Končit se má v nejlepším

17.05.2010 05:00 - Petr Doupal | foto: facebook interpreta

PSH v březnu oznámili, že končí. Příchod jejich posledního alba "Epilog" byl doprovázen záměrně klamavou vtipnou kampaní, stejně tak deska samotná odkazuje na zánik PSH a rozloučení skupiny se životem na zemi. Bohudík si z nás ale udělali srandu. "Epilogem" nekončí, skončit se má přece v nejlepším.
8/10

PSH - Epilog

Skladby: Drazí milovníci hudby..., Udělejte bordel, Podpantoflák feat. Roman Holý, Chyť mě jestli na to máš feat. Dara Rolins, Můj rap, můj svět, Showbizu smrad feat. Oto Klempíř & Michael V, Prachy dělaj člověka feat. Čistychov, Všichni jsou už v Německu feat. Hugo Toxxx, Wo ist meine Heimat?, Yes No Ok feat. Matěj Ruppert, Vim já? feat. James Cole, C'mon Girls feat. Tereza Černochová, Jako jed, Co bude až nebude rap, Pravda o PSH
Vydáno: 5.5.2010
Celkový čas: 58:08
Vydavatel: Parlophone
A abych dokončil myšlenku z perexu, při přimhouření i třetího oka "Epilog" není to nejlepší, co kdy banda z Bigg Bossu přinesla, v kontextu jara napráskaného kvalitním hip hopem se navíc může tato deska vlastně stát průměrem. Všechny výtky v recenzi tak nebudou přímo kritikou, ale spíše povzdechnutím, proč "Epilog" není dokonalou nahrávkou. Co tedy mohlo dopadnout lépe?

Z mého pohledu je velkým zklamáním, že nejde o pokračování v duchu "H.P.T.N.". Letní párty zvuk Mikea Trafika vyloženě žeru a jeho sampler nejen mně rotoval v uších loni úplně nejvíce. Těžko pochopitelné tedy je, že v "Epilogu" není téměř nic, co by produkčně "H.P.T.N." připomínalo. Na druhou stranu tu máme snad hudebně nejrozmanitější rapové album. Jen škoda, že v rámci mého vkusu se nedostavil takový efekt, jako když jsem poprvé slyšel "Kam mám jít?", "Eskapády" nebo "Tempo tempo!".

Mike Trafik prostě opět překvapil. V roce 2006 byl hodně diskutován zvuk jeho prvotiny "Rap'N'Roll", já si ho tehdy nemohl vynachválit. "Epilog" je posun úplně jinam a mix žánrů možná ocením až s odstupem, nyní spíše oplakávám, že na desce jsou jen tak dvě zábavné rychlé klubové věci. Tou první je "Všichni jsou už v Německu", bez diskuze nejlepší track desky. Za zvuku ovlivněného německou taneční hudbou vás skvěle rozesmějí Orion, Vladimir i Hugo Toxxx. Druhá tanyny tanyny skladba je "C'mon Girls" s uším lahodícím vokálem Terezy Černochové, která se asi nejvíce blíží rychlým trackům na "H.P.T.N.".

Z ostatních skladeb vám sice nebude do očí blejskat fosfor, přesto jsou výborné. Ať to je mafiánsky naladěný "Yes No Ok" s Matějem Ruppertem, funkové věci "Co bude až nebude rap" a "Podpantoflák" s Romanem Holým hrajícím na vysavač nebo retrospektivní "Můj rap, můj svět" se silným Wichovým beatem, vždy se jedná o tracky s unikátní náladou. PSH prostě v novém studiu vykutili ohromně pestré album.

Nyní k tomu, proč "Epilog" nemá šanci na 90-100% hodnocení. Jedná se o čtyři malá zklamání. 1. "Showbizu smrad" má rockový refrén jak od průměrné rockové kapely z 90. let; 2. "Chyť mě jestli na to máš" je zatím nejhorší pop, co s Darou Rolins nahráli ("Proč jsi pro boha na mě tak zlá?", "Túžim" i "Volnej pád" byly prostě lepší), navíc, ač Slovenka, Dara zní, jako by se Češka pokoušela zpívat Slovensky, a její slovo "sračky" je úplně nejhorším momentem alba; 3. "Prachy dělaj člověka" znějí jak sebrané od (Ektora &) Enemyho; 4. Ve "Vim já?" alias "AZ Kvízu" je hodně zazděný potenciál. Minimalistický beat se přece pro takový parodický videosingl nehodí. Navíc se některé skvělé pasáže Jamese Colea, u jejichž nahrávání jsme byli, do finální verze nedostaly.

Co se textů týče, názvy skladeb jsou jasně vypovídající. Kromě komentáře "konce" PSH tu jsou klasické ego a reprezent věci, reminiscence, párty texty nebo hraní rolí (podpantoflák, moderátor AZ Kvízu). Uvidíme, jaké hlášky z "Epilogu" se stanou legendární. Kecy Jamese Colea z "Halucinací z třetího patra" se sice do paměti vryly mnohem rychleji, Vladimir a Orion ale ani omylem nepatří do starého železa a opět baví po celou hodinu desky. Celou atmosféru "Epilogu" navíc odlehčují výborné skity, které bohužel brzy začnou vyloženě otravovat stejně jako třeba u "Hádej kdo".

Takže: epitaf stále nebyl napsán, tato kapitola je spíše ukázkou zajímavého proma (posledním krokem bylo nahození celého alba na YouTube, viz odkazy u všech písní), nadžánrovosti borců z Bigg Bossu a jejich povedené nadsázky. "Epilog" baví, a to je hlavní, ta opravdu poslední deska ale musí být ještě lepší.

Pohled Lukáše Bendy

PSH mě s "Epilogem" ve výsledku mile překvapili. Po koxování v "Yes No Ok" jsem se bál, že bude znít celé album tak nějak stejně jako nepříliš povedený pilotní singl, jenže opak je pravdou. "Epilog" překvapuje svou specifickou funky atmosférou a u některých tracků bych uvěřil, že se jedná o živáky z koncertů. Navíc prakticky každý song je úplně jiný a ta odlišnost dost baví.
V kontextu tvorby PSH je "Epilog" o dost lepší než předchozí deska "Rap‘N’Roll", zároveň však horší než věci z mixtapeu "H.P.T.N.". Srovnávat nový materiál s "Repertoárem" je nemožné, protože nad kult peneřího debutu se jednoduše nelze povznést.
Nejsilnější úsek "Epilogu" je pak paradoxně Vláďova zpověď v tracku "Můj rap, můj svět", který je nadstavbou asi vůbec nejlepší peneří skladby všech dob "Zpátky do dnů" právě z debutového "Repertoáru". Na "Epilogu" zaujmou kvalitní hostovačky nehiphoperů i šílené pěstování němectví v electro hymně "Všichni jsou už v Německu". Toxxx tam diktuje ještě lépe než v "Girls" a co teprv Ori, kterej je v nejlepší formě za poslední roky!
Skity: přestože Českou sodu považuju za vrchol tuzemské TV produkce, při opakovaném poslechu "Epilogu" to zlo bez lítosti skipuji. Opakový vtip přestává být vtipem.
A tohle klišé platí nastokrát i při Traforově hudební produkci. Beaty jsou mnohem slabší než na letním mixtapeu, a pokud simple podmazy baví naživo, desce svou primitivností uškodily.
Finální hodnocení: 75 %. Jedná se tedy o čtvrté nejlepší letošní CZ/SK hiphopové album (po "2010", "Halucinacích" a "Dezorient Expressu"). Nečekalo se ale přece jen víc?



DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY