Napadlo vás někdy, proč jsou některé vcelku obyčejné kapely tolik úspěšné? A proč po jiných, mnohem šikovnějších, neštěkne pes? Zajímá vás, co obnáší, aby se klubová kapela dostala na profi úroveň? S Michalem Novákem, člověkem "z branže", jsme rozebrali pět základních pilířů úspěchu.
Ve většině článků, jež na musicserveru vycházejí, se věnujeme konkrétním zpěvákům a zpěvačkám, hudebníkům a kapelám - zkrátka těm, které obvykle vídáte na pódiu. Jenže jsou tu také další důležité články, jež sice na pódiu neuvidíte, ale hudební byznys se bez nich taktéž neobejde. Jde o hudební producenty, promotéry, manažery, organizátory festivalů, zvukové inženýry, představitele labelů, rádiové dramaturgy a další a další. Právě jim se budeme věnovat v nové sérii článků. A jelikož tyto osobnosti obvykle potkáte někde v zákulisí, pojmenovali jsme stejně i tento seriál.
ZVUK
Alfou a omegou zvuku je samozřejmě kvalitní nástroj. Kytara z obchoďáku za dva a půl tisíce sice službu udělá, ale po čase začne limitovat i sebelepšího instrumentalistu. S kvalitním a vhodným nástrojem souvisí také další vybavení - reproboxy, zesilovače, činely, mikrofony a i zdánlivé maličkosti jako kabely. Každý článek je stejně důležitý a celý řetězec do sebe musí zapadat bez kompromisů. Nepůsobí zrovna profesionálně, když uprostřed písničky vypadne baskytara jenom proto, že zlobí konektor od kabelu. Tím spíš, že v dnešní době už není žádný problém sehnat kvalitní nástroj za rozumné peníze. Stejně poslouží malý obchod i hudební centrum typu kytary.cz, na něž během rozhovoru s Michalem Novákem slyšíme několikrát chválu.VIZUÁL
Stejně jako v případě zvuku je důležitý nějaký prvek, který bude pro kapelu charakteristický a který ji během jejího fungování bude provázet. Může jít prakticky o cokoliv - logo, symbol nebo použitý font na plakátech a bannerech. V Česku existuje mnoho šikovných grafiků, kteří jsou kreativní a jsou rádi, když můžou dělat na něčem zajímavém. A ani prý nemusí být moc drazí: "Profík tě sice vyplaší hodinovou sazbou, protože si řekne tři stovky až tisíc za hodinu, jenže ten člověk tomu rozumí a ve finále to udělá za tři nebo čtyři hodiny. Nám se jako grafik osvědčil náš kámoš z Atari Terror Dan Kurz." Investice do vizuálu je opravdu důležitá - není nic horšího než použít pro logo kapely font z MS Office, který všichni už stokrát viděli. Zároveň je dobré věnovat čas věcem, jako je koncertní plachta, mikrofony (připomeňme opět Korn a jejich unikátní mikrofon od H.R. Gigera) nebo nějakou legrácku ve stylu příšery Eddieho na koncertech Iron Maiden. Nápaditosti se opět meze nekladou. Může jít také o typickou atmosféru: Na koncertech the.switch už fanoušci vědí, že si mají na začátku písničky "Akvárko" sednout na bobek. Při koncertech Satisfucktion zase zpěvák Broňa seskočí z pódia mezi lidi, kde odzpívá skladbu "Yourself". Do obýváku vás ještě donedávna přenesli Toxique. Jejich atmosféra a typická sofa Kláry Vytiskové fungovaly znamenitě. Zcela svým životem si žijí verbální projevy a hlášky. Kuko z Horkýže Slíže neustále děkuje slovy: "My vás l'ubíme," oblíbené je i Mardošovo pověstné brebentění. Tyhle věci lidi znají a na koncertech se na ně těší. Ne náhodou na Jirku Schmitzera ještě dneska na koncertech pořvávají: "Hovno, hovno..." Michal Novák radí: "Opakovat, hlavně opakovat. Opakování dostane ty věci lidem do hlavy."STYLING
V každé učebnici marketingu se dočtete, že obal prodává. Nejinak je tomu v muzice. Představte si běžnou situaci - jste na velkém festivalu a během několika dní se na pódiích protočí sto padesát kapel. Přijedete domů a kromě headlinerů, kvůli kterým jste tam nejspíš jeli, si pamatujete možná pět českých jmen. "Přece ta kapela, jak měla zpěváka s modrýma kontaktníma čočkama." Anebo: "Ti, jak hráli v latexovém oblečení a všude kolem měli diskokoule," lovíte pak z hlavy. Právě zmíněný obal (v našem případě image, styling nebo oblečení) jsou faktory, díky nimž si z festivalu budete dost možná pamatovat právě zpěváka Dark Gamballe, respektive kapelu Cocotte Minute. Zmíněné kontaktní čočky přitom pořídíte za pár stovek a kolik udělají práce! Tuto hypotézu potvrzuje i Majkláč: "Když jsme se začínali dostávat nahoru, hráli jsme svlečený do půl těla a měli jsme černý sukně. Lidi kolikrát nevěděli, jak se jmenujeme, ale pamatovali si, že je to 'ta kapela v sukních'. Později náš zpěvák přišel na pódium s kolárkem a recenzenti hned začali používat 'zpěvák kazatel'. Musí existovat něco, co v tobě po koncertě zůstane." Pokud nemluvíme o vážné hudbě, ambientu, případně ryzí alternativě, koncert musí být také show a zábava, musí být na co koukat. V případě image ovšem platí, že všeho moc škodí. Hodně teatrální stylistika může hudbu naopak podrývat a odpoutávat pozornost, neboli z image se nesmí stát recese, třeba jako v případě Lordi. Samozřejmě existují výjimky jako Slipknot nebo Marilyn Manson, kteří si právě na extrémním a šokujícím stylingu postavili kariéru. Jenže v jejich případě jde vizuální extrém ruku v ruce s výbornými muzikantskými schopnostmi.MERCHANDISE
KONCERTNÍ FOTOGRAFIE
Není prý lepší feedback, než se podívat na natočené video z vlastního koncertu: "Kup si kameru a natáčej se. Po koncertě se na to podíváš a řekneš si: 'tohle, co jsi říkal, bylo fakt debilní, všechny si urazil. Nebo naopak: 'tohle bylo vtipný, řekni to i příště'. Charlie Straight všude natáčel táta jednoho z nich a kluci na to po každém koncertě koukali. Řešili vlastní hudební projev i hlášky, co říkal Albert, a dneska na pódiu působí naprosto přirozeně a profesionálně." Ve chvíli, kdy už na pódiu všechno funguje, přichází poslední článek řetězce, a to profesionální koncertní fotograf. Mnohem lépe než promo fotky z rozbourané továrny působí právě dobře udělaná koncertní fotografie. Promotér tak může vidět kapelu nepřímo v akci, dýchne na něj její koncertní atmosféra a udělá si představu, co může očekávat naživo. Michal Novák radí: "Dobré koncertní fotky ohromně zvýší cenu kapely. Na lidi kolem totiž bude působit profesionálně a promotér si jí nedovolí nabídnout pět stovek za cesťák jako nějaké 'zaplivané klubovce'. Podívej se na jakékoliv koncertní fotky, které fotil Petr Klapper, a ta kapela u tebe automaticky stoupne."ZÁVĚREM
Jistě, hudba jako taková vždy zůstane faktorem č.1. Tedy měla by, jakkoliv je (bohužel) skutečnost často jiná. V každém případě ovšem platí, že hudba na vyšší než lokální klubové úrovni nemůže být pouze o hudbě. Jde o zábavu a lidé na koncertech nechtějí jen poslouchat - chtějí se bavit, potěšit zrak, zažít něco netradičního, zkrátka si odnést komplexní zážitek. Stačí se podívat na libovolnou světově úspěšnou kapelu a rychle pochopíte, v čem je zakopaný pes. Tušili to ostatně už The Beatles.Abbys (konradox, 07.06.2011 10:36) Reagovat
Ešte tomu chýba jeden podstatný bod, ktorý to všetko zviaže dohromady - prečo toto všetko robiť. Pre hudbu, pre seba tj slávu, alebo pre niečo medzitým. Problém väčšiny a skoro všetkých českých skupín je, že väčšina to nerobí kvôli hudbe, messidžu, ale kvôli sebe, na princípe "väčší pes jebe". Ľudia tu robia veci preto, aby boli lepší než druhí, rozumej aby sa mohli cítiť vyššie, dissovať, dívať sa zvrchu, pičovať, púšťať posmešky, kecať o množstve vyplienených ženských útrob, rozmáchlym gestom ruky riešiť situáciu na bare, stáť jedine v strede pódia. To je to, čo všetkých ženie vpred a tento článok, trebaže skvele, vymenuváva prostriedky. Dog eat dog.
Re: Abbys (tono, 07.06.2011 14:53) Reagovat
úžasný članok...... ale zameraný skor na podium ako na motivácie........ a presne si to vystihol, niekto to proste nerobí z dobrého pocitu a ze chce niečo povedat ale byt kúl a podobne...... klasický priklad je slovenska rapová scena kde sa večšina ludi hra na "pánov, kralov" a na druhu stranu "občajné deti z geta" a podobné prázdne frázy..... aj ked ho mnohí nenavidia tak rytmus to tiez tejto scene vyčíta čo sa mi páči..... povyšovanie a frajerstvo ako aj nejaké kvazi zavažne zdelenia pred nejakým potešením z hudby ma dokaze naštvat, preto som vzdy rad za nejakú kapelku typu Foo Fighters na ktorých vidíš potešenie a jednoducho radost z hudby...
Re: Abbys (stano, 09.06.2011 10:12) Reagovat
100% suhlas...tatko kupi gitaru, mamke vezmem sminky alebo vymyslim nieco cim by som sokoval, zabalim h*vno do pozlatka a hura, idem byt slavny...zazil som takych typov co len chytili gitaru do ruky a uz rozmyslali ako budu fanynky odhanat..
opravdu (254, 07.06.2011 12:00) Reagovat
zajímavý článek ze spustou informací !
Pochvala musicserveru (Chico, 07.06.2011 18:34) Reagovat
Výborný článek. Už mi tu něco podobného chybělo. Takže jen tak dál, rád si zase (věřím, že nejen já) počtu... :-)
Tweet