První den Metronome Prague 2025 patřil rapu. Čtvrteční MetRAP Night postavila na pódium výrazná jména tuzemské rapové scény. MC Gey, James Cole & Idea, Gleb, Robin Zoot a Smack - pětice vystoupení, která proměnila Rave Room v nejživější místo festivalu. Klubová atmosféra a silný line-up zafungovaly skvěle.
© Jiří Rygel Metronome se už několik let snaží rap začlenit do svého programu, ať už domácí, nebo zahraniční. Už v roce 2022 nabídnul několik rapových show včetně DJ
Wiche s
Maniakem,
Prago Union nebo
Marpa a jeho
Troublegang. Postupně ale začala přibývat silnější jména: objevili se kultovní
PSH, legendární
PIO Squad, prostor dostala i mladá krev jako třeba
Sawsane. V dalších ročnících přišli na řadu interpreti jako
Redzed,
James Cole,
Rohony,
Paulie Garand či
Annet X a
NobodyListen. A přibyly i zahraniční hvězdy - třeba americký
J.I.D., britský
Ghetts nebo německý Kelvyn Colt.
Problémem Metronomu dlouhodobě bylo, že postrádá jasnou hudební identitu a rapové shows na něm často působily jen jako bokovka pro úzký okruh fanoušků, než aby běžným návštěvníkům přiblížil současný rap. Letos ale poprvé trefil dramaturgii tak, že to skutečně dávalo smysl. Žánrově vyhraněný čtvrteční večer přitáhl mladší publikum. Nejen díky levnějším vstupenkám, ale hlavně díky vyváženému line-upu, který kombinoval introspektivnější či konceptuální polohy s přímočarou koncertní energií, ideální pro pozdní večerní klubovou party.
Všechno se odehrávalo v uzavřeném Rave Roomu, který byl zvolen kvůli hluku, ale výsledný efekt mluvil sám za sebe: rap patří do klubu. Nejen kvůli tomu, že se její uzavřenost hodila pro silné basy, ale i kvůli výbornému osvětlení, které rapové shows po celou dobu stylově doplňovalo.
© Jiří Rygel Rapový večer odstartoval
MC Gey s živou kapelou. Na pódiu odehrál celé své poslední album "O tatínkovi, který usnul", oceněné Andělem za trefné spojení dospělosti, životních hodnot a typického důvtipu. Přitáhl i publikum, které běžně domácí rap nesleduje, ale dokáže ocenit silný obsah i osobní přesah. Brněnský rapper byl tradičně vtipný a zároveň lidsky dojemný, ať už v textech nebo v motivačním proslovu mladým muzikantům, kde připomněl, že nejdůležitější je hlavně srdíčko.
Následně převzal pódium
Idea a začal rozehřívat publikum známými bangery, mezi nimiž zazněly hity od
Tylera, The Creatora či
Run The Jewels. Publikum rychle naskočilo na vlnu a s příchodem
Jamese Colea se koncert rozjel naplno. Hned na úvod si dvojice s pobavením rýpla do festivalového displeje, který je s přehledem zařadil na slovenskou scénu.
© Martin Šimral Hlavní část setu tvořily skladby z letošního společného alba "Done", které si v
naší recenzi vysloužilo krásných devět bodů z deseti. James Cole střídal osobně laděné rýmy s krátkými skity, v nichž nechal promluvit svá alterega. Fenomenálním momentem vystoupení byl song "OK Boomer", ve kterém vzal do ruky majk i
Idea a podtrhl silnou energii mezi oběma rappery. Jejich vzájemná chemie byla natolik výrazná, že zamrzí, že nemají víc společných rapujících skladeb.
V průběhu koncertu se dostalo i na Coleův sólový materiál - od nekompromisní "Milé přívětivé písně o sraní" až po návraty k trackům z éry
Supercrooo. Závěrečný osobní track "Daniel" pak potvrdil, že "Done" obstojí i jako plnohodnotná koncertní zkušenost.
© Jiří Rygel Po krátké pauze vlétl na pódium slovenský rapper
Gleb a okamžitě rozpoutal první opravdovou party večera. Zatímco předchozí interpreti vsadili spíše na osobnější nebo koncepčnější přístup, on do Rave Roomu přinesl čistou energii, svižné beaty a vysoké BPM, které rozhýbalo i ty, kteří do té doby jen postávali.
Tvrdé basové linky a nekompromisní tempo se postaraly o to, že se Rave Room proměnil v pulsující klub. I ti, kteří jeho tvorbu neznali do detailu, se rychle nechali strhnout. Big Boy Gleb působil naplno soustředěně a zároveň uvolněně. Neustále komunikoval s publikem, hecoval ho a bylo vidět, že si večer užívá. V jeden moment vtipně ocenil fanouška v reflexní vestě s oldschoolovým merchem. Gleb ve svém setu představil aktuální album "PODOKNAMI", které s ním nahrál
Samey. Zazněly hity jako "Komander Pump It Up" nebo "Načo som tam chodil?". Právě jeho vystoupení dodalo večeru potřebný drive a energii.
© Artem Akinfeev Chvíli po půlnoci nastoupil na scénu
Robin Zoot, člen stáje Milion+, který jako jediný z interpretů nabízel merch přímo před halou. Publikum už bylo o něco řidší, což se po čtvrtečním maratonu dalo čekat. Ne každý si může dovolit dorazit do školy nebo do práce po pár hodinách spánku.
Po krátkém hypu rozjel Robin Zoot svou show singlem "Tututu" a hned dal jasně najevo, jaký večer má publikum čekat.
"Nebude se tleskat, bude se dělat bordel," zaznělo z pódia s dodatkem, že tohle je přece rapová show. Během vystoupení často komunikoval s publikem, bavil se, rozdával panáky, a celý set měl uvolněnou, klubovou atmosféru. Na závěr se rozloučil remixem "KSN", kterým vystoupení stylově uzavřel.
© Artem Akinfeev Vrcholem večera byl
Smack One, a ačkoli dostal jen čtyřicet pět minut, což je poměrně lite verze jeho běžných koncertů, dokázal do setu narvat opravdové pecky a rozvířit už značně prázdný Rave Room. Navázal na Glebovu energii a bez zaváhání udržel vysoké tempo.
"Potřebuju klub, ať je úplně full / narvanej od stage, až po vstup," rapoval Smack ve své nejúspěšnější skladbě "Další rok". Tentokrát sice realita vypadala jinak, ale vůbec to nevadilo. I přes menší počet lidí se pařilo naplno a v prvních řadách se objevovaly moshpity, které by leckdo čekal spíš při mnohem větší návštěvnosti. Intimnější atmosféra bez tlačenic navíc dala jeho energii víc prostoru a celý set působil intenzivněji.
Smack uzavřel večer svižným singlem "Mezcal", postaveným na drum and bassové produkci. To hlavní si ale zjevně šetří na koncert Champions League na pražské Štvanici, kam během svého vystoupení několikrát zval i přítomné publikum.
Koncepčně i dramaturgicky se MetRAP Night povedla a ukázala, že domácí rap má na velkých festivalech své místo. Škoda jen, že se tak silný program odehrál už ve čtvrtek, kdy ne každý mohl zůstat až do konce.