Jsou v Česku oblíbení. Ne tak, aby válcovali hitparády, ale na hrstky se jejich fanoušci počítat taky nedají. Během letošního roku hráli Hooverphonic v republice už čtyřikrát (počítán každý koncert). Naposled v neděli v Brně. V klubu Fléda parta okolo rázného Alexe Calliera a křehké Geike Arnaert znovu dokázala, že klub jí sedne víc. Přestože koncert měl své vady, lid byl spokojen.
© Ondřej Dúbravčík / lumix.cz Česko má rádo
Hooverphonic,
Hooverphonic mají rádi Česko. Jsou tady pečení vaření. Třeba letošek - celkem čtyři koncerty, z toho tři během jednoho týdne. Rozsévání své
(nikdy více) sladké muziky po lánech českých zakončili tito zdánlivě komorně znějící Belgičané v brněnském klubu
Fléda. Připadlo to na neděli a jako signifikantní se zdálo, že s sebou z Belgie (potažmo z Prahy?) přivezla Geike, Alex, Raymond a další kumpáni počasí, ve kterém byla cítit zima. Plně naloženou Flédu ale rozehřáli poměrně spolehlivě, rychle a důkladně. Byť o dokonalém numero uno zážitku se hlavně díky zvuku mluvit nedá.
© Ondřej Dúbravčík / lumix.cz O
Hooverphonic se hodně mluví jako o kapele, jejíž hudba vynikne daleko přirozeněji v klubu než na festivalu. Taky si můžou víc vyhrát. S lidmi, se scénou. Na obojí došlo. Pódium zrekonstruované Flédy (škoda že na ty záchody se nějak nedostalo, fakt) zdobil černý závěs (možná tam bývá pořád, ale tentokrát byl takový nějaký výraznější) a zavěšené žárovky, připomínalo to jasnou večerní oblohu. Hvězdy se mihotaly, blikaly, svítily jasně i vůbec. Veškeré světlo bylo vůbec moc pěkně udělané... tedy pro oko návštěvníkovo, nikoliv pro objektiv fotografův (
"Atmošku? Jestli tam chceš zašuměný fleky s modrým pozadím, tak to tam mám."). Ale to je neřešitelný spor - nasvítit koncert pro kouzlo okamžiku, nebo pro trvalé zachycení? Snad jen, nemá-li se fotit s bleskem, bylo by dobré na tento fakt upozornit nějakým nápisem u vchodu a ne neustálým upozorňováním pořadatelů směrem k fotografům, kteří to stejně dodržovali. Obě strany by šetřily - první hlasivky, druzí krční obratel zvaný kývací. A... ano, stejně se během úvodní "You Love Me To Death" ("No More Sweet Music" verze) sál rozblýskal o 106 a mnohé přístroje byly zabaveny.
© Ondřej Dúbravčík / lumix.cz Setlist české obecenstvo znalo již z koncertu na festivalu
Love Planet. Tvořily jej z velké části skladby z aktuální desky
"No More Sweet Music", dokonce to podle prvních třech písní (tu úvodní následovala "We All Float" a tu zas "Music Box") vypadalo, že to Belgičani vezmou pěkně popřadě a přehrají novinku od začátku až do konce. Nakonec ale došlo i na osvědčené hity ("Vinegar & Salt", "Eden" za všechny). Při titulním kousku aktuálního alba se v zadní části sálu rozpáchne kvazipohoda (
"Jé, tady voní tráva.").
Hooverphonic tvoří na pódiu sedmičlennou skupinku (počítaje i backvokalistku, která se mihotala jako ty žárovky v pozadí), která koncert dokáže velmi citlivě vystavět. Skladbám dodává ráz mnohdy odlišný od studiových nahrávek - tu je to do rocku, tu více do akustiky, tu do jazzu, tu do dubu či reggae(!).
© Ondřej Dúbravčík / lumix.cz Česko má rádo
Hooverphonic,
Hooverphonic mají rádi Česko. Znají se a vědí, co od sebe čekat. Jak na sebe reagovat. Lid se vlní na pomalé kousky, na ty rychlejší decentně pohopsává, tleská spontánně i na vyžádání, zpívá texty písní spontánně i na vyžádání. Přizpůsobuje se aktuálním náladám, které má skupina v kapse minimálně dvě. Posmutnělou ("Mad About You" a skoro všechny již zmíněné) a rozpustilou ("World Is Mine", "Jackie Cane", "Sometimes"). To všechno publikum zná a na všechno přirozeně reaguje podle toho, jak to z té kapsy ta partička vytahuje. A co výkony? Zvuk? No kapela je sehraná, o tom žádná. Svědčí o tom nejedna improvizace předvedená i na brněnské scéně. Zpěvačka Geike Arnaert je suverénní, ač zároveň křehká (
"Je slaďoučká."), a zpívá čistě i nejvyšší tóny. Jen zvuk umí být lepší. Méně uduněný, co se týče basů, a méně ostrý, co se týče vokálu (
"Mně se to slívá v jeden celek, kde nerozeznám, co je co."). Tu občasnou vazbu člověk překousne.
© Ondřej Dúbravčík / lumix.cz "You Hurt Me" a
Hooverphonic se poprvé loučí. Je to zřejmé a ve slově "poprvé" není nic troufalého. Přídavek prostě musí být. Jsou hned tři. "Sometimes" a
Hooverphonic se za zpěvu fanoušků podruhé loučí. Kde je slovo "naposled"? Ještě chvíli. Kapela se vrací a v druhé sérii přídavků vystřihne i tu, kterou kolega Hájek díky své detektivní činnosti označil jako "Magenta".
Hooverphonic se za aplausu fanoušků potřetí loučí. Kde je slovo "naposled"? (
"Nikdo nepřidává třikrát.") Přijde na to. Kapela se skutečně vrací ještě jednou, Arnaert vysekne brněnskému publiku obrovskou poklonu, představí celou kapelu a střihne poslední kousek, po kterém se (ano!) naposled loučí. A lid, rozehřátý milou (nikdy více) sladkou muzikou a letní teplotou v interiéru Flédy béře na sebe teplé svrchníky a vyráží přes bar, na němž jede nu-jazzová (leč příliš hlasitá) afterparty, do chladné belgické noci.
P. S.: Přímá řeč v kurzívě jsou odposlechnuté postřehy více, či méně anonymních návštěvníků koncertu.
Hooverphonic,
Fléda, Brno, 15.10.2006
Fotogalerie:
© Ondřej Dúbravčík / lumix.cz
© Ondřej Dúbravčík / lumix.cz
© Ondřej Dúbravčík / lumix.cz
© Ondřej Dúbravčík / lumix.cz
© Ondřej Dúbravčík / lumix.cz