Rafael Anton Irisarri spojuje dva odvrácené kontinenty. V jednom prezentuje své klasické hudební vzdělání pod vlastním jménem, v druhém pak jako The Sight Below bortí hranice shoegaze. "The North Bend" je druhý počin zahalený do moderní klasiky a ambientu. Budič atmosfér funguje bezchybně, jen se nechat vést.
Když se zevrubněji podíváte na web
Rafaela Antona Irisarriho, zjistíte, že během loňského roku se tento talent rozhodně nepoflakoval. Kromě různých demo snímků, koncertního záznamu nebo druhé desky
The Sight Below (o ní drobet níže), došlo i na volné pokračování čtyři roky staré prvotiny "Daydreaming". Jejím předvojem bylo épéčko "Reverie", jehož hlavní kostrou byla vlastní variace na kompozici "Für Alina" jeho oblíbence jménem
Arvo Pärt. "The North Bend" je do meditativního odéru zahalená kráska, která uhrane svou intencí klidu a rozvahy.
Rafael zde zdánlivě zapomíná na své klasické vzdělání, zcela se obešel bez klavírních nebo smyčcových partitur. Plně se soustřeďuje jen na hru tónů a stínů. V nejeden moment se tak dere do popředí fakt, že se zde každičkým momentem odehrává jakýsi vnitřní souboj mezi moderní klasikou a new age. Naplno však ctí konzistenci, nikterak se nesnaží přeskakovat od jednoho motivu k druhému, vše nechává náležitě vyznít i s určitým dozvukem. "The North Bend" by tak mohl být ideální meditační soundtrack po náročném dni, kdy se jen tak rozvalíte na pohovce a necháte rozeznít tuto
symfonii o pěti částech, v nichž zaslechnete i něco málo ozvěn z tibetských
modliteb ("Deception Falls"). "A Nothern Sigh" nebo "Traces" naopak zavedou na rozcestí polárního kruhu, kdy na dlouhý čas panuje polární noc a člověk touží po jasných slunečních paprscích.
The Sight Below - It All Falls Apart (8/10)
© facebook interpreta "It All Falls Apart" navazuje přesně tam, kde svou výpravu zakončil debut
"Glider". Vydatnou pomoc při natáčení poskytl ostřílený Simon Scott (ze shoegaze party
Slowdive), a to nejen autorsky, ale i svou hrou na kytaru. Průzračnost táhlých ambientních ploch opět směřuje do temnoty a chladných doteků bran deprese, uzavřeného nitra (zejména třináctiminutová "Stagger"). Nikterak tedy nepřekvapí fakt, že je zde předělávka Joy Divison "New Dawn Fades" (je to vůbec první nazpívaná vsuvka pro
The Sight Below), tedy její hutně zpomalená alternativa s vokálem
Tiny Vipers. "It All Falls Apart" neklame, podmanivě sevře všechny pocity a chvílemi jen jemně tepe do vašich slabin (úvodní dvojice "Shimmer" a "Fervent"). Intenzivní požitek, serpentina nevšednosti a hromada dalších přívlastků padne na mysl během každého poslechu.
Plodný rok 2010 však Rafaelu Antonovi Irisarrimu nepřinesl žádné úskalí, ale propracované záchvěvy atmosfér a precizní práci se zvukem. Ať už se vydáte prozkoumat "The Notrh Bend", nebo "It All Falls Apart", vždy na vás bude čekat originálně zaobalený opus, jehož poslechem se vydáte mimo všední realitu. Zvuková malba tu hraje prim, vedlejší efekty by byly jen rušivým elementem. Zvědavost však nedává spát, jak se Rafael popere s oddělováním těchto dvou světů.