Žádná postava nerozděluje německy mluvící a smýšlející uměleckou scénu tolik jako avantgardní přízrak jevící známky nadužívání LSD Nina Hagen (55). Berlínská femme fatale je už takřka čtyřicet let mámou němectví, sexu a punku a vloni k nám měla namířeno se svým novým albem "Personal Jesus". Nakonec nedorazila.
5/10
Nina Hagen - Personal Jesus
Vydáno: 19.7.2010
Celkový čas: 48:55
Skladby: God's Radar, I'll Live Again, Personal Jesus, Nobody's Fault But Mine, Down At The Cross, Just A Little Talk With Jesus, Mean Old World, Help Me, Take Jesus With You, On The Battlefield, Run On, All You Fascists Bound To Lose, Sometimes I Ring Up Heaven
Vydavatel: Universal
Praha v červnu totiž nebyla na německého Rottena v sukni připravena. Vystoupení
Niny Hagen se nejprve přesouvalo ze SaSaZu na Vltavskou a nakonec bylo kvůli nezájmu veřejnosti bez náhrady zrušeno. Věčná škoda že se v metropoli nenalezlo dostatek esoterikou posedlých fetišistů.
Koncerty Niny Hagen sice spíše než punk v posledních třiceti letech připomínají skupinové terapie - svou bizarností opsané zpod rukou Chucka Palanhiuka -, jenže vizionářka Nina si vystavěla pomník ještě předtím, než zešílela. V době, kdy byla sex symbolem Evropy.
Nina Hagen: Nejmladší oběť znásilnění
Ve dvanácti letech se Nina Hagen ocitla na party, na které zapila Dormutil (přípravek na spaní) vodkou. Ve dvanácti letech se poprvé ocitla na titulcích novin. Debutovala jako nejčerstvější a nejmladší oběť znásilnění ve Východním Berlíně. "Se spolužačkou jsme na té párty byly jediné dvě holky ze sedmé třídy," vzpomíná na první z řady alkoholových a drogových excesů ve své autobiografii Nina H. "Vůbec jsem nechápala, co po mně ten kluk chtěl. Chytila jsem mu tu jeho věc a mechanickými pohyby po ní rukou jezdila nahoru a dolů."
Na začátku sedmdesátých let hrála Nina Hagen v několika polských primitivních protopunkových skupinách. Ten opravdový svět punku poznala až v roce 1977 při návštěvě Londýna. Právě ze svého londýnského tripu si Nina do Kreuzbergu přivezla elán zásadně změnit tvář světové hudby. Založila proto kapelu Nina Hagen Band. V roce 1978 jí vyšla eponymní nahrávka a stala se základem pro Novou německou vlnu, tedy NDW. Přelomové album zdobí minimalistický, garážový sound a ostré, přímé, provokativní a nihilistické texty. Operní hlas Nina Hagen šroubuje až do groteskních poloh. Vrcholem jsou singly "Auf'm Bahnhof Zoo" (Nina zde popisuje lesbickou záchodovou epizodu na stanici ZOO) a úderný feministický "Pank".
Úspěch se dostavil i o rok později s deskou "Unbehagen", bylo to naposledy, kdy se Nina objevila v elitní dvacítce žebříčku nejprodávanějších alb (na německém trhu). Přestože následovaly další vynikající nahrávky "Nunsexmonkrock" a "Angstlos", Nina se propadala do stále větších egomanických stavů a depresí, protože nabyla přesvědčení, že jí celý svět přestal rozumět a přitom jen ona přestala rozumět jemu.
Nina Hagen: Masturbace je kulturou mladých
Ve svých čtyřiadvaceti letech byla Nina pozvaná do studia rakouské veřejnoprávní televize ÖRF, aby se zúčastnila diskuze na téma Kultura mladých. Během přenosu se začala před běžící kamerou uspokojovat. Šokovanému publiku pořadu Club2 předvedla hned několik masturbačních poloh a její bezprostřední a nekontrolovatelné chování se záhy stalo symbolem němectví, sexu, punku a vlastně celé NDW. Následovaly další a další drogové excesy, teatrální a egocentrické vystupování před fanoušky i médii, pohoršování veřejnosti, pokusy o sebevraždu. Nina každý den žila i umírala naplno. Umožňoval jí to především výjimečný hudební cit, jedinečné avantgardní smýšlení a hrsti LSD.
Blues. Country. Gospel. Hillbilly. Bůh.
The Clash.
Johny Cash. Sedm charakteristických dílků nového celku Niny Hagen "Personal Jesus". Jedná se o album, které nenavazuje na nic z předchozí diskografie německé ďáblice. Jedná se o album, které je plné coververzí a vlastně se jím dokonale přejíte už po prvním poslechu. Kromě titulního depešáckého kultu a poga "All You Fascists Bound To Lose" totiž "Personal Jesus" nenabízí nic, co by stálo za opakovanou degustaci.
Nina Hagen se sice obklopila řemeslně zručnou doprovodnou kapelou a po dlouhé době dokázala umlčet německy mluvící země alespoň průměrnou nahrávkou, jenže stejně její "Ježíš" nemá pankovej, ale zcela obyčejnej, unifikovanej kříž, což je v případě extravagantní čůzy/avantgardní múzy fatální tragédie.
Nutno přiznat, že hudební kritici ve východním i západním Německu jsou opačného názoru - a že k podobné shodě dochází zcela výjimečně -, album "Personal Jesus" totiž označují za comeback Niny Hagen na scénu. Média v NMZ oceňují především relativní harmonii, kterou Nina H. do svého projevu ukryla.
To, že celý model odkoukala od
Janis Joplin, už ale nikdo nevidí/neslyší. Zkrátka, Nina na novém albu zní, jako kdyby se Janis nezařekla, že bude věčně žít jako sedmadvacetiletá. Tak nějak jako Nina H. by totiž Janis J. v jejím věku zněla. Možná si to (ne)uvědomují fanoušci a kromě vřelého přijetí od novinářů album "Personal Jesus" uspělo i u veřejnosti a v prodejnosti. Právě proto si Nina naplánovala megalomanské světové turné, a jak již bylo řečeno v úvodu, pražskou zastávku si z něj nakonec musela vyškrtnout.
Nina Hagen: Poslední dochovaná relikvie
Od začátku osmdesátých let můžeme Ninu spatřit spíše než na pódiu v rozličných spirituálních, esoterických, mimozemských a dalších dost pochybných diskusích. Mnozí ji už pro její fantasmagorie odepsali a po posledním tři roky starém výstupu na ARD (YouTube.com) definitivně označili za blázna, jenže stále jsou v převaze ti, kdo oceňují nezpochybnitelný přínos Niny Hagen hudbě jako takové. Možná se totiž ztratila v době nebo se jen doba ztratila v ní. Tak i tak, Nina Hagen je společně s Davidem Bowiem a Iggym Popem poslední dochovanou relikvií o tom, jak moc byl Berlín na přelomu sedmdesátých a osmdesátých letech punk.