U příležitosti premiéry nové bondovky "Quantum Of Solace" jsme se rozhodli připomenout všech dosavadních dvaadvacet titulních písniček této možná nejvýznamnější filmové série všech dob. V našem třetím dílu se špionážní špičce upsali například a-ha, Tina Turner, Sheryl Crow, Madonna či Jack White.
Ve čtvrtek 6. listopadu proběhla česká premiéra již dvaadvacáté bondovky "Quantum Of Solace". A jelikož každá bondovka je nejen událostí ve světě filmu, ale také ve světě hudby, rozhodli jsme se podívat na dosavadních dvaadvacet titulních písniček nekonečné bondovské série podrobněji. (První díl série najdete zde, druhý pak tady.)
© facebook interpreta 15. Dech života / The Living Daylights (1987, Režie: John Glen / James Bond: Timothy Dalton)
Titulní skladba: a-ha - The Living Daylights (
ukázka)
Hudba a slova: John Barry / Pål Waaktaar
První bondovka s Timothy Daltonem v hlavní roli a zároveň - až do premiéry Daniela Craiga v "Casinu Royale" - poslední, která byla natočena podle povídky Iana Fleminga. Zároveň jde také o definitivní rozlučku Johna Barryho s agentem Jamesem Bondem, kterou definují výrazné hrátky s elektronikou. Pro titulní písničku byla nakonec vybrána skupina a-ha, od níž se očekávalo zopakování hitparádového úspěchu hitu "A View To A Kill"
Duran Duran. Právě vzhledem ke komerčnímu potenciálu dostali a-ha přednost před původně zvažovanými
The Pretenders (ti tak jsou s filmem spjatí alespoň díky dvěma písničkám své frontmanky
Chrissie Hynde, které znějí k závěrečným titulkům). Vyrovnat hitparádový úspěch předchozího bond songu se ve finále sice nepovedlo, ale písnička se alespoň stala jedním z nejúspěšnějších singlů norské skupiny.
a-ha - "The Living Daylights".
Spolupráce Johna Barryho a a-ha rozhodně nebyla nejvstřícnější a do bonusů na DVDčko byste vzájemné poplácávání po zádech hledali v archívech těžko. Vše se vyhrotilo až do situace, kdy měli producenti k dispozici dvě verze skladby. Vyhrála nakonec ta Johna Barryho a i skupina a-ha později slovy Paula Waaktaara-Savoye přiznala, že až doladění písně Johnem Barrym z ní udělalo ten pravý bond song.
© facebook interpreta 16. Povolení zabíjet / Licence To Kill (1989, John Glen / Timothy Dalton)
Titulní skladba: Gladys Knight - Licence To Kill (
ukázka)
Hudba a slova: Narada Michael Walden / Jeffrey Cohen / Walter Afanasieff
Snímek "Povolení zabíjet" přinesl další významné milníky v historii série. Druhou a závěrečnou příležitost pro Timothy Daltona v důležitosti trumfnul nejen odchod hlavního producenta Alberta R. Broccoliho, ale hlavně rozpad socialistického bloku ve východní Evropě (který v roce 1991 následoval krach samotného Sovětského svazu).
James Bond de facto přišel o svého hlavního nepřítele, a z části i proto se na dlouhých šest let odmlčel.
Valčík na rozloučenou mu dle vzoru té nejstylovější (ano,
Shirley Bassey) nazpívala
císařovna soulu a sedminásobná držitelka Grammy Award
Gladys Knight. Titulní písnička vycházela z melodické linky, kterou v bond songu "Goldfinger" hrála sekce lesních rohů a zařadila se se svou stopáží nad pět minut mezi ty nejdelší vůbec. Jedním z původně oslovených interpretů byl také
Eric Clapton.
Bond songy a coververze
© facebook interpreta Titulní písničky bondovek od počátku přitahovaly pozornost amatérských i profesionálních interpretů. Nešlo však ani tak o jejich kvalitu, která nebyla vždy nadprůměrná, ale spíše o to, že tvořily a tvoří jasný tématický celek, který byl a je navíc atraktivní - jméno Jamese Bonda totiž slyšel úplně každý. Nejeden amatérský zpěvák se tak živil, případně ještě živí tím, že na různých tanečních a kulturních akcích přezpívává právě bondovské písničky.
Naopak ti dnes na hudební scéně zaběhnutí a úspěšní stáli zase někdy v mladí frontu na lístky do kina, kde se měla odehrát místní premiéra "Goldfingera", takže rádi u písničky zavzpomínají na klukovská léta. Přinášíme přehled těch nejzajímavějších vzpomínek, které v souvislosti s bond songy stojí za zmínku:
Arctic Monkeys - Diamonds Are Forever
Björk - You Only Live Twice
Coldplay - You Only Live Twice
Fun Lovin' Criminals - We Have All The Time In The World
Geri Halliwell - Live And Let Die
Guns N' Roses - Live And Let Die
Iggy Pop - We Have All The Time In The World
Lostprophets - A View To A Kill
My Bloody Valentine - We Have All The Time In The World
Natacha Atlas - From Russia With Love
Natacha Atlas - You Only Live Twice
Propellerheads - On Her Majesty's Secret Service
Pulp - All Time High
Radiohead - Nobody Does It Better
Shirley Bassey - A View To A Kill
Shirley Bassey - Thunderball
Radiohead - "Nobody Does It Better".
© facebook interpreta 17. Zlaté oko / GoldenEye (1995, Martin Campbell / Pierce Brosnan)
Titulní skladba: Tina Turner - GoldenEye (
ukázka)
Hudba a slova: Bono /
The Edge
Počátek éry Pierce Brosnana jako Jamese Bonda a výrazné oživení celé špionážní série. Ať již jde o velkolepý bungee úvod (co se délky týká, tak platí s 220 metry za nejdelší volně přístupný bungee jumping na světě vůbec), film samotný nebo titulní písničku, vše vyneslo sérii Jamese Bonda zpátky pošramocenou důvěru. Své osudy s dalším bond songem spojila
Tina Turner, pro níž se autorsky vyždímali
Bono a
The Edge z
U2. Výsledkem byl další klasický monumentální bond song s typicky tajemnou a říznou atmosférou písniček
Shirley Bassey. Až voyeurská kombinace sexu, napětí a pocitu, že vás někdo neustále sleduje.
Tina Turner - "GoldenEye".
Titulní písničku k filmu "GoldenEye" měla původně nahrát a nazpívat švédská formace Ace Of Bace. Svou verzi skladby skupina nakonec vydala o sedm let později na albu "Da Capo", přičemž jak název, tak odkazy v textu byly jednoduše z "The GoldenEye" změněny na "The Juvenile".
© facebook interpreta 18. Zítřek nikdy neumírá / Tomorrow Never Dies (1997, Roger Spottiswoode / Pierce Brosnan)
Titulní skladba: Sheryl Crow - Tomorrow Never Dies (
ukázka)
Hudba a slova: Sheryl Crow / Mitchell Froom
Na doporučení samotného Johna Barryho se novým dvorním skladatelem bondovek stal britský skladatel
David Arnold, který od tohoto filmu napsal hudbu ke všem pěti zbývajícím dílům špionážní série. Titulní písničky však i nadále zůstaly v rukou velkých jmen. I když právě v případě snímku a hudební titulky k filmu "Zítřek neumírá" to neměla vybraná
Sheryl Crow zrovna dvakrát jednoduché. Musela se zúčastnit rozsáhlého konkurzu, ve kterém dostala přednost před písničkami Marca Almonda, skupiny
Pulp či právě samotného Davida Arnolda.
Bond song "Tomorrow Never Dies"
Sheryl Crow se dočkal jak kladných, tak záporných reakcí, přičemž nejčastější výtky směřovaly na adresu projevu samotné
Sheryl Crow a také na fakt, že v porovnání s ostatními bondovskými titulkami jde o skladbu lehce odlišnou. Vše bylo navíc umocněno tím, že pod závěrečnými titulky hraje varianta, kterou napsal
David Arnold pro
k.d. lang, která se naopak opírá o v bondovkách zažité hudební postupy.
© facebook interpreta 19. Jeden svět nestačí / The World Is Not Enough (1999, Michael Apted / Pierce Brosnan)
Titulní skladba: Garbage - The World Is Not Enough (
ukázka)
Hudba a slova: David Arnold / Don
Black
"There's no point in living if you can't feel alive." Věta z filmu "Jeden svět nestačí", která charakterizuje nejen snímek samotný, ale také hudbu a titulní píseň. Dovedete si představit vhodnější kapelu, která by skladbu s tímto tématem nahrála, než
Garbage? Už jen hlas
Shirley Manson ve vás vzbudí napětí a nepokoj a upozorní vás na to, co bude ve filmu následovat - že by to bylo tím křestním jménem (ano, jde o paralelu k
Shirley Bassey). Autorem textu je Don
Black, který se již v minulosti podílel na čtyřech dalších písničkách pro Jamese Bonda - pro příklad jmenujme "Thunderball" Toma Jonese a "Diamonds Are Forever"
Shirley Bassey."
Garbage - "The World Is Not Enough"..
Ačkoli byl právě za soundtrack k tomuto filmu David Arnold kritizován, a to kvůli nadužívání elektronických smyček a příliš častých variací na ústřední melodii celé série (jako důkaz berte to, že místo písničky k závěrečným titulkům se dočkáte techno remixu "
James Bond Theme"), nebylo to nic proti tomu, co mělo teprve přijít.
Pravý
Bond je jenom jeden">Ačkoli si všechny drahé polovičky myslí, že nejlepší představitel Bonda je ten, který v nich zapálí vášeň a touhu pouhým pohledem, pravý labužník této špionážní série ví, že opravdu záleží jen na třech věcech - jak sebevědomě zní představovací hláška "Bond. James Bond.", jak samozřejmě zní občerstvovací hláška "Protřepat. Nemíchat." a jak přirozeně funguje flirtovací rutina se slečnou Moneypenny. Který z představitelů Jamese Bonda je tedy tím nejlepším?
© facebook interpreta 1. Sean Connery (pět filmů v období 1962-1967, po pauze jeden v roce 1971) Herec, který vtiskl Jamesi Bondovi osobnost, šarm, vtip, lehkost i sex-appeal. Sean Connery se v podstatě během těch šesti filmů, ve kterých nula-nula-sedmičku hrál, Jamesem Bondem stal. Všichni po něm tak měli těžký úkol - zahrát Seana Conneryho lépe než sám Connery.
© facebook interpreta 2. Daniel Craig (dva filmy od roku 2006-2008) S odstupem času si stále nejsem jistý, jestli ta hysterie okolo toho, že Daniel Craig není pro fanoušky Jamesem Bondem, byla vyvolána opravdu přirozeným odporem příznivců série, nebo šlo o geniální marketingový tah. V každém případě na "Casino Royale" šli Craiga zhodnotit úplně
všichni a... výsledkem je dvojka v tomhle žebříčku.
© facebook interpreta 3. Pierce Brosnan (čtyři filmy v období 1995-2002) Pierce Brosnan sérii možná zachránil. Ne že by byl pro roli Jamese Bonda stvořený, ale po hodně dlouhém a marném pátrání po druhém Seanu Connerym si producenti uvědomili, že jedinou cestou je najít výraznou osobnost, která ale bude svá. Povedlo se. Diváci ho milovali.
© facebook interpreta 4. Roger Moore (sedm filmů v období 1973-1985) Asi nejvýstižněji by se dalo účinkováni Rogera Moorea v roli Jamese Bonda vystihnou spojením
z nouze ctnost. Moore nebyl v roli nikterak jistý, ale měl i své světlé chvilky. Diváci i filmová kritika společně sice připomínali, že Connery je Connery, ale Moorea v roli nejlepšího agenta akceptovali a tolerovali až do konce.
© facebook interpreta 5. Timothy Dalton (dva filmy v období 1987-1989) Možná měl Timothy Dalton i tak trochu smůlu, protože působil ve dvou filmech, které se sami potýkaly s laťkou průměrnosti, ale v každém případě jeho vizáž rozverného sousedovic kluka, co vám odmalička chodí na jablka, se k agentovi s povolením zabíjet vůbec nehodila.
© facebook interpreta 6. George Lazenby (jeden film v roce 1969) Na rozdíl od Timothyho Daltona měl Lazenby s filmem štěstí. Snímek "V tajných službách Jejího veličenstva" je totiž z jedním nejdůležitějších příběhů, které formují samotnou postavu Jamese Bonda, a ačkoli snímek měl svá hluchá místa, nabízel Lazenbymu dostatečnou možnost prokázat své herecké schopnosti. Přesto šlo o propadák.
© facebook interpreta 20. Dnes neumírej / Die Another Day (2002, Lee Tamahori / Pierce Brosnan)
Titulní skladba: Madonna - Die Another Day (
ukázka)
Hudba a slova: Madonna / Mirwais Ahmadzaï
Dvacátá bondovka, první v novém tisíciletí. David Arnold potřetí laškuje s elektronikou a titulní skladbu dostává do rukou Madonna. To vše = jednoznačný milník v historii bond songů. "Die Another Day" však šokuje nejen aktuálností svého žánru a zvuku, ale také tím, že vůbec poprvé není bond song společně s titulky prezentován jako uzavřený celek, který stojí jaksi bokem. Opona mezi titulky a snímkem samotným pro tentokrát mizí a děj se posouvá již v rámci výčtu s filmem spojených jmen. Rozporuplné přijetí dosvědčuje to, že Madonna byla za píseň nominována na Zlatý glóbus v kategorii o nejlepší píseň a zároveň na Zlatou malinu za píseň nejhorší.
Úvodní titulky ke dvacáté bondovce "Dnes neumírej"..
O tom, že nad opodstatněním tak zásadní změny hudebního směru váhali i producenti snímku, svědčí fakt, že David Arnold a Don Black dostali v jednu chvíli zelenou k napsání alternativní písničky. Jejich verze však nebyla nikdy dokončena. O lecčems svědčí také výsledek průzkumu britské televizní stanice Channel 4 o nejlepší bond song, ve kterém obsadila Madonnina písnička deváté místo, přičemž při omezení došlých hlasů na korespondenty do čtyřiadvaceti let by drtivě zvítězila. James Bond se definitivně odrazil do jedenadvacátého století a našel si cestu i k mladší generaci.
© facebook interpreta
21. Casino Royale / Casino Royale (2006, Martin Campbell / Daniel Craig)
Titulní skladba: Chris Cornell - You Know My Name (
ukázka)
Hudba a slova: David Arnold / Chris Cornell
Čtyřletá pauza mezi snímky "Casino Royale" a "Dnes neumírej" byla v závěru vyplněna památnou vlnou odporu ze strany příznivců série, kterou musel obstát nově vyvolený James Bond - herec Daniel Craig. Nesouhlas ale vzbudilo i oznámení, že titulní píseň k jedenadvacáté bondovce bude mít na starosti Chris Cornell (zpěvák skupin Audioslave a Soundgarden). Na rozdíl od Daniela Craiga však Cornell nepřesvědčil. Vzhledem k tomu, že porušil základní pravidlo pátera Alberta R. Broccoliho (písnička se nejmenuje podle filmu a dokonce ani na název filmu neodkazuje), nebylo se ani čemu divit. Cornellova skladba se dokonce nedostala ani na oficiální soundtrack. Přesto se jí dostalo pozornosti filmových kritiků, kteří ji nominovali na cenu Grammy, a stala se také nejúspěšnějším Cornellovým zářezem v americké rockové hitparádě.
Úvodní titulky k jedenadvacáté bondovce "Casino Royale"..
© facebook interpreta 22. Množství útěchy / Quantum Of Solace (2008, Marc Forster / Daniel Craig)
Titulní skladba: Jack White / Alicia Keys - Another Way To Die (
ukázka)
Hudba a slova: Jack White
Dlouhou dobu se v médiích spekulovalo o tom, kdo bude autorem titulní písně k nejnovější bondovce "Quantum Of Solace". Mezi zvažovanými jmény se často zmiňovalo jméno britské rebelky Amy Winehouse, která výborně zapadala do skupiny výjimečných zpěvaček, jež dokáží svým procítěným zpěvem prodat v podstatě cokoli. Nakonec se však smál hudební workoholik Jack White, který celou dobu stál v ústraní a o němž se ve spojitosti s novou bondovkou mluvilo poprvé v podstatě ve chvíli, kdy bylo vše oficiálně potvrzeno. Za mikrofon si Jack White pozval Alicii Keys, které sice napsal písničku na tělo, ale nejvýraznější složkou písně i přesto zůstává především jeho kytara.
Zajímavě tak v písničce působí spojení profláknutých bondovských motivů a neoposlouchaných, typicky drsných Whiteových kytarových riffů, které tak vytváří zajímavý protipól jednoduchým popovým bond songům z let osmdesátých. Při komplexním pohledu je však nutné přiznat, že se Whiteův příspěvek do bondovské dvaadvacetidílné série řadí mezi ty průměrnější.
Sedm nejlepších bond songů
1. Madonna - Die Another Day
2. Shirley Bassey - Goldfinger
3. Paul McCartney & Wings - Live And Let Die
4. Duran Duran - A View To A Kill
5. Carly Simon - Nobody Does It Better
6. Louis Armstrong - We Have All the Time In The World
7. Tina Turner - GoldenEye
Madonna - "Die Another Day".