Nedávno vyšla reedice druhé řadové desky kapely Půlnoc "City Of Hysteria".
Jak jste se mohli dočíst v nedávné
Podzemi kolegy
Kocábka, firma BMG Ariola se letos odhodlala k vydání reedice druhého alba
kapely
Půlnoc, respektive k jeho prvnímu vydání v České republice. "City Of
Hysteria" byla nahrána a poprvé vyšla v roce 1991 v USA, zaštítěná firmou
Arista Records, k nám se dík tomu dostala do značného cenového nadprůměru nad zbylou domácí produkcí. Dnes je možné ji sehnat v takřka identické podobě s vloženou dvojstranou českých "překladů" - na originále jsou nehledě na jazyk, ve kterém se zpívá, uvedeny pouze anglické mutace textů.
Nové vydání desky působí přesto mírně odflákle. Vzhledem k faktům, že
se jedná o kulaté desáté výročí od původní edice a že uplynul sotva půlrok
od smrti protagonisty Půlnoci Mejly Hlavsy, zasloužila by si přinejmenším
obohatit o textovou, nebo fotografickou dokumentaci, případně připojit
interaktivní stopu pro CD ROM, o bonusech, kterých by se v archivu bývalých
členů Půlnoci našly mraky, ani nemluvě. V té souvislosti bych rád využil
alespoň interaktivnosti internetového prostředí a upozornil na plnou verzi
zcela oficiálně a volně shlédnutelného
klipu ke skladbě "Muchomůrky
bílé", o který jsme mohli donedávna hlasovat v soutěži Českého klipu
desetiletí na stránkách České televize. Ano, jedná se o stejné "Muchomůrky",
které více proslavily koncerty Tonyho Ducháčka a Garáže (pravda, ten je na
své první desce oficiálně pojmenoval "Houby"), "Muchomůrky", kterým se ve
verzi od Půlnoci dostává mnohem atmosférotvornějšího hávu (rozmazané
rejtříky kláves s violou a Hlavsovým civilním přitemnělým zpěvem udělají
své), "Muchomůrky", jejichž původními autory skutečně jsou Mejla Hlavsa a
Egon Bondy.
Podobně "rozněžnělou" atmosféru navozuje i titulní skladba "City Of
Hysteria" - minimálně její první, pomalá část, jinak je průměrné tempo
skladeb jen nepatrně vyšší - tři nejrychlejší písně "Konec světa", "Je to
nebezpečný" a "Podivná" (poslední dvě známe už z předešlé desky) tvoří spíš
výjimku. Pokud zmiňujeme "písně odjinud", neměly by chybět přearanžované
skladby z desky "Půlnoc" - "Podivná", "Kanárek", "Je to nebezpečný" a "Píseň
pro Nico", pak samozřejmě kongeniálně přezpívaná Reedova "All Tomorrow's
Parties" (nahrazení původního hlasu
Nico Michaelou Němcovou není v tomto
případě vůbec nemístné či trapné).
Podtrženo sečteno. "City Of Hysteria" je skvělá deska, zvuk, se kterým byla
před deseti lety nahraná, se ukázal jako nadčasový (nepřemastrování nového
vydání bylo, třeba uznat, správným krokem), aranže ani dnes nepůsobí
zastydle či mrtvě a nasyrovělou atmosféru, která nahrávku provází, zrovna tak
jako pocitově silné texty, lze vnímat v jiných kontextech a časech stejně
intenzivně. Škoda jen, že ty, kteří mají doma už originál, nemá reedice čím
nalákat.
CD k recenzi poskytla firma
BMG.
Album:
Půlnoc - City Of Hysteria
Hodnocení: 8/10
Celkový čas: 61:14
Skladby: Je to nebezpečný, Konec světa, Nikde nikdo, City Of Hysteria, Píseň
pro
Nico, Podivná, All Tomorrow's Parties, Kanárek, Zametám a neuklízím,
Můry, Muchomůrky bílé