Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!
Michal Horáček - Ne každý je schopen vnímat tři hodiny poezie

Michal Horáček - Ne každý je schopen vnímat tři hodiny poezie

Vydáno: 27.01.2011 05:00 v sekci Rozhovory - Tereza Vavroušková

Michal Horáček. Člověk, který umí spojit umění s businessem, ale nedělá umění pro business. Přečtěte si, jak přední český textař zpětně hodnotí "Kudykama", co poslouchá ve volném čase, zda opravdu vyhrožoval Vojtovi Dykovi a co si myslí o Akademii populární hudby.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Horáček, Brzobohatý
© michalhoracek.cz
Ve světě obchodu jste došel hodně vysoko. Jak poznáte, že je ten pravý čas skončit?

Já ani dokonce nevím, jestli jsem zvolil správný čas k odchodu z hlediska businessmana. Já si dokonce myslím, že to moudré nebylo. Ostatně ono je to poměrně zřejmé, Fortuna vstoupila na burzu a za třetinový podíl dostali tolik, že hodnota té společnosti je dnes nejméně dvojnásobná. ALE. Peníze pro mě byly vždy kýženým, zajímavým prostředkem, ne cílem. Mým cílem je žít hezký, bohatý život. A to pro mě znamená, jestli píšu věci, které inspirují mě a které někoho inspirují, aby k nim napsal hudbu. A další, aby na to chodili a povídali si o tom. Navíc, já už jsem to ke konci své podnikatelské kariéry nechtěl dělat a ta cena nebyla tak špatná. Můžu dělat, co chci, nemusím se starat o DPH, o kontroly hasicích přístrojů na pobočkách a podobně.

Michal Horáček
© Daniela Dostálková
Vy sám jste působil jako novinář. Když dává Michal Horáček rozhovory, má tendence novináře hodnotit či kritizovat?

Tak to je zajímavá otázka, na to se mě ještě nikdo nezeptal. Já jsem svého času vedl semináře tvůrčího psaní na dvou univerzitách. Mně připadá, že na univerzitách se učí leccos, jenom ne psaní. A to je základ řemesla. Když chcete hrát tenis, tak vás taky musí naučit forhend a bekhend. A tady spousta novinářů ty údery neumí. Ale že bych tady novinářům dával lekce, to ne. To by museli přijít ke mně na seminář.

Jaké poslední album jste si koupil?

Já jsem se začal znova učit italsky, takže jsem si koupil všechna CD Paola Conteho, nahrávku Lucia Dally a dále koncertní DVD Leonarda Cohena. A také zpracování Gershwinovy opery "Porgy a Bess". Já jsem byl totiž Státní operou požádán, abych se stal producentem tohoto díla. A zjistil jsem, že ono je to sice fantastické dílo, ale pan Gershwin ve své závěti stanovil, že všechny role musejí hrát černoši. To nevím, jak bych udělal, jelikož na "Kudykama" jsem sháněl jednu jedinou černošku, a na konkurz přišly čtyři Romky, dvě Kubánky a jedna míšenka, která si nebyla schopná zapamatovat dvě věty. Tady bych potřeboval obsadit padesát rolí.

Hapka a Horáček
© universal.cz
A z české hudby?

Nedávno u mě byl na návštěvě Tomáš Klus. Ta deska mě baví a Tomášovi přeju hodně štěstí, uvidíme, co se z něj vyklube.

Za vašeho působení v Akademii populární hudby mělo předávání cen světovou úroveň. Jak se na Akademii díváte dnes? Nemáte někdy chuť udělat to znovu, jinak?

V té době, kdy já jsem to uváděl, jsme čelili brutálnímu ataku novin, že takhle ne. Paní Spáčilová doslova napsala, že za takovejhle pořad by v Hollywoodu věšeli. O patnáct let později beze studu napíše: "No jo, to už není, co tenkrát za Horáčka". Takže vidíte, že kdybych dal na recenze, tak to bych nikdy nic nemohl udělat. Samozřejmě že tenkrát to nebyla jen moje zásluha. Velké nadnárodní společnosti mohly kontaktovat taková jména jako R.E.M., Cher, Andrea Bocelli nebo Dolores O'Riordan z Cranberries. Dnes už by se to asi nestalo. Na druhou stranu, mou zásluhou bylo, že jsem tu akademii viděl postavenou na něčem solidnějším, než je televizní přenos jednoho večera. Intenzivně jsem se dva roky věnoval tomu, koho do akademie vybrat, jaká kritéria zohledňovat. Takže tenkrát to mělo renomé mezi těmi, kterých se to týká, a to mezi autory a interprety. Jenomže já jsem byl v tomhle hloupej, že jsem si novináři nechal vzít mízu a přestal jsem to dělat. Bohužel jsme teď v situaci, že se to odehrává v nějakým předměstským hotelu, na jeviště musí chodit sponzoři, kteří na to dali pár korun, a je to upatlaný příšerným způsobem. Ale vrcholem je, že akademie se sestává z lidí z určitého regionu, kteří volí ty svoje lidi, takže už to není Akademie populární hudby, ale Severomoravská akademie populární hudby. Tak ať se to proboha netváří, že to vypovídá o nějaké hodnotě české scény. Mě minimálně poslední ročník vyloženě urazil.

Michal Horáček…

Michal Horáček
… je český spisovatel, esejista, novinář, textař, básník a producent . Studoval Fakultu sociálních věd a publicistiky UK, odkud byl na zásah StB vyloučen. Momentálně studuje obecnou antropologii na Fakultě humanitních studií UK. Michal Horáček publikoval jako kulturní redaktor v týdeníku Mladý svět, byl spoluvlastníkem sázkové kanceláře Fortuna, ale v prosinci 2004 ze své pozice odstoupil a začal se věnovat především tvůrčí činnosti. V letech 1997-2000 působil jako předseda Rady Akademie populární hudby. V roce 2005 přijal nabídku TV Nova a stal se předsedou poroty soutěže Česko hledá SuperStar. Dne 22. října 2009 měl v pražské Státní opeře premiéru lyrikál “Kudykam” dua Hapka-Horáček. Michal Horáček se momentálně věnuje tvorbě villonských balad. Do jeho textařské diskografie patří alba "Kudykam" (2009), "Ohrožený druh" (2008), "Strážce plamene" (2006), "Tak to chodí" (2003), "Mohlo by tu být i líp" (2001), "Richard Müller - zpěv, Michal Horáček - slova" (2000), "Citová investice" (1996), "V penziónu Svět" (1988), "Potměšilý host" (1987). Posledním vydaným albem je výběr "Benefice černých koní".

Horáček, Hapka, Dyk
© michalhoracek.cz
Podle čeho jste vybírali písně na album "Benefice černých koní (Best of 1987 - 2010)"?

Ty písně jsem nevybíral, já měl jenom dva požadavky. První byl, aby tam nebyla píseň "Levandulová". To byla totiž jenom taková legrace, to je, jako když si malíř nakreslí jenom tak něco na ubrousek, a pak by to viselo někde v galerii. To není to, co potřebuju sdělovat. A druhá věc, kterou jsem naopak chtěl, aby tam bylo co nejvíce Ríši Müllera, a to zejména písnička "Pod Plynárnou". To je písnička, která je nezaslouženě neznámá. Tady byl Richard Müller ve své největší životní formě a to je opravdu něco.

Představení "Kudykam" je sice divácky úspěšné, schytalo ale řadu kritiky. Jak ji snášíte?

Horáček, Svěrák
© michalhoracek.cz
Já nejsem kritikem kritiky. "Kudykam" vyvolal velký zájem, sklidil mnoho kladných ohlasů. A bylo mu, pravda, leccos vyčítáno, především délka. Já jsem nicméně spíš čekal, že někdo přijde a řekne: Tady je po desetiletí zase český hudebně-dramatický útvar, který je celý napsaný ve verších. Ne každý je schopen vnímat tři hodiny poezie a "Kudykam" je určen pro náročného diváka. A to, že divákovi nejdu úplně vstříc, mi mělo být připsáno k dobru. Takže kdyby kritika napsala, že je ráda, že vznikla takto složitá věc, ale škoda, že se to podle ní nepovedlo, a z jakých důvodů, tak by to bylo v pořádku. Naopak Zdeněk Svěrák mi řekl, ať ho nekrátím ani o jedno slovo. Já si taky myslím, že by to nebylo dobré krátit, což dokazuju tím, že jsem "Kudykama" ještě prodloužil.

Bulvárem proletěla vaše rozepře s Vojtou Dykem, který chtěl prý před premiérou vycouvat. Je něco z toho založeno na pravdě?

Vůbec nic. Vojta hraje výborně a rád, vždy má vyprodáno dlouho dopředu a nikdy nechtěl vycouvat. Já jsem četl, že jsem mu měl vzkázat, že si ani neškrtne. Já jsem nikdy ani náznakem nikomu nevyhrožoval, vždyť já ty prostředky ani nemám. Ani povahu. A ve Vojtově případě ani důvod.

Horáček
© michalhoracek.cz
Komu dáváte jako prvnímu přečíst napsaný text?

Těžko říct, ale zrovna v této chvíli to vím. Já se momentálně věnuji villonským baladám. A protože to je primárně poezie, tak jsem požádal o odbornou spolupráci literární historičku jménem Daniela Iwashita. Ta mě podrobila velice přísnému režimu, kdy jsem z dvanácti věcí musel deset zahodit. A přitom jsem je psal rok a půl. Zjistil jsem, že Petr Hapka má se zhudebněním těchto villonských balad překvapivé problémy, a já jsem se před rokem rozhodl, že dám v tomhle příležitost dalším hudebním autorům. Pokud se podíváte na stránky "Kudykama" do rubriky Příležitost pro autory, tak jste vítáni. Jestli si myslíte, že máte talent, zkuste to. Protože ve finále můžete být na jedné desce s Petrem Hapkou a vaši píseň může zpívat třeba Bára Basiková nebo Richard Müller. Nejhorší, co se může stát, je, že vaši věc nevyberu. Každopádně projdete nějakou tvůrčí zkušeností. Já jí taky procházím a to je na jakémkoli projektu to nejhezčí.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • hmm (chocobo, 27.01.2011 09:52) Reagovat

    Pan Horáček je jeden z mála lidí v českém hudebním průmyslu, kdo má u mě vysloveně respekt. Díky za rozhovor, líbily se mi jak otázky, tak odpovědi :)) A to se neděje tak často.

    • Re: hmm (Jindřich Kunc, 29.01.2011 10:47) Reagovat

      Souhlasím a za rozhovor děkuji rovněž. Líbila se mi i poznámka k paní Spáčilové. A ještě pan Horáček v odpovědi týkající se jeho působení v APH zapomněl jméno Sarah Brightman. Ani neví, jakou mi to tehdy udělalo radost, když vystoupila v jím a Lucií Bílou moderovaném ceremoniálu... Pane Horáčku, držím palce ve všem, co pro nás tvoříte a těšíme se na další Vaše nejen zhudebněné texty.

      P. S.: Kudykam byl perfektní.

  • Kudykam (Lukáš Navrátil, 31.01.2011 11:53) Reagovat

    Pane Horáčku, problém není vnímat poezii 3 hodiny, ale vnímat Vašeho Kudykama 3 hodiny. Vážím si Vás, ale Kudykam je opravdu z velké většiny blábolení, snůška rýmujících se veršů, tu průměrných a někdy jen velmi nenápaditých. Představení Kudykama e v prvé řadě nuda. A už vůbec to není - po technické stránce - dílo z "první ligy". Ani výtvarně, ani režijně, herecky vůbec, prostě divadelně či dramaticky velmi slabé.
    Lukáš N.

    • Re: Kudykam (Jan, 31.01.2011 14:11) Reagovat

      Já si to o Kudykamovi myslím taky - není problém v délce, ale v té pseudopoezii. Na druhou stranu jsem rád, že někdo otevřeně řekl, že si myslí o loňském Andělovi to, co já. Skoro se mi tehdy zdálo, že některým lidem stačí, aby tam místo senilů typu Helenky Vondráčkové figurovali Charlie Straight a je to vlastně pro ně najednou celé úplně v pořádku...

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Christina Aguilera, Mercedez-Benz Arena, Berlín, 11.7.2019
Naživo: Christina Aguilera si v Berlíně omotala fighters kolem prstu Christina Aguilera byla v minulém desetiletí velký pojem. A i dnes je interpretkou, která stále vydává plnohodnotná alba a koncertuje. Aktuální turné k desce "Liberation" ji mimo jiné zavedlo i do sousedního Německa. Vyrazili jsme se... čtěte zde
Vydáno: 23.07.2019 16:00 v sekci Naživo
2
Nové desky 30/2019 - od Sabaton přes Sabrinu Carpenter po Sum 41
Nové desky 30/2019 - od Sabaton přes Sabrinu Carpenter po Sum 41 V době letních festivalů se pozornost hudebních fanoušků upírá spíše na pódia, ale pokud přeci jen zavítáte do obchodů s hudbou najdete tam například letní album Mikea Lovea, čtvrtou desku Sabriny Carpenter nebo očekávanou... čtěte zde
Vydáno: 22.07.2019 22:53 v sekci Novinky | Nové desky
0
Colours Of Ostrava, 4. den, Dolní oblast Vítkovice, Ostrava, 20.7.2019
Naživo: Finální den Colours Of Ostrava patřil The Cure, Rosalía předčila všechna očekávání Colours Of Ostrava jsou pro letošek u konce. Uteklo to rychle, vzpomínky, a to především na povedená vystoupení, zůstanou však napořád. I z posledního dne přinášíme reportáž, ve které se podíváme samozřejmě na legendární The... čtěte zde
Vydáno: 21.07.2019 22:54 v sekci Naživo
1
Colours Of Ostrava, 3. den, Dolní oblast Vítkovice, Ostrava, 19.7.2019
Naživo: Třetí den Colours Of Ostrava byla hlavní stage plná tance i děsu Třetí den už Colours Of Ostrava počasí tolik nefandilo. Návštěvníci vybavení pláštěnkami si však příležitostným deštěm vystoupení svých oblíbenců ujít nenechali. Hlavním lákadlem pro pátek se stali Years & Years a John... čtěte zde
Vydáno: 20.07.2019 15:27 v sekci Naživo
2
Colours Of Ostrava, 2. den, Dolní oblast Vítkovice, Ostrava, 18.7.2019
Naživo: Rag'n'Bone Man si podmanil Colours Of Ostrava zpěvem, Kryštof hity a rachejtlemi Také ve svém druhém festivalovém dni je v Dolní oblasti Vítkovic slunečno a návštěvníci nevědí, kam se vrtnout dříve. Všude je něco, co stojí za to! Ohromný úspěch zaznamenal Rag'n'Bone Man i Tom Walker, kdo ale anglofonní... čtěte zde
Vydáno: 19.07.2019 13:22 v sekci Naživo
2
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Video: Tomáši Klusovi není lhostejný stav naší země. V klipu "Chátrám" plném symboliky ji přirovnává k rozpadajícímu se domu (16.07.2019 15:21)
- Video: "BIOLID" je jedna velká ironie. Rybičky 48 si v novém klipu utahují snad ze všeho a ze všech (28.06.2019 08:20)
- Nové desky 26/2019 - od Marka Ronsona přes Collective Soul po The Hollywood Vampires (26.06.2019 21:26)
- Tomáš Klus přezpíval svůj hit "Marie" společně se zdravotně postiženými z centra Arpida (18.06.2019 16:21)
- Nové desky 21/2019 - od Rammstein přes Lewise Capaldiho po The National (21.05.2019 07:16)
- Recenze: "In The End" je krásnou tečkou za dojemným příběhem The Cranberries (13.05.2019 00:00)
- Nové desky 18/2019 - od The Cranberries přes P!nk po Marinu (01.05.2019 06:44)
- Recenze: Michal Pavlíček to tam poslal a povedlo se! (15.04.2019 12:00)
- Richard Müller, Ondřej Soukup a Michael Kocáb vyjíždějí na společné šansonové turné (26.03.2019 18:48)
- Video: The Cranberries natočili k singlu "All Over Now" bouřlivý animovaný klip (11.03.2019 16:39)

ALBUM TÝDNE 29/2019

Thom Yorke
ANIMA

Thom Yorke se vždy snažil posouvat hudební hranice a experimentovat se zvuky. Tentokrát se mu ale poprvé podařilo natočit kolekci, která je komplexní a na které nic nepřebývá ani nechybí. I když na povrchu je jeho třetí sólovka "ANIMA" stále dost experimentální, ukrývá fantastické nápady, které je radost objevovat.

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Čt 25.07.
Skunk Anansie (UK) (Forum Karlín, Praha)
Pá 26.07.
Colour Meeting 2019 (Park U hradeb, Polička)
St 31.07.
Ziggy Marley (JAM) (Divadlo Archa, Praha)
St 07.08.
Sziget (Budapešť, Budapešť)
Čt 08.08.
Cat Clyde (CAN) (Café V lese, Praha)
Pá 09.08.
Luis Fonsi (Puerto Rico) (PVA Expo, Praha)
So 10.08.
The Story So Far (USA) (Lucerna Music Bar, Praha)
Po 12.08.
Pup (CAN) (Café V lese, Praha)
St 14.08.
UpTone: Cavetown (UK) (Cross Club, Praha)
Ne 18.08.
Metallica (USA) (Letiště Letňany, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

musicserver.cz Omlouváme se. Právě probíhají na stránce úpravy. Zkuste to za pár vteřin. Díky za pochopení.