Ecstasy Of Saint Theresa poprvé dává ochutnat výsledkům nahrávací session k novému albu, které vyjde na podzim. Patnáctiminutové EP "It" přináší pět dosud nezveřejněných skladeb, mezi nimi i jednu coververzi a jednu živou verzi skladby z minulé desky.
Extáze je prazvláštním exponátem. Na české poměry dělají už přes deset let prudce originální hudbu, jako jediní drží krok se současnou elektronikou a je to jedna z mála českých kapel, kterou můžete pustit někomu ze západu, aniž byste se museli červenat studem. Muchowova producentská práce navíc pomohla povýšit domácí alternativní rock alespoň na poslouchatelnou úroveň. Pro většinu domácích kritiků jsou
EOST a Muchow prostě nedotknutelní. Pro mě byli až do minulého pátku, kdy jsem poprvé slyšel jejich nové EP. Poprvé od reinkarnace (završené výborným albem "InDust3") ale vydávají nosič, který v žádném případě nevybočuje z průměru. EP "It" má posluchače naladit na podzimní album nového materiálu, první od alba "Slowthinking" z roku 2003.
"Tentokrát žádné remixy," prohlašoval Muchow a jestli je to kódové označení pro nevýrazné odpadky z předchozích nahrávacích sessions a monotónní, rádobyemocionálně vypjatou břečku, pak už žádné další EP bez remixů nechci v životě slyšet.
EP obsahuje pět skladeb: "V.R.!" je ochutnávka z nové desky, "Perfect Needle" je coververze britských The Telescopes, "Happy R" ze "Slowthinking" zazní v živé verzi, "R.V.?" je svérázná předělávka první skladby a úvodní "Do Kids Play Synth?" je rytmická rozcvička, která možná měla skončit v koši při session k minulé nebo budoucí desce. Je zajímavá jen tím, že v ní zpívá počítačově generovaný hlas Vicky. Skladba je značně nedotažený pokus udělat retrózně znějící electroclash a la Nihilists, nějak tomu ale chybí ironie a dekadentní hrana. Další čtyři skladby, ať už jsou to novinky, odpadky, předělávka, nebo živá verze, bohužel trpí písničkářskými ambicemi geniálního producenta. Při poslechu "It" jsem si vzpomněl na nedávný rozhovor s JPM, který vyšel v prvním čísle Lindaurova restaurovaného Rock&Popu. Muchow v něm vyprávěl historku, ve které se ocitl na nějaké charitativní akci s dětmi u nefalšovaného táboráku s kytarou a měl za úkol zahrát nějaký vál.
"Zahrál jsem 'Lucky Boye' a oni řekli, že dobrý, ale teď už dej nějaký fláky." S novým materiálem možná aspiruje na to, aby měl pro příště co u táboráku zahrát. Musím se přiznat, že mě to nechává zcela chladným.
Skladba, kvůli které celé EP vyšlo, a to sice ochutnávka z nové desky "V.R.!", nakonec dopadla nejlépe. Rychlejší tempo nedovolí, aby
Kateřina Winterová uvízla ve svém ufňukaném zpěvu. Mimochodem,
andělská Kateřina vyloženě bledne ve srovnání s Charlie One na nové desce
Ohm Square. Zbytek desky je tuctový, coververze "Perfect Needle" se odkazuje kamsi k indie rocku začátku devadesátých let, živá verze "Happy R" je vyloženě uspávající, dávající najevo svoji sofistikovanou nevlezlost. Poslední "R.V.?" opakuje motiv z "V.R.!", aniž bych měl pocit, že má vůbec smysl slyšet ho během patnácti minut dvakrát. Elektronické kudrlinky a zašmodrchané beaty tentokrát nechal Muchow v počítači.
Opravdu se neodvažuji odhadnout, kam se bude
EOST na dalším albu vyvíjet. "It" toho mnoho neodhaluje. Věřím, že další krok od "Slowthinking" bude působivější a zajímavější než materiál na tomto EP.