shop.musicserver.cz
Orchestral Manoeuvres In The Dark - Děkujeme všem českým fanouškům za neuvěřitelnou trpělivost

Orchestral Manoeuvres In The Dark - Děkujeme všem českým fanouškům za neuvěřitelnou trpělivost

Vydáno: 28.01.2024 08:30 v sekci Rozhovory - Dan Hájek | foto: Orchestral Manoeuvres In The Dark

Orchestral Manoeuvres In The Dark loni vydali ceněnou desku "Bauhaus Staircase". V únoru se chystají na svůj první koncert do Prahy. Mají za sebou přes čtyřicet let na hudební scéně, takže témat k rozhovoru se sešla hned celá řada, nejenom těch ryze hudebních. Na otázky odpovídal lídr Andy McCluskey.

Na čtrnácté album "Bauhaus Staircase" jsme si ze všech vašich comebackových studiovek museli počkat nejdéle. Co vše se přihodilo od vydání "The Punishment of Luxury"? A jak moc do tvůrčího procesu zasáhl covid?

Napřed jsme vyrazili na rozsáhlé turné s "The Punishment of Luxury". Hned nato přišla šňůra ke čtyřicátému výročí kapely, ta vlastně trvala až do konce února 2020. A pak hádej co? Covid! Během něj jsem se natolik nudil, že jsem v sobě znovu našel nutkání psát, i když jsem si nikdy nemyslel, že někdy napíšu dostatek materiálu, aby mohla vzniknout celá deska. Následné finální natáčení a mix nabraly skluz, protože se Paul během této covidové proluky stihl třikrát přestěhovat (svůj dům a studio) a ještě se stal znovu otcem, v jednašedesáti letech.

Orchestral Manoeuvres In The Dark

Hudební legenda Orchestral Manoeuvres In The Dark (zkráceně OMD) vznikla v roce 1978, kdy Andy McCluskey a Paul Humphreys (kamarádi od základní školy v Meols) po účinkování v několika kapelách začali budovat vlastní projekt vycházející ze zvuku Kraftwerk. Následně spojili síly s klávesovým hráčem Martinem Cooperem a bubeníkem Stuartem Kershawem, kteří jsou bráni jako klasická sestava. Mezi prvními hity se objevují "Electricity", "Messages" nebo "Enola Gay". "Architecture & Morality", jejich třetí zásek v diskografii, si dnes nese již znak kultovní nahrávky. Albu dominoval nezaměnitelný zvuk kláves a výrazné melodické linky a přineslo kompozice "Souvenir", "Joan Of Arc" a "Maid Of Orleans".

Po vydání singlu "Dreaming" a výběrové kolekce "The Best Of" se pánové rozešli. Andy pod značkou OMD vydal v rozmezí let 1991 až 1996 tři alba - "Sugar Tax", "Liberator" a "Universal". Do nich se výrazněji otiskl jeho popovější přístup a cit pro hitově nabité songy. Posledně zmíněné přineslo i odklon k soulu a gospelu, po jeho vydání pak Andy tento projekt uložil na několik let k zimnímu spánku. V mezidobí skládal pro jiné umělce, autorsky se výrazně podepsal třeba pod debutem "Right Now" dívčí skupiny Atomic Kitten.

O dekádu později se OMD dávají dohromady, z plánovaného turné nakonec vzniklo i několik povedených nahrávek. Comeback stvrdila deska "History Of Modern" z roku 2010. Loni pak vyšla jejich čtrnáctá řadovka "Bauhaus Staircase", s níž se chystají na rozsáhlé turné po Evropě. V rámci něj v sobotu 10. února zcela poprvé zavítají do Prahy, vystoupení se uskuteční v SaSaZu.

U každé vaší studiovky si všímám nějakého uceleného tematického středobodu. Jak se to přihodilo, že jste, jak Paul několikrát v rozhovorech zmiňoval, natočili svoje nejpolitičtější album až takto pozdě (v kontextu vaší kariéry)? Co všechno tě při psaní textů naštvalo?

Po naší minulé desce, jak víš, přišly určité světové problémy, které nás hodně znepokojovaly. Plně věříme v demokracii, ale v poslední době někteří narcisté pomocí svých vlastních lží a skrytých zájmů kradou hlasy jiným. Donald Trump jako prezident byl katastrofa a bude ještě horší, pokud bude znovu zvolen. Egoistické lži Borise Johnsona vedly k brexitu. Ropné peníze se přes sportovní propagandu perou ve velkém, Vladimír Putin napadl Ukrajinu a tak dál. Prostě jsme potřebovali vyjádřit své pocity. Globální pandemie taktéž ovlivnila moje myšlenky a postřehy při psaní songů "Evolution of Species" a "Anthropocene".

"Bauhaus Staircase" prý taktéž obsahuje několik starších písní, které se dříve nedařilo dokončit. Která z nich je nejstarší a která vám při závěrečných krocích dělala největší potíže?

Nejstarší položkou je již zmíněná "Evolution of Species", ta ležela někde uložena celých čtrnáct let. Zjevně jsme potřebovali producenta Atoma™, abychom to mohli vše zremixovat dle našich představ a správně to zafungovalo. "Aphrodite's Favourite Child" jsem napsal před dvanácti lety jako dárek pro někoho, do koho jsem byl tehdy hluboce zamilovaný. Musel jsem pak dokonce i zažádat o svolení, jestli bych tuto píseň mohl použít, naštěstí mi bylo vyhověno. Hudební část "Kleptocracy" je tak sedm let stará, ale nemohl jsem k ní dopsat ten správný text, což se podařilo až nyní.

V promo materiálech o "Bauhaus Staircase" je citován tvůj výrok, že by ti všeobecně nevadilo, kdyby to byla vaše poslední řadovka. Hudebně vnímám, že vychází z tvých tvůrčích kořenů a dívá se i na současné zvukové formy včetně samplování. Taková "Slow Train" je ve vaší diskografii dost netypickým trackem. Není to právě ten hnací motor pro další nahrávku?

Víš, celkem pochybuji, zda jsme s Paulem schopni sebrat tolik energie, abychom znovu napsali opravdu silné a zcela nové album. Odmítáme vydat něco, co by bylo jaksi jen napůl dobré! Paul by taky rád trávil čas ve svém krásném domě na jihu Francie a věnoval se své malé dcerce. Navíc letos oslaví šedesáté páté narozeniny a chce si trochu užívat života mimo kapelu. Ale člověk prostě nikdy neví. (smích)

Desku doprovázejí i vynikající videa - ať už k titulnímu kusu, nebo ke dvojici "Slow Train" a "Veruschka". Poslední zmíněný vizuál odkazuje na vaši lásku k noirovým filmům (podobně tomu bylo u klipu k "Pandora's Box"). Co vás na těchto filmech oslovuje a fascinuje? Máte nějaký oblíbený?

Měli jsme velkou radost, že jsme mohli spolupracovat s neuvěřitelnou filmovou společností cine1080. Měli hromadu nápadů, které ovšem dokonale rezonovaly s našimi hudebními a textovými podklady. Samotný text pro "Veruschku" jsem napsal v moment, když jsem si uvědomil, že pracovní název akordové sekvence, kterou mi Paul poslal, byl shodný se jménem této modelky a herečky (Veruschka von Lehndorff - pozn. aut.). Posléze jsem si k ní něco málo dohledal a rázem jsem měl vše podstatné pro dokončení. Snažil jsem se svými slovy popsat inspiraci obrazy ze světa noir filmů. Samozřejmě miluji snímky "Sunset Blvd.", "Laura", "Maltézský sokol" nebo Hitchcockovu "Rebeccu".

Koho vlastně napadlo ztvárnit zde Porsche 550 Spyder, tedy stejný vůz, který vlastnil i hollywoodský herec James Dean?

Byl to Andy Whitehurst z cine1080. Ten přišel s ideou, že by zde šla využít vizualizace této motoristické legendy. Vlastně celý koncept tohoto videoklipu mě nadchl a zbožňuji jej.

V jednom z mnoha rozhovorů jsem si všiml, že posloucháš nemálo současné hudby. Kdo tě loni nejvíce překvapil? Který interpret nebo album?

Pravděpodobně mojí nejoblíbenější kapelou, kterou jsem objevil minulý rok, byli Walt Disco. Báječná muzika z Glasgow plná teatrálního goth glamu. Zaujali mě natolik, že jsme je oslovili, aby s námi vyrazili na naše evropské turné a byli našimi předskokany.

Pak mi neuniklo ani to, že jsi často zmiňoval Kraftwerk a jejich legendární track "Autobahn". Co tě tehdy tak zaujalo a jak tahle skupina ovlivnila zvuk raných nahrávek OMD?

Kraftwerk mi doslova změnili život, když mi bylo šestnáct let. V létě roku 1975 jsem v nějakém rádiu zaslechl právě "Autobahn" a 11. září jsem se pak rozhodl jít se na ně podívat do divadla Liverpool Empire. Seděl jsem tehdy na sedadle Q36 a pamatuji si to do sebemenšího detailu, protože to byl první den zbytku mého života. Miloval jsem na nich to, že byli tak radikálně odlišní a přesto stále muzikální. A tak intelektuální!

Před pár lety, když jste oslavili čtyřicet let na scéně, vyšla rozsáhlá retrospektiva pojmenovaná po singlu "Souvenir". Jsi člověk, který se spíše ohlíží do minulosti, nebo raději vyhlížíš blízkou budoucnost? Plánujete nějaké další reedice nebo jiné aktivity s vaším rozsáhlým archivem?

V mém věku je to spíš historie než nějaká budoucnost. Je to prostá numerická realita. Jsem ale velice hrdý na to, kolik jsme toho za ty roky napsali a natočili, a když je čas, rád se ke starším věcem vracím a poslechnu si je. Taktéž jsme měli to štěstí, že jsme dokázali oslovit tolik lidí a ti se stali našimi fanoušky. Díky nim máme pořád úspěšnou kariéru. Upřímně nemohu uvěřit, že po téměř čtyřiceti pěti letech stále hrajeme živě. A ano, plánujeme nějaké další reedice.

Ještě bych se na chvíli vrátil k "Bauhaus Staircase". To nakonec debutovalo téměř na vrcholu britského albového žebříčku...

Máš pravdu, stalo se číslem dva, nikdo totiž nepřekoná Taylor Swift. (smích) Bylo to však nejvyšší umístění za celou naši kariéru, potěšilo nás to.

Zajímalo by mě, jestli zpětně nelituješ rozhodnutí, že jsi po vydání řadovky "Universal" uložil OMD na několik let k ledu. Přece jen mezitím uteklo tolik času...

Tehdy asi nastal ten správný moment, abych se v těch devadesátých letech zastavil. Na chvíli jsem potřeboval dělat i jiné věci a zapomenout na OMD. To nám všem, nejenom mně, umožnilo vrátit se s novým entuziasmem a chutí znovu hrát a psát. Myslím, že to nakonec dopadlo nejlépe, jak mohlo, a jsem zpětně nesmírně šťastný, že jsme se jako skupina znovu sešli. Abych byl upřímný, nebyl jsem tehdy ani příliš spokojený, ačkoliv jsem se snažil psát pro jiné muzikanty a podporovat je. Možná mi taky došlo, že když jsi sám umělcem, který dosáhl úspěchu, je pak o to těžší zůstat i v jiné pozici.

V únoru sice odehrajete teprve svůj první koncert v Praze, vaši čtvrtou řadovku "Dazzle Ships" ale otvírá krátká kompozice, jež má v názvu právě jméno našeho hlavního města. Nedá mi to tedy se závěrem nezeptat: máš nějaký speciální vztah k naší metropoli?

Moc bych si přál, abychom v Praze již odehráli mnohem více koncertů. Je mi vážně smutno, že jsme se k vám jezdili jen občas podívat, přestože Praha a Česko jsou fakt krásné. Skladba na "Dazzle Ships" se doopravdy jmenuje "Radio Prague". Ve skutečnosti to vlastně byl volací znak komunistické propagandisticky založené rozhlasové stanice z počátku 80. let. Sbíral jsem tehdy zvuky studené války pro koláže a konkrétní hudební nápady pro samotné album.

A na úplný závěr - máš nějaký vzkaz pro české fanoušky?

Děkuji vám všem za neuvěřitelnou trpělivost. Konečně k vám přijedeme odehrát náš vůbec první koncert. Představíme svou novou desku "Bauhaus Staircase", ale samozřejmě zahrajeme i všechny hity. A hlavně: přijďte pozitivně naladěni, bude to velké!

NÁZORY

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Berenika Kohoutová - Hot or not? 7/10
Video: Berenika Kouhoutová v "Hot or not?" řeší ne/dokonalost a odtajňuje těhotenství Zpěvačka a herečka Berenika Kohoutová představuje po delší době provokativní singl "Hot or not?" pojednávající o zdánlivě dokonalém životě, který tak rádi prezentujeme na sociálních sítích. Ale ne vše pozlátko je takové, jak... čtěte zde
Vydáno: 26.04.2024 16:30 v sekci Audio / Video | Video
Anna K., Forum Karlín, Praha, 25.4.2024
Naživo: Anna K. provedla Forum Karlín uhrančivým "Údolím včel" Anna K. se do pražského Fora Karlín vrátila po šesti letech. Příjemně zaplněnému prostoru představila většinu ještě stále nového alba "Údolí včel", které jí přišel pomoct pokřtít Michal Suchánek. Zazněly samozřejmě také... čtěte zde
Vydáno: 26.04.2024 08:48 v sekci Naživo
Jana Kirschner - Přestala jsem se hnát za úspěchem
Rozhovory: Jana Kirschner - Přestala jsem se hnát za úspěchem Do příběhu nového alba Jany Kirschner "Obyčajnosti" významně promluvila pandemie. V Londýně žijící zpěvačka totiž trpěla nedostatkem kontaktu se svými blízkými ze Slovenska, které dle svých slov neviděla rok. Tvorba písní pro... čtěte zde
Vydáno: 25.04.2024 15:30 v sekci Publicistika | Rozhovory
Pohled do českých hitparád - 16. týden 2024
Český albový žebříček ovládla Yzomandiasova "Paranoia" První desítka tuzemské albové hitparády zůstává i nadále v obležení rapu pro mladou generaci. Obvyklého lídra Viktora Sheena tentokrát v čele vystřídal Yzomandias s novinkou v podobě EP "Paranoia". Popový prapor drží Mirai a... čtěte zde
Vydáno: 25.04.2024 07:30 v sekci Novinky | České hitparády
Tereza Vítů - Zůstaň 7/10
Video: Někdy potěší, že herečky začnou zpívat. Jako třeba Tereza Vítů ve skladbě "Zůstaň" Když se nějaká modelka, moderátorka, nebo (díky bohu alespoň) herečka rozhodne vedle své hlavní profese pustit také na hudební dráhu, většinou to nedopadne dobře. Devět z deseti podobných pokusů zůstane pouze v naší interní... čtěte zde
Vydáno: 24.04.2024 16:00 v sekci Audio / Video | Video
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Naživo: OMD zahráli poprvé v Praze aneb Splněný sen s nádechem nostalgie (11.02.2024 15:02)
- Video: Orchestral Manoeuvres In The Dark se ve sci-fi klipu k protestsongu "Kleptocracy" stávají kapelou z alternativního vesmíru (31.01.2024 15:41)
- Publicistika: Čtyřicet nejlepších zahraničních desek roku 2023 podle musicserveru (40-31) (23.01.2024 18:30)
- Nové desky 43/2023 - od Duran Duran přes Annu K. po Taylor Swift (01.11.2023 20:30)
- Recenze: OMD na albu "Bauhaus Staircase" obracejí pohled do naší budoucnosti (30.10.2023 00:00)
- Video: OMD se v písni "Veruschka" melancholicky ohlížejí za svými vztahy (11.10.2023 12:48)
- Video: Orchestral Manoeuvres In The Dark vás klipem "Slow Train" vtáhnou do budoucnosti (23.09.2023 11:15)
- Synťákoví vizionáři Orchestral Manoeuvres in the Dark (OMD) uvedou v Praze nové album (19.09.2023 09:31)
- Video: Orchestral Manoeuvres In The Dark v "Bauhaus Staircase" odkazují na metaforu síly (25.08.2023 13:33)
- OMD chystají záznam z návratu na koncertní pódia (21.03.2022 10:52)

ALBUM TÝDNE 17/2024

Mark Knopfler
One Deep River

Po nejdelší pauze mezi sólovými alby - konkrétně po šesti letech - je tu nezaměnitelný zpěvák a kytarista Mark Knopfler se svou desátou deskou "One Deep River". A jak se dalo čekat, všechno je u něj jako vždy na svém místě, nic se nezměnilo. Díkybohu.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

St 08.05.
Tate McRae (US) (Forum Karlín, Praha)
So 11.05.
Rammstein (DE) (Letiště Letňany, Praha)
Ne 12.05.
Ari Abdul (US) (Rock Café, Praha)
St 15.05.
30 Seconds To Mars (UK) (Sportovní hala FORTUNA, Praha)
St 15.05.
Willie & The Bandits (UK) (Zasekávák, Praha)
Čt 16.05.
The Matt Schofield Trio (UK) (Palác Akropolis, Praha)
Čt 16.05.
Danny Brown (US) (Roxy, Praha)
Čt 16.05.
Akon (US) (Forum Karlín, Praha)
So 18.05.
King Gizzard & The Lizard Wizard (AU) (Forum Karlín, Praha)
Út 21.05.
Reverend Peyton’s Big Damn Band (US) (Lucerna Music Bar, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Justin Bieber The Prodigy Prince Vladimír Mišík Taylor Swift Kabát Queen Adele Sia Rush Beyoncé Bono AC/DC U2 Mirai Lady Gaga Dua Lipa Liam Gallagher Linkin Park Imagine Dragons
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2023 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu