Když jsme zavzpomínali na nejzásadnější One-Hit Wonders, které se zrodily ve světě, musíme zmínit i "jednorázovky" české hudební scény. A také se podíváme do budoucna. Kromě čtení si můžete rovněž tipnout, kdo z aktuálních hvězd nemá na víc než na jednu pecku.
© rajchert.cz Někdy stačí jedna správná píseň a z umělců jsou hvězdy natolik zářivé, až člověka zabolí oči. Najednou vám hrají z každého rádia a jejich klipy vidíte všude, kde to jen jde. Plní titulky hudebních (i nehudebních) časopisů, cílová skupina se z nich může zbláznit, nezřídka z nich nadšením učůrává také
odborná veřejnost. Jenže zatímco o pár měsíců později všichni očekávají další správnou, ba dokonce senzační píseň, ony stars vyhasnou. Další album si koupí jenom zarytí fanoušci, občas znuděný řidič náklaďáku na benzinové pumpě. DJové či dramaturgové sáhnou po jejich kouscích jen v retrospektivních setech. A publicisté o nich pojednávají pouze v článcích, jako je tento nebo jeho
první část.
Česká esa
Jednou z mála šancí, jakou coby One-Hit Wonder za zenitem máte na oprášení své zašlé slávy, je nějaký stálé populární kolega, který si vaši úspěšnou píseň půjčí pro vlastní účely. V případě české scény se to poštěstilo třeba socialistickému Hipodromu (který však něco takového už nepotřebuje, jelikož je definitivně mrtvou záležitostí). Uznávaný DJ
Michael Burian (nikoli jako jediný) skupinu Vágnerova trumpetisty Jindřicha Parmy, autora údajně prvního českého rapu "King Kong In Hong Kong", připomenul před pár lety remixem hitu "Pražský haus", první opravdové (a na dlouho také poslední) houseové pecky u nás. Přestože hit v roce 1988 postál na bronzovém stupínku Zlatého slavíka a byl favoritem českých diskoték (diskžokejové ho v anketě Diskoslavík '88 zvolili nejlepší taneční skladbou roku), po dlouhohrající desce následoval konec. I v tom je Hipodrom výjimečný, proměnil se ve One-Hit Wonder v době, která tento fenomén vlastně neznala, v době, kdy naopak bylo zvykem vídat v hitparádách stále stejná jména, na něž mocní po prvním úspěchu nedali dopustit. A Parma? S
kultivací domácí taneční scény to zkoušel dál a pomohl na svět třeba projektu
Rave Model, jehož skladba "Karel Gott nemá Funky rád" taktéž duněla na domácích parketech více než hojně.
O pár let později slušné množství zázraků vyčarovala populární hitparáda
"Eso", za časů
Terezy Pergnerové fenomén českých teenagerů sjednocených v
kult šílenců. Tehdy se dal jen těžko najít silnější a spolehlivější marketingový nástroj českého hudebního trhu. Ostatně sama Tereza si vyzkoušela jeho manipulační potenci - její coververze "Nonstopu" Michala Davida a ještě docela povedený "Andělíček" se chytly lépe než slušně, stejně jako hymna šílenců "Čágo šílenci" (předělávka slavné "I Love Rock 'N Roll"). A právě v síle čágo-bélo módy můžeme najít důvod popularity jednoho z největších domácích
One-Hit Wonders devadesátých let, skupiny
Premier. Její "Hrobař" (klip si můžete pustit
zde) je dodnes žádanou písní vesnických tancovaček a zároveň jediná všeobecně známá položka premiérského repertoáru, který čítá šest řadových alb.
"Eso" posloužilo také jako rozbuška českého boomu boybandů a jejich dívčích protějšků, z nichž prvními a nejúspěšnějšími byli Aleš, David, Martin a Vašek z Litvínova.
Lunetic, podobně jako
Holki, bodovali několik let, další umělohmotné skupiny, třeba
A-Tak ("Už je to tak"),
V.I.P. ("Pár minut lásky"),
HaHa ("Zůstaň v pohodě"), Zoombie ("Trenýrky") nebo nedávný česko-ruský projektík
Touch ("Eta vsjo"), už ale za
One-Hit Wonders považovat lze. Stejně jako vlezlé Křížkovic duo
Damiens nebo
Kamila Emanuela Gotta, obtloustlého imitátora (a zcela nepřekvapivě bratra Kyklopa z
Maxim Turbulenc), který skrz "Eso" ventiloval hroznou coververzi "My jsme hráli na cimbály". Stejně jako DJe Lucifera, jenž si získal pozornost skladbami "Zlato, pojď na to" a "Hvězdičko blýskavá" či stejně jako duo
Verona, nechvalně známé pro kolovrátky "Náhodou" a "Nejsi sám". Stejně jako z
Chinaski vystoupivšího
Petra Rajcherta ("Já nevim jak bych to řek").
© Discoheroes Televize Nova vůbec vyprodukovala pěknou sumu
One-Hit Wonders - vezměte si
"Česko hledá SuperStar". Jen zkuste spočítat soutěžící, kteří opravdu dokázali využít šance, jež se jim otevřely... Budou vám stačit prsty jedné ruky, a to i v případě, že do výčtu zahrnete komického hrdinu jménem
Štěpán Turek. Tomu jeden z prstů plně náleží. Vítěz Hvězdné pěchoty druhého ročníku prokázal smysl pro humor a cit úspěšného byznysmena způsobem, jakým prezentoval vlastní, dnes již kultovní skladbu
"Stávka dýdžejů". No a když se pak zachoval přesně opačně než jeho uražená předchůdkyně Anna
Dajdou Gleisnerová a nechal se ošerpovat coby generál pěchoty, zajistil své kapele
Discoheroes celkem slušnou atraktivitu. Z následné dlouhohrající desky ovšem další hit nevzešel a budoucnost skupiny je momentálně velmi nejistá (oficiální webovky slibují, že 1. března Discoheroes odehrají svůj definitivně poslední koncert).
Velmi povedený One-Hit Wonder má na kontě také
Roman Holý. Skupina Sexy Dancers dala světu jedno z nejlepších domácích alb devadesátých let "Butcher's On The Road" a s ním příjemného "Slim Jima", jediný český song desky, jehož živou prezentaci dnes můžete slyšet v podání Matěje Rupperta na koncertech
Monkey Business. V originále ho nazpíval
Dan Bárta, který spolu s Darou Rollins tvořil pěvecký tandem kapely. Život Sexy Dancers, jež ocenila například Akademie populární hudby (jako objev roku), byl krátký, po debutové desce a turné k ní usnul, patrně navždy. Stejně tak se už nejspíš nedočkáme ničeho dalšího pod hlavičkou
Crushing Bliss, projektu Holého a Ondřeje Brouska, kteří společně natočili a vydali
soundtrack k neexistujícímu filmu. Singl "Crushing Bliss", jediná nenáročná skladba desky, krátce zabojovala v žebříčku rozhlasových rotací. Dnes si na ni vzpomenou asi už jen opravdoví fanoušci...
Konečně je třeba vzpomenout, že česká scéna zažila jeden No-Hit Wonder. Redakce dnes již neexistujícího časopisu
Ultram:x zkraje dubna 2003 ohlásila senzaci,
Pracovní sobotu. Exkluzivní zpráva o superskupině, jejíž sestavu měli tvořit Michal Dvořak,
Jan P. Muchow, Jan Čechtický,
Milan Cais a
Klára Nemravová, působila naprosto uvěřitelně - domácí redakce měly k dispozici biografii, vyjádření členů samotných, promo fotografie z dílny Romana Černého, fungující webové stránky s nefungující empétrojkou i člověka, který se vydával za manažera Martina Kinského, bral telefony, kýval na nabídky festivalového účinkování, domlouval spolupráci s médii a vůbec docela obratně mlžil.
Ultram:x se všem vysmál po měsíci, 30. dubna na tiskové konferenci, kde měla být podepsána nejdražší nahrávací smlouva v české hudební historii a odtajněny nahrávky skupiny. Smyslem téhle srandičky prý bylo vyzkoušet tuzemská média. Zatímco redakce Ultram:xu se ještě rok poté vítězně plácala do kolen, novináři a publicisté odjinud se mnoho nesmáli. Někteří se dokonce marně snažili vrátit úder (například Jaroslav Špulák tehdy autorům spílal do
"žurnalistických elévů"). Objevila se také obvinění, že šprýmaři a samotní hudebníci se chtěli celou taškařicí zviditelnit.
Hit me, baby, one more time
Ne každý se smíří s faktem, že svět jeho talent dokázal ocenit pouze jednou, a tak to zkouší znovu a znovu s nadějí, že ta další píseň bude zase bodovat. V tomto roce bychom se teoreticky mohli dočkat několika návratů nejen v podobě
Queen,
The Stooges či
Blur, ale i v případě rozličných
One-Hit Wonders.
© Sony BMG Nové album ohlásila například
Nena, kterou jsme vzpomněli v prvním díle v souvislosti s hitem "99 Luftballons".
Nena vlastně nikdy nezmizela ze scény, ztratila se pouze z čelných pozic žebříčků mimo Německo; doma je stále populární. Slíbená novinka ponese název "Cover Me" a mělo by jít o anglicky nazpívanou kolekci převzatých písní. První singl, coververze osmdesátkového r'n'b hitu "Caravan Of Love" už v Německu stihla zabodovat - na devětadvacáté příčce. Uvidíme, jak jí to půjde dál, zatím se holt musí spokojit s popularitou jen v rámci své rodné země. Podobně na tom jsou její spoluobčanky, rapperky
Tic Tac Toe, které se v devadesátých letech nechaly plácat po ramenou za hit
"Warum". Dámy se daly znovu dohromady v roce 2005 a o rok později přišly s albem "Comeback". O plnohodnotný comeback nešlo, domovina ho přesto dokázala ocenit - speciálně skladbu "Spiegel", jež se v tamním singlovém žebříčku dostala na sedmou pozici.
Na jaře chystá návrat i Švédka s etiopskými kořeny
Emilia Rydberg, která před jedenácti lety nadchla písní
"Big Big World", jímž si získala fanoušky nejen v Evropě, ale také v Číně. Tehdy prodala čtyři miliony nosičů, dnes už v tom
velkém světě tolik neznamená a možná ani znamenat netouží. Příští album totiž má být celé ve švédštině. Doma už boduje pilotní singl "Var Minut" (vůbec první singl po šesti letech).
V červnu 2005 klávesák
Geoff Downes na
svém blogu naznačil studiové snažení kapely The Buggles, která se proslavila písní
"Video Killed The Radio Star". Od té doby však k informaci nic dalšího nedodal. Jestli se fanoušci dočkají letos, zřejmě záleží na vytíženosti basáka, kytaristy a zpěváka tohoto One-Hit Wonder
Trevora Horna, který se už řadu let úspěšně realizuje coby producent či spoluautor alb svých kolegů (poslední burácivé pochvaly sklidil za produkci desky "Fundamental"
Pet Shop Boys).
Štěstí stále znovu zkouší
Vanilla Ice, kterého můžete znát díky pecce "Ice Ice Baby". Čeští fandové ho mají možná ještě v živé paměti z malých pódií, kam ho osud zavál v roce 2005 v rámci až komicky skromného turné (k vidění byl třeba za dvě stovky na diskotéce Hany Bany v Praze nebo v S&S ve Vlachově Březí). Přestože Vanillova cena šla po odeznění humbuku kolem "Ice Ice Baby" dolů, rapper se rozhodl držet showbusinessu jako kojenec prsu, a to i za cenu šaškování v nejrůznějších televizních pořadech (formát reality show nevyjímaje). Následovník předloňské "Platinum Underground" by měl pod názvem "31 Flavors" přinést pachuť špinavého jihu ve stylu Vanilla i popové prvky a na trh by prý mohl dorazit ještě v zimě.
Stejně jako není kompletní výčet zásadních
One-Hit Wonders, k úplnosti má daleko také výčet ohlášených novinek - z dalších zmiňme například sliby
Crash Test Dummies řeči o tom, že nalezl smysl života ve víře v Boha. Jenže nedávno vydal desku vánočních coververzí, jež mají ke křesťanskému chápání Vánoc poněkud daleko (o jeho slavném hitu "Because I Got High"). A tak vzpomínejme (v některých případech) v dobrém a nechme se překvapit, třeba i šokovat velkolepým návratem či příchodem hitmakerů zcela nových. Zázraky se dějí.
Další, prosím!
Zázraky se dějí a historie se opakuje. Není pochyb o tom, že mezi aktuálními hvězdami, které bodovaly v hitparádách v nedávné minulosti či bodují zrovna v těchto dnech, jsou i budoucí
One-Hit Wonders. Dali jsme dohromady několik jmen, které by tato
smůla mohla potkat. Je mezi nimi i váš kandidát? Neváhejte a zabodávejte svůj superkurzor.