Američtí Pearl Jam je mimo jiné proslulí tím, že mají opravdu rádi své fanoušky. Vycházejí jim pravidelné vánoční singly a bootlegy z každého koncertu. Tentokrát se kapela rozhodla vydat 7CD box z koncertu v americkém amfiteatru v Gorge. Prý jde o jejich oblíbené místo.
9/10
Pearl Jam - Live At Gorge
Vydáno: 25.06.2007
Celkový čas: 478:18
Skladby: CD 1: I Believe In Miracles, Small Town, Off He Goes, Low Light, Man Of The Hour, I Am Mine, Crazy Mary, Black, Hard To Imagine / CD2: Given To Fly, Last Exit, Save You, Do The Evolution, Alone, Sad, Even Flow, No For You, Curdroy, Dissident, MFC, Undone, Daughter, In My Tree, State Of Love And Trust, Alive, Porch, Encore Break / CD3: Love Bot Captain, Insignifiance, Better Man, Rearviewmirror, I Wont Back Down, Last Kiss, Crown Of Thorns, Blood, Yellow Ledbetter, Baba O Rilley / CD4. Wash, Curdroy, Hail Hail, Worldwide Suicide, Severed Hand, Given To Fly, Small Town, Even Flow, Down, I Am Mine, Uneploayble, Daughter, Gone, Back, Insignifiance, Life Wasted, Blood / CD5: Encore Break, Footsteps, Once, Alive, State Of Love And Trust, Crown Of Thorns, Leash, Porch, Last Kiss, Inside Job, Go, Baba O Riley, Dirty Frank, Rocking In The Free World, Yellow Ledbetter / CD6: Severed Hand, Curdroy, Worldwide Suicide, Gods Dice, Animal, Do The Evolution, In Hiding, Green Disease, Even Flow, Marker In Sand, Wasted Reprise, Better Man, Army Reserve, Garden, Rats, Whipping, Jeremy, Why Go / CD7: Encore Break, I Wont Back Down, Life Wasted, Gige Wave, Satans Bed, Spine The Black Circle, Alive, Given To Fly, Little Thing, Crazy Mary, Comatose, Fucking Up, Yellow Ledbetter
Vydavatel: Warner Music
Koncertní záznamy už
Pearl Jam vydávají několik let. Teď skupina dala dohromady tři koncerty z otevřeného prostoru Gorge a v jednom kompletu "Live At Gorge" poslala na pulty - 100 tracků a bez 102 vteřin 8 hodin hudby.
Je to vážně dobrý a hodně osvobozující pocit slyšet, že jejich hity hrané ve stadiónových prostorech zní v podstatě stejně jako ze starých, ještě pirátských bootlegů z garážových klubů. Důstojné dospívání, jak se často píše, je pořád věc celkem vzdálené budoucnosti, a díky bohu za to. Na dospělé blues a country bude času dost. Dnes vedle sebe klidně mohou dát "Worldwide Suicide" z poslední,
eponymní desky a zářezy z debutu "Ten" kalibru "Alive" či "Even Flow" a užijete si to. Úvahy typu
"jaký to asi je hrát ve čtyřiceti hardrockovou garáž na Neilu Youngovi" vás nenapadnou.
Když euforický dav zpívá tragickou baladu "Daughter", nejde o stadiónovou megalomanii, ale pouze o využití prostoru a možností, které se v současnosti skupině nabízí. Vedder a spol. nehrají jako nudná a velká kapela, co už nemá nic podstatného na srdci, a ani jejich show nepůsobí jako vzpomínání zlatých (takže ultrašpinavých, zpocených a depresivních) grunge časů prožitých v estetice roztrhaných jeansů a flanelových košil. V roce 2007 se kamarádí s
The Strokes (vztah k současnosti a její uvědomění si), Bobem Dylanem (stále nemalé umělecké ambice a přiznávání inspirací) a veřejně adorují Ronnie Spector (povědomí o minulosti a známka dobrého vkusu).
Není to, jako když
Alice In Chains začnou znovu hrát a mrtvého Staleyho nahradí jakýsi nový boy, co to jistě zazpívá, ale už neprožije. A o čem Chains vždycky byli!? Není to, jako když
Scott Weiland s kámošema z
Guns N' Roses vyřvává blbý songy o holkách. Není to, jako když obtloustlý
Chris Cornell brečí "Black Hole Sun" a div neví, co hrát za akordy. Necítím se u toho trapně, ale naopak že poslouchám současnou kapelu, která má pořád co říct a když pošle americkou vládou do prdele, tak se nad tím nepousměju, protože to tak dnes dělá každý, ale uvěřím jí. A ještě k tomu to je pořád hodně zábavné. Žádné kostry z rock'nr'ollového muzea.
První zaznamenaný koncert pochází ještě z roku 2005, sice se nehrají nové skladby, ale na disku je show uvedena devíti akustickými písněmi. Začne se skvěle obnaženou coververzí manifestu
Ramones "I Believe In Miracles" (
"...věřím v zázraky, věřím v lepší svět pro mě i pro tebe...") a pokračuje se pomalejšími písněmi ("Small Town", "Low Light", "Black"). Velké emoce a důraz na každé slovo, na každý úder do strun. Pocity, že po tomto mnohdy mozek rvoucím akustickém setu je zbytečné kazit atmosféru
sprostým, drogami a depresemi ovlivněným rock'n'rollem.
Na dalších discích probíhá koncertní klasika. Rozebírat setlisty nemá smysl, takže jen pro představu: staré hity, téměř celé nové album (bez sladké vize Beatles hrající country - písně "Parachutes"), důležité věci z mezidobí i ne úplně často hrané raritní tracky z b-stran singlů. Závěry jejich koncertů jsou specifické coververzemi. Tady bohužel řada zajímavých chybí. Nejviditelněji "Know Your Rights" (
The Clash) nebo "Kick Out The Jams" (MC5). Špinavé kytary a přílišná razance teenagerskou pouliční hymnu "Baba O Riley" od
The Who zbavují původní lehkosti. Namísto ní nadchne tradičně výborné podání "Rocking In The Free World" Neila Younga - zběsilých devět minut s riffy a sóly. Další skvěle podaný manifest plnící úlohu jednoho ze závěrečných hitů. Nečekaně drsně vyznívá další
Neil Young se skladbou "Fucking Up". Každý koncert ukončuje folk-rocková láska a přiznání všeho v úžasně lyrické písni "Yellow Ledbetter".
Boxset "Live At The Gorge" je věcí hlavně pro fanoušky a ty, kteří touží po dalších živých
Pearl Jam nebo si ještě žádné nedali. Nic, co byste jinde neslyšeli. Ale milé to je.