Stejnou energii jara, kdy příroda vehementně pučí, kvete a září barvami a většina zvířectva se probouzí ze zimního spánku, předsouvá debut "The Bear Is Sleeping Now". Dikolson po třech letech zahlásil hotovo, emocionální budič směle začal pracovat a hlad po dalším materiálu stoupá exponenciálně.
Předně jedna rada nad zlato, hned pěkně z úvodu: zapomeňte na
Roe-Deer nebo
Khoibu. Naopak se poohlédněte po soundracku k filmu "Den draka" nebo vyhledejte střípky k japonské tanečně-vizuální improvizaci "Indefinite Kingdom". Touto zkratkou se dostanete mnohem blíže tomu, co doma Filip Míšek připravoval na svůj debut pod nickem
Dikolson. "The Bear Is Sleeping Now" je kolekce napěchovaná hudebními erupcemi ve vydatně zasněné tónině, která vás bude dokola fascinovat a vybízet k poslechu.
Ačkoliv se natáčelo na mnoha místech, nepoznáte to. Finální master provedl Lukáš Turza (zde je možná na místě otázka, kdy se dočkáme dalšího alba
Juanity Juareze?) a atmosféru z míst natáčení donesli Filipovi hosté, kteří svým způsobem vykreslili nemálo detailů v krajinomalbě "The Bear Is Sleeping Now". Pokud dodržíme ono dělení na dvě strany (pokud tedy dáme před downloadem přednost vinylu, jehož červená barva má svou symboliku), dá se říci, že první polovina je svým způsobem
bujařejší a dramatičtější. Naopak po otočení desky na vás dýchne větší závan ambientních vod s patrným záchvěvem meditace, včetně té nejvzdálenější (až z Japonska) v "New Animal Trail", kterou nazpívala Yoko Honaga.
Dikolson tu laboruje v nadžánrovém spektru, nemá daleko k idmku, shoegaze a soundtrackovým základům (orchestrace), které si důkladně osvojil. V jeho práci se zvuky, melodickými smyčkami a rytmickými propletenci (většina beatů zde vznikala tvořením úderů na rozličné věci a akustické nástroje) cítíte patrnou intuici, sounáležitost a sekvenční linii. Přizvaní návštěvníci již tak pestrou paletu (jak již bylo řečeno) jen pomohli
přičísnout a dodali nehmatatelný pocit celistvosti. Mozaika se tak zbytečně nebortí a drží pevně při sobě - bude celkem těžké ji přenést na pódia.
Od prvotních taktů titulního tracku se rozechvějí vibrace emocí. "Mercury" je hloubavým a chmurným hymnem života a smrti, naopak "Ruprecht" svou majestátností bortí hranice imaginárnosti (nevím proč, při jeho poslechu se mi často vybavil večerníček "O zvířátkách pana Krbce", možná díky tomu, že hradní duch měl stejné jméno). V této dvojici hrají svůj prim dechové nástroje tenor saxofon, klarinet (na které hraje
Floex) a francouzský roh Jiřího Hammera. "Plop" je rozvernost sama o sobě a závěrečná "Brainsuck" je pravým opakem, jakousi
démonickou ukolébavkou.
"The Bear Is Sleeping Now" není jen čistě instrumentální. Své místo tu mají hned tři zpívané skladby. "This Shivering" (Veronika Buriánková) je hudebně dominantní a nad ostatními se svým způsobem
povyšuje, možná vám bude evokovat to, co byste rádi chtěli slyšet (a třeba i již dlouho neslyšeli) od
Björk. "New Animal Trail" a "You Are The Leaves" (Adam Sarmiento, jenž je spojován s projektem I And I) jsou křehké vlaštovky zasněné podmanivosti, které umocňují poklidný vjem z druhé půlky nahrávky.
Filip Míšek se bez nadsázky přesunul do vyššího levelu. "The Bear is Sleeping Now" je jako scenérie čtvera ročních období, kdy v rychlém sledu prožijete projasněné jaro, hřejivé léto, chmur podzimu a chlad zimy, vše v tisíci variacích každého protočení těchto deseti kompozic. Krása se objevuje postupně, ale jakmile jí propadnete, z uší tento debut nedáte.