shop.musicserver.cz
Michal Horáček - Ne každý je schopen vnímat tři hodiny poezie

Michal Horáček - Ne každý je schopen vnímat tři hodiny poezie

Vydáno: 27.01.2011 05:00 v sekci Rozhovory - Tereza Vavroušková | foto: facebook interpreta

Michal Horáček. Člověk, který umí spojit umění s businessem, ale nedělá umění pro business. Přečtěte si, jak přední český textař zpětně hodnotí "Kudykama", co poslouchá ve volném čase, zda opravdu vyhrožoval Vojtovi Dykovi a co si myslí o Akademii populární hudby.

Horáček, Brzobohatý
© michalhoracek.cz
Ve světě obchodu jste došel hodně vysoko. Jak poznáte, že je ten pravý čas skončit?

Já ani dokonce nevím, jestli jsem zvolil správný čas k odchodu z hlediska businessmana. Já si dokonce myslím, že to moudré nebylo. Ostatně ono je to poměrně zřejmé, Fortuna vstoupila na burzu a za třetinový podíl dostali tolik, že hodnota té společnosti je dnes nejméně dvojnásobná. ALE. Peníze pro mě byly vždy kýženým, zajímavým prostředkem, ne cílem. Mým cílem je žít hezký, bohatý život. A to pro mě znamená, jestli píšu věci, které inspirují mě a které někoho inspirují, aby k nim napsal hudbu. A další, aby na to chodili a povídali si o tom. Navíc, já už jsem to ke konci své podnikatelské kariéry nechtěl dělat a ta cena nebyla tak špatná. Můžu dělat, co chci, nemusím se starat o DPH, o kontroly hasicích přístrojů na pobočkách a podobně.

Michal Horáček
© Daniela Dostálková
Vy sám jste působil jako novinář. Když dává Michal Horáček rozhovory, má tendence novináře hodnotit či kritizovat?

Tak to je zajímavá otázka, na to se mě ještě nikdo nezeptal. Já jsem svého času vedl semináře tvůrčího psaní na dvou univerzitách. Mně připadá, že na univerzitách se učí leccos, jenom ne psaní. A to je základ řemesla. Když chcete hrát tenis, tak vás taky musí naučit forhend a bekhend. A tady spousta novinářů ty údery neumí. Ale že bych tady novinářům dával lekce, to ne. To by museli přijít ke mně na seminář.

Jaké poslední album jste si koupil?

Já jsem se začal znova učit italsky, takže jsem si koupil všechna CD Paola Conteho, nahrávku Lucia Dally a dále koncertní DVD Leonarda Cohena. A také zpracování Gershwinovy opery "Porgy a Bess". Já jsem byl totiž Státní operou požádán, abych se stal producentem tohoto díla. A zjistil jsem, že ono je to sice fantastické dílo, ale pan Gershwin ve své závěti stanovil, že všechny role musejí hrát černoši. To nevím, jak bych udělal, jelikož na "Kudykama" jsem sháněl jednu jedinou černošku, a na konkurz přišly čtyři Romky, dvě Kubánky a jedna míšenka, která si nebyla schopná zapamatovat dvě věty. Tady bych potřeboval obsadit padesát rolí.

Hapka a Horáček
© universal.cz
A z české hudby?

Nedávno u mě byl na návštěvě Tomáš Klus. Ta deska mě baví a Tomášovi přeju hodně štěstí, uvidíme, co se z něj vyklube.

Za vašeho působení v Akademii populární hudby mělo předávání cen světovou úroveň. Jak se na Akademii díváte dnes? Nemáte někdy chuť udělat to znovu, jinak?

V té době, kdy já jsem to uváděl, jsme čelili brutálnímu ataku novin, že takhle ne. Paní Spáčilová doslova napsala, že za takovejhle pořad by v Hollywoodu věšeli. O patnáct let později beze studu napíše: "No jo, to už není, co tenkrát za Horáčka". Takže vidíte, že kdybych dal na recenze, tak to bych nikdy nic nemohl udělat. Samozřejmě že tenkrát to nebyla jen moje zásluha. Velké nadnárodní společnosti mohly kontaktovat taková jména jako R.E.M., Cher, Andrea Bocelli nebo Dolores O'Riordan z Cranberries. Dnes už by se to asi nestalo. Na druhou stranu, mou zásluhou bylo, že jsem tu akademii viděl postavenou na něčem solidnějším, než je televizní přenos jednoho večera. Intenzivně jsem se dva roky věnoval tomu, koho do akademie vybrat, jaká kritéria zohledňovat. Takže tenkrát to mělo renomé mezi těmi, kterých se to týká, a to mezi autory a interprety. Jenomže já jsem byl v tomhle hloupej, že jsem si novináři nechal vzít mízu a přestal jsem to dělat. Bohužel jsme teď v situaci, že se to odehrává v nějakým předměstským hotelu, na jeviště musí chodit sponzoři, kteří na to dali pár korun, a je to upatlaný příšerným způsobem. Ale vrcholem je, že akademie se sestává z lidí z určitého regionu, kteří volí ty svoje lidi, takže už to není Akademie populární hudby, ale Severomoravská akademie populární hudby. Tak ať se to proboha netváří, že to vypovídá o nějaké hodnotě české scény. Mě minimálně poslední ročník vyloženě urazil.

Michal Horáček…

Michal Horáček
… je český spisovatel, esejista, novinář, textař, básník a producent . Studoval Fakultu sociálních věd a publicistiky UK, odkud byl na zásah StB vyloučen. Momentálně studuje obecnou antropologii na Fakultě humanitních studií UK. Michal Horáček publikoval jako kulturní redaktor v týdeníku Mladý svět, byl spoluvlastníkem sázkové kanceláře Fortuna, ale v prosinci 2004 ze své pozice odstoupil a začal se věnovat především tvůrčí činnosti. V letech 1997-2000 působil jako předseda Rady Akademie populární hudby. V roce 2005 přijal nabídku TV Nova a stal se předsedou poroty soutěže Česko hledá SuperStar. Dne 22. října 2009 měl v pražské Státní opeře premiéru lyrikál “Kudykam” dua Hapka-Horáček. Michal Horáček se momentálně věnuje tvorbě villonských balad. Do jeho textařské diskografie patří alba "Kudykam" (2009), "Ohrožený druh" (2008), "Strážce plamene" (2006), "Tak to chodí" (2003), "Mohlo by tu být i líp" (2001), "Richard Müller - zpěv, Michal Horáček - slova" (2000), "Citová investice" (1996), "V penziónu Svět" (1988), "Potměšilý host" (1987). Posledním vydaným albem je výběr "Benefice černých koní".

Horáček, Hapka, Dyk
© michalhoracek.cz
Podle čeho jste vybírali písně na album "Benefice černých koní (Best of 1987 - 2010)"?

Ty písně jsem nevybíral, já měl jenom dva požadavky. První byl, aby tam nebyla píseň "Levandulová". To byla totiž jenom taková legrace, to je, jako když si malíř nakreslí jenom tak něco na ubrousek, a pak by to viselo někde v galerii. To není to, co potřebuju sdělovat. A druhá věc, kterou jsem naopak chtěl, aby tam bylo co nejvíce Ríši Müllera, a to zejména písnička "Pod Plynárnou". To je písnička, která je nezaslouženě neznámá. Tady byl Richard Müller ve své největší životní formě a to je opravdu něco.

Představení "Kudykam" je sice divácky úspěšné, schytalo ale řadu kritiky. Jak ji snášíte?

Horáček, Svěrák
© michalhoracek.cz
Já nejsem kritikem kritiky. "Kudykam" vyvolal velký zájem, sklidil mnoho kladných ohlasů. A bylo mu, pravda, leccos vyčítáno, především délka. Já jsem nicméně spíš čekal, že někdo přijde a řekne: Tady je po desetiletí zase český hudebně-dramatický útvar, který je celý napsaný ve verších. Ne každý je schopen vnímat tři hodiny poezie a "Kudykam" je určen pro náročného diváka. A to, že divákovi nejdu úplně vstříc, mi mělo být připsáno k dobru. Takže kdyby kritika napsala, že je ráda, že vznikla takto složitá věc, ale škoda, že se to podle ní nepovedlo, a z jakých důvodů, tak by to bylo v pořádku. Naopak Zdeněk Svěrák mi řekl, ať ho nekrátím ani o jedno slovo. Já si taky myslím, že by to nebylo dobré krátit, což dokazuju tím, že jsem "Kudykama" ještě prodloužil.

Bulvárem proletěla vaše rozepře s Vojtou Dykem, který chtěl prý před premiérou vycouvat. Je něco z toho založeno na pravdě?

Vůbec nic. Vojta hraje výborně a rád, vždy má vyprodáno dlouho dopředu a nikdy nechtěl vycouvat. Já jsem četl, že jsem mu měl vzkázat, že si ani neškrtne. Já jsem nikdy ani náznakem nikomu nevyhrožoval, vždyť já ty prostředky ani nemám. Ani povahu. A ve Vojtově případě ani důvod.

Horáček
© michalhoracek.cz
Komu dáváte jako prvnímu přečíst napsaný text?

Těžko říct, ale zrovna v této chvíli to vím. Já se momentálně věnuji villonským baladám. A protože to je primárně poezie, tak jsem požádal o odbornou spolupráci literární historičku jménem Daniela Iwashita. Ta mě podrobila velice přísnému režimu, kdy jsem z dvanácti věcí musel deset zahodit. A přitom jsem je psal rok a půl. Zjistil jsem, že Petr Hapka má se zhudebněním těchto villonských balad překvapivé problémy, a já jsem se před rokem rozhodl, že dám v tomhle příležitost dalším hudebním autorům. Pokud se podíváte na stránky "Kudykama" do rubriky Příležitost pro autory, tak jste vítáni. Jestli si myslíte, že máte talent, zkuste to. Protože ve finále můžete být na jedné desce s Petrem Hapkou a vaši píseň může zpívat třeba Bára Basiková nebo Richard Müller. Nejhorší, co se může stát, je, že vaši věc nevyberu. Každopádně projdete nějakou tvůrčí zkušeností. Já jí taky procházím a to je na jakémkoli projektu to nejhezčí.

  • hmm (chocobo, 27.01.2011 09:52) Reagovat

    Pan Horáček je jeden z mála lidí v českém hudebním průmyslu, kdo má u mě vysloveně respekt. Díky za rozhovor, líbily se mi jak otázky, tak odpovědi :)) A to se neděje tak často.

    • Re: hmm (Jindřich Kunc, 29.01.2011 10:47) Reagovat

      Souhlasím a za rozhovor děkuji rovněž. Líbila se mi i poznámka k paní Spáčilové. A ještě pan Horáček v odpovědi týkající se jeho působení v APH zapomněl jméno Sarah Brightman. Ani neví, jakou mi to tehdy udělalo radost, když vystoupila v jím a Lucií Bílou moderovaném ceremoniálu... Pane Horáčku, držím palce ve všem, co pro nás tvoříte a těšíme se na další Vaše nejen zhudebněné texty.

      P. S.: Kudykam byl perfektní.

  • Kudykam (Lukáš Navrátil, 31.01.2011 11:53) Reagovat

    Pane Horáčku, problém není vnímat poezii 3 hodiny, ale vnímat Vašeho Kudykama 3 hodiny. Vážím si Vás, ale Kudykam je opravdu z velké většiny blábolení, snůška rýmujících se veršů, tu průměrných a někdy jen velmi nenápaditých. Představení Kudykama e v prvé řadě nuda. A už vůbec to není - po technické stránce - dílo z "první ligy". Ani výtvarně, ani režijně, herecky vůbec, prostě divadelně či dramaticky velmi slabé.
    Lukáš N.

    • Re: Kudykam (Jan, 31.01.2011 14:11) Reagovat

      Já si to o Kudykamovi myslím taky - není problém v délce, ale v té pseudopoezii. Na druhou stranu jsem rád, že někdo otevřeně řekl, že si myslí o loňském Andělovi to, co já. Skoro se mi tehdy zdálo, že některým lidem stačí, aby tam místo senilů typu Helenky Vondráčkové figurovali Charlie Straight a je to vlastně pro ně najednou celé úplně v pořádku...

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Chef’Special - Od Twenty One Pilots jsme se naučili hlavně pracovní morálku
Rozhovory: Chef’Special - Od Twenty One Pilots jsme se naučili hlavně pracovní morálku Festival Colours Of Ostrava už nizozemské Chef'Special přivezl do Ostravy v roce 2022. V pondělí 17. února si ale skupina, která si zahrála i v amsterodamské Ziggo Dome, vyzkouší pražské Rock Café. Na otázky musicserveru odpovídali... čtěte zde
Vydáno: 17.02.2025 10:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
Ludovico Einaudi - The Summer Portraits 10/10
Recenze: Ludovico Einaudi svými vzpomínkami na "The Summer Portraits" dojme i toho největšího drsňáka Každá doba přináší nějakého hudebního génia, jehož tvorba se vám chtě nechtě vryje do paměti. Zatímco v období klasicismu to byl Mozart, o talentované skladatele není nouze ani v současné době. Pokud dáváte přednost... čtěte zde
Vydáno: 17.02.2025 00:00 v sekci Recenze
Rozálie, La Fabrika, Praha, 14.2.2025
Naživo: AntiValentýn od Rozálie se povedl na výbornou Rozálie loni vydala druhou řadovku "Láska, hlína, rýč", kterou utvrdila svoji pozici na scéně, což dokazují i nominace na Ceny Anděl, zvýšený zájem o ni a vyprodané koncerty. Nejinak tomu bylo i na Valentýna v pražské La Fabrice,... čtěte zde
Vydáno: 16.02.2025 16:30 v sekci Naživo
Dream Theater - Parasomnia 8/10
Recenze: Dream Theater našli v temnotě desky "Parasomnia" ztracenou energii Jak je důležité míti Portnoye! Hojně skloňovaný návrat ztraceného syna do řad Dream Theater notně rozbouřil fanouškovské vody a vyvolal velká očekávání. Americká formace se ocitla v nesmírně komfortní situaci, kterou navíc... čtěte zde
Vydáno: 16.02.2025 08:00 v sekci Recenze
Marilyn Manson, Starez Arena Vodova, Brno, 14.2.2025
Naživo: Marilyn Manson v Brně: Bez excesů a s koňskou dávkou energie Marilyn Manson se po šestnácti letech vrátil do Brna a jeho show se diametrálně lišila od extrémních excesů tehdejšího koncertu. Tentokrát precizně ovládl pódium a testosteronová energie potvrdila jeho kultovní status. S novou deskou... čtěte zde
Vydáno: 15.02.2025 16:36 v sekci Naživo
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Nejvíc nej: Rok 2024 v hudbě podle Hanky Bukáčkové - Rok návratů na scénu, ale i odchodů zásadních členů, příklonu k češtině a písničce jako takové (26.01.2025 18:00)
- Naživo: "Jesus Christ Superstar" je tak výjimečný, že ho nezabije ani nabubřelé popové pozlátko (29.12.2024 17:00)
- Rozhovory: Tomáš Klus - V každodennosti vidím obrovský dar, ale nerezignoval jsem ani na hlubší témata (16.12.2024 13:00)
- Naživo: "Branickému zázraku" je konec aneb Jak se vydařila derniéra muzikálu s Tomášem Klusem (28.11.2024 13:30)
- Video: Bára Basiková zve klipem k "Pie Jesu" na křest svého vánočního alba (26.11.2024 15:49)
- Recenze: Na desku "Moje první vánoční" si Bára Basiková počkala. A vyplatilo se to (14.11.2024 19:00)
- Richard Müller vydává album "Duety". Starší písně doplnil dvěma novinkami (14.11.2024 16:12)
- Nové desky 45/2024 - od Tomáše Kluse přes Primal Scream po Čechomor (14.11.2024 11:30)
- Naživo: Richard Müller se s nimi trápil, ale Davidovi Kollerovi seděly písničky Karla Kryla znamenitě (13.11.2024 12:30)
- Recenze: Tomáš Klus vydal niternou, veselou a láskou překypující desku "Tady to máš" (13.11.2024 08:00)

ALBUM TÝDNE 07/2025

Ludovico Einaudi
The Summer Portraits

Každá doba přináší nějakého hudebního génia, jehož tvorba se vám chtě nechtě vryje do paměti. Zatímco v období klasicismu to byl Mozart, o talentované skladatele není nouze ani v současné době. Pokud dáváte přednost minimalistickým dílům, neměl by vám uniknout Ludovico Einaudi.

10/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

St 19.02.
Saxon (UK) (Lucerna Music Bar, Praha)
Pá 21.02.
Ericdoa (US) (Rock Café, Praha)
So 22.02.
Bullet For My Valentine (UK) + Trivium (US) (Forum Karlín, Praha)
Ne 23.02.
Cyndi Lauper (US) (O2 arena, Praha)
Čt 27.02.
Loreen (SWE) (Roxy, Praha)
Čt 27.02.
JJ Grey & Mofro (US) (Lucerna Music Bar, Praha)
Pá 28.02.
Kiasmos (ISL) (SaSaZu, Praha)
Út 04.03.
Dean Lewis (AUS) (Forum Karlín, Praha)
Út 04.03.
Animals As Leaders (US) / Night Verses (US) (Roxy, Praha)
St 05.03.
Alex Warren (US) (Roxy, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Justin Bieber Vladimír Mišík The Prodigy Prince Lady Gaga Lucie Vondráčková Beyoncé Madonna Kabát The Weeknd Mirai Taylor Swift Viktor Sheen Pink Floyd Queen Coldplay Linkin Park Vypsaná fiXa Karel Gott Lucie
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe