verzi určené pro japonský trh. Již ve studiové nahrávce jde o akustickou skladbu, což je v kontextu desky jako celku věc netradiční, ale co do tématu na ni plně zapadá. Noel Gallagher se vsazuje do role mluvčího střední vrstvy a text je dokonce pro Oasis netradičně nosným prvkem celé písničky: "We as people, are just walking ’round, our heads are firmly fixed in the ground. What we don’t see, well it can’t be real, what we don’t touch we cannot feel... Where we’re living in this town, the sun is coming up and it’s going down, but it’s all just the same at the end of the day. And we cheat and we lie, nobody says it’s wrong, so we don’t ask why, cause it’s all just the same at the end of the day."


9. místo: Stand By Me

Datum: 17. listopadu 1997
Místo: MTV Sonic, Milán, Itálie

Třetí deska Oasis "Be Here Now" se vyznačovala svou přepálenou produkcí - v jednotlivých skladbách byly často přes sebe navrstveny desítky kytarových linek, které vytvářely mohutné hlukové stěny a ty byly navíc doplňovány hojným využíváním smyčcových a žesťových nástrojů. Nejvýraznější balada alba "Stand By Me" byla v tomto byla možná jednou ze dvou nejstřízlivěji zpracovaných skladeb, přesto je její akustická verze značně odlišná od originálu. Liamův energický zpěv Noel nahrazuje naléhavějším a umírněnějším projevem, a píseň tak nepůsobí jako opus pro davy, ale jako intimní soukromá zpověď.


8. místo: Talk Tonight

Datum: 17. dubna 1995
Místo: Southend Cliffs Pavilion, Southend, Velká Británie

Béčko k singlu "Some Might Say", které je výpovědí jedné z velkých krizí v historii Oasis. Při své první návštěvě v Americe se skupině vůbec nepovedl první koncert (za což mohla přílišná rozvernost při užívání drog před ním) a Noel na základě této zkušenosti dokonce nasedl do letadla a kapelu opustil. Po několika dnech se nechal přemluvit k tomu, aby s manažerem skupiny odletěl na trip do Vegas, odreagovat se a vše s odstupem probrat a právě tady potkal dámu, která mu řekla, že jí připomíná George Harrisona. Vše vyústilo v celonoční DEBATU (nebavíme se tady o Micku Jaggerovi, že...) na téma The Beatles. Později Noel přiznal, že jej právě tato noc opět nakopla a písničku "Talk Tonight" složil jako poděkování právě této ženě.


Béčka a rarity

Noel Gallagher se v počátcích kariéry proslavil také tím, že nedělal rozdíly mezi albovými tracky a písničkami, které šly jen jako doprovodná béčka na singlech. Spousta výborných skladeb tak zůstala širší veřejnosti utajena. Příklad za všechny - když Noelovi řekli, že potřebují song, který bude na singlu krýt záda "Wonderwall", na hodinu se zavřel v kuchyni a napsal "The Masterplan". A když mu pak řekli, že je ho škoda, že je možná ještě lepší než "Wonderwall", odvětil, že napsal béčko a šmitec. A že až budou chtít, ať napíše druhou "Wonderwall", tak ji prostě napíše... Silnými skladbami se béčka Oasis jen hemží, my vybíráme to nejlepší z těch, ve kterých hraje prim Noelova akustická kytara, resp. klavír. A přihazujeme dvě rarity - nevydanou skladbu "Solve My Mystery (Revolution Song)" a akustickou verzi písničky "Setting Sun", kterou Noel dával dohromady s The Chemical Brothers pro jejich album "Dig Your Own Hole".

Dále stojí za pozornost:
Idler's Dream (béčko k singlu "The Hindu Times")
Half the World Away (béčko k singlu "Whatever")
Angel Child (béčko k singlu "D'You Know What I Mean?")
D'Yer Wanna Be A Spaceman? (béčko k singlu "Shakermaker")
Solve My Mystery (Revolution Song) (demo zatím nevydané skladby)

Kompletní playlist béček a rarit z repertoáru Noela Gallaghera si můžete pustit na YouTube.com.


7. místo: Whatever

Datum: 9. ledna 1998
Místo: Patriot Center, Fairfax, USA

Nealbový singl "Whatever" zaplnil krátkou mezeru mezi prvníma dvěma deskami Oasis a jde o jeden z nejčastějších argumentů při odpovědi na otázku Je Noel Gallagher král plagiátorů? Písnička je melodicky podobná skladbě "How Sweet To Be An Idiot" z dílny Neila Innese, který spolupracoval s komediální skupinou "Pajtnovců". To nakonec dokonce potvrdil i soud - Innes dnes pobírá ze skladby část odměn a musí být uváděn jako její spoluautor. Sám Noel zůstal nad věcí a na koncertech v závěru často přecházel do Bowieho písně "All The Young Dudes" či "Octupus's Garden" od The Beatles. Snad i proto, aby ukázal, jak původní byla asi ona skladba. Paradoxem je i to, že Innes byl znám především parodiemi právě na písničky slavných Brouků a sám několik soudů z tohoto důvodu prohrál.


6. místo: Don't Look Back In Anger

Datum: 8. ledna 1996
Místo: Hotel Babylon, Londýn, Velká Británie

"Don't Look Back In Anger" se stala třetím singlem z komerčně nejúspěšnější druhé desky Oasis a byla divácky nejoblíbenější skladbou všech koncertních setlistů napříč historií, což potvrzoval i pravidelný mohutný sing-along publika. V akustické podobě bývala hrána jen v opravdu výjimečných případech, ale zajímavostí je, že poprvé hned při své premiéře. Bylo to v Paříži, kde Oasis vystupovali s The Verve (kdyby tohle někdo ohlásil dnes, rowdies zbourají v euforii "Ajfelovku"...). Noel si začal pohrávat s úvodem během zvukové zkoušky, zbytek dopsal v šatně a o hodinu později už seděl na stoličce s akustickou kytarou a poprvé zavzpomínal na svůj otrávený pohled při focení vedle krbu v mládí, poprvé po vzoru Johna Lennona odstartoval revoluci ze své postele a poprvé nechal Sally čekat...


5. místo: Don't Go Away

Datum: 20. února 1998
Místo: Budokan, Tokio, Japonsko

Čtvrtý singl z alba "Be Here Now", který byl určený pouze pro japonský trh, je kýčem na druhou, ale funguje bezchybně. Motivem pro napsání písničky byla hospitalizace Noelovy matky v nemocnici s podezřením na rakovinu a jejím hlavním tématem je (nepřekvapivě) ztráta někoho blízkého. Podezření lékařů se svého času naštěstí nepotvrdilo, kýčovitost skladby samotné však už naopak podtrhl text, který Noel napsal až v den prvního nahrávání, a především bacharachovské lesní rohy. Albová verze nabídla jeden z nejlepších hlasových výkonů Liama Gallaghera, ale právě s ním je spjat i jeden důležitý "nonsens". Pokud je za mikrofonem on, zpívá v textu "I don't wanna be there when you're coming down. I don't wanna be there when you hit the ground," zatímco Noel při živých vystoupeních používá v obou větách variantu "And I wanna be there...".


Coververze

To, co dokázal Noel Gallagher s vlastními skladbami, rád dělal i s písničkami jiných - změnil tempo, rytmus i některé melodické linky a výsledek byl mnohdy ještě lepší než originál. Asi nejvýraznějším zástupcem této skupiny by mohla být skladba "To Be Someone" od The Jam (originál k poslechu například zde).

Dále stojí za pozornost:
Help! (původně od The Beatles)
Heroes (původně od Davida Bowieho)
Bittersweet Symphony (původně od The Verve)
Merry Xmas Everybody (původně od Slade)
You've Got to Hide Your Love Away (původně od The Beatles)
There Is A Light That Never Goes Out (původně od The Smiths)

Kompletní playlist oblíbených coververzí Noela Gallaghera si můžete pustit na YouTube.com.


4. místo: Wonderwall

Datum: 24. listopadu 2006
Místo: Radio Deejay, Milán, Itálie

Nejznámější skladba Oasis vůbec a jak už to tak bývá, zároveň písnička, kterou skupina samotná nakonec hrála nerada. V jednu dobu dokonce z koncertního setlistu zcela zmizela. V nejtěžších časech jí pomohl americký písničkář Ryan Adams, který v roce 2001 začal hrát její coververzi, a ta Noela oslovila natolik, že v roce 2002 dal dohromady coververzi coververze... Její první krůčky nebyly vůbec jednoduché, protože diváci dlouhou dobu zpívali verzi původní, což se Noelovi nelíbilo. Proto píseň uváděl vždy s varováním, že pokud ji diváci chtějí slyšet celou, musejí být potichu. A nejednou se ukázalo, že nejde jen o planou výhrůžku. V italském rádiu naštěstí tento problém nastat nemohl...


3. místo: Live Forever

Datum: 22. března 1996
Místo: RTÉ Television, The Late Late Show, Irsko

Miláček žebříčků. Skladba z debutového alba "Definitely Maybe" se v nich pravidelně umísťuje nejvýše z celého repertoáru Oasis a velmi často jde minimálně o pozici na bedně. V jednom z rozhovorů Noel Gallagher zavzpomínal na to, že ji napsal jako reakci na píseň skupiny Nirvana "I Hate Myself And I Want To Die". Ačkoli Kurta Cobaina uznával a miloval, on prý prostě raději psal písničky o slunečních paprscích, chlastu, noční zábavě a věčném životu. Jde o jednu z mála písniček, která v (sólo)akustické podobě zní přece jen hůře než originál, protože postrádá kytarové sólo, které dělá minimálně pětadvacet procent výjimečnosti téhle skladby. I proto najdete v tomto žebříčku "Live Forever" až na trojce.


2. místo: Morning Glory

Datum: 4. listopadu 1995
Místo: Earls Court, Londýn, Velká Británie

Noel Gallagher a proměny ro(c)ku. Na albu "(What's The Story) Morning Glory?" je tahle (vlastně titulní) písnička ztělesněním overdrivem prorostlé hlukové stěny, psychedelie, drogové závislosti a boje za probuzení, které uprostřed tohoto neřízeného drogového tripu přijít prostě nemůže. Její akustická podoba je ale naprosto něco jiného - křehkost, střízlivost, uvědomění a majestátní Noelův přednes ji posílají do zcela jiné dimenze. Někam do vod absťáku. Jakoby už nešlo o volání po probuzení z onoho jednoho tripu, ale o probuzení z celého života, který se někde nepěkně zvrtl. Fungují obě verze, tahle je jedním z vrcholných čísel Noelova akustického arzenálu.


High Flying Birds

Noel Gallagher se samozřejmě už během promo aktivit ke své první sólové desce odhodlal k několika vystoupením jen s akustickou kytarou a v rámci nich představil všechny doposud vydané singly. A obzvláště u "AKA... What A Life!" jde o změnu sakra velkou.

Dále stojí za pozornost:
If I Had A Gun...
The Death Of You Nnd Me

Kompletní playlist akustických verzí písniček z repertoáru Noel Gallagher's High Flying Birds si můžete pustit na YouTube.com.


1. místo: Slide Away

Datum: 17. ledna 1998
Místo: Rosemont Horizon, Rosemont, USA

Zvažovaný pátý singl z "Definitely Maybe", kterému dal stopku až sám Noel Gallagher (protože pět singlů z debutové desky se prý prostě nehodí), je nejsympatičtějším love songem Oasis vůbec. V dokonalé albové verzi Noelovy vokální party zanikají v rozmáchnuté rezonující kytarové stěně, ale když je napasoval jen přes svou akustickou kytaru, vyklubal se z toho skromný, überdokonalý opus s naprosto fascinujícím způsobem vygradovaným závěrem. V neustálém souboji s "Live Forever" o nejlepší skladbu debutové desky Oasis tak protentokrát zaslouženě vyhrává "Slide Away".

Kompletní playlist deseti nejlepších akustických verzí písniček z repertoáru Noela Gallaghera si můžete pustit na YouTube.com.

  • Noel (Tom, 25.10.2011 17:44) Reagovat

    Děkuji za perfektní článek, Noel je můj nej songwriter a tyto verze jeho songů jsem neznal!!

    Díky

  • chyba tam (michal, 25.10.2011 17:45) Reagovat

    importance of being idle?

    • Re: chyba tam (mbm, 25.10.2011 21:51) Reagovat

      Mel jsem ji mezi zaverecnou ctyrkou, ale nakonec jsem na desate misto dal Sad Song. Mozna i proto, ze je mene znama, ale urcite ne pouze proto o)

  • Noel akusticky (Petra, 25.10.2011 19:52) Reagovat

    Super článek, kéž by k nám pan Galagher přijel někdy akusticky zahrát...

  • Stand By Me (Jenda, 25.10.2011 20:49) Reagovat

    Ještě lepší akustická verze je ta, kterou hráli bratři u bazénu.
    www.youtube.com/watch?v=hKCXrqmEN0w

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
ADONXS - Kiss Kiss Goodbye 9/10
Video: Máme v Eurovizi šanci na finále? ADONXSova velkolepá píseň "Kiss Kiss Goodbye" navozuje husí kůži Devětašedesátý ročník pěvecké soutěže Eurovision Song Contest se nezadržitelně blíží, a v posledních dnech tak spousta soutěžících vypouští do světa své písně. Mezi ně patří také ADONXS, který ve švýcarské... čtěte zde
Vydáno: 10.03.2025 14:00 v sekci Audio / Video | Video
Lady Gaga - Mayhem 9/10
Recenze: Senzační návrat na vrchol. S Lady Gaga budete na albu "Mayhem" tančit jako smyslů zbavení Pět let po předešlé studiovce "Chromatica" přišla Lady Gaga s deskou, kterou od ní snad už ani její nejvěrnější fanoušci nečekali. S naprostou lehkostí na ní sype z rukávu hit za hitem. Album "Mayhem" se hravě vyrovná... čtěte zde
Vydáno: 10.03.2025 00:00 v sekci Recenze
Die el. Eleffant!? - Elephantology ?! (vinylová reedice 2024) 9/10
Recenze: Reedice jediného alba projektu Die el. Eleffant!? "Elephantology ?!" připomíná neprávem pozapomenutý devadesátkový klenot Devadesátky daly vzniknout kvantu muziky. Některá alba jsou skvělá dodnes, na jiná právem padá prach - a některá zůstala pod radarem naprosto neoprávněně. Čistě proto, že je překryla jiná. Příkladem poslední kategorie budiž... čtěte zde
Vydáno: 09.03.2025 14:30 v sekci Recenze
Diva Baara - Pod kůží 7/10
Recenze: Diva Baara na svém druhém albu "Pod kůží" střídá styly, udržuje si však kabaretní nádech Zpěvačka, textařka, skladatelka a hudebnice Bára Vaculíková, známá z projektů Yellow Sisters a Mateřská.com, vydala pod dalším alter egem Diva Baara svou druhou desku pojmenovanou "Pod kůží". Povedlo se jí navázat na povedený... čtěte zde
Vydáno: 09.03.2025 08:00 v sekci Recenze
Milan Lasica - Celý svet sa mračí (LP reedice 2025) 7/10
Recenze: Reedice desky "Celý svet sa mračí" je příjemnou vzpomínkou na Milana Lasicu a jeho spojenectví s BHS Musicserver přináší pestrobarevný hudební koktejl. Zapadne do něj i muzika sto let stará, které se také věnoval Milan Lasica. Nedávno vyšlo v reedici jeho album "Celý svet sa mračí", které připomíná nejen tohoto geniálního... čtěte zde
Vydáno: 08.03.2025 14:30 v sekci Recenze
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Hudba v TV: Film "Beatles '64" je výtečným dokumentem o začátku britské hudební invaze do USA (06.12.2024 08:00)
- Oasis se chystají zrušit padesát tisíc vstupenek koupených u necertifikovaných prodejců (31.10.2024 17:34)
- Nový dokument o The Beatles se zaměří na momenty, kdy dobyli Ameriku (20.10.2024 15:41)
- Na předvánoční trh míří další box The Beatles. Tentokrát kolekce mono verzí jejich raných amerických alb (19.09.2024 09:27)
- U Oasis všechno dobrý. Liam už nebude bráchovi nadávat do "brambor" (09.09.2024 13:44)
- Nové desky 35/2024 - od Nicka Cavea & The Bad Seeds přes Palaye Royale po Monkey Business (04.09.2024 12:00)
- Je to oficiální: Oasis jsou zpět (27.08.2024 09:14)
- Na okraj: Začíná týden zázraků. Linkin Park i Oasis se (asi) vracejí na scénu. Zahrají i v Česku? (26.08.2024 09:13)
- Oasis jako hologramy? Noel Gallagher s tím nemá problém (20.05.2024 17:18)
- Video: Nový klip k "Let It Be" nabízí alternativní pohled na slavnou píseň The Beatles (14.05.2024 14:00)

ALBUM TÝDNE 10/2025

Lady Gaga
Mayhem

Pět let po předešlé studiovce "Chromatica" přišla Lady Gaga s deskou, kterou od ní snad už ani její nejvěrnější fanoušci nečekali. S naprostou lehkostí na ní sype z rukávu hit za hitem. Album "Mayhem" se hravě vyrovná zpěvaččiným přelomovým a dodnes ikonickým počinům "The Fame (Monster)" a "Born This Way".

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Út 11.03.
God Is An Astronaout (IRL) (MeetFactory, Praha)
Út 11.03.
Bloodywood (IN) (Roxy, Praha)
St 12.03.
Skunk Anansie (UK) (SaSaZu, Praha)
St 12.03.
Lenny Kravitz (US) (O2 arena, Praha)
So 15.03.
Alan Walker (NOR) (Forum Karlín, Praha)
So 15.03.
Gavin James (IRL) (Rock Café, Praha)
Pá 21.03.
Sofian Medjmedj (CZ) (Forum Karlín, Praha)
Po 31.03.
Benjamin Clementine (UK) (Lucerna Music Bar, Praha)
Út 01.04.
Baby Lasagna (CH) (MeetFactory, Praha)
Út 08.04.
Dizzee Rascal (UK) (Roxy, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Prince The Prodigy Vladimír Mišík Justin Bieber Lady Gaga ADONXS Madonna Gaia Mesiah Taylor Swift Beyoncé Lucie Vondráčková Viktor Sheen Queen Kabát The Weeknd Coldplay Mirai Vypsaná fiXa Pink Floyd Hugo Toxxx
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe