Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!
Einstürzende Neubauten svým fandům rozumí

Einstürzende Neubauten svým fandům rozumí

Vydáno: 27.05.2008 05:00 v sekci Komentované diskografie - Honza Průša

Kolem Einstürzende Neubauten je pořád živo, zvlášť poslední dobou. Ač se hledání nových možností a práce s divnými zvuky nese každým jejich albem, jim to nestačí. V letech 2005 až 2007 proto vydávali experimentální sérii "Musterhaus" - na osmi albech zašli do míst, na něž jiní nemají ani odvahu pomyslet.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Einstürzende Neubauten
© neubauten.org
Kdo má rád Einstürzende Neubauten, nestrádá. Nedávno přijeli do Prahy na další ze svých výtečných koncertů, čerstvě je venku soubor původně netových singlů "The Jewels", o aktuální řadovce "Alles Wieder Offen" ani nemluvě. Už od svých počátků v raných osmdesátých letech minulého století vytyčila parta kolem Blixy Bargelda, spoluhráče Nicka Cavea z The Bad Seeds, směr, jímž se chtěli vydávat. Industriální experimenty, osobité hudební instrumenty a nespoutanost konvencemi. To byly první předpoklady zajímavého výsledku. Jelikož se jim podařilo více než čtvrt století udržet kapelu pohromadě a nijak nedegradovat, oslovili svou hudbou opravdu hodně oddaných posluchačů. A k tomu si našli čas na vskutku odvážné experimentování - desky z "Musterhaus Series" jsou toho důkazem. Dá se říct, že se nejedná o hudbu určenou pro běžné posluchače, často se jedná o koláž zvuků, kterou by slovem hudba označila jen skutečně velkorysá osoba. To ale neznamená, že jde o bezduché experimentování. Alba z řady Musterhaus jsou osobitými pohledy do nitra Blixy Bargelda, Alexandera Hackeho, N.U. Unruha, Jochena Arbeita, Rudiho Mosera a několika dalších hostů kapely. Pojďme si je přiblížit.


Einstürzende Neubauten - Anarchitektur
Musterhaus 1 - Anarchitektur (46:00)
Jeden dlouhý, třičtvrtěhodinový track nahraný v berlínském bunkru během dvou dnů v září 2004 a březnu 2005. Hudební plocha, na jejímž pozadí se po celou dobu nese tiché, hluboké basové brumlání, které dodává skladbě napětí. To doplňují další nástroje - kytary, trysková turbína, dveře, občasné cinkání kovu, vše ale velmi tiše a nenápadně navrstvené do základů pozadí. Výsledek připomíná zvuk, který by mohla vydávat stará, již nefunkční tovární hala. Z tohoto poklidného podhoubí dochází opakovaně, asi v sedmiminutových vlnách k výtryskům energie, sborovému zpěvu mohutného "Anarchitektur" doprovázeného tradičními kovovými bicími nástroji. Tyto výhřezy zpěvu pomáhají udržet pozornost i v dalších minimalistických částech skladby. Jejich neustálé návraty předznamenává uhrančivý Bargeldův šepot pravidelně se vracející mantry "Anarchitektur".


Einstürzende Neubauten - Unglaublicher Laerm
Musterhaus 2 - Unglaublicher Laerm (50:56)
Pokud Eintürzende nazvou své album "Unglaublicher Laerm" (tedy "Neuvěřitelný rámus"), dá se ještě před poslechem očekávat, o čem nahrávka bude. Živá deska z roku 2005, pořízená ve velmi malém prostoru, sestává z dvou rozsáhlých (třicet a dvacet minut) hlukových ploch, kde jsou přes sebe vrstvené nejrůznější samply s klasickými nástroji Neubautenů. První skladba vychází z tajemného gradujícího sykotu, který je překrýván hlukem něčeho, co připomíná kácející se kýble. Kovové zvuky doplňuje jakoby stěhování a šoupání různých předmětů po podlaze. Postupně na sebe nabaluje další a další hluky a to za vzrůstajícího napětí, které se podařilo i na tak dlouhé ploše udržet. Je to zničující hluk, přívaly rámusících vln a stavění zdí hřmotu. Druhá skladba v sobě velmi brzy rozvine klasickou kankánovou melodii, tu však kapela zcela rozbije vrtačkou a rozbrušovačkou. Pokračuje cinkotem skleniček z futuristické tovární haly. Přes klasické industriální kovové zvuky, další lomoz a hřmot se postupně opět navrací k úvodnímu kankánu a opět se zanořuje do brutálních hlukových ploch. Je to album působivé, neotřelé, velmi experimentální a rozhodně ne pro každého.


Einstürzende Neubauten - Solo Bassfeder
Musterhaus 3 - Solo Bassfeder (46:49)
Jak už jméno alba napovídá, jedná se o většinou sólové kompozice jednotlivých členů kapely na bassfeder, jeden z typických nástrojů ENek (taková ta tlustá pružina natažená do ocelové trubky ohnuté do širokého U), který obvykle obsluhuje N.U.Unruh a sám jej tu představuje pomocí dvanácti krátkých ukázek tanečních rytmů od salsy, přes čaču až po polku. "Solo Bassfeder" je tedy hledáním zvuku a možností tohoto neobvyklého nástroje. V Bargeldově "Bassfeder" jde vlastně čistě o jednoduché představení instrumentu, o skutečný pružinový minimalismus. Jeho další kus "Dingfest" už je regulérní píseň, stejně tak Moserova "Schlagkraft". V Hackeho "Springtime" je dominantní bassfender doplněn klávesovými a smyčcovými samply, výsledkem je velmi zdařilá scénická hudba jak dělaná pro film "Vynález zkázy".


Redux Orchestra Versus Einstürzende Neubauten
Musterhaus 4 - Redux Orchestra Versus Einstürzende Neubauten, 2006 (35:36)
V roce 2000 se Blixa Bargeld sešel na prknech Divadla Archa s tělesem Agon Orchestra a společně představili pražskému publiku stařičkou skladbu Neubautenů "Durstiges Tier" v úpravě Petra Kofroně. Něco podobného připravila ENka s berlínským Redux Orchestra, skupinou umělců kolem Ari Benjamina Meyerse, jež ráda spojuje obvykle si velmi vzdálené hudební žánry a spolupracovala také třeba s Philipem Glassem. Na společném koncertu v berlínském klubu Redux odehráli 9. listopadu 2006 deset klasických skladeb Neubautenů v Meyersově aranžmá, čtyři z nich ("Keine Schoenheit ohne Gafahr", "Wueste", "Installation No. 1" a "Negativ Nein") jsou obsahem tohoto CD. Výsledkem jsou velmi seriózně pojaté verze písní, postavené hlavně na dechových (saxofony, klarinet, trumpeta, trombon, lesní roh, flétna) a také smyčcových (cello, viola) nástrojích plně nahrazujících obvyklé industriální instrumenty. Jsou to ENka pro starší a pokročilé, pro ty, kterým by zvuk kovu a jiné hluky byly překážkou od poslouchání jinak zajímavých písní.

Série Musterhaus

Einstürzende Neubauten přišli v roce 2005 s novým projektem. Už měli zkušenosti s extra materiály pro své nejvěrnější fanoušky, toto na nich ale mělo být nezávislé. Připravili první CD "Anarchitektur" a na koncertním turné k pětadvaceti letům existence kapely jej začali prodávat a zároveň nabízeli předplatné dalších, podobně experimentálních kousků. Během následujících dvou let vyšlo osm alb. Ta bylo možné získat pouze v přímém kontaktu se skupinou - buď na koncertech, nebo pomocí webových stránek musterhaus.neubauten.org. Vzhledem k tomu, že se alba nedostala do běžné distribuce a dnes už možnost objednat je na webu dávno neplatí, jedná se o sběratelsky cennou sérii. Poslední zbylé kousky z ní nabízí kapela na svém právě probíhajícím koncertním turné.

Einstürzende Neubauten - Kassetten
Musterhaus 5 - Kassetten (44:08)
Vzpomínka na ranné Neubauteny z 80. let minulého století a na dobu jediného dostupného záznamového přístroje - malého příručního kazeťáku na baterky. Každý z členů kapely měl svůj a skoro pořád jej s sebou tahal s nabitými bateriemi a prstem na červeném tlačítku record. Vznikla kvanta nahrávek ruchů, rozličných zvuků, televizního vysílání, zvuků tekoucí vody, hluku ulice, jekotu, rámusu, hlasů lidí a experimentů s mikrofonem. Výsledkem jsou zajímavé hlukové koláže, ale je tu i tříminutový kousek "Incoming Messages" sestavený z hlasových zpráv (většinou jde jen o jméno Blixa) zaznamenaných na Bargeldův telefonní záznamník v letech 1986 až 1989. Nejtypičtější skladbou pátého kousku Musterhausu je ale Bargeldova "Atmosphaeren, Berlin (West), April 1980". Koláž zvuků západního Berlína sestávající ze zvuků nahraných v supermarketu, na ulicích, v metru, taxíku nebo sprše doplněné zvuky kytary a televize. Nejméně stravitelný kousek ze série, k němuž se cesta hledá velmi obtížně.


Einstürzende Neubauten - Klaviermusik
Musterhaus 6 - Klaviermusik (45:54)
Einstürzende Neubauten v konfrontaci s klavírem. To je poměrně neobvyklé spojení, ale ne nemožné (vzpomeňme na "Die Wellen" z aktuálního alba, jež pochází právě odtud). Už ve druhé skladbě "Kinderladenklavier" předvede N.U.Unruh, že se nehodlá svazovat konvencemi hry na něj. Prvních téměř pět minut z více než sedmiminutové skladby používá klavír jako bicí nástroj, bez použití kláves. Na ty lehce zapreluduje až v jejím závěru. Alexander Hacke zapěje svou verzi písně "Filmkuss" známou z interpretace německé folkrockové skupiny Ton Steine Scherben a Bargeld s Unruhem zahrají svou skladbu "Guerilla fuer 2 Pianisten". Těžiště nahrávky ale stojí na instrumentálních skladbách (včetně "Die Befindlichkeit des Landes" z alba "Silnece Is Sexy") v interpretaci a aranžích Ari Benjamina Meyerse z již zmíněného Redux Orchestra. Skutečné klavírní skladby tak, jak by čekal nezasvěcený posluchač odkrývají další jejich tváře i silný skladatelský potenciál Neubautenů. I bez hluků totiž dávají smysl, zaujmou a v této intimní poloze jsou životaschopné.


Einstürzende Neubauten - Stimmen Reste
Musterhaus 7 - Stimmen Reste (40:03)
Tentokrát je v hlavní roli hlas a různé experimenty s ním. Úvodní "Wir lesen Zeitung" není nic jiného než velmi rychlé několikahlasné čtení zpráv přes sebe, jen nepatrně doplněné dalšími nástroji (dominantní je jednoduchý hypnotický rytmus). Hlavní část alba je ale věnováno téměř dvacetiminutové skladbě "Kernstueck". Vskutku grandiózní, mystický vokál stohlavého přátelského sboru pocházející ze supporterského alba "Grundstück" (jedná se o přepracovanou část "Vox Populi"). Ve dvouminutové "Death" pouze Blixa Bargeld sedmnáctkrát zopakuje toto jediné slovo a kromě dýchání a polykání zde už nic dalšího neuslyšíte. "Tohuwabohu" opět pracuje s velmi jednoduchým vokálem, mystickým sborem pějícím tajemnou mantru "Tohuwabohu", jež se střídá s mohutným brumendem. Zní to jako rituální píseň nějaké tajemné sekty nebo domorodého kmene a je to tradičně velmi silné. "Semiotische Musick #5" je tvar složený z různých citoslovcí typu "Hmm, Uhm, Aha", mlaskání a podobně.


Einstürzende Neubauten - Weingeister
Musterhaus 8 - Weingeister (32:03 + video 40:20)
Skutečný a absolutní minimalismus, kontrast k albu "Unglaublicher Laerm". Hudba (dá-li se to tak ještě nazvat) určená pro milovníky dobrého vína. ENka uspořádala vskutku originální představení. Připravili stůl, několik lahví vína a definovali pravidla. Budeme nalévat, pít, soustředit se na vynikající víno a také na zvuky, které při tom vzniknou. A nebudeme mluvit. Nazvučeno bylo vše podstatné. Stůl, skleničky i jícny jednotlivých performerů. Výsledných šest skladeb pojmenovaných podle nápoje, který se podával (například "1995 Brunello Riserva / Col D'Orcia, Toscana"), je tedy postaven hlavně na cinkání i rozbíjení skleniček, nalévání vína, polykání a hru na skleničky. Jako audio nahrávka je to opět velmi těžko uchopitelné, CD ale doplňuje téměř třičtvrtěhodinový video záznam, který dodá nezbytnou vizuální složku. Díky ní pochopíte, co se děje, objevíte vtip, s jakým jsou skladby tvořeny, a pokud budete chtít, můžete jim i porozumět.



NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Selena Gomez - Rare 8/10
Recenze: Selena Gomez se na albu "Rare" vyzpívala ze svých démonů a bolístek Nenechali na ní nit suchou. Psali, že je zničená, tlustá a psychicky na dně. Mlčky to trpěla. Teď se Selena Gomez vrací s albem "Rare", na kterém dala svým emocím průchod. Je na něm otevřenější a sebevědomější. A hned v první... čtěte zde
Vydáno: 20.01.2020 00:00 v sekci Recenze
0
Lankum - The Livelong Day 9/10
Recenze: Na albu "The Livelong Day" míchají Lankum irskou depresi s nadějí Dublinské kvarteto Lankum (dříve Lynched) má za sebou dvě ceněné nahrávky, na kterých zaujalo vlastní interpretací lidových písní irského obyvatelstva. Na třetí desce "The Livelong Day" ovšem skupina zapracovala na zvuku a nové... čtěte zde
Vydáno: 18.01.2020 09:05 v sekci Recenze
1
Deset nejbizarnějších českých klipů roku 2019
Top 10: Deset nejbizarnějších českých klipů roku 2019 Leden je měsíc, který svádí k ohlédnutí se za uplynulým rokem. Různě se bilancuje, rekapituluje. Nejsme výjimkou. Rozhodli jsme se ale, že nebudeme vzpomínat jen na to povedené, ale i na to, co nějak vybočilo, či dokonce šokovalo.... čtěte zde
Vydáno: 17.01.2020 08:00 v sekci Publicistika | Top 10
12
Makrorecenze "Everyday Life" Coldplay
Makrorecenze: Makrorecenze "Everyday Life" Coldplay Vydání každé nové desky Coldplay je vždy velká událost a u aktuální nahrávky "Everyday Life" tomu nebylo jinak. Jedna věc je ovšem očekávání a jiná výsledek. Jak si experimentální nahrávka této kapely vedla pod drobnohledem... čtěte zde
Vydáno: 16.01.2020 10:00 v sekci Recenze | Makrorecenze
7
Pohled do českých hitparád - 2. týden 2020
Jonas Brothers napodobili loňský úspěch v rádiích, albovému žebříčku dominuje rap V minulém roce se Jonas Brothers v českém rádiovém žebříčku vydrápali až na vrchol s písní "Sucker", letos se jim hned zkraje roku zadařilo s "Only Human". Ke změně na prvním místě došlo také v pořadí alb. Karel Gott vyklidil... čtěte zde
Vydáno: 15.01.2020 17:05 v sekci Novinky | České hitparády
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Einstürzende Neubauten představí nové studiové album 22. května 2020 ve Foru Karlín (06.11.2019 12:47)
- Nick Cave and The Bad Seeds v Praze představí jedno ze svých nejlepších alb (19.10.2019 13:25)
- Recenze: Světlo v temném lese: Nick Cave se na albu "Ghosteen" obrací k síle příběhů (18.10.2019 08:45)
- Video: Nick Cave představil live video ke skladbě "Mercy Seat" a láká na koncertní EP (31.08.2018 16:35)
- Naživo: Nick Cave i v Berlíně pozval fanoušky na pódium (16.07.2018 13:41)
- Nové desky 25/2018 - od Nine Inch Nails přes Bebe Rexhu po Panic! At The Disco (26.06.2018 23:33)
- Nick Cave vydá v září nové EP a v Austrálii mu postaví sochu (24.06.2018 08:54)
- Nové desky 17/2018 - od Janelle Monáe přes Willie Nelsona po Blossoms (30.04.2018 23:37)
- Naživo: Zopakujte si jeden z nejsilnějších koncertů Nicka Cavea (10.04.2018 19:00)
- Naživo: Alexander Hacke a Danielle De Picciotto se vrátili do MeetFactory (04.03.2018 10:53)

ALBUM TÝDNE 03/2020

Selena Gomez
Rare

Nenechali na ní nit suchou. Psali, že je zničená, tlustá a psychicky na dně. Mlčky to trpěla. Teď se Selena Gomez vrací s albem "Rare", na kterém dala svým emocím průchod. Je na něm otevřenější a sebevědomější. A hned v první písni zpívá: "Nejsem dokonalá, ale vím, že jsem jedinečná."

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

So 25.01.
Michael Malarkey (USA) (Roxy, Praha)
So 25.01.
Devendra Banhart (USA) (Palác Akropolis, Praha)
Ne 26.01.
The Murder Capital (IRL) (Underdogs', Praha)
Ne 26.01.
Beacon (USA) (Café V lese, Praha)
Út 28.01.
James Arthur (UK) (Forum Karlín, Praha)
Ne 02.02.
Keane (UK) (Forum Karlín, Praha)
Po 03.02.
Melanie Martinez (USA) (Forum Karlín, Praha)
St 05.02.
teepee (Lucerna Music Bar, Praha)
Po 10.02.
Lindemann (DE/SWE) (O2 Universum, Praha)
Pá 14.02.
Five Finger Death Punch + Megadeth + Bad Wolves (Tipsport Arena, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Mandrage Coldplay Ed Sheeran Kryštof Rihanna Adele Kapitán Demo Madonna Lady Gaga The Cure Sia Beyoncé Britney Spears Misery Index Ewa Farna Metallica AC/DC Panic! At The Disco Chinaski Marek Ztracený
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2020 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver