Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!
Jak Genesis s Gabrielem předběhli dobu

Jak Genesis s Gabrielem předběhli dobu

Vydáno: 09.12.2008 05:00 v sekci Komentované diskografie - Jaromír Merhaut | foto: facebook interpreta

Kdo si ještě vybaví, že Peter Gabriel býval ikonou skupiny Genesis? Kapely spojované hlavně s Philem Collinsem? Z mladších posluchačů jen málokdo. V listopadu přitom vyšla v reedici sada všech jejich společných desek. Dobrá příležitost si tuto slavnou éru rockové historie připomenout.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Genesis Box3
© facebook interpreta
Genesis se spolu s King Crimson, Yes, Pink Floyd či EL&P stali pro mnoho lidí v první polovině sedmdesátých let vrcholem umění. V dnešní rychlé době je nepředstavitelné, že by se náctiletí oddávali poslechu dvacetiminutových opusů a snili o velkém hifi. Ale což... Vydání výpravného kompletu gabrielovské éry "Genesis Box 3" v nejvyšší dosažitelné zvukové kvalitě je vítanou příležitostí jak připomenout časy, kdy hudebnímu světu nevládla vypeckovaná hudba ani zvuk.

Úvodem aspoň pár slov o prostředí Charterhouse Public School, sídlící blízko Godalmingu v hrabství Surrey, ve které se muzikanství jinochů rodilo a rozvíjelo. Pro pochopení úsilí, které mladí hoši do svého muzicírování vkládali a motivací, které je hnaly kupředu, je třeba připomenout, že výběrová internátní střední škola byla ještě v polovině šedesátých let zkostnatělou institucí, lpící na zoufale zastaralých viktoriánských tradicích britského impéria. Uniformy, upjatá pravidla chování, takřka vojenský dril, dlouhé tresty, krátké vlasy.

V takovémto svazujícím kasárenském prostředí mohli studenti své mimoškolní zájmy realizovat pouze o víkendech, ve sportu, případně muzice. Na druhou stranu o to intenzivněji, neboť nebyli rozptylováni svody okolního světa, prožívajícího revoluční změny. Škola poskytovala solidní základy klasické (artificiální) i církevní hudby, a výrazně tak formovala jejich umělecké vnímání. Stačí si vybavit rozmáchlou kompoziční stavbu, majestátní sound, vrstevnaté texty, divadelně působivou prezentaci a další artefakty raných Genesis (MySpace.com) z první poloviny 70. let. Jak uvádí biografická literatura, vzpomíná například Peter Gabriel na nesmírný citový prožitek, jaký mu přinášel společný zpěv církevních hymnů, kdy se v kostelní kapli ocital, jakkoliv vyčerpaný a vykřičený, na vrcholu blaženosti.


From Genesis To Revelation (1969)
From Genesis to Revelation
Většina fanoušků toto album programově ignoruje. Genesis na svém debutu skutečně znějí mdle a nesměle, takoví naředění Moody Blues anebo nepovedení Barclay James Harvest. Tříminutové písničky, jedna jako druhá, obalené v cukrové vatě smyčců. Zaujmou jednotlivosti, gospelový úvod "Where The Sour Turns Sweet", zvučná drnčivá kytara v "In The Beginning", nadýchnutý prostor "Fireside Song", lehce bluesový akcent "The Serpent"... jen fragmenty. Artové Genesis budeme hledat na "From Genesis To Revelation" marně. Podle Tonyho Bankse byly pastorální písně v pořádku, ale ty takzvaně říznější dopadly, až na "In The Wilderness", strašně, zněly všechny naprosto stejně. Producent Jonathan King (biblický název Genesis byl z jeho hlavy) naproti tomu album (a sebe) hájí slovy "je to skvělé, nezaslouženě podceňované album". Osobně vnímám prvotinu jako zakřiknutý teenagerovský pokus o hudbu, kdy vděk za příležitost potlačil vlastní ambice.

Hodnocení: 4/10


Trespass (1970)
Genesis Trespass
První opravdové album Genesis. Gabrielův tesknivý vokál rozhrne za doprovodu Banksových varhan oponu, scény se během mžiku zmocní celá parta. "Trespass" se stylovým přebalem Paula Whiteheada komplexně definuje až vizuálně působivý projev raných Genesis, vypravěčskou hudbu plnou pastelových barev i kontrastů, utkanou ze svůdných melodických pramenů. Z dnešního pohledu široce sdělné, až romantizující dílo, tehdy však natolik neobvyklé, novátorské a originální, že oslovilo jen úzkou vrstvu vysokoškolských studentů, kteří Genesis znali z četných vystoupení na akademické půdě, a byla jim blízká i poetická rovina se všemi jejími odkazy a konsekvencemi. Někteří recenzenti vysvětlují onu výjimečnost izolovaností Genesis při komponování alba, kdy mládenci programově neposlouchali nic jiného než sebe sama. Na první poslech se mi pod kůži prořízl "The Knife", závěrečný devítiminutový kus, postavený na hardrockovém riffu. Enormní nasazení a překotný vývoj Genesis si vybraly svou daň. Anthony Phillips, v několika směrech vůdčí osobnost se rozhodl odejít. Preferoval intimnější a decentnější akustické formy svých strunných dřev, jen příležitostně obklopených elektrifikovanými instrumenty. Spoluhráči však měli tendence sound posunout k rockové objemnosti, argumentem byl ohlas takových skladeb na koncertech.

Hodnocení: 7/10


Nursery Cryme (1971)
Genesis Nursery Cryme
Erbovní "Musical Box", bizarní příběh Henryho, ztrácejícího svou hlavu při hororové partii kroketu, je inovovanou sestavou vymalován s nebývalou muzikantskou grácií. Vitální a nápaditý Phil Collins otevřel nové obzory, Steve Hackett pak s citem navázal na Phillipsův akustický odkaz a zvuk obohatil o podmanivou zvukomalbu. "Nursery Cryme" na "Trespass" plynule navazuje, je muzikantsky vyspělejší, objevují se nové barvy klávesových nástrojů, příkladně mellotronu, sound je barvitější a mohutnější, instrumentace i vokály suverénnější. Své udělal i výrazně kvalitnější zvuk, je slyšet, že Genesis i ve studiové práci pokročili, jednotlivé nástroje jsou čitelnější, vyváženěji působí poměr mezi Gabrielovým plným, hrdelním vokálem a ostatními instrumenty. Anglie stále výrazněji nereagovala, jako první se probudily davy v Belgii, následovala země zaslíbená artrockerům - Itálie, kde si hned při prvním turné Genesis poprvé užili pocity uctívaných stars.

Hodnocení: 8/10


Foxtrot (1972)
Genesis Foxtrot
Opuštěná krajina v okolí Neapole se stala inspirací pro fantazijní "Watcher Of The Skies", Genesis své příběhy prokládají surrealistickými i pohádkovými motivy, křehké miniatury vedle výpravných olejomaleb, vše směřuje ke grandióznímu finále: třiadvacetiminutové, sedmidílné "Super's Ready". Magnum opus Genesis vznikal postupně, kdy se k základní, zhruba desetiminutové části přiroubovávaly výhonky dalších rozpracovaných motivů, vtipné hříčky, pasáže vzniklé z improvizovaného muzicírování i pečlivě vygradované plochy. Barvitá hudební koláž splynula v celek s grácií mistrovských děl klasické hudby. Přesto byla dle sarkastických slov Tonyho Bankse "pouhým" "soubojem hlasitého a tichého, romantického s naprostou blbostí". Samostatnou kapitolou se stal scenáristicky vystavěný text Petera Gabriela o boji sil světla a stínu, vrcholící zjevením. Údajně byl inspirován vlastní spiritistickou příhodou v domě Johna Anthonyho, kdy, jak pravil, "každý z nás měl pojednou tvář někoho jiného, bylo to, jako kdyby do nás něco vstoupilo a využilo jako místo pro svou schůzku". Přestože v první polovině sedmdesátých let nebyla pátnáctiminutová ani delší stopáž až tak nic mimořádného, stala se "Super's Ready" ojedinělá svou sytou melodičností a posluchačskou vstřícností. Genesis - na rozdíl od většiny ostatních progresivních rockerů - programově rezignovali na samoúčelné exhibiční instrumentální vycpávky a fanoušky prováděli svým hudebním labyrintem takříkajíc za ručičku.

"Foxtrot" formálně i obsahově završuje přelomovou vývojovou etapu, započatou druhým elpé. V době zahájení podzimního turné, těsně před vydáním elpé, přišel Gabriel se svou liščí hlavou, dalším šokujícím kostýmem. Související publicita se odrazila v rostoucím zájmu širšího rockového publika, které doposud bralo Genesis jako snobskou posluchačskou záležitost ulítlých intelektuálů. Během sedmi týdnů v britské hitparádě dosáhlo album 12. místa, současně bylo prvním, které zahájilo frontální útok na naše duše za ostnatými dráty.

Hodnocení: 10/10


Genesis Live (1973)
Genesis Live
Z dnešního pohledu především cenný dokument tehdejšího live soundu Genesis. Záznam pochází z února 1973, ze dvou akcí v Manchesteru. Absentující obraz samozřejmě ochuzuje vjem z koncertní prezentace, na druhou stranu soustředění se jen a jen na hudbu umožňuje snadněji rozpoznat rozdíly oproti původním studiovým verzím. Zejména starší songy zpřed collinsonovsko-hackettovského období mají novou tvář, znějí razantněji a promakaněji. Stačí si například porovnat verze "The Knife". Údajně bylo "Live" připravováno jako dvojalbum a mělo obsahovat extra dlouhou verzi "Supper's Ready", dokonce prý existuje pár holandských promo výlisků tohoto provedení.

Hodnocení: 6/10


Selling England By The Pound (1973)
Genesis Selling England by the Pound
Spontánní přístup k nahrávání, jenž do kapely přinesl Phil Collins, nakonec zvítězil i v případě "Selling England By The Pound". Společné improvizované přehrávání fragmentů skladeb přinášelo ty správné tvůrčí impulsy. Dřívější pečlivé vypilovávání a neustálé předělávání zdržovalo a invenčně vyčerpávalo. Prvním vrcholem je pro mne podmanivá "Firth Of Fith", zejména díky jak nektar opojnému vazbenému Hackettovu sólu. Nenápadným - ovšem pro budoucí postgabrielovskou éru až prorocky znějícím - příspěvkem je něžná "More Fool Me" se sólovým pěveckým partem Phila Collinse. Kontrastní, kompozičně rozvětvená "The Battle Of Epping Forest" vypráví o krvavé válce gangů v londýnské čtvrti East End. Druhým Everestem je jedenáctiminutová, poklidnými melodickými vlnami nesená a nápaditou instrumentální improvizací gradující "Cinema Show". Celek sází především na muzikantskou, kompoziční i aranžérskou vyspělost, vyhranost. Genesis po nebývalém vývoji v letech 1970-72 zakotvili, jen dobrušovali detaily a pohrávali si s kombinacemi zvuků nástrojů. Kdo neustále překvapoval, byl Peter Gabriel svými spletitými, často až surrealistickými texty, předurčenými k různým výkladům. Genesis se konečně i na ostrovech stali ikonami.

Hodnocení: 9/10


The Lamb Lies Down On Broadway (1974)
Genesis The Lamb Lies Down on Broadway
Na "Jehně" se dá nahlížet všelijak. Například jako na Gabrielovu autopsychoanalýzu, kdy obnažuje své nitro prostřednictvím příběhu rozpolceného Raula, odehrávajícího se převážně v newyorském podzemí. Metaforické alegorie, moralismy, mnohomluvné náznaky, to vše je dodnes předmětem výkladových diskusí fanoušků Genesis. Nebo jako na (ne)obyčejnou kolekci různobarevných rockových písní, evokující "White Double" Beatles, tak jak to zdůrazňovali ostatní členové Genesis. Určitá dramaturgická rozpolcenost zřejmě vyplynula z dvojkolejného tvůrčího procesu, kdy hudba a text vznikaly autonomně na dvou uměleckých frontách. Líbí se mi zejména "The Cage", mohutný a přitom zdobně brázděný skalistý hřeben, vyrůstající z podloží hammondového riffu. Peter Gabriel se doslova našel v hypnotizující "Back In N.Y.C.", kdy se náladově rozprostře jak vějíř, "Lamia" připomíná ranou tvorbu z období "Nursery Cryme", nová teritoria naproti tomu osahává "The Waiting Room". Atakdále, atakdále.

Rockový monument, i když trochu nesourodý. Na jednu stranu Genesis nepodlehli svodům plochy dvojalba a neutápěli se v nekonečných kompozicích, jako kupříkladu Yes na svém "Tales From Topographic Oceans", na druhé byla jejich kolekce méně vyrovnaná než na předchozích albech a nekorespondovala s překombinovaným epickým rozměrem textů. Domácí kritika si smlsla, padala i ostrá slova jako zbytečné smetí kolem pár zlatých tónů nebo obstarožní nuda.

Hodnocení: 10/10


Hudební rockové divadlo v provedení Genesis předběhlo svou multimediálností dobu. Kompletně přehranou, hodinu a půl trvající "The Lamb Lies Down On A Broadway" (zachycenou na "Genesis Archive 1967-75"), vizualizovalo více jak tisíc diapozitivů promítaných na tři plátna, k tomu stroboskopy, kouřové efekty, ultrafialové luminiscence a další rekvizity i převleky, mezi nimiž vynikal ten ve tvaru rosolovité cibule pokryté puchýři. Uvnitř kapely nepanovala s bombastickým turné spokojenost. Phil Collins vzpomínal: "Mimohudební prvky začaly nakonec převládat, a protože byly všechny soustředěny kolem Petera, mohla si část publika klidně myslet, že je na one-man show."

Ostatním také vadilo, že pevná dramaturgická kostra znemožňovala improvizaci a vynechání slabších kusů. Nahromaděné napětí vyústilo v Gabrielovo definitivní rozhodnutí odejít z Genesis a z rockové mašinérie vůbec. Jak později přiznal, obludárium rockového byznysu v něm tehdy zcela uhasilo oheň elánu, umělecké svobodomyslnosti a idealismu. Nechal se ještě přemluvit k dokončení turné a bobříkovi mlčení před novináři. Poslední společný koncert se odehrál koncem května 1975 ve Francii.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • Hezky clanek (Supernatural Anaesthetist, 09.12.2008 18:25) Reagovat

    Pekny a zainteresovany souhrn, diky.
    Ale dat SEBTP 9/10 je proste rouhani ;-)

    • Re: Hezky clanek (merhaut, 09.12.2008 18:28) Reagovat

      Díky, být po mém, nic bych nebodoval :-) Pro mě osobně je to stejně všechno nejvyšší liga 10/10...

    • Re: Hezky clanek (paulie z malého města, 11.12.2008 15:29) Reagovat

      Přidávám se k díkům za článek. Staré Genesis jsem začal objevovat asi před rokem a od té doby je sjíždím v přehrávači třeba několik hodin denně. :) Jestli se povede zrealizovat reunion, dám cokoli za to vidět aspoň jeden koncert jehněčího turné!

  • Nevzdělanec (Galicia, 10.12.2008 17:37) Reagovat

    Se teda musím přiznat, že jsem ani netušil, že Gabriel hrál se Genesis. Takže díky moc za proškolení, jen víc takových článků.

  • . (bukva, 11.12.2008 08:36) Reagovat

    Hobluju foxtrot na BASF kazete uz dvacet let :) budu muset koupit CD konecne :)

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Slavná alba: Spletitý velkofilm "Goodbye Yellow Brick Road" je dodnes považován za nejlepší desku Eltona Johna
Publicistika: Slavná alba: Spletitý velkofilm "Goodbye Yellow Brick Road" je dodnes považován za nejlepší desku Eltona Johna Nechtěl zpívat, chtěl skládat muziku. Jenže pak zjistil, že jediný, kdo by mohl zpívat jeho skladby, je on sám. Řeč je o Eltonu Johnovi, jedné z největších hvězd, kterou kdy populární hudba měla. Nebýt desky "Goodbye Yellow Brick... čtěte zde
Vydáno: 15.05.2021 09:00 v sekci Publicistika
0
Herbert feat. Y'akato - The Way 8/10
Audio: Herbert ohlašuje nové album introvertní elektronickou ukolébavkou "The Way" Matthew Herbert připravuje na letošní podzim novou studiovku svého projektu, v jehož názvu využívá pouze své příjmení. Deska se bude jmenovat "Musca" a vyjde 22. října u vydavatelství Accidental Records. Britský elektronický... čtěte zde
Vydáno: 14.05.2021 08:05 v sekci Audio / Video | Audio
5
The KLF - The White Room (The KLF 1989 Director's Cut) 9/10
Recenze: The KLF dali virtuálnímu soundtracku "The White Room" nový sestřih The KLF ohlásili svůj návrat do doby streamovací. Série rarit má mít šest částí, jsme tedy v polovině. Tentokrát nadešel čas na jednu zásadní kapitolu tohoto příběhu, legendární album "The White Room". I v tomto případě... čtěte zde
Vydáno: 13.05.2021 12:45 v sekci Recenze
1
Pohled do českých hitparád - 18. týden 2021
Tomáš Klus opanoval s písněmi o Babišovi a Zemanovi český albový žebříček Kontroverzní téma nové desky Tomáše Kluse u posluchačů zafungovalo. Zpěvákova novinka "ČAUČESKU", která obsahuje kritické písně na adresu Andreje Babiše a Miloše Zemana, je u nás aktuálně nejprodávanější. V čele rádiového... čtěte zde
Vydáno: 12.05.2021 17:00 v sekci Novinky | České hitparády
12
Royal Blood - Typhoons 8/10
Recenze: Royal Blood na "Typhoons" zdárně experimentují s elektronikou Royal Blood z Brightonu jsou zpět. Se třetí řadovkou "Typhoons" jim produkčně pomohli Paul Epworth a Josh Homme z Queens Of The Stone Age. Ačkoliv si na ní Mike Kerr a Ben Thatcher zachovali svůj typický jednoduchý rockový groove,... čtěte zde
Vydáno: 12.05.2021 08:00 v sekci Recenze
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Genesis vyrazí se svou comebackovou tour i do Jižní Ameriky (22.04.2021 08:22)
- Publicistika: Slavná alba: "So" - Gabrielův direkt perlíkem přímo do hlavy (06.03.2021 08:30)
- Publicistika: Slavná alba: Phil Collins šel s "Face Value" s kůží na trh. A uspěl (30.01.2021 09:00)
- Nové desky 3/2021 - od Stevea Hacketta přes Rhye po Asphyx (25.01.2021 15:20)
- Genesis posunuli termín turné a odhalili podobu své show (25.01.2021 13:39)
- Zaprášenosti: Peter Gabriel - III (Melt) (13.06.2020 13:15)
- Zaprášenosti: Genesis - Duke (05.04.2020 15:30)
- Genesis ohlásili turné (04.03.2020 15:17)
- Naživo: Pro lásku k Philu Collinsovi a jeho hudbě (26.06.2019 18:01)
- Nové desky 6/2019 - od Luise Fonsiho přes Gaia Mesiah po Within Temptation (06.02.2019 19:16)

ALBUM TÝDNE 19/2021

Floex
Papetura (Original Game Soundtrack)

Tomáš Dvořák patří už roky mezi uznávané mistry soundtracků k herním adventurám. "Papetura" je však zároveň důležitý milník v jeho kariéře - Floex se zde posouvá do nového teritoria na rozhraní ambientu a neoklasické hudby. Vytváří tak pestrobarevný, hravý svět. Nádherný svět.

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Bruno Mars Tomáš Klus Coldplay Lady Gaga Taylor Swift Kryštof Ewa Farna Metallica Viktor Sheen Foo Fighters Vypsaná fiXa Mirai David Stypka Billie Eilish Pink Floyd Beyoncé Selena Gomez Metronome Prague Madonna AC/DC
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2021 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver
Zavřít reklamu