Iva Frühlingová - Udělala jsem si tady svoje hnízdo

23.11.2007 05:00 - Pavel Novák | foto: facebook interpreta

Svou třetí desku se rozhodla litvínovská rodačka Iva Frühlingová pojmenovat "Strip Twist". O tom, co ji k tomu vedlo, kterou zemi považuje za svůj domov, co má nové album společného s kapelou Hooverphonic a kdo ji štve, se točil náš nedávný rozhovor.
Iva Frühlingová
© Jana Kusalová
Ještě před pár lety byla pro Ivu Frühlingovou domovem Paříž a hudební kariéra snem. Po vydání debutu "Litvinov" se jí ale život změnil a z úspěšné modelky se stala úspěšná zpěvačka. Dva roky po svojí druhé desce "Baby Doll" o sobě dává vědět novinkou, kterou stejně jako debut nahrávala ve francouzské metropoli. Dohled nad procesem měl úspěšný francouzský producent Jerome Degey, který má na kontě spolupráci s několika tamějšími hvězdami. Náš rozhovor s Ivou se samozřejmě točil především kolem "Strip Twist", psaní a nahrávání skladeb, ale také jsme se dotkli plánů do budoucna a jejího možného návratu na francouzskou hudební scénu. Očividně zaneprázdněná Iva během rozhovoru stíhala odpovídat i na telefonáty a anketní otázky. Působila ale pořád uvolněně.

Zkus nějak přiblížit, co prožíváš v den vydání svojí třetí desky?

Strašná euforie, hrozná radost a jsem zvědavá, jak to lidi přijmou, co mi napíšou na stránky a co si o tom budou myslet. Jsem hrozně zvědavá a nadšená.

Na svém webu docela často komunikuješ s fanoušky prostřednictvím fóra. Kontakt s nimi je pro tebe asi důležitý, že?

Pokud je to nějakej dobrej názor, o kterým se dá mluvit, nebo je to nějaká inteligentní kritika, tak jsem ráda, že mi to lidi napíšou a snažím se s nima o tom bavit, ale pokud je to o tom, kde si barvím vlasy, tak co na to mám říct?

Máš představu, jak vypadá fanoušek Ivy Frühlingové?

Většinou jsou to spíš holky a když mi nějakej kluk řekne, že se mu to líbí, tak je to takovej citlivej zasněnej romantik.

Ústřední postavou novinky "Strip Twist" je producent a skladatel Jerome Degey. Proč ses ze silné sestavy kolem desky "Litvinov" vrátila zrovna k němu?

Je to kamarád, on je mi nejblíž. My jsme spolu tak seděli na kafi, říkali si, kdo by mohl dělat tu třetí desku, a on řekl, že to uděláme spolu, tak proč ne?

Docházelo mezi vámi k nějakým tvůrčím dohadům?

Když děláš něco s kámošem, tak je to fajn, ale zároveň on zase ví, jak mě dostat třeba do deprese, aby ze mě dostal to dobrý. Takže kolikrát tam byly slzy a věci, kdy jsem si říkala, že končím a už ho nikdy nechci vidět! Kolikrát jsme se hádali, ale pak jsme se zase objali a řekli si: "Ty jsi blbá, ty jsi blbej..." a na konci té desky jsme byli oba nadšení, jak to vyšlo.

Iva Frühlingová
© Jana Kusalová
Několik písniček napsal a složil sám Jerome. Měl už je pro tebe připravené?

Písničky vznikaly během celé přípravy desky, což je hrozně stresující, protože si furt myslíš, že to nestihneš, ale zároveň je to fajn, protože vzniknou věci, co bys nečekal. A já napřed potřebuju hudbu a pak píšu texty, takže když jsme tam spolu seděli a něco vzniklo, tak jsem pak psala texty, některý psal i on, snažili jsme se, neměli jsme na to moc času.

Přišla jsi za ním se slovy: "Chci, abys mi napsal písničku o tomhle..."?

On ví všechno, co se mi stalo, protože si voláme a dost často tam jezdím, takže se ty písničky snažil nějak na mě přilepit. Jednou psal text na skladbu "Les Loukoums" a hrozně se u toho chlámal a bavil a já jsem mu řekla: "Ty si ze mě děláš srandu, to nebudu zpívat takovou blbost!" Je to o arabský ženský, která vaří tomu svýmu chlápkovi loukoumy, což je takovej arabskej dortík. A ona to vaří a peče a on furt nejde a nejde... A jak nejde, tak ona postupně všechny ty loukoumy sežere. A já jsem mu říkala, že to nikdo nepochopí, že nemůžu zpívat takovou blbost, ale nakonec jsme to dali a mně to přijde fakt vtipný. Pak je tam text, co se jmenuje "Strip Twist". To je o holce, co je s takovým zaopatřeným pánem a ona si půjčí jeho auto a rozseká mu ho, tak se mu omlouvá a aby se nezlobil, tak mu zatancuje strip twist a on se tím pádem uklidní. Pak se pro změnu líbá s jeho kámošem, tak mu zase zatančí strip twist, takže jsme se fakt docela bavili.

Proč zrovna tahle skladba dala jméno celé desce?

Protože to, že děláš hudbu a texty, je takový dušení svlíkání se a zároveň twist. Kdokoliv desku bude poslouchat, tak zjistí, že je veselejší; takže sranda.

Hodně se mluvilo o duetu s Pierrem Richardem. On je to vlastně zčásti dialog, zčásti zpívaná skladba. Ten dialog vznikl spontánně?

Ne, to bylo všechno vymyšlený. Já hlavně, jak jsem si ten duet přála, tak nejtěžší bylo se k němu dostat a když jsem našla jeho blízký kamarády, tak jsem si napřed zjistila, co má rád za hudbu. Když mi řekli, že jazz a brazilskou hudbu, což mám taky ráda, tak jsem trochu zašvindlovala a udělala to tak, aby se mu to líbilo a aby, až to uslyší, se mu to zalíbilo a řekl, že do toho chce jít.

Iva Frühlingová
© Jana Kusalová
Kromě Pierra Richarda se na desce ještě objeví i Hooverphonic...

Jasně, ti dělali písničku "Night Reflection". My jsme se tady setkali, oni mi dali tu hudbu a tak to vzniklo. Byla jsem ráda, že jsem s nima mohla spolupracovat.

A opět sis neodpustila promluvy mezi písničkami.

Desky, co já dělám, to je osobní zpověď, to je tvůj život, do toho dáš čas, svoje pocity, a proto když už tam zazpívám písničku o nějakým zážitku ze života, proč tam nedat hlas mojí mámy? To je přece to samý.

Kdybys všechny svoje tři desky postavila vedle sebe, jak bys je od sebe odlišila? "Strip Twist" je přece jen o hodně veselejší oproti "Baby Doll"...

O tom ani nemluvím, "Baby Doll" byla taková temnější. "Litvinov" je první, taky koktejl, objevení toho všeho, takže jsem byla vykulená. "Baby Doll" jsem si udělala pro sebe, to byla taková egoistická akce. A "Strip Twist" je první deska, kdy chodím s walkmanem po bytě a poslouchám ji. Já vím, že je to úchylný, ale fakt mě to strašně baví a tancuju si u toho, což jsem u předešlých alb neměla, protože jsem nechtěla slyšet tamtu chybu a tamtu chybu.

Takže cítíš posun, jsi si při vydávání třetí desky jistější?

Já si nikdy nejsem jistá. Jo, že jsme to udělali s kámošema, i ten booklet, kterej fotil můj kamarád, takže jsem si tam dovolila nějaký držky a tak, to jo... Ale určitě se necítím nějak silnější, protože vždycky, když děláš něco novýho, se cítíš jako nováček. Ale vždycky to nějak dopadne.

Po vydání "Litvinov" jsi mluvila o možné spolupráci s Benjaminem Biolay, jak to dopadlo?

My jsme spolu dělali pro jeho desku nějakej duet, já jsem s ním chtěla nahrávat pro svou druhou desku, kamarád složil písničku a já jsem ji chtěla nazpívat s ním. A jelikož nebylo možný, abychom se sešli, tak jsem mu říkala, aby mi to nazpíval a poslal. Tak mi pětsetkrát řekl, že mi to pětsetkrát poslal, ale nikdy to ke mně nedorazilo, tak jsem to nazpívala to s kámošem.

Zároveň jsi mluvila o tom, že vidíš svůj život buď ve Francii, nebo tady. Co tě nakonec přimělo zůstat v Česku?

Osud to tak chtěl, já se k tomu nebudu vracet. Teď tady žiju, tam je to hodina dvacet letadlem, s kamarádama, co tam mám, si pořád voláme. Já už jsem si tady udělala svoje hnízdo. Stejně jako se mi nechtělo odjíždět z Francie sem, tak se mi teď nechce odjíždět nikam jinam.

Iva Frühlingová
© Jana Kusalová
Na novince je skladba nazvaná "Animální hlavolam", což je taková docela otevřená zpověď. Na koho je namířená?

Na lidi, co mi přijdou napsat na internet nějaký blbosti nesmyslný, že je ti to líto.

Pořád ses proti tomu neobrnila?

Je mi to líto, to je jasný, ale už to tak neprožívám. Taky je to o bulváru, který už ale stejně nesleduju. Jde o to, jak by mě lidi chtěli mít jinou, než jsem. Oni řeknou: "Ty nemáš takovejhle rozsah, proč jsi zpěvačka, co tady děláš?" A proč ne? Mě baví dělat hudbu. Ale každej ti řekne: "Tohle jsi udělala špatně, oblíkni se jinak, mluv jinak..." Všechno jinak. A proč? Já jsem já, tak to tě štve.

V refrénu zpíváš: "Prý mám být politik, zpívat podle kritik." Bereš hodiny zpěvu?

Chodila jsem teď k Hance Peckový, ale pro sebe, pro svůj dobrej pocit, ne proto, abych něco dělala podle toho, jak mi někdo něco řekne.

Spousta lidí má averzi vůči slovům jako pop nebo mainstream. Ty ses na své druhé desce posunula do alternativy, teď se zase hrdě hlásíš k návratu k popu a přístupnější hudbě. To je neobvyklé.

A proč ne? Mně se třeba líbí Gwen Stefani, zdá se mi, že to dělá dobře, nevím, co by lidi proti tomu měli mít. Já dělám hudbu pro lidi, chci, aby to poslouchali a nebudu sice ze sebe dělat šaška v estrádách, ale zároveň - proč se těm lidem neukázat, aby se ta deska k nim dostala?

Co máš teď v plánu?

Teď jsme akorát dodělali videoklip, na kterej jsem napsala scénář. Točilo se na zámku v Bechyni, byla jsem na jeden den Marie Antoinetta. Připravujeme stránky, k tomu křest, turné, který bude někdy na jaře, teď nám přišly samply, takže teď budeme zkoušet jak mourovatí. Fakt se nenudím.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY