Start evropské šňůry The Offspring je na spadnutí. Příležitosti hostit úvodní koncert se chopila Praha a Kaliforňanům vyhradila pro úterní večer Průmyslový palác. Kapela možná představí nové písně, pod kotel ale přiloží především šlágry z let minulých. Vybrali jsme pro vás desítku těch nejlepších singlů.
© facebook.com/offspring Poděkujte strejdovi Dexterovi za letošní line-up Rock For People. No tak, jen do toho. Nebýt jeho a jeho
The Offspring, neužili byste si
Sum 41,
Jimmy Eat World, mladičké
Paramore ani některé další. Proč? Protože by jednoduše nekoncertovali v Evropě. A dost možná ani neměli své místo na hudební mapě. Bez The Offspring, a samozřejmě vrstevníků
Green Day, by celá tahle scéna zůstala zakrnělá někde v nejzapadlejších kalifornských docích a nepřekročila by práh amerického západního pobřeží. Punk rock a směry z něj vzešlé by si počkaly na pozdější
spasitele Blink-182, říkáte si? Jistě, jenže ti měli pozici výrazně ulehčenou tím, že hudební trh od poloviny devadesátých let už znovu na slovo
punk slyšel. Stal se z něj pop(ulární) punk (nesprávné čecháčkovské označení
nový punk, tedy neopunk, rychle pusťte z hlavy) a The Offspring byli u toho.
Obrovský boom přidrzlého žánru amerických teenagerů odstartovalo album "Smash" (paralelně s greendayáckým "Dookie", jemuž ovšem pomohla podpora Reprise Records, tedy mocných Warnerů). The Offspring jím obrátili americký trh s hudbou vzhůru nohama, když coby nezávislý interpret dosáhli prodeje daleko přesahujícího pět milionů nosičů a ve spolupráci s Epitaph Records udělali ze "Smash" jednu z nejžádanějších desek roku 1994. Dnes už čísla z prodejů hovoří o závratných čtrnácti milionech.
© offspring.com Utržená lavina s sebou strhla i další alba "Ixnay On The Hombre" (1997) a "Americana" (1998), to už s major labelem Columbia v zádech. Oba výtvory byly ve Spojených státech i některých dalších anglicky mluvících zemích ozdobeny platinou (úspěšnější "Americana" dokonce devatenáctkrát!, z toho pětkrát v USA) a z kapely udělaly jednu z komerčně nejúspěšnějších skupin
devadesátek. Z žánru punk rocku pak (ne)vítaného člena mainstreamu.
V úterý 16. srpna přijedou The Offspring do Prahy. V Průmyslovém paláci mají na programu úvodní štaci vlastního evropského turné. První vystoupení v zemi Koruny české od roku 2008 bude mít s velkou pravděpodobností příchuť zbrusu nového materiálu, na němž formace v posledních měsících pracuje.
"Bude to úžasné. Bude to nejlepší deska, kterou jsme kdy udělali," nebojí se velkohubých prohlášení. Oni na ně ale mají právo. Jejich diskografie plná nadčasových hitů je k nim opravňuje. Které singly považuji za ty vůbec nejlepší? Pojďte, povím vám.
10. Self Esteem
Živě
Vyšlo:
1994
Nahrávací společnost:
Epitaph Records
Z desky:
"Smash"
Producent:
Thom Wilson
Stopáž:
4:17
Jak vám můžou chlast a děvky solidně vydělat? Sledujte tenhle recept: chce to být správně od rány, myslet si, že vás kvůli tomu každý odsoudí, a samozřejmě postrádat jakoukoli hrdost. The Offspring se díky němu stali tak slavnými, že jim k nohám padla dokonce i MTV a "Self Esteem" nominovala na skladbu roku 1995. Sama kapela tvrdí, že v žádném případě nejde o autobiografickou píseň. Ehm, jo, jasný. Tak jako tak, vzhlédlo se v ní půl Ameriky a tamní rádia jeden čas prakticky nic jiného nehrála. Už tušíte, proč bylo album "Smash" v Americe šestkrát platinové a pro žánr neomalenců znamenalo naprostý přelom? Tohle je ten váš
středoproudej parazit.
9. Kristy, Are You Doing Okay?
Živě
Vyšlo:
10. únor 2009
Nahrávací společnost:
Columbia Records
Z desky:
"Rise And Fall, Rage And Grace"
Producent:
Bob Rock
Stopáž:
3:42
Dlouho Dextera Hollanda pálilo svědomí, až to nevydržel a napsal jednu z nejpůsobivějších skladeb za čtvrt století, co The Offspring existují. Z příběhu malé Kristy, sexuálně zneužívané dívenky, až mrazí. Zpěvákovým dětstvím se nesl jako noční můra. O všech těch zvěrstvech věděl, jenže mlčel. Až jako zralý čtyřicátník za sebe nechal promluvit píseň "Kristy, Are You Doing Okay?" a omluvil se za svou tehdejší zbabělost. Vyvolal mezi posluchači silné emoce, které ještě umocnil akustickým podáním. Jistě, The Offspring mají spoustu větších a slavnějších hitů, než jakým je tahle dva roky stará, vlastně stále aktualitka, ale žádný v sobě neskrývá takovou sílu uvědomění. Člověku holt některé věci dojdou až s věkem.
8. Gone Away
Živě
Vyšlo:
březen 1997
Nahrávací společnost:
Columbia Records
Z desky:
"Ixnay On The Hombre"
Producent:
Dave Jerden
Stopáž:
4:28
Možná jste nevěděli, že The Offspring mají na skladě několik opravdu velkých hitů, jejichž rádiový potenciál byl postaven na zcela odlišných základech než většina fláků ve stylu "Why Don't You Get A Job?", "Original Prankster" či zmiňovaného "Self Esteem". "Gone Away" je druhým takovým do party ke "Kristy...". Ač oba singly od sebe dělí víc než dekáda, jsou si podobné hloubkou textů, jejich vážností i temnou atmosférou. "Nikdy nevíš. Někdy skladby s vážnějším obsahem jsou těmi, které lidi chytnou. Jsou tam prostě silný emoce, se kterými se ztotožní," odhalil podstatu písně v jednom z rozhovorů Holland. Traduje se, že "Gone Away" napsal po smrti své milované, jež zahynula při autonehodě. Nejen, že se skladbou dobyl americké rockové hitparády, ale už tenkrát v roce devadesát sedm poodhalil tvář kapely i z jiné strany.
Souboj titánů: The Offspring vs. Green Day
Generačně spjaté hudební kulty vyrůstaly bok po boku ve slunné v Kalifornii, Mekce punk rocku. Kolik toho mají společného a v čem se naopak liší?
Spojuje je:
-
zlomový rok 1994. Alba "Smash" a "Dookie" měla zásadní vliv na masovou popularizaci žánru. Shodou okolností se jednalo v obou případech o třetí regulérní nahrávku daného interpreta.
-
stejně početné diskografie. K dnešnímu dni čítají osm vydaných studiových nahrávek. Kdo urve devítku jako první? Zatím to vypadá na Hollandovu partu.
-
stálost sestavy. Zpěv, kytary a basa - to jsou pro obě kapely stěžejní posty. The Offspring i Green Day na nich od založení fungují v totožné sestavě. Změny se týkaly vždy pouze postu bubeníka.
-
pětiletá odmlka. Zajímavostí je, že obě aktuální alba, tedy jak "Rise And Fall, Rage And Grace" tak "21st Century Breakdown", předcházela
deskoprázdná pětiletka. Green Day si ji dokázali zpestřit například společnou skladbou s
U2 "The Saints Are Coming", The Offspring zase na své výběrovce uveřejnili zbrusu novou píseň "Can't Repeat".
-
oddanost fanoušků. Oba zámořští velikáni mají věrné fandy.
Greendayáci na svých fórech srdnatě nadávají příznivcům The Offspring, ti se samozřejmě nebojí
"fanouškům kapely pro dvanáctiletý holky" vrátit úder.
V čem jsou odlišní?:
-
počet členů. The Offspring nahráli šest z osmi svých desek coby kvartet, jádro Green Day bylo naopak ve většině případů tříčlenné.
-
načasování bilancování. Zatímco Green Day vydali bestofku "International Superhits" (2001) ještě před majstrštykem "American Idiot", a na hodnotě jí tak ubírá absence několika klíčových hitů, The Offspring si prozíravě svoje "Greatest Hits" nechali až na rok 2005 a obsáhli tak téměř kompletní diskografii, vyjma aktuálního "Rise And Fall, Rage And Grace".
-
období politické angažovanosti. Ač se nejedná o vysloveně politické kapely, tahle
zábava zasáhla tvorbu obou formací, ovšem v naprosto odlišných dobách. Holland a spol. nechali lehce politickou rebelii za sebou s albem "Ixnay On The Hombre", tedy už někdy v roce 1997. Armstrongova parta dala svůj postoj jasně najevo až o sedm let později tehdejšímu prezidentu Bushovi. Musím vám vyprávět jakým způsobem?
-
dobývání hitparád. Dlouholetý spor o to, kdo je úspěšnější, pro sebe v posledních letech rozhodli Green Day, když
Idiota i aktuální "21st Century Breakdown" dostali na vrchol americké albové hitparády. The Offspring se to nepovedlo ani v dobách největší slávy se "Smash" či "Americanou". Skóre z cen Grammy pak hovoří naprosto jasnou řečí - 5:0 pro Green Day.
-
vzdělání hlavních postav. O Dexteru Hollandovi se ví, že má pod čepicí. Může se pochlubit úspěšným absolvováním bakalářského i magisterského studia v oboru molekulární biologie. Doktorát vzal za své s rozletem The Offspring. No a Billie Joe? Ten si dal k osmnáctinám opravdu
geniální (fanoušek kvalitní rockové hudby si samozřejmě kurzívu odmyslí) dárek - rozhodl se seknout se studiem a nedokončil ani střední školu. Důvodem byla, jak jinak, muzika a jeho tehdejší kapela Sweet Children, později přejmenovaná na Green Day.
7. Want You Bad
Živě
Vyšlo:
23. prosinec 2000
Nahrávací společnost:
Columbia Records
Z desky:
"Conspiracy Of One"
Producent:
Brendan O'Brien
Stopáž:
3:23
Žádnej srdceryvnej cajdák o nešťastným zamilování se, ale tříminutový výběrový řízení na pořádně šťavnatou dominu. Lišáci z Huntington Beach si s názvem singlu z roku 2000 pohráli, využili krásu rodného jazyka a z "Want You Bad" udělali "Want You Bad". Chápete... Jedna z třinácti písní alba "Conspiracy Of One" oslovila širokou veřejnost ve druhém díle filmu "Prci, Prci, Prcičky". Známý hit hraný ve vysokém tempu je pro mnohé fanoušky vůbec tím nejlepším, jaký kdy The Offspring zkomponovali. Argumentují při tom jeho nadpozemskou chytlavostí i rebelantsko-pubertálním otextováním. A jsou samozřejmě v právu. Stejně jako je v právu "Want You Bad" a jeho účast v desítce nejlepších písní této kapely .
6. Hit That
Živě
Vyšlo:
9. prosinec 2003
Nahrávací společnost:
Columbia Records
Z desky:
"Splinter"
Producent:
Brendan O'Brien
Stopáž:
2:48
"Hit That" znamenal pro kapelu malou revoluci ve vlastní tvorbě, jednalo se totiž o vůbec první singl s elektronickým implantátem. Album "Splinter" (2003) dostalo zapojením syntetizérů vedle kořenového punkrockového feelingu také nezanedbatelnou mainstreamovou myšlenku. "Hit That" díky své otevřenosti a nenáročnosti na posluchačovo ucho dokonce chvíli vládl nejhranějším alternativním skladbám ve Spojených státech, a navázal tak na svého předchůdce z roku 1994 "Come Out And Play". Výjimečnost zmíněného žebříčkového faktu podtrhuje to, že třetím a posledním do vítězné party byl až poměrně nedávný singl "You're Gonna Go Far, Kid". A ani obrazové ztvárnění není k zahození. Časopis Kerrang! ho nominoval na nejlepší videoklip roku. Mrkněte na něj níže.
5. Original Prankster
Živě
Vyšlo:
24. říjen 2000
Nahrávací společnost:
Columbia Records
Z desky:
"Conspiracy Of One"
Producent:
Brendan O'Brien
Stopáž:
3:42
Album "Conspiracy Of One" má v diskografickém pořadníku The Offspring hodně nezáviděníhodnou pozici. Vyjít totiž hned za veleúspěšnou "Americanou" je strašně svazující. Namlsaní fanoušci od něho logicky očekávali další várku hitů podobných "Why Don't You Get A Job?" nebo "Pretty Fly (For A White Guy)". A ono si vedlo důstojně. Do noty jim zahrál hned pilotní singl "Original Prankster" a zvedl vlnu všeobecné spokojenosti nad tím, že kapela vstupuje i do nového tisíciletí svérázně a především s brašnou humoru na zádech. Jak později činili žánrově spříznění Sum 41, i The Offspring si vlastní hudbu osvěžovali hip hopem. V "Original Prankster" si zahostoval a roli šedé eminence ve videoklipu ztvárnil americký rapper Redman.
4. Pretty Fly (For A White Guy)
Živě
Vyšlo:
9. listopad 1998
Nahrávací společnost:
Columbia Records
Z desky:
"Americana"
Producent:
Dave Jerden
Stopáž:
3:08
Nedá se nic dělat, "Americana" byla, je a bude vždy absolutní top. Číslo jedna. Podobnou desku už The Offspring nikdy nenatočí a originál zůstane originálem. Vzešly z ní čtyři oficiální singly, ač jich klidně mohla nabídnout jednou tolik. A všechny by se v hitparádách prosadily. Tím vůbec prvním byl "Pretty Fly (For A White Guy)", jehož charakteristický úvod "Gunter glieben glauchen globen" si skupina vypůjčila od prznitelů jazyka německého Def Leppard. Píseň poukazuje na povrchnost trendy zastánců hiphopové subkultury a je opatřena možná nejlepším klipem z obsáhlé videotéky kapely. Skvělá zábava na obou frontách. Na pomyslnou bednu to ale nestačí.
Posluchačská desítka
Já mám jasno. Jako sám voják v poli toho ale moc nezmůžu. Jak je na tom zbytek armády? Podívejme se na vaši, posluchačskou, desítku vyvolených tak, jak je uvádějí statistiky hudebního portálu Last.fm.
1.
The Kids Aren't Alright 111 749
2.
Pretty Fly (For A White Guy) 89 653
3.
Self Esteem 84 926
4.
Why Don't You Get A Job? 64 068
5.
Hit That 58 771
6.
Want You Bad 58 666
7.
Original Prankster 58 442
8.
All I Want 54 074
9.
Staring At The Sun 48 901
10.
Gone Away 43 378
Číslo udává počet poslechů za posledních šest měsíců k 9. srpnu.
3. You're Gonna Go Far, Kid
Živě
Vyšlo:
4. září 2008
Nahrávací společnost:
Columbia Records
Z desky:
"Rise And Fall, Rage And Grace"
Producent:
Bob Rock
Stopáž:
2:58
Zní to až neuvěřitelně, ale Offspringové mají jen jediný singl, kterému prodeje zajistily pozlátko od Americké asociace nahrávacího průmyslu. A ještě pozoruhodnější na tom je, že dotyčný nemá nic společného s "Americanou". "You're Gonna Go Far, Kid" je ještě načichlý novotou. Jsou mu teprve tři roky a jeho působištěm je album "Rise And Fall, Rage And Grace" (2008). Místo mezi nejlepší trojkou si vydobyl i přes (nebo právě kvůli) své(mu) mládí. Na rozdíl od jiných jej neprověřila léta. K tomu, aby zdomácněl jako prvotřídní hit, stačí jeden poslech. The Offspring po čtyřicítce neztrácí mladickou živelnost ani melodickou vlezlost. A dnešní bronz? To je velký příslib pro materiál nadcházející.
2. The Kids Aren't Alright
Živě
Vyšlo:
21. září 1999
Nahrávací společnost:
Columbia Records
Z desky:
"Americana"
Producent:
Dave Jerden
Stopáž:
3:00
Tak, neamericanovskou vložku máme za sebou a můžeme pokračovat v nastoleném trendu. Druhé místo bere "The Kids Aren't Alright", skladba opatřená mocným kytarovým intrem. Hudební server Last.fm ji k dnešním dnům registruje jako vůbec nejhranější skladbu skupiny (více v předcházejícím infoboxu). Singl vyšel v roce 1999 a jeho název odkazuje na píseň kapely The Who "The Kids Are Alright", jež byla napsána Petem Townshendem v šedesátých letech minulého století. Na každém offspringovském šprochu pravdy trochu. A o tom, že nejkrutějším snem je realita, nemusíte pochybovat ani v dnešní době.
1. Why Don't You Get A Job?
Živě
Vyšlo:
30. březen 1999
Nahrávací společnost:
Columbia Records
Z desky:
"Americana"
Producent:
Dave Jerden
Stopáž:
2:49
Nikdy nedosáhla komerčních úspěchů "Pretty Fly (For A White Guy)". Přední americké hitparády si nepodmanila a stejně tomu bylo i jinde ve světě. Přesto je pro mě píseň "Why Don't You Get A Job?" symbolem nejlepších let kapely z jižního cípu Kalifornie a poprávu vystupuje na piedestal. Příchuť ska punku na podloží á la The Beatles je sama o sobě natolik originální záležitost, že dělá z "příběhu ze života pijavic" (jak jsem si skladbu pro sebe nazval) neopakovatelný posluchačský zážitek. A vůbec při něm nemusí hřmět struny. The Offspring jsou (narozdíl od jiných) kapelou jednoho stylu. Zpestřovali ho ale nápady, jimiž bavili a dodnes baví miliony lidí. Současná scéna, pohybující se v prapodivném moderním stejnokroji, by z nich mohla čerpat mnohem víc.
Co se nevešlo, ale vejít mělo
The Offspring je zatraceně hitová sebranka. Proto tenhle krátký appendix:
|
(Can't Get My) Head Around You (2004)
|
ANKETA