Sto nejlepších desek dekády podle musicserveru (100-91)

31.12.2009 05:00 - Katka Šebestová a Miroslav Böhm | foto: facebook interpreta

Je jen jedna věc, na které kritici ujíždí více než na škatulkování - žebříčky. My jsme aktuálně připravili jeden, který vám v několika dílech shrne sto nejlepších desek uplynulého desetiletí. A přihodíme shrnutí nejdůležitějších událostí jednotlivých let. Začínáme rokem 2000 a poslední desítkou.
Michael Jackson
© fanpix.net
Máme za sebou další hudební dekádu. Deset let, co opět změnilo svět. Pokud konec osmdesátých let přinesl sametovou revoluci, pád Berlínské zdi a krach komunistického svazu, což mělo za následek, že devadesátá léta byla jedním velkým mejdanem, oslavou svobody a míru (byť výjimky se našly), začátek jednadvacátého století nám mediálně objevil nepřítele nového - terorismus. A tahle trpká pachuť ovlivnila výrazně i hudbu. Ať už tématicky (do Bushovy politiky se opřeli i Radiohead), nebo obsahově (americká verze debutu The Strokes neobsahovala písničku zesměšňující newyorské policisty, protože se to prostě po 9/11 nehodilo). Příkladů je samozřejmě bezpočet.

Přesto se ale uplynulých deset let vyznačuje především tím, že nic nevykročuje z řady. Ano, konzumní mašinérie objevila ještě jednodušší cestu k penězům než boybandy a do popředí se dostaly talentové (ne)pěvecké soutěže typu Česko hledá SuperStar, MTV zase jednou ovládlo r'n'b a zažili jsme boom reunionů i exhumaci osmdesátkového electropopu, ale vše se tak nějak vzájemně vyvažovalo. Nejvýraznější změnou tak je fakt, že se hudba stěhuje na internet - od mp3jek a streamování hudby či videoklipů až po hudební publicistiku.

Snad i proto je náš žebříček stovky nejoblíbenějších alb uplynulé dekády tak rozmanitý a pokrývá téměř kompletní populární scénu. (Až na metal, ale to už se snad dávno ví, že kritici prostě metal nespolknou a budou ho ignorovat. I když je jako hudební styl nesmrtelný…) Cílem našeho žebříčku není sdělení tak to bylo a jen my máme pravdu, ale seznámení čtenářů s naším pohledem na uplynulé desetiletí. Odráží se v něm nejen náš hudební (ne)vkus, ale i naše zapomnětlivost a všechny osobní úchylky. Vždyť jak jinak si vykládat to, že v něm najdete úlety typu The Teenagers?

V rámci jednotlivých žebříčků shrneme postupně i jednotlivé roky. Připomeneme si, co zásadního se v nich událo, kdo na výročních ceremoniálech za co děkoval a která alba mizela z pultů (respektive vytěžovala servery iTunes) nejvíce. Začínáme poslední desítkou první stovky a těšit se můžete na Depeche Mode, Kanye Westa, Michaela Jacksona, Green Day či Madonnu.


100 - 91 | 90 - 81 | 80 - 71 | 70 - 61 | 60 - 51 | 50 - 41 | 40 - 31 | 30 - 21 | 20 - 11 | 10 - 6 | 5 - 1

100. místo: Depeche Mode - Exciter

Průměrná známka: 7.000

Depeche Mode - Exciter
Datum vydání: 14.5.2001
Produkce: Mark Bell
Prodeje: 90 tis. UK, 600 tis. US

Nadčasová deska se na začátku milénia nedočkala příliš vřelého přijetí. Až v posledních letech se negativní vyjádření na její adresu mírní. Musela uplynout další dekáda, aby se původně rozpačité dílo ocenilo. Krátce po jeho vydání si nebyli kvalitou materiálu příliš jisti ani samotní umělci a koncertní šňůra, kterou DM ke své desáté studiové nahrávce odjeli, dostávala fanoušky do ještě větší skepse. DM se ocitli na pokraji rozpadu, což symbolizovaly sólovky obou hlavních protagonistů. Sílily navíc spekulace, že s odchodem Alana Wildera celý fenomén Depeche Mode definitivně ustal. Opak byl ale pravdou. "Exciter" nastartoval vlnu, po které se svezly i následující dvě nahrávky. Na Budiči se navíc konečně probudil Dave Gahan a celá neučesaná deska, na které chybí prvoplánové hity, přežila až do roku 2010. S určitostí lze říci, že její síla bude kulminovat teprve v budoucnu.
-- Lukáš Benda


Depeche Mode - Dream On

"Exciter přináší typický goreovský patos v textech, skvělou práci se zvukem a náladami. (...) Jsou to lehce poznatelní Depeche Mode, ale jsou zase někde jinde."

Pavel Parikrupa, hlavní recenze


99. místo: Alanis Morissette - Under Rug Swept

Průměrná známka: 7.000

Alanis Morissette - Under Rug Swept
Datum vydání: 25.2.2002
Produkce: Alanis Morissette
Prodeje: 1 milion US

"Under Rug Swept" je třetím albem Alanis Morissette po legendárním "Jagged Little Pill". Zatímco na předchozích deskách spolupracovala s producentem Glenem Ballardem, její ohnivá hříva na nás vlaje z alba, za nímž si poprvé stojí sama po všech stránkách. Je autorkou všech písní a zároveň i producentkou. Písničky vznikaly dle jejích slov velmi rychle a intenzivně, prvních sedm skladeb měla hotových za sedm dnů. Alanis se ale nedopustila stejné chyby jako u předchozí předlouhé "Supposed Former Infatuation Junkie". Na desku rozumné stopáže vybrala jedenáct skladeb ze sedmadvaceti a některé ostatní pak vydala na bokovce "Feast On Scraps". "Under Rug Swept" začíná na Alanis až nezvykle rockově, vcelku je velmi svěží a vyvážené. Pro kanadskou písničkářku bylo důležitým milníkem, albem pravdy, na němž se už nemohla svézt úspěchem své nejslavnější desky.
-- Honza Průša


Alanis Morissette - Hands Clean

"Nová deska Alanis Morissette patří do té úzké kategorie nahrávek, které jsou očekávány s velkými nadějemi, jež jsou však téměř beze zbytku naplněny. Bude to možná znít jako otřepaná fráze, ale Alanis se vrátila - a je mnohem lepší než kdy dříve!"

Honza Balušek, hlavní recenze


98. místo: Kanye West - Graduation

Průměrná známka: 7.000

Kanye West - Graduation
Datum vydání: 11.9.2008
Produkce: Kanye West, Mike Dean, DJ Toomp, Brian Miller, Eric Hudson, Gee Robertson, Jon Brion, Nottz, Patrick Reynolds, Warryn Campbell
Prodeje: 2,2 miliony US, 600 tis. UK

Kanye West je nejen dle sebe génius. Jeho čtyři desky patří k tomu nejlepšímu, co se v hip hopu v uplynulé dekádě urodilo. Já za nejlepší považuji "Graduation": co skladba, to bomba. Pod všemi je producentsky podepsaný; to znamená samplované staré soulové a jiné skladby, piána, smyčce, ale i umělé zvuky, synťáky nebo sci-fi elektronické zvuky. Právě daftpunkovský "Stronger" se stal nejúspěšnějším singlem desky, nejen v USA dosáhl první příčky v žebříčku. Na "Graduation" se objevilo mnoho hostů, dokonce i takový Chris Martin. Za tu úplně nejvýbornější píseň Kanye Westa považuji "Can't Tell Me Nothing" - zní tak krásně pozitivně, přitom text je tak ironicky smutný. Deska pak stejně jako obě předchozí vyhrála cenu Grammy. První týden se jí prodal téměř milion a vyhrála tak provařený souboj s 50 Centovým "Curtisem".
-- Petr Doupal


Kanye West - Stronger

"Co mě osobně na "Graduation" nejvíc potěšilo, je Westova upřímnost a pokud to tak můžu napsat - normálnost. West se neutíká do umělého světa peněz a aut, pouličních válek, které se omezují na dissování a mávání gumovou atrapou revolveru."

Karel Veselý, hlavní recenze

"(...) rapová promoce se po úvodním intru "Good Morning" strhává v grandiózní hudební party, na kterou nepouští jen ty dost bohaté, promiskuitní, ozbrojené, černé a drsné, ale všechny, co se prostě jen dokáží bavit."

Honza Sedláček, makrorecenze


BYLO NEBYLO V ROCE 2000

Prince
• Rok 2000 mnoho lidí čekalo neúpěnlivě a upínali k magickému číslu všechny své tužby a předsevzetí. Jedno si dal i Prince, kdy během novoročních oslav po odzpívání svého songu "1999" slíbil, že v tisíciletí s dvojkou na začátku na hudbu kašle. Samozřejmě že to byl blábol, vyřčený zřejmě pod vlivem šumivého sektu, protože během těchto deseti let vydal Prince pět úspěšných alb.

• V únoru při tradičním udílení cen Grammy se pěkný kousek povedl kytarovému mágovi Santanovi. Vyrovnal tehdy rekord Michaela Jacksona z roku 1984. Díky desce "Supernatural", kde se objevil i megahit "Smooth", se ukázal na pódiu celkem osmkrát.

• Rozpaky publikum při Grammy neskrývalo, když si pro cenu za objev roku došla Christina Aguilera. Následující den se vedly v médiích vášnivé spory, proč cenu neobdržela tehdy kritiky vychvalována Macy Gray. Ty Christina umlčela až o pár let později svými výtečnými deskami.

• U cen ještě chvilku zůstaneme. Podíváme se na zoubek těm televizním, které uděluje každoročně MTV. Nejvíce jich shrábli Eminem a Aaliyah. Mnohem větší pozornost na sebe ale upoutal baskytarista Rage Against The Machine Tim Commerford. Tomu byla prohra v kategorii o nejlepší rockový song tak líto, že z trucu vylezl na pódiové lešení a odmítl slézt. Dolů mu pomohla až ochranka. Je dost možné, že i tento incident přispěl svou troškou do mlýna, který se přestal točit 18. října, kdy frontman Rage Against The Machine Zack De La Rocha ohlásil rozpad.

Billy Corgan
• Smutnili ale i fanoušci Smashing Pumpkins, jejich frontman Billy Corgan oznámil rozpad skrze rádiové vlny. Důvodem měly být údajně mladé popové hvězdičky, které se začaly rozmáhat a Corganovi se mezi nimi nelíbilo, pravda byla ale asi někde úplně jinde.

• Černý rok zažily i Spice Girls, kterým začalo cinkat do cílové rovinky. Poté, co je v roce 1998 opustila Geri Halliwell, začali se k nim obracet zády i sponzoři, čímž odstartoval konec jedné z nejúspěšnějších dívčích kapel historie.

• Naopak štěstěna stála při mladých interpretech, lačných po slávě. Boyband 'N Sync, kterému šéfoval Justin Timberlake, prodal své desky "No Strings Attached" v prvním týdnu prodeje jen v Americe přes 2,41 milionů kopií. Neméně se dařilo i vznikajícímu fenoménu Britney Spears. Její druhá deska "Oops!... I Did It Again" prodala pro změnu za oceánem 1,31 milionu placek, což je dodnes jednotýdenní prodejní rekord mezi zpěvačkami. Podobný rekord, ale v mužské kategorii, drží rapový sprosťák Eminem, který si tehdy do huby bral i zmíněnou Britney. Jeho prodejní číslo za první týden prodeje činilo 1,76 milionu kusů. Z tak velkého čísla se snad neradoval jen Snoop Dogg, kterému rekord sebral.

• Odejít od prodejních čísel, ale tak snadno nemůžu. V roce 2000 padl i jeden světový rekord. Na triku ho mají Backstreet Boys se svou čtvrtou deskou "Black And Blue". Té se totiž během prvního týdne prodeje prodalo v Americe sice "jen" milion a půl kusů, ale po celosvětových součtech se došlo k neskutečnému číslu pět milionů, což dodnes nikdo nepřekonal.

Pearl Jam
• Nejkrvavější puntík v hudebním historii roku 2000 patří 30. červnu. Ten se vryl smutným písmem do historie dánského festivalu Roskilde i americké skupiny Pearl Jam. O jejich hudbu byl během vystoupení na festivalu takový zájem, že fanoušci ve snaze dostat se co nejblíže k pódiu, ušlapali k smrti devět fanoušků. Na Pearl Jam se pak sneslo scestné obvinění, kvůli kterému kapela skoro ukončila působení.

• Veselo bylo naopak u Madonny. Ta nejen, že v roce 2000 povila druhého potomka a navlékla na ruku snubní prsten, ale vydala v září i desku "Music", kterou třeba prestižní Rolling Stone řadí mezi pětistovku nejpovedenějších alb historie.

• A úplně nejlepší na kulatém dvoutisícím roku je, že se tehdy potkali na univerzitě v Ohiu budoucí členové Yeah Yeah Yeahs, že se o své místo pod hudebním nebem začali rvát i Australané Wolfmother a taky, že Jake Shears šel na návštěvu ke svému kamarádovi, kde poznal Scotta Hoffmana a tak se pomaličku začala psát kapitola s názvem Scissor Sisters.


97. místo: Michael Jackson - Invincible

Průměrná známka: 7.091

Michael Jackson - Invincible
Datum vydání: 30.10.2001
Produkce: Michael Jackson, Rodney Jerkins, Teddy Riley, Babyface, R. Kelly, Dr. Freeze
Prodeje: 2,1 mil. US, 300 tis. UK

"Invincible" mělo být v roce 2001 velkým comebackem Michaela Jacksona. Desku však obestřel závoj neshod s vydavatelstvím a následně téměř zrušení propagace, špatně vybrané singly (největší nuda na desce "You Rock My World" jako pilot?) a samozřejmě podivínství hlavního aktéra, které tou dobou už dávno přestalo být zajímavé a začalo spíš prudit. Mezi šestnáctkou skladeb je však mnoho nahrávek, které mohou snadno odolat zubu času. Hned úvodní trojice ("Unbreakable", "Heartbreaker" a "Invincible") nabídla to, co od Jacksona fandové čekali - zbrusu nový zvuk, který pop opět mohl pousnout dál. Ten se ovšem nedostal za hranici jeho věrných příznivců, širší veřejnost má tak album spíše za plné průměrného r'n'b a balad. A přitom minimálně půlka desky se vyrovná jeho nejlepším počinům.
-- Honza Balušek


Michael Jackson - You Rock My World

"'Invincible' rozhodně není špatná deska, právě naopak. (...) Je výborná, ale do bezchybnosti 'Dangerous', legendárnosti 'Thrilleru' či hitovosti 'Bad' má ještě kus cesty. Otázkou je, zda právě to, že všichni od něj čekají převratné nahrávky, neústí ve skutečnost, že takové nejsou."

Honza Balušek, hlavní recenze


96. místo: Green Day - American Idiot

Průměrná známka: 7.143

Green Day - American Idiot
Datum vydání: 21.9.2004
Produkce: Rob Cavallo, Green Day
Prodeje: 1,8 mil. UK, 5 mil. US

Pro někoho vrchol melodického punk-rocku, nabitý sakra chytlavými písněmi, pro jiného dokonalý kšeft vezoucí se na módní vlně kritizování amerického establishmentu. To je "American Idiot". Deska, která udeřila hřebíček (či ex-prezidenta Bushe a americkou společnost po 11. září 2001?) na hlavičku. Deska, která vyšvihla kalifornskou partičku Green Day zpět do popředí zájmu. Deska, která se prodávala rychlostí blesku, deska, která posbírala řadu ocenění. Deska, která definovala pojem rocková opera ve třetím tisíciletí. Deska, dle jejíhož výpravného příběhu měl vzniknout celovečerní film. Deska, díky které jsou Green Day de facto stále na výsluní. Deska, která i přes množství obehrávaných singlů stále baví. Deska, která prostě mezi stovku zásadních alb uplynulé dekády patří, i kdyby se všichni kritikové a hudbomilci stavěli na hlavu.
-- Martin Višňa


Green Day - American Idiot

"Hlavní předností 'American Idiot' je květnatost, protože kapela se už dávno neomezuje na tzv. neopunk. (...) Green Day vedle sebe servírují písničky, které široce splňují předpoklad dobrého a zároveň jednoduchého rock'n'rollu."

Luboš Kreč, hlavní recenze


95. místo: The Shins - Chutes Too Narrow

Průměrná známka: 7.250

The Shins - Chutes Too Narrow
Datum vydání: 21.10.2003
Produkce: The Shins, Phil Ek
Prodeje: ?

Pokud předchozí album "Oh, Inverted World" vystřelilo The Shins z ligy univerzitních zájmových kroužků někam na profi úroveň Usaina Bolta, jeho pokračování "Chutes Too Narrow" je třicetiminutovým důkazem toho, že nešlo jen o krátkodobý wannabe hajp, ale o solidní základy silné vlny dokonalého indie popu. Posun ke kytarovějšímu soundu, vymazlený songwriting a tříminutové easy-listening zpovědi bez vážných globálních sdělení - malé, ale velké ve své skromnosti a upřímnosti -, působily na tehdejší dobu až překvapivě. Vždyť celá Amerika (a potažmo i celý svět) žila nadále v šoku ze dva roky starých teroristických útoků, ze stále patrnější ztráty svobody, z počínajících válečných štací George W. Bushe mladšího. A do této atmosféry The Shins vpálili svůj nesvázáný popík. Dokonalá léčba klidem.
-- Miroslav Böhm


The Shins - So Says I

"Excelují v tom, že zní šťastně, smutně, frustrovaně i zranitelně zároveň. A jejich nejlepší písničky, ať již jsou rychlé nebo pomalé, vám vždy připadají, jako by byly nabité vznětlivou energií."

Heather Phares, recenze pro AllMusic


94. místo: Deftones - White Pony

Průměrná známka: 7.250

Deftones - White Pony
Datum vydání: 20.06.2000
Produkce: Terry Date, Deftones
Prodeje: 1,3 milionu US

Přelom milénia zastihl Deftones ve vrcholné formě. Po agresivní "Adrenaline" a psychedelicky rozervané "Around The Fur" z konce devadesátek totiž nahráli desku, na níž obdivuhodně skloubili dřívější syrovou přímočarost a muzikální vyspělost. "White Pony" přinesla definitivní odpoutání od škatulky nu-metal (k němuž kalifornská banda byla a stále je nesmyslně přiřazována), zasloužený komerční úspěch a cenu Grammy za skladbu "Elite". Deftones se stali alternativou k slavným, tvrdě rockovým seskupením, stejně tak symbolem, vzorem mnoha začínajících kapel. Mnoho z nich nacházelo (a stále nachází) inspiraci právě v Deftones a nejeden zpěvák toužil zpívat jako Chino Moreno. Pětice svoji jedinečnost na scéně alternativního metalu neztratila ani v dalších letech, avšak bílý poník (prý slangový výraz pro kokain) zůstal nepřekonán.
-- Petr Adámek


Deftones - Change (In The House Of Flies)

"Nehledejte nemastné, neslané odkazy k Limp Bizkit a Korn. Deftones vystřelil kupředu, bez obav vstříc inspiracím The Smiths a The Cure."

MacKenzie Wilson, recenze pro AllMusic


HUDEBNÍ TRHÁKY ROKU 2000

Podobná desetiletá výroční nevybízejí jen k sestavování žebříčků, ale také k rekapitulacím. Podívejme se na zoubek statistikám, které schraňují údaje o nejprodávanějších albech a singlech v roce 2000.

'N Sync - No Strings Attached
Po roce 2000 prodeje desek začaly stagnovat, začalo se ve velkém nelegálně stahovat z internetu, ale ve srovnání s nynějšími čísly se kupovalo hojně. Nejvíce se dařilo pěti americkým sympaťákům ‘N Sync, jejichž šefíkem byl Justin Timberlake. Snadnou cestu na svět deska "No Strings Attached" neměla, byla několikrát odložena, pár tracků se muselo přetočit, ale výsledek stál ve finále pro manažery za to. Nejenže je deska tou nejprodávanější v roce se třemi nulami na konci, ale i všechny vydané singly se rochnily v billboardové top pětce.

Druhou nejprodávanější deskou je údajně jedna z nejlepších hiphopových vůbec. Teda alespoň to tvrdí časopisy Rolling Stone, Time nebo XXL. A kdo že ji natočil? Samozřejmě, že Eminem. Za placku se songy o nevyřešených problémech s matkou nebo bývalou manželkou v roce 2000 zaplatilo skoro osm melounů lidí. Nejlepší trojici doplňuje panenská Britney, ta tehdy na rozdíl od prvních dvou umístěných neměla snad problémy ani s manažery, ani s rodinou, ale spíše se svou pravdomluvností, kterou poslala k šípku během hovorů o své nevinnosti, která marketingově zafungovala na jedničku, teda v celosvětovém měřítku na trojku.

Nejprodávanější alba za rok 2000:
• 'N Sync - No Strings Attached (9,93 mil.)
Eminem - The Marshall Mathers LP (7,92 mil.)
Britney Spears - Oops!...I Did It Again (7,89 mil.)
Creed - Human Clay (6,58 mil.)
Santana - Supernatural (5,85 mil.)


A jak to vypadalo po všech součtech v albových žebříčcích v Americe a Velké Británii? Tedy žebříčcích, které pravidelně každý týden komentujeme?

Robbie Williams - Sing When You're Winning
Na ostrovech byl po součtu všech dvaapadesáti týdnů nejprodávanější Robbie Williams s deskou "Sing When You’re Winning". Jen tak pro zajímavost fotbalový stadion, na kterém Robbie na přebalu skotačí radostí, je londýnský Stamford Bridge, stánek Chealsea. Z Londýna si ale odskočme trochu víc na sever do Liverpoolu, tam si v roce 2000 připomínali třicáté výročí rozpadu největší britské kapely The Beatles a k této příležitosti samozřejmě vyšla i kompilace, která se ve výročním žebříčku protlačila na výslednou dvojku. Třetí nejprodávanější placka v Británii během kulatého roku jde na triko chlapeckému kvintetu Westlife a jejich druhé řadovce "Coast To Coast", ze které měli šediny všemožní kritici, ale posluchači házeli desku do nákupních košíků jako diví a k dnešnímu datu zmizelo alba z pultů přes osm milionů kusů.

Nejprodávanější alba ve Velké Británii za rok 2000:
Robbie Williams - Sing When You’re Winning
The Beatles - One
Westlife - Coast To Coast
Moby - Play
Craig David - Born To Do It


Britney Spears - Oops!... I Did It Again
Za atlantickou louží to s deskami vypadalo podobně jako na světových šprušlích, akorát se pořadí drobátko zpřeházelo a místo Creed se do pětice nejlepších protlačila country pěnice Faith Hill s třemi Grammy ověnčeným albem "Breathe", konkrétně na třetí pozici. Druhý skončil už zmiňovaný Eminem s koutoučem nazvaným "Marshall Mathers LP" a nejprodávanější v Americe byla v roce 2000 Britney Spears.

Nejprodávanější alba v USA za rok 2000:
Britney Spears - Oops!... I Did It Again
Eminem - Marshall Mathers LP
Faith Hill - Breathe
• ‘N Sync - No Strings Attached
Santana - Supernatural


Matchbox Twenty - Bent
A jak to vypadalo na singlové frontě? Klid to rozhodně nebyl. Světová singlová hitparáda po sečtení prodejnosti a hratelnosti v rádiích označila za vítěze floridskou partu Matchbox Twenty a jejich hit "Bent", který si třeba Britové vyložili hodně nemravně. Na druhém místě korunovali úspěch z albových výledku ‘N Sync singlem "Bye Bye Bye". Tahle parta určitě sepsala dopis s tisícerým díky na adresu britského boybandu 5ive. Ti nahrávali song jako první, ale během nahrávání zjistili, že se jim píseň vůbec nelíbí a odmítli ji. Poslední místo z bedny obsadili v showbizzu začínající ##3 Doors Down#3-Doors-Down## s pilotním singlem "Kryptonite".

Nejúspěšnější singly roku 2000:
Matchbox Twenty - Bent
• ‘N Sync - Bye Bye Bye
• 3 Door Down - Kryptonite
Madonna - Music
Celine Dion - That’s The Way It Is


Bořek Stavitel - Can We Fix It?
Exkurze za nejúspěšnějšími singly v Británii pro rok 2000 má trochu bizarní nádech. Zejména první místo, jež je hotová hymna všech pedofilů, které mimochodem propůjčil svůj hlas i image Bořek Stavitel. Druhé místo patří titulnímu songu z filmu Pláž. Ten si střihly holky z All Saints, které rok po vydání hitu "Pure Shores" udělaly hudební scéně pápá. Na trojce je londýnská djka Sonique, která nějaký čas nebojuje o dobrá umístění v žebříčcích, ale se zákeřnou rakovinou. Přejeme brzké uzdravení a vzpomínáme na třetí nejúspěšnější song v briských žebříčcích s názvem "It Feels So Good".

Nejúspěšnější singly ve Velké Británi roku 2000:
• Bořek Stavitel - Can We Fix It?
All Saints - Pure Shores
Sonique - It Feels So Good
Eminem feat. Dido - Stan
Baha Men - Who Let The Dogs Out?


Faith Hill - Breathe
Amíci skotačili úplně na jiné věci. První místo ulovila Faith Hill se svou country hymnou "Breathe", ta byla úspěšná opravdu jen za oceánem, u našich protinožců nebo u britských kamarádů song úplně propadl. Druhé a třetí místo pro sebe urval kytarový virtuos Santana. "Smooth" s Robem Thomasem mu kromě osmi Grammy vynesla i nálepku druhého nejprodávanějšího singlu na americkém trhu a ze třetího místa se radují všechny Marušky, o kterých do Santanových partů zpívají The Product G&B.

Nejúspěšnější singly v USA roku 2000:
Faith Hill - Breathe
• Santana feat. Rob Thomas - Smooth
• Santana feat. The Pruduct G&B - Maria Maria
• Joe - I Wanna Know
• Vertical Horizon - Everything You Want


93. místo: Pink - Missundaztood

Průměrná známka: 7.250

Pink - M!ssundaztood HP
© facebook interpreta
Datum vydání: 20.11.2001
Produkce: Dallas Austin, Linda Perry, Scott Storch
Prodeje: 1,8 milionu UK, 5,5 milionů US

Pink je bezpochyby jednou z nejvýraznějších popových interpretek této dekády. Za deset let prodala více než tři desítky milionů svých pěti alb. Tím nejúspěšnějším a přelomovým bylo druhé "Missundaztood", které je pro mě stále nepřekonané a jen málo popových desek se mu může rovnat. Před hitem "Get The Party Started" byla Alecia Moore známá převážně Američanům, s tímto tanečním trackem ale dobyla světové hitparády a zopakovala si to i s "Don't Let Me Get Me" a "Just Like A Pill". Skladby se můžou zdát svým popově-tanečně-rockovým aranžmá možná povrchní, Pink ale zpívá o drogách, zneužívání, rozvodech. Zaujme rocková balada se Stevenem Tylerem nebo "Lonely Girl" s Lindou Perry, která také napsala většinu písní. Desku uzavírá výborná "My Vietnam" o odchodu otce do války. "Missundaztood" neúspěšně bojovalo o dvě Grammy, cenu ale dostala Pink za "Lady Marmelade".
-- Petr Doupal


Pink - Just Like A Pill

"Po debutovém albu bych nikdy nevěřil, že se mi Pink bude někdy nějak zvlášť líbit, ale 'M!ssundaztood' je tak nadupaná deska, že až na výjimky jen těžko budete hledat v současné tvorbě mladých zpěvaček schopné konkurentky."

Honza Balušek, hlavní recenze


92. místo: White Lies - To Lose My Life...

Průměrná známka: 7.300

White Lies - To Lose My Life...
Datum vydání: 19.01.2009
Produkce: Ed Buller, Max Dingel
Prodeje: ?

V okamžiku, kdy kulminovala vlna holek, které resuscitovaly rozjuchaný osmdesátkový pop, vylíhla se v Británii trojka ponurých kluků v černé, kteří sice osmdesátá léta oslavovali také, jen úplně jinak. Na přelomu minulého roku nebylo jména, které by se v souvislosti se slovy nadějný debut skloňovalo s větší frekvencí. White Lies, dle tisku jasný odkaz na všechny ty Joy Division a Interpol revivaly, rozpoutali šílenství po aktuálním post-punku už s prvními singly "Unfinished Business" a "Death", svou image zádumčivých hochů zpečetili vynikající "To Lose My Life...", která je plná basových linek a romantických úvah o lásce, životě a smrti. To vše ve formě textů, které přepsané na papíře budí dojem hotové poezie. Jak napsalo v recenzi NME: "Temná hudba nikdy nebyla tak plná naděje."
-- Dominika Jiroušková


White Lies - To Lose My Life

"Nahrávání v potemnělé místnosti zanechalo na albu jasnou stopu. Temné, mnohdy morbidní příběhy mezi láskou a smrtí jsou odvyprávěny pomocí mohutných bas, výrazných kláves, ozvěnovitého zpěvu, který jako by volal ze dna lidské duše."

Tomáš Bláha, hlavní recenze

"'To Lose My Life...' je neobyčejná deska z jednoho zásadního důvodu - dokáže nadchnout stejně dobře, jako se dokáže zprotivit a bude vyvolávat stejně tak nadšené reakce jako nenávistné soudy o netalentovných plagiátorech."

Miroslav Böhm, makrorecenze


91. místo: Madonna - Music

Průměrná známka: 7.308

Madonna - Music
Datum vydání: 19.9.2000
Produkce: Madonna, Mirwais Ahmadzaï, William Orbit, Guy Sigsworth, Mark Stent, Talvin Singh
Prodeje: 1,5 milionu UK, 3 miliony US

Po vynikající "Ray Of Light" málokdo čekal, že by Madonna mohla opět natočit silné album. "Music" však získalo vesměs pozitivní kritiky a přesvědčila, že napříč všemi dekádami má možná jen ona stále čich na skvělé spolupracovníky. Na "Music" se nejvíce podepsal Mirwais Ahmadzaï, který pro ni umíchal temnější elektronické podklady v kontrastu s akustickými vsuvkami, "Don't Tell Me" budiž důkazem. William Orbit hrál překvapivě až druhé housle a nechybí ani provokativní "What It Feels Like For A Girl" (díky klipu). Mnoho lidí ji však tehdy nemohlo přijít na jméno díky disco úpravě folkové hymny Dona McLeana "American Pie". Toto album má v éře po miléniu své pevné místo, je kaleidoskopem mnoha barev, stylů a technických výdobytků současnosti a kdo jiný by to měl lépe shrnout na jeden disk, než právě Madonna?
-- Dan Hájek


Madonna - Music

"Madonna se na svém novém albu pokusila proniknout do pro ni nových končin. Výsledek sice nedopadl podle očekávání, ale jsou případy, kdy je třeba ocenit i snahu. Díky ní se totiž může velmi proměnit rádiový éter..."

Honza Balušek, hlavní recenze


HONOROVANÍ V ROCE 2000

V každém roce, v každé zemi, v každém žánru existují prestižní ocenění, kterých se můžou umělci dočkat. My se podíváme na zoubek těm úplně nejprestižnějším. Z nich vybereme nejdůležitější kategorie a připomene jejich vítěze.

Grammy Awards
Santana
Dvaačtyřicátý ročník udílení cen Grammy se odehrál 23. února v losangeleském Staples Center. Králem večera se stal kytarista Santana, který si odnesl osm gramofonků.

• Nahrávka roku: Santana feat. Rob Thomas - Smooth
• Song roku: Santana feat. Rob Thomas - Smooth
• Album roku: Santana - Supernatural
• Objev roku: Christina Aguilera
• Nejlepší popové album: Sting - Brand New Day
• Nejlepší R&B album : TLC - Fanmail
• Nejlepší rapové album: Eminem - The Slim Shady LP
• Nejlepší rockové album: Santana - Supernatural


MTV Video Music Awards
Eminem
Televizní hudební ceny se odehrály pro změnu v New Yorku 7. září. Nejvíce pozornosti na sebe tehdy strhly mladičké rivalky Christina Aguilera a Britney Spears. První jmenovaná si překvapivě pozvala na své vystoupení Freda Dursta z Limp Bizkit, Britney Spears pro změnu své vystoupení absolvovala v oblečení barvy kůže, takže to chvíli vypadalo, že vystupuje nahá.

• Videoklip roku: Eminem - The Real Slim Shady
• Nejlepší mužský videoklip: Eminem - The Real Slim Shady
• Nejlepší ženský videoklip: Aaliyah - Try Again
• Nejlepší videoklip skupiny: Blink-182 - All The Small Things
• Nejlepší videoklip nováčka: Macy Gray - I Try
• Nejlepší popový videoklip: ‘N Sync - Bye Bye Bye
• Nejlepší rockový videoklip: Limp Bizkit - Break Stuff
• Nejlepší R&B videoklip: Destiny’s Child - Say My Name


Brit Awards
Travis
Média jako nejzásadnější moment udílení Brit Awards v roce 2000, které proběhlo 6. května, uvádějí udělení ceny pro Spice Girls za přínos pro hudbu. Nejvíce se spekulovalo, zda bývalá členka skupiny Geri Halliwell se zbývajícími členkami přijde na pódium cenu převzít. Nestalo se, dala přednost sólovému vystoupení.

• Britské album roku: Travis - The Man Who
• Britský nováček roku: S Club 7
• Britská zpěvačka roku: Beth Orton
• Britská skupina roku: Travis
• Britský zpěvák roku: Tom Jones
• Britský singl roku: Robbie Williams – She’s The One
• Cena za přínos pro hudbu: Spice Girls


Mercury Prize
Badly Drawn Boy - The Hour of Bewilderbeast
Na Mercury Prize v roce 2000 se mezi nominovanými deskami objevila mimo jiné sólovka Richarda Ashcrofta, debutové album Coldplay nebo taktéž prvotina Doves. Z vítězství se ale radoval:

Badly Drawn Boy - The Hour of Bewilderbeast

Což byla mimochodem také debutová deska muzikanta, který se občanským jménem nazývá Damon Gough a podle vydání časopisu Q z roku 2002 patří mezi umělce, které musíte vidět, než zemřete.

100 - 91 | 90 - 81 | 80 - 71 | 70 - 61 | 60 - 51 | 50 - 41 | 40 - 31 | 30 - 21 | 20 - 11 | 10 - 6 | 5 - 1


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY