Čtyři krásné dračice z All Saints zapomněly na všechnu zlobu a zášť, která před zhruba pěti lety vedla k zániku této úspěšné kapely, a 20. listopadu vydají comebackové album "Studio 1". Jak nám "svaté" Natalie, Nicole, Mel a Shaznay po letech chutnají, popisuje následující průvodce.
© facebook interpreta Ještě na počátku letošního roku asi nikdo nevěřil tomu, že by čtyři krásné dívky vystupující pod značkou
All Saints, dokázaly zapomenout na všechny spory, které zhruba před pěti lety vedly k jejich rozpadu, a natočily nové album. Ale stalo se tak a v pondělí 20. listopadu se plody jejich společné práce - comebackové album "Studio 1" - dostane na pulty prodejen.
All Saints, které vedle
Spice Girls patřily v druhé polovině devadesátý let k nejúspěšnějších dívčím kapelám na světě a téměř každým svým singlem zbouraly hitparády po celé Evropě, v nahrávacím studiu s přestávkami strávily něco přes šest měsíců a výsledkem je dvanáct nových písní, které jsme díky vydavatelství EMI podrobili první zkoušce. Děvčatům kromě Karla Gordona, známého spíše jako KG, jenž stál již u prvních krůčků této skupiny, pomáhal i
Greg Kurstin z Los Angeles, který měl pod palcem i nová alba od
Jamelie či
Lily Allen. Trojlístek producentů doplňuje ještě Rick Nowels, který se může pochlubit spoluprácí i s
Madonnou nebo
Dido. Poté, co Natalie,
Nicole, Mel a Shaznay krátce před ohlášením konce fungování
All Saints v roce 2001 nebyly schopné spolu vůbec komunikovat, každá ze členek musela party tehdejších písní ve studiu nazpívat bez přitomnosti ostatních a též pasáže videoklipů byly točeny odděleně, může být vnímán pokus o comeback pouze jako snaha o vydělání nějaké té libry na důchod. Ale již první poslech dává najevo, že holky si nahrávání nadmíru užily, o čemž svědčí i hudební a zvukový posun. Jak nám tedy "Studio 1", kde holky použily i reggae rytmy, ski či dancehall, zní?
1.
Rocksteady (2.47)
Na začátek velké zklamání. První singl, který by měl nalákat na koupi alba. Měl by, sám to ale rozhodně nezvládne. Velmi nešťastná volba. Píseň má dělat dojem chytlavé hitovky, která rozproudí krev a nutí posluchače pohupovat se do rytmu, leč nemůžu si pomoci, zní mi jako druhořadá skladba z repertoáru
Spice Girls. Tuhle píseň bych dokázal ocenit jako b-stranu nějakého singlu, ale na pilotní hit je to velká slabota.
2.
Chick Fit (3.31)
Úplně jiné kafe. Výborně nasamplovaný beat, neomalené zvuky, chytlavý refrén, který již napodruhé nutí k pobroukávání, prostě jasná hitovka. Hlasy všech děvčat jsou výborně sladěny, každé se dostává stejného prostoru pro zpěv jednotlivých slok, na refrén se dámy vždy opětovně spojí. Jestli tohle nebude singl, tak hudbě vážně vůbec nerozomím. Pro mě osobně nejlepší píseň z celé desky.
3.
On & On (3.57)
Příjemně pohodová píseň, kde zpěv převzala
Melanie. Píseň jak zvukem tak aranžmá hodně připomínající "Pure Shores". Prozatím jsem nikde nenašel informace, že by se i toto album jakkoliv otřel i
William Orbit, pokud tomu ale tak opravdu není, jedná se o výborně odkoukanou práci. Píseň bych si dokázal představit i jako jeden ze singlů, hitové ambice totiž rozhodně nepostrádá.
4.
Scar (3.49)
Našlapaná píseň, běsivý vokál, připomínající hašteření ženských někde na trhu.
Rytmus nutící tančit, za tohle by se nemusel stydět ani
Timbaland, od něhož si producenti vzali po zvukové stránce inspiraci. Ve zpěvu převažuje Shazney, která v kapele měla vždy ty nejsilnější vokální party, ani tato píseň není výjimkou.
5.
Not Easy (3.17)
Tahle skladba mi připadala na počátku celkem nudná, opět mi hodně zní jako
Spice Girls. V hudbě cítím trošku klišé. Taková chytlavost za každou cenu. Časy se změnily, to, co zabíralo v dobách hitů "Wannabe" či "Spice Up Your Life", je pro rok 2006 již málo. Možná to však bude platit na Velkou Británii, kde dívky mohly vydat cokoliv a všichni jim zobali z ruky.
6.
Hell No (3.39)
Asi nejzajímavější píseň po zvukové stránce. 2stepový zvuk, nasamplovaný mužský smích, který s lehkým beatem tvoří rytmus. Velmi příjemné na poslech, musím přiznat, že tuhle píseň jsem si okamžitě poslechl znova, než jsem pokračoval dál, což opravdu dělám jen ve výjimečným případech. Holkám to výborně ladí a z písně zní pohoda, která musela při natáčení panovat i ve studiu.
7.
One Me & You (3.34)
Veselá, velmi jednoduchá skladba, na první poslech zůstává v paměti, další z naprostých tutovek alba. Hodně připomíná první hit
All Saints "I Know Where It's At". Zvuk opětovně dává vzpomenout na Williama Orbita. Vnímám jako výborný nápad pobrukovat si do rytmu citoslovce smíchu, Shaznayin hlas naprosto sedí. Velmi vtipný je i konec písně. Velmi neotřelé!
8.
Headlock (3.30)
Píseň napsaná Shaznay dozajista na tělo. Na první poslech není příliš hitová, spíše taková srdcová záležitost. Již od prvního tónu píseň doprovází velmi silné bluesové piáno. Skladba nemá výrazný refrén, který by písni dával formu. Rozhodně stojí za hlasitý poslech, při kterém vás začne mrazit.
9.
Too Nasty (3.53)
Další z těch divočejších písní. Dámy zpívají píseň převážně společně. Tato skladba mohla být pilotním singlem a holky by měly vystaráno. Má náboj, jak po zvukové tak textové stránce nápad a rozhodně zůstane po poslechu ještě dlouho v hlavě a nutí posluchače sáhnout po tlačítku "repeat".
10.
In It To Win (3.39)
A opět potencionální hit. Těch je na tomto albu opravdu hodně. Píseň je založená na jednoduchosti samplu, který velmi baví. Refrén opět velmi láká k pobrukování, je bez větší myšlenky, která by k jednoduché hudbě možná i rušila. Dokážu si představit, že s písní by se mohly dělat psí kusy, dostala-li by se do rukou nějakého remixéra.
11.
Flashback (3.00)
A ještě jedna vypalovačka na konec. Začátek zní jako "Let's Dance" Davida Bowieho, poté se promění v rozverný a divoký party-song, který ani chvíli nenudí. Tentokrát se ke zpěvu dostanou alespoň trochu i sestry Appletonovy, které v ostatních písních zní pouze z povzdálí a trošku připomínají Bezinky Pavla Bobka. Divím se, že Natalie a
Nicole nevadí, že jsou opět pouze v ústraní.
12.
Fundamental (3.47)
Jediná opravdu pomalá píseň alba. Takový hymnický gospel na konec. Jak již bylo zmíněno, dámy se posunuly i po hudební stránce. Naprosto se osvobodily od sice úspěšných, leč pro mnohé nadmíru komerčních ploužáků typu "Never Ever". Píseň "Fundamental" holky zpívají společně, atmosféra celého songu je však velmi neodhadnutelná až tajemná a zbavuje ji jakéhokoliv nádechu kýče.