© D_Smack_U Promotion Agentura D Smack U Promotion ve spolupráci s
Abaton Production připravila na začátek listopadu překvapení pro všechny EBM fanoušky. 5. listopadu do Abatonu zavítá slavná britská formace
Nitzer Ebb! Pánové Vaughan David Harris aka Bon a Douglas nám tu asi předvedou pořádnej mazec.
Díky neobvyklému jménu, tektonickým beatům a agresivnímu zvuku jsou
Nitzer Ebb často mylně považováni za kapelu nějak související se vznikem německé techno scény, ale pravdou je, že toto trio pochází z anglického Chelmsfordu v oblasti Essex. Vznikli v roce 1982 kdy se dali dohromady tři spolužáci Douglas McCarthy (zpěv, kytara), Vaughn "Bon" Harris (zpěv, perkuse, kytara) a David Gooday (perkuse).
Nitzer Ebb byli ovlivněni tvrdšími zvuky začínající techno scény, ale zároveň vše destilovali prvky z několika různých žánrů až do té doby, než si vytvořili svůj vlastní identifikovatelný zvuk, charakterizovaný výjimečně energickými rytmy a minimálně propojenými záchytnými verši, které můžeme směle nazvat pořádnou divočinou.
Začínali vystoupeními po okolí, ale svou infekční směsicí dunících beatů, vojenskou image, výbušností a zlobou postupně zaplnili taneční parkety alternativních klubů napříč Britským královstvím. Jejich věhlas vedl až k setkání s producentem PWL Philem Gardinem z Londýna. Uvědoměním si potenciálů tohoto tria, Phil Gardin vypomohl se založením labelu Power Of Voice Communications a s produkcí a vydáním jejich debutového singlu "Isn't It Funny How Your Body Works?" (1985). Zvuk skupiny
Nitzer Ebb byl jednou z vášnivých techno extází, perfektně zachycenou na třech singlech "Warsaw Ghetto" (1985), "Warsaw Ghetto Remixes" (1986) a "Let Your Body Lezen", které následovaly poté. Všemi třemi singly tím pozvedly svůj věhlas do takových rozměrů, že je v Evropě brzy považovali za vedoucí exponenty na nově vznikající scéně hard beat nebo electronic body music (EBM).
Angažováním Phila Gardina se
Nitzer Ebb upsali v listopadu 1986 labelu MUTE, na kterém vydali zvláště brutální beaty "Murderous" (1987), následovány internacionální funkovou agresí tracku "Let Your Body Learn" (1987), který se stal nejžádanějším hitem klubů v New Yorku, zatímco pokračování "John In The Chant" (1987) bylo nečekaným a fenomenálním úspěchem na britské acid house scéně. Jejich debutové album "That Total Age" (1987) zachytilo esenci
Nitzer Ebb v perfektně utvořeném balíčku kontrolované zloby a neodolatelných rytmů, které se staly pro mnoho lidí nejpopsatelnějším příkladem projevu v hudbě
Nitzer Ebb.
Na svém prvním celosvětovým turné skupina zjistila, že živými vystoupeními plnými energie je právě ona tím, co hudební fanouškové dlouho postrádali. Jejich popularita na španělském pobřeží vyústila až ve tři koncerty za večer. Tento rozmáhající se věhlas jim přinesl pozornost mladíku z Essexu a přátel z labelu MUTE, kapely
Depeche Mode, kteří pozvali
Nitzer Ebb, aby je doprovázeli na jejich rozsáhlém a velmi úspěšném evropském turné, čímž se otevřeli tomu správnému publiku. Po návratu do nahrávacího studia dokončili své další album "Belief" (1989), ale už jen jako duo po odchodu Davida Goodaye. Zbavili se nejen Davida, ale i svého vojenského image ve snaze většího přizpůsobení se charakteru své hudby. Ve stejném období je opustil stálý producent Phil Gardin a byl nahrazen Markem "Floodem" Ellisem, který započal dlouhotrvající spolupráci s McCarthym a Harrisem a zároveň je tím nasměroval k vytříbenějšímu zvuku. Poté nabrali do svého týmu Juliana Beestona, aby ji vypomohl při pořádání dalšího turné a čímž se Beeston stal jejich pravidelným spolupracovníkem na pódiu i mimo něj.
Třetí album v pořadí "Showtimeů (1990) dalo vzniku méně konfrontačnímu zvuku a definitivně tak dobili trh v USA. Singl "Fun To Be Had" (1990) byl dokonce předělán jako remix dědečkem funkové hudby Georgiem Clintonem a dostal se na druhé místo v americké hitparádě.
V čase, kdy Nitzer Ebb vydali "Ebbhead" (1991) se i ze začátku opovrhující hudební media začala přiklánět na jejich stranu. Na tomto albu Nitzer Ebb se objevily pomalejší a mnohem orchestrálnější směsice tvrdých, instrumentálních beatů se samply syrových kytar. Celkově zněly jako mnohem vyspělejší skladby. Další jejich globálního turné, kterým propagovali své nové album, je zavedlo do států Jižní Ameriky i k nadšenému publiku na Sibiři. Nitzer Ebb si užívali ovací v opravdu mezinárodní podobě. Při vydání jejich pátého alba "Big Hit" (1995), procházela skupina další proměnou. Ztratil se techno rage, který byl jejich doménou a byl nahrazen větším použitím hudebních nástrojů, obzvláště kytarami a bicími. Písně se zároveň staly komplexnějšími a tím se začali fanoušci Nitzer Ebb rozdělovat na ty kdo jednoznačně chtěli, aby pokračovali v čistém EMB stylu a ty kteří podporovali jejich úsilí se rozvíjet. David Gooday se znovu připojil ke skupině, ale pouze aby jim svými uměleckým cítěním pomohl s dalším albem. McCarthy a Hartus nabrali třetího člena, Jasona Payneho (perkuse) a s Johnem Napierem (kytary, perkuse) se domluvili na spolupráci při jejich živých vystoupeních. "Big Hit" byl jejich poslední deskou. Její dokončení znamenalo zároveň ukončení činnosti Nitzer Ebb jako skupiny.
Od vydání "Big Hit" se jednotliví členové Nitzer Ebb rozhodli soustředit na sólovou tvorbu a vedlejší projekty. V roce 1989 začalo společné hraní McCarthyho, Hartuse s Die Krupps. Douglas McCarthy pravidelně spolupracoval se členem Depeche Mode Alanem Wilderem na projektu Recoil. Bon Hartus se poté přemístil do Los Angeles a zapracoval na své třídílné kolekci "Maven".
Richie Hawtin (Plastik Man) si všiml znovuobjevení žánrů hard beat/electronic body music novou generací hudebních fanoušků a zahrnul skladbu "Let Your Body Learn" Nitzer Ebb na kompilaci "Decks EFX & 909" (1999). Úžasný set Nitzer Ebb remixů si objednal sublabel NOVAMUTE, kde se ve třech sériích 12' singlů předvedli s klasickými starými peckami "Let Your Body Learn" (1987/2002), "Kontrol I'm
Here" (1988/2004), "Murderous" (1986/2004), "Shame" (1989/2001) a "Join In The Chant" (1987/2001).
V roce 2004 Mute Records ocenili významný vliv Nitzer Ebb na hudební svénu vydáním retrospektivního DVD a double CD "Body of Work" (2004). Zájem, které tato kolekce vzbudila, stejně jako četné prosby fanoušků o možnost opět si pořádně zapařit na jejich strhující hudbu, vedla k rozhodnutí po letech opět oživit Nitzer Ebb a uspořádat v letošním roce šňůru několika exkluzivních koncertů, se kterými potěší jejich skalní fanoušky, jichž je i dnes pořád dost.
Vstupenky na koncertě zakoupíte v předprodeji sítě
Ticketportal za 400,- Kč (+ poplatky), na místě pak za 500,- Kč.