Tři ročníky soutěže Česko hledá SuperStar nám kromě spousty hodin televizní zábavy přinesly také desítky potenciálních hvězd a jejich desek. Zkusili jsme mezi nimi najít ty, které stojí stále za poslech. Předsudky stranou, nabízíme vám deset nejlepších nahrávek českých SuperStars.
© nova.cz Máme za sebou tři pokračování Česko hledá SuperStar. Po obrovském úspěchu prvního ročníku následoval velký propad druhého, třetímu díky injekce v podobě výtečného moderátora Leoše Mareše opět naskočil motor. A nyní se rozjíždí podobná soutěž X Factor. Za tu dobu už je jasné, že účast v pořadu soutěžícím v žádném případě nepřinese delší slávu, pokud se o ni sami nezaslouží. Stejně tak se ukázalo, že nemá smysl natočit desku, jen aby vyšla - lidé jsou přece jen vybíraví a nekoupí cédéčko pouze proto, že je na obale jejich oblíbenec z televizní show. Nebo možná koupí debut, ale když ten se nepovede, druhé album už nikoho nezajímá.
Za dobu trvání hudebních reality show v Česku už jejich finalistům vyšlo několik desítek nahrávek, tudíž jsme se rozhodli je protřídit, vybrat ty nejpovedenější a sestavit z nich desítku nejlepších. Zlí jazykové by mohli podotknout, že je to jako přehazování hnoje (navíc bez vidlí), ale tak špatné to přece jen není. SuperStar dala mnoha soutěžícím šanci prosadit svůj talent a upozornit na sebe. A že hodně desek z líhně soutěže je opravdu strašných? Neviňme za to jen samotné zpěváky a zpěvačky. Je třeba si uvědomit, že v Česku hudba a hlavně prodej desek nejsou nikterak dobrým byznysem a že zde nefungují producentské týmy, které by na zakázku stvořily materiál odpovídající mnohdy velmi kvalitnímu zpěvu. Proto jsou mladí umělci často rádi, že vůbec seženou
nějaké písničky, které
někdo nějak nahraje. Že je to cesta do zapomnění, už jich ví více než dost.
Které nahrávky se ale podle našeho mínění povedly? Pořadí je následující:
10. Soňa Pavelková - S'n'P (
recenze)
Námi sestavený Top 10 otevírá jedna z nejmladších desek z produkce SuperStar - debut
Soni Pavelkové "S'n'P". Kvůli této mladé zpěvačce vznikl nový label, aby vůbec mohla deska vyjít. Pro posílení autenticity se našli američtí autoři, kteří napsali Pavelkové desku takřka na tělo, ovšem v trošku zaprášeném r'n'b stylu. Patnáctiletá zpěvačka natočila na českou hudební scénu velmi neotřelou a vzhledem k jejímu věku i poměrně odvážnou nahrávku. "S'n'P" nezní prvoplánově a těžko zaujme na první poslech. Její kvality limituje pouze nevyzrálost Soni, přeci jen třeba ke Slovenkám, jako je
Misha či
Tina, jí ještě něco chybí.
9. Sámer Issa - Busted (
recenze /
makrorecenze)
Během soutěže
Sámer Issa tvrdil, že bude dělat opravdové r'n'b, ale nikdo si tehdy nedokázal představit, jak toho může dosáhnout. Vydavatelství na něj hodně vsadilo a vytvořilo mu podmínky, o nichž by se leckomu mohlo jen zdát. Nechali mu volné ruce ve spolupráci s Ondřejem Brzobohatým a dokonce mu sehnali amerického producenta Jorge "Gmana" Coranta. Sámer se vydavatelství odměnil velmi dobrou deskou se slušným prodejním úspěchem. V tuto chvíli si budu nejspíš trochu odporovat, ale "Busted" zřejmě opravdu odstartovalo větší zájem o r'n'b u nás - vydavatelství se již nebojí ve větší míře vydávat i české desky tohoto žánru a koncerty amerických hvězd u nás již nejsou neobvyklé.
8. Petr Bende - Život ve vteřinách.cz (
recenze /
makrorecenze)
Petr Bende si se svým druhým albem rozhodně pospíšil, vyšlo totiž sotva rok po debutu. I tak na něm ale potvrdil, že jako jeden z mála finalistů SuperStar má co říct a je velmi silný i ve skladatelských kramflecích. Nahrávka je kytarovější než první deska, ale opět nabízí několik opravdu povedených balad ("Prameny", "Nemusíš se bát"). V některých skladbách ale Bendemu bohužel dochází dech, a to i po textařské stránce ("Masturbace nové generace"). Asi to přece jen chtělo s druhou plackou chvíli počkat.
7. Bára Zemanová - Rozjetej vlakDebutové album
Báry Zemanové vzniklo pod záštitou ostřílených, ale spíše klubových muzikantů Honzy Křížka (Walk-Choc-
Ice,
Kollerband) a Vojty Říhy (
Blue Effect). Výsledek pak hlavně díky zpěvu Zemanové připomíná druhou desku Anety, jakou ale Aneta nenatočila. Úderné rockové písničky, kde kytary hrají prim, se valí jedna za druhou, jen občas je zpomalí nějaká ta balada. "Rozjetej vlak" je příslib do budoucna, pokud pěvecká kariéra Zemanové nějakou budoucnost vůbec bude mít, žádný komerční zázrak to bohužel nebyl.
6. Šárka Vaňková - Teď a tady (
recenze)
Debut
Šárky Vaňkové "Věřím náhodám" přesně naplnil ta negativní očekávání, jež jí prorokovali její odpůrci. Nijak zvlášť kvalitní taneční popík zachraňovaly alespoň slušné balady. Ovšem druhou deskou "Tady a teď" se
Šárka výrazně přiblížila tomu, jakou muziku by chtěla v budoucnu dělat - tedy funky. Ač je tahle deska pouze přechodem, je na ní znát velký pokrok, a to jak hudební, tak v celkovém přístupu. Velký průšvih je ale to, že neuskutečnila slibované klubové turné, protože s tím stojí a padá větší respekt k její práci. Místo toho nastoupila do muzikálu "Angelika" a občas zahraje na nějaké firemní akci či plese.
5. Martina Balogová - I Am Not From Here (
recenze)
Pamatujete si ještě ten poprask, když
Martina Balogová ze soutěže vypadla? Hovořilo se o rasismu a podobných věcech, ovšem pravdou je, že její tehdejší vyřazení bylo nejspíše spravedlivé. Co v ní skutečně dříme, mimo skvělého hlasu, dokázala až na debutu "I Am Not From Here", kde na pop-r'n'b základ vystavěla songy s prvky funky, soulu a jazzu. Chvíli sice může připomínat
Whitney Houston, sem tam
Mariah Carey či
Anastacii, ale která zpěvačka by s těmito divami nechtěla být srovnávána? "I Am Not From Here" je zkrátka velmi povedené české popové album srovnatelné se světovou produkcí.
4. Aneta Langerová - Dotyk (
recenze /
makrorecenze)
Druhé album
Anety Langerové spoustu lidí určitě překvapilo, některé pozitivně, jiné naopak. Ocenit se musí její snaha o autorskou výpověď, ta ale na druhé straně zatlačila do pozadí chytlavost skladeb a hlavně její zpěv. Na "Dotyku" jako by Aneta přestala zpívat na plné pecky, tedy dělat to, co jí v SuperStar přineslo úspěch, a stala se mírně podivnou rockově-elektronickou písničkářkou. Přesto nahrávka v produkci Jana P. Muchowa značně převyšuje zbytek české hudební scény, o té
superstáří ani nemluvě. A pro desku si do obchodů přišlo opět hodně lidí.
3. Sámer Issa - Break The Silence (
recenze /
makrorecenze)
Sámer Issa a jeho druhá deska "Break The Silence" je dobrým příkladem toho, že soutěž jako taková má nějaký smysl a že se z floutka může nakonec stát poměrně důležitá součást hudební scény. Na albu dotáhl to, co začal na svém debutu, prohloubil spolupráci s Ondřejem Brzobohatým a do týmu přibral ještě více domácích autorů, jako jsou
DJ Neo či
DJ Wich. Naopak absence Coranteho se na albu nijak výrazně nepodepsala, překvapivě je více profesionální a více se blížila tehdy aktuálnímu urban soundu.
2. Petr Bende - pb (
recenze /
makrorecenze)
Bende byl protřelý muzikant již dlouho před SuperStar a nečekaná
sláva mu umožnila upozornit na sebe mnohem širší publikum. Debutové album v produkci Milana Cimfeho sice nepřineslo výraznější hity, zato je ale kompaktním celkem, který místy překvapil na Česko až nečekanými producentskými a aranžérskými vychytávkami. Skoro-lidovka "Nad horů svítá" se tu potkává s kytarovkou "Anděl perutí mách" či s taneční podivností "Let vážkám závidím", která se dokonce stala skladbou roku v hlasování redaktorů musicserveru. Velký cit má Bende také pro pomalé skladby ("Mosty").
1. Aneta Langerová - Spousta andělů (
recenze /
makrorecenze)
Náš žebříček asi jen stěží mohl mít jiného vítěze než debutové album první české SuperStar.
Aneta Langerová přišla, viděla, zvítězila a vytěžila z minima maximum. Ač většina písniček na tomto albu pochází ze světových databází, Aneta jim dokázala vtisknout svůj styl, ale co je nejdůležitější, vytrvale je podporovala koncerty. Výsledkem je jedno z nejprodávanějších alb posledních let, spousty cen a takřka výsostné postavení na tuzemské hudební scéně. Ačkoli album bylo nahrané velmi rychle se studiovými muzikanty, živý projev Anety a její talent dělají z nahrávky stále to nejlepší, co Česku SuperStar přinesla. A hit "Voda živá" má v historii české populární hudby své místo jisté.
Pravděpodobně už na podzim letošního roku na nás čekají desky, které vzejdou z prvního ročníku X Factor. A můžeme jen doufat, že se soutěžící poučí z nahrávek výherců SuperStar a nabídnou něco, co potěší nejen dobrým zpěvem, ale i vším ostatním.
ANKETA
Spoluautorem článku je Tomáš Parkan.