Každá nová deska Richarda Müllera je událostí v zemích českých, moravských i slovenských. Málokterá ale byla doprovázena tak neobvyklým způsobem zpěvákovy sebepropagace v médiích. Stojí prý poslední nahrávka tohoto obra slovenské populární hudby (vzrůstem i dílem) za pozornost jenom pro to, že "V. V." je album od Müllera, nebo i pro svoje hudební kvality? Zkusí vám napovědět naše recenze.
Nahrát album za jeden den, to na počátku jedenadvacátého století dělají snad jen amatéři, kteří si nemohou dovolit zaplatit studio na delší dobu. Anebo experimentátoři, kteří tak činí z jakéhosi uměleckého záměru. Proč tak učinil
Richard Müller se lze jen domnívat. Vznikla nahrávka, která je rozhodně zajímavá, leč těžko ji označit za kvalitní. Sám zpěvák a autor textů v bookletu píše, že sice
"Počúvatě najživšiu hudbu, akú som kedy nahral!" Zároveň ale přiznává, že
"Sú tu miesta, ktoré mi vadia, prespieval by som ich kvôli intonácii alebo popletenému textu. Nikdy to neurobím!" O pohnutkách vzniku této zvláštní nahrávky si tedy každý může udělat vlastní obrázek. Nejdůležitější je nakonec výsledek. A ten je poněkud rozpačitý.
Richard seděl v newyorském studiu 4. listopadu 2006 a předkládal hudebníkům Johnu Bellingerovi (vibrafon), Benu Rubinovi (kontrabas) a Tomu Beckhamovi (bicí) jeden čerstvý, nedávno napsaný text za druhým. Zřejmě pokaždé zabroukal melodii, která mu s textem zněla v hlavě, hudebníci se opřeli do svých nástrojů, lehce si zaimprovizovali a v momentě, kdy výsledný tvar připomínal píseň, z první vody načisto skladbu nahráli. Žádná oprava, žádná změna, hurá na další text. Dodatečně do některých skladeb přibylo tu kytarové sólo, onde harmonika či flétna, občas nějaký ten vokál. Nic se ale v základech neopravovalo, neměnilo. Tak nějak si představuji, že tohle album vznikalo. A podle toho také zní. Poslouchat improvizace na vibrafon jakožto dominantní nástroj půl hodiny je napoprvé zajímavým zážitkem, při dalších posleších ovšem začíná být zvuk nástroje lehce otravným. Melodie Richardem zpívané nemají žádný výrazný a nosný motiv (snad vyjma čehosi, co by se snad dalo nazvat refrénem písně "Život je zázračný") a rytmický doprovod bicích a kontrabasu je obyčejnou jazzovou improvizací. Na koncertu bych tleskal, na desce ale proč?
Jeden průměrný politický text
("Kto by chcel mať v erbe práve tých troch? / Čo už roky šľapú po zákonoch / Kto by sa chceľ vracať práve tam? / Kde už dávno odzvonilo zásadám"), který nebýt od Müllera, nikoho by asi nezaujal, vyznání synovi, trocha zamilovaných veršů. Nic zásadního, nic překvapivého. Tudíž ani po textové stránce žádný zvláštní důvod, proč by tohle hudebně podivné album měl někdo poslouchat opakovaně. K tomu je třeba připočíst doslova odfláknutý, ošklivý booklet (daň rychlosti při přípravě) s vysloveně odpornou fotografií na titulní straně, která neobstojí ani jako vtip - je naprostým vrcholem nevkusu.
Pokud by Richard připravoval běžné řadové album, které by chystal týdny, a mohl tak nechávat nápady a myšlenky zrát, odhaduji, že by se naň dostaly z tohoto vánočního dárečku maximálně dvě skladby ("Gdo by xel?" a "Život je zázračný"). Takto je "V. V." přesně tím, zač jej zpěvák označil v bokletu:
"Toto CD si dávam pod stromček." Je to dárek víc pro Richarda samotného než pro jeho fanoušky.
-
čeští kritici (zavit, 05.01.2007 07:51) Reagovat
Když si tady čtu tyto "odborné" názory českých kritiků, kterí v životě hráli nejspíš tak na malý bubínek, max. foukačku, uvědomuji si, že jedině snad internet může dát volovi trochu prostoru k vyjádření takovýchto "skvostných" myšlenek...
-
Re: čeští kritici (Kopferkingel, 13.01.2008 16:27) Reagovat
Chtěl bych vidět Tebe hrát na malej buben - jeden z nejsofistikovanějších a nejtěžších hudebních nástrojů.
-
Nezbyva nez souhlasit... (Vaclav, 05.01.2007 09:10) Reagovat
Ani snad ne pro odmitavy postoj autora textu k Mullerove poslednimu hudebnimu experimentu, ale pro absolutne zalostnou formu, v jake tak dotycny ucinil. Nesouhlasim s tim, ze by recenzent musel rutinne ovladat hru na nektery z hudebnich nastroju (pricemz postavit maly buben na uroven foukaci harmoniky povazuji za totalni faux-pas), ale kvalita (resp. nekvalita)samotneho textu je prinejmensim zalostna. Docela me mrzi, ze uroven hudebni publicistiky ma u nas spise sestupnou tendenci - v dobe kdy se chteji internetova media radit do jednoho siku se svou "papirovou" konkurenci, jim prokazuji texty jako je tento sluzbu vpravde medvedi.
-
V.V. (Ludik, 05.01.2007 14:49) Reagovat
Mně se to CD celkem líbí právě svojí ojedinělou atmosférou, ale budu si to pouštět asi jen na Vánoce:-) Já osobně tomu dávám 6/10
-
To: Vaclav a zavit (Robbie, 05.01.2007 16:20) Reagovat
ano....vy dva byste byli skvelymi kritiky v puvodnim smyslu slova...vsechno krasne zkritizujete, ani nereknete, co konkretne se vám na receznci nelíbí (což autor na rozdíl od vás udělal, když hodnotil to cd) a jste v pohodě. Hlavně, že jste mu ten člábnek zdrbali. PS: je mi jasný, že jestli budete odpovídat na můj názor, tak budete akorát určitě kritizovat moje pravopisný chyby a vyhnete se tématu, takže se na to radši vyserte rovnou. A přestante čist recenze, když nejste schopni z nich pochopit informace o albu