Přehrabovat se v archivech a vydávat staré nahrávky je módou již po mnoho let a dle mého názoru v mnoha případech módou užitečnou, fanoušky vítanou. Ani gothic-rocková formace XIII. století se tomu nevyhnula a svoje archivní, nikdy nevydané nahrávky přináší fanouškům na stříbřitém kulatém podnose nazvaném "Vampire Songs". Co na něm najdete, vám napoví naše recenze.
4/10
XIII. století - Vampire Songs
Skladby: Stigmata Vampire Intro, Mr. Psycho (Hellraiser Version), Pokoj č. 26, Valpurgina noc, Smutné časy, Starý hrabě, Agnes, Bílá paní, Vampir song, Čas čarodějnic, Romance noci, Obřad za mrtvé (Piano version), Dogy na Baskervillu, Mystic Funeral, Stigmata Vampire (Blood And Erotic)
Celkový čas: 73:58
Vydavatel: EMI
Skupina
XIII. století oslaví letos patnácté výročí své činnosti (nepočítáme-li malou přestávku mezi roky 2001 a 2003), a to samo o sobě vyzývá ku vzpomínání. A přesně takovou vzpomínkou je i album "Vampire Songs", jehož všeříkající podtitul zní "Tajemství gothických archivů". Základem je nikdy nevydané album, které vzniklo již v roce 1991 a neslo název "Vampire Songs For Agnes", tento základ je z obou stran obalen vždy třemi bonusovými skladbami z let pozdějších. No a to celé dohromady, upřímně řečeno, příliš nefunguje.
Už umístění dosud nevydaného osmipísňového alba doprostřed CD nepovažuji za nejlepší krok, neboť zvuková kvalita je podstatně nižší, než je tomu u bonusových nahrávek. Album "Vampire Songs For Agnes" zní jako slušně nahrané demo a nemůže svým pozdějším sourozencům konkurovat. Ne že by se to nedalo pochopit, ale pokud během prvních tří skladeb (počítaje i třičtvrtěminutové intro) navykne vaše ucho na slušný zvuk, nesete kvalitativní propad od čtvrté písně poměrně nelibě. Navíc zpěv Petra Štěpána není nijak famózní, což ovšem není v tomto žánru tak podstatné, ale na prvním nerealizovaném albu byl navíc plný těžko definovatelné plačtivé pózy, která je po nedlouhém čase krajně protivná. A aby toho nebylo málo, temná nálada kytarovo-basových ploch, umocněná texty o démonech, krvi, smrti, nenávisti, vlcích a podobných obrazech je v sedmi písních doslova narušena unyle a nenapadnutě hrajícím saxofonem, který byl sice na začátku devadesátých letech v módě, ale zde vysloveně ruší, což poměrně koresponduje s tím, že po "Vampire Songs For Agnes" (alespoň pokud vím) již tento nástroj
XIII. století nikdy nevyužilo.
A tak paradoxně nejlepší momenty (ale i moment nejhorší) jsou k nalezení mezi bonusy ve skladbách "Mr. Psycho" a zejména pak skvělé, rychlé, a přesto temnou gotickou půdu neopouštějící vypalovačce "Dogy na Baskervillu". A ptáte se na zmíněný nejhorší okamžik? Je jím bezesporu otřesná předělávka dávného hitu Petra Nováka "Pokoj č. 26", která je ukázkou toho, kterak hudebně (nevkusně zvolené aranže) i pěvecky (totálně nezvládnutá melodie i frázování) naprosto pohřbít dobrou píseň. Na druhou stranu i pohřby patří do výzbroje gotického rocku, že ano...
"Vampire Songs" tak lze doporučit opravdu jenom skalním fanouškům
XIII. století coby zajímavou položku do sbírky, ovšem s upozorněním, že z chudičkého bookletu se nedozvědí prakticky žádnou zajímavou informaci, ba ani v textech si nepočtou. Pro běžného posluchače se jedná o hodinu a čtvrt tak dlouhou, že je až k nepřečkání.
-
XIII. století (igislav, 21.03.2005 12:52) Reagovat
Tak nevím, kdysi bylo XIII.století jak takž poslouchatelnou kapelou, ale to co předvádí teď je výsměch. Vždy se na tuto kapelu na mnoha festivalech a Gothic Parties přesune rozhovor a drtivá většina názorů je stejná XIII.století je prostě pasé !! jediný kdo je žere jsou Poláci :-) A Štěpánovo výroky o nový vlně Gothic Rocku - tak to z vaší strany opravdu nehrozí. 15 let opravdu stačilo. Rest In Pieces
-
HNF (dan, 22.03.2005 11:33) Reagovat
Jo, kdyz mi bylo 14, tak pro me Hrdinove nove fronty hodne znamenali...
-
XIII Stoleti Rocks from the US (Tracy, 21.09.2005 16:40) Reagovat
HI!
I love this band! I can't get enough of their music. Mr. Psycho and Vendetta are my 2 favorites although all of their songs are so good it's hard to pick. I have all the albums but Karneval.
Thanks, Tracy.
(United States)
-
Štěpnband (Svěltonoš, 17.05.2009 15:11) Reagovat
Tak jsem naposlouchal novou nahrávku Dogma a můžu vám říct, že mě vůbec nepřekvapila. Dostalo se všem to , co chtějí. V dobrém pro fanoušky. Nelze vytýkat vlastně nic. Petr je geniální postava upíra hudby,divadelního umění i textů. On již od HNF měl talent na vykradení toho nejlepšího z nejlepšího. V tom je opravdu geniální. Od začátku své tvorby je to eklektik par excelence.(Pozn.--Eklektik:..přístup, který nestaví na vlastním novém přínosu ani nenavazuje na jeden vyhraněný myšlenkový či umělecký podnět, ale vybírá si to, co mu vyhovuje z různých předloh a tyto prvky pak spojuje ve více či méně jednotném celku...je provázen nepůvodností a tvůrčí sterilitou...).Petr je zářný příklad sebestředného eklektika. Co je ale teď na nové nahrávce nejvíc citelné, je to. že se stal eklektikem sama sebe. Obdivuhodné. Četl jsem velmi zdařiý názor na novou nahrávku od Boba Lučana. Autor je jasně znalý věci a musím říct , že je opravdu velmi milosrdný. Nehaní ani nekriticky nevyvyšuje jak to (přirozeně) dělají fanoušci či zapřísáhlí odmítači Petrovy tvorby,ale velmi jemně a s uměleckým nadhledem hodnotí novou nahrávku.A ještě malinko ke skupině.Skupina XIII. století nikdy neexistovala,byl to vždy jen a jen Petr Štěpán band a nic víc ani míň.Sebestředný dlouholetý sólový projekt jednoho nadaného, snaživého eklektika.