Pokud nejste přímo z Ostravy a okolí, jméno kapely Uhlí se vám nejspíš vybaví pouze v souvislosti s jejich dosud největším hitem "... to máš N.G.", v němž se praví, že Tomáš Enge jezdí na trávu. Na jejím debutu "troChUjiNi" tuto kultovní věc sice nenajdete, i tak ale deska stojí za pozornost. Ne že by šlo o něco famózního, je ale dost dobře možné, že z téhle party jednou vyroste něco kloudného.
Od okamžiku, co se posluchači Radia 1 zbláznili do potřeštěného rozhlasového singlu "... to máš N.G." (2003), inspirovaného drogovou aférou Tomáše Engeho, je to s ostravským
Uhlím čím dál více nahnuté směrem k regulérnímu úspěchu. Prostřednictvím této dnes už skoro kultovní písně se tehdy teprve rok existující
Uhlí dostalo na třiatřicátou příčku nejoblíbenějších skladeb hitparády "Velká sedma" Radia 1 (nechalo za sebou takové kabrňáky jako
Support Lesbiens,
Čechomor,
Monkey Business či
Divokej Bill!), do dramaturgie Óčka i do "Dobrého rána" a "Velké noční hudby" České televize. Zároveň jejím prostřednictvím zdvihlo ze židle hudební publicistku (a moderátorku Radia 1) Janu Kománkovou, která se s
"veřejným nadšením lacinými triky písně" zřejmě nesmířila dodnes, a dokonce pobavili samotného Engeho, jenž song
"objektivně" seznal
"hezkým".
Uhlí svoji ostravsko-pražskou popularitu následně přiživilo účastí v několika soutěžích, včetně dvou ročníků
Coca-Cola PopStar. Ani jeden z nich sice nevyhrálo, ale zase na sebe skrze ně upozornilo redakci Rock&Popu, která pro svoji kompilaci "Silní & pilní" vybrala jejich snad ještě potřeštěnější hymnu "My zme Uhlí z Ostravy", aktuální to singl, s nímž se lze momentálně setkat na vlnách ostravského Helaxu i pražského Radia Akropolis. Přesto přese všechno se zatím drželi spíše na ostravských pódiích a na ten opravdový sukces stále čekají.
Mám-li být této partě prorokem, po mnoha hodinách strávených ve společnosti jejich debutového alba "troChUjiNi" odhaduji, že bude ještě chvíli dýchat saze hudebního podzemí - za necelé čtyři roky své existence jednoduše nestihla dorůst do velikosti profesionála. Co do muzikantské zručnosti se její členové zdají být na velmi dobré úrovni, zvuk nahrávky je však matný jako surovina, již si coby symbol vybrali do svého erbu. Pěvecký projev kapelníka Pavla Hořínka není také ničím zvláště úchvatným - chvíli se trápí jako mutující gymplák, chvíli zní neurvale, chvíli zase imituje zpěv bratří Homolů a přestože by se rád odvázal, svůj se cítí snad jen v klidných polohách. Až na výjimky se
Uhlí nemůže pochlubit ani texty, které rozhodně nejsou tak dobré, jak byste od skupiny hlásající, že na slova dbá vůbec nejvíc, asi čekali. Hlavně však "troChUjiNi" jako celek působí neuceleně, čímž nemám na mysli pouze fakt, že se u jeho poslechu chvíli bavíte, chvíli nudíte a zase pěkně dokola.
Uhlí jako by stále nevědělo, jak by vlastně rádo znělo, a tak zní až výrazně nevýrazně. Deska "troChUjiNi" je zmatenou cestou napříč styly a náladami. Hned zkraje se Hořínek a spol. zběsile a energicky rozběhnou blátivou cestou rozjetého funk-rocku a rámusí sebeironickou hymnou "My zme uhlí z Ostravy", znenadání však zvolní krok a za zvuku baladické "Ležela běžela" chvíli bloudí chladnou jeskyní, vzápětí vylezou na druhé straně u zpola vykáceného lesíku, kde není čím se kochat, ani kam se schovat před otravným hmyzem, kde jen vítr hvízdá nevzučné rýmy textu "Koláče". Osvěží se v nedalekém rybníku, zařádí si s vtipným refrénem rozverné "Kolovrrr" na rtech, vybrodí se na druhé straně, pod mladičkou břízkou se kochají oblohou a vychutnávají vtipně romantický song "Pornoplatonik". Škoda jen že je napadlo vrátit se do města - nic než bezobsažné plácání o nepovedených lidských vztazích jménem "Malá holka (s velkým autem)" z toho nekouká. Odkudsi zaslechnou "Bublininu žádost" kapely
Jolly Joker And The PBU a rozhodnou se ji neobratným způsobem parafrázovat písní "Kotě", ve skladbě "Mlíko" si povzdychnou nad stále dokola packaným životem. Nelíbí se jim tu, zamíří do polí. Nádherná slunečná scenérie a čistý vzduch je natolik nadchnou, že je poctí poetickou písní "Obilí". Nad "Rewoolverem" pak zavzpomínají na nešťastný letní románek, vyznají se ze svého zklamání ženami i z přání žít někde o samotě, mimo civilizaci. Znaveni vším tím cestováním se ovšem nakonec vzdají a znovu zatouží po dívčím objetí. Polehávají a znovu hledí do oblak. Tato idylka je šťastným koncem, důkazem, že život si tito lidé přece jen umí užít. Škoda že to nešlo hned, co vytáhli patky z baráku. Na konci cesty bolí nohy, na zadnici svrbí opruzeniny a tělo i mysl jsou znaveny všemi těmi ne zrovna ideálními zážitky.
Na druhou stranu právě muzikantů snažících se experimentovat, být
trochu jiní (
Uhlí rádo housle i počítačové efekty) je třeba si považovat. A snad proto částečně omlouvám nadšenou neurvalost rozmlsaností a matný zvuk nezkušeností, což jsou slabiny, jež lze vzhledem k nízkému věku kapely tolerovat a časem odbourat.
Uhlí totiž už teď jeví známky talentu. Než se s ním však naučí nakládat, možná chvíli potrvá, sledovat jejich vývoj by ale asi nebylo zcela od věci už teď. Ostatně, každý geolog vám potvrdí, že čím je uhlí starší, tím vyšší je jeho výhřevnost...
-
to máš N.G. (space.lemon, 27.10.2005 11:24) Reagovat
No nevím, mi teda Uhlí přijde jako průměrná kapela v tom nejhorším slova smyslu :( ... ostatně ani ten "Enge" není hudebně nijak zajímavý (unylé reggae bez groovu), ale fakt je, že ten text je opravdu vtipný, tak doufám, že taky na téhle desce texty stojí za něco (o hudbě pochybuju)...
-
Uhlí trošku uhli, ne? (Multi kar, 28.10.2005 03:03) Reagovat
Radku,
ach ty poeto, hezky píšeš!. Přečet jsem si Tvou recenzi o Uhlí - třech Chujínech. Mám pocit, že svým psaním, jako bys něco tvořil či vyráběl. Momentálně jsem nabyl dojmu, žes vyrobil slušné ohniště, jen sehnat uhlí, sirky, zapálit, potáhnout, vykuckat, zatančit a dokolečka dokola zpívat Ta naše písnička česká je tak syrová černá těžká slezská.
Ostrava to je svět ve světě s naprosto svéráznou osobitou kulturou, až s podivem, samostaně fungující nazávisle na okolním světě, jakoby se ani žánrům ze západu do Ostravy tlačit nechtělo, protože proč. Tam mají akorát Nohavicu Rottrovou Špinarku Woodmena Buty Kryštofa Stodolní a Baník pičo. Co v Ostravě. Uhlí? Pravda, zima bude tvrdá a uhlí to je atraktivni artikl, tři hvězdičky z pěti v novinkách CD vybraných, tuším, v posledním vydání časopisu Rock a Pop. Necháme se překvapit, či tieto hviezdičky rozsvieti kontrolky prehrávačov a či se muzika Uhlí rozletí na křídlech hudebních nosišů do domácností svých posluchačů a zda jim přinese teplo z harmonií, jak je ty označuješ, skoupých na tóny a obsah sdělení v textech, na které nejsi zvyklý.
Ostravské sloje ještě neřekly své poslední slovo? Piperrecords píše, prý že nahráno živě na podzim 2004, takže je tomu už dlouhý rok. Poslechneme, uvidíme ... .
Možná se Radku někde potkáme. Jestli se poznáme, vytasíme na sebe klávesnice a budeme psát celou noc. Fakt se mi líbí Tvůj styl, jen bys měl mít větší přehled v tom, co se kolem někoho, o kom zrovna píšeš, děje. Možná by ses pak stal opravdovým publicistou-profesionálem.
-
Multi kar (Radek Antl, 28.10.2005 14:04) Reagovat
I kdybychom se někde potkali a Tys mě poznal/poznala, věřím, že ta romantická představa zůstane pouhou představou. Už proto, že lidé píšící pod přezdívkou se většinou stydí říci nahlas svůj názor tak, aby bylo všem kolem jasné, že to skutečně řekli oni. Ehm, narozdíl od redaktorů musicserveru, kteří alespoň píší pod pravými jmény:)
Jinak i já chválím Tvé slohové vyjadřování, zřejmě máme hodně společného:)))
-
Hm... (T., 28.10.2005 21:41) Reagovat
Já tu desku slyšel a musím zklamat vesmírnýho citrona. Ta deska je naprosto průměrná či spíš lehce podprůměrná. V textech by pánové rádi bavili, ale spíš nudí. V muzice omílají nejen to, co už dávno jiní před nimi, ale hlavně bez většího nadšení. Jako by spíš zkoušeli a laborovali, s čím se chytnou.
Takže moje resumé je, že na ně byl autor až moc laskavý a vstřícný...
-
delší by to nešlo? (long long, 29.10.2005 19:09) Reagovat
mlžete mi prosím vysvětlit,proč je ta recenze tak ZBYTEČNĚ dlouhá????orvni dva odstavce Ok,ale pak už mě to nebaví číst!!!!jeee...