shop.musicserver.cz

Postfolkový 'nářez', vlastně Neřež

Vydáno: 24.10.2004 23:50 v sekci Recenze - Ondřej Pravda | foto: facebook interpreta

Nástupce víceméně folkového Nerezu se má v oháčkované podobě čile k životu a přichází s novým albem "Jednou měř, 2x neřež". Téměř výhradní autor hudby Zdeněk Vřešťál spolu se svým souputníkem Vítem Sázavským a spoluhráči dokazují, že škatulka folku je pro ně příliš omezená. A jak je to dobře.

8/10

Neřež - Jednou měř, 2x neřež

Celkový čas: 46:18

Skladby: Nad tebe není, Zázrak, Amarcord, Procházka v harmonii, Dnes anebo nikdy, Etna, Jmelí, Kalná je voda, Faux Pas, V údolí, Škoda, Za pět prstů, Do You Speak English?, Na kámen, Admirál Babočka, Milovat člověka

Vydavatel: Indies Records

Nevím, kolik je mezi čtenáři musicserveru příznivců folku, country a podobných stylů; zda nechodí jinam. Pokud ne, mohou tento a následující dva odstavce stejně přeskočit, jich se netýkají. Ti totiž o kvalitách skupin Nerez/Neřež vědí, ale tuhle desku by měli ocenit i jiní, nemilovníci folku či "folku". Takoví, kteří měli nebo mají jinak folk/country spojeny víceméně v jednu, bez nadšení přijímanou kategorii hudby, ze které "vyčnívají" jména jako Nedvěd, Martinová atd. Samozřejmě mohou vědět, že existují písničkáři jiné kvality, ale přesto je "jen" kytarové aranžmá písniček nemůže uspokojit, ať jsou texty sebelepší. Pokud jste se v popisu druhé skupiny lidí víceméně poznali, fajn, je nás totiž víc.

Nebudu tedy předstírat, že jsem snad znal písničky Nerezu, předchůdce kapely Neřež, i když vím, že osypky by mě rozhodně nezpůsobily. Přestože z historie na webu kapely (kterou si dovolím přeskočit) vyplývá, že už od počátků byla jejich hudba o dost barevnější než jen mnou předpokládaná "kytarově-folková", jejich hudba mě v té době minula a později nepotkala. Pozdější, ještě více "world-music" směřování Zuzany Navarové, bývalé členky Nerezu, už možná tak úplně neuniklo ani vám, každopádně ne kolegovi v recenzi. Ale hudbu porevolučního následovníka Nerezu, i v oháčkované podobě založené na duu Zdeněk Vřešťál a Vít Sázavský, kteří přizývají lehce obměňované spolupracovníky, jsem zazdil, i když už od '98 nahráli tři desky, přičemž té poslední se kolega věnoval v této recenzi.

Proč takový obsáhlý důvod o ničem, tedy o okolnostech s vlastní hudbou Neřež a jejich novou deskou "Jednou měř, 2x neřež" nesouvisejících? Kvůli pochopení mé nedotčenosti jejich hudbou, což má výhodu čisté hlavy při hodnocení a nevýhodu pro porovnání s předchozími deskami. Ale to první je myslím důležitější, Neřeže znalí už stejně nejspíš skočili (nová deska je výborná!) jinam, takže následující text je pro vás (nás) ostatní.

Po poslechu novinky Neřež si říkám, že je docela škoda, když jsem dvojici Vřešťál/Sázavský neznal dřív. Novinka je (opět) skvělým důkazem toho, že škatulka folk je jim příliš těsná a nelze jejich hudbu popsat například jako směsici folkových, popových, folklórních, jazzových nebo lehce rockových postupů. Jejich společným jmenovatelem je písnička v jednoduchých, přitom funkčních aranžmá. Přitom to nevylučuje zvukově bohatší skladby díky účinkování dvou aktuálních členů Neřež, Filipa Benešovského (který hraje s Marií Rottrovou nebo s Ivanem Myslikovjanem, vystupuje i s vlastním souborem Karel Gott Revival, inicioval provedení "The Wall" od Pink Floyd) a Davida Uhera a také mnoha hostů. Díky nim je, i když někdy "jen" v detailech, dosaženo pro mě tolik potřebné barevnosti, která chybí klasickému folku. Základem jsou však pro tenhle žár typické party akustické kytary základního dua, které obohacují basa a basové syntezátory ovládané Benešovským, který se také významně podílel na aranžmá. V pár skladbách dojde i na osvěžení v podobně rytmu bicích Uhera. A když se přidá elektrická kytara, smyčce nebo dechy, těsné okovy "folku" jsou dávno překonány. Těžko říct, zda tahle barevnost je důsledkem nebo příčinou Vřešťálova účinkování v roli producenta nahrávek jiných (za všechny také již značně nefolkový Nohavica), ale ono je to nakonec jedno.

Kolekce šestnácti skladeb je kvalitativně vyrovnaná, pro dokreslení pestrosti lze zmínit třetinu až polovinu desky, začínající skladbou "Procházka v harmonii", která se po poklidné první části změni v druhé do vkusného popu, aby přešla v šramlovitý valčík v následující "Dnes a nebo nikdy", která díky trombónu připomínající Radůzu. Ve "Jmelí" i následující "Kalná je voda" s dechy se Neřež inspiroval více jazzem, aby ve "Faux Pas" přeskočil o tři sta let zpátky, ta je díky hostujícímu Michalu Röhrichovi jak vyšitá z nějaké středověké hostiny na hradě. Až na ten krásně kontrastní sprostý text, ten by tehdy muzikantům neprošel. A "Za pět prstů" a později "Na kámen" (i hned druhá "Zázrak) už přesahují nejen díky elektrické kytaře do poprocku.

K hudbě výborně pasují texty, které, jak předznamenává vtipnost názvu alba, jsou jeho silnou stránku. Jaká radost slyšet zase někoho, kdo umí používat mateřštinu. Texty se dotýkají vážnějších témat, ale jsou i "jen tak" poetické nebo si s češtinou vtipně pohrávají ("Faux Pas" a nevadí, že ten žert s toaletní/toazimní už jsem od někoho slyšel...). Podobně jako Marek Eben nebo Tata Bojs dokazuje Vřešťál (a ve dvou skladbách P. Krejza) její krásu, radost poslouchat např. takovou "Do You Speak English?". Civilní interpretace pomáhá příjemnému dojmu z nahrávky, pokud dojde na vypjatější pasáže ("Zázrak"), trošinku to nesedí.

Deska je zajímavá také přístupem k problému hromadného vypalování hudby, s řešením Neřež souvisí i název (dvoj)alba. Řešení je stále ještě originální, jednoduché a přitom svědčí o poučenosti dobou. Do obalu je přiložen plastický výlisek, za který po předložení na koncertě získáte (prý) levně "nášup", tedy druhé album s dalšími písničkami (i kontroverzní singlová "Honza", která prý není o panu Nedvědovi) a bonusy! Za "skoro jednu" cenu dvě desky, to není špatné. A hezký způsob, jak dostat lidi na koncert a ocenit je. Po poslechu alba "Jednou měř, 2x neřež" mají každopádně o jednoho návštěvníka víc. Se zpožděním musím ocenit snažení Neřež ve skládání zdánlivě tak jednoduchých folkově-nefolkových písniček, které sice nejsou nějak stylově zásadně objevné, ale v mých očích rehabilitují styl, ve kterém naštěstí nemusí být jen nedvědovsky zle.

P.S.: Nepodstatná nehudební poznámka k technickému řešení bookletu (deska ho nemá, můžete si ho stáhnout z CD a vytisknout) - snahu Neřež být šetrný k životnímu prostředí lze jen pochválit, ale provedení poněkud pokulhává. To, že na CD jsou jen texty, a ne inzerovaná kompletní dokumentace, je celkem detail, i když nepotěší. Horší vzhledem k účelu celé "akce" je formátovaní těch textů - jedna písnička na jednu stránku, tzn. celkem 16 stránek, moc šetření papírem nepomůže. Navíc se obávám, že většina posluchačů si texty na počítači číst nebude a na recyklovaný papír nevytiskne. Co takhle tři sloupce a menší fonty? (Vzkaz pro kapelu: má to jen tři strany, mohu poskytnout).

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Toad Planet - Bloudím 7/10
Recenze: Na debutu Toad Planet "Bloudím" se to podstatné skrývá v hudbě Pod hlavičkou Toad Planet se potkali dva bráchové z Ostravska, jejich kamarád a další známý z brněnské JAMU. Dlouhá léta společného hraní do šuplíku se nakonec podařilo završit stylově barevným debutem "Bloudím", který vydal... čtěte zde
Vydáno: 03.01.2025 08:00 v sekci Recenze
Marien a Epydemye, Zámecké konírny Telč, 30.12.2024
Naživo: Hurá! I Marien jsou jenom lidi. S Epydemyí přesto předvedli skvělý dvojkoncert Nádherná Telč ožívá folkem nejenom v létě, ale i o zimních svátcích. Během nich se zde konají hudební večery, které nezřídka končí až za ranního kuropění. Výjimkou nebylo ani společné vystoupení Marien s Epydemyí. V... čtěte zde
Vydáno: 02.01.2025 12:00 v sekci Naživo
Mirek Kemel - Nedokážu zpívat o věcech, které jsem sám neprožil
Rozhovory: Mirek Kemel - Nedokážu zpívat o věcech, které jsem sám neprožil Album "Mordyjé" patří k nejsilnějším písničkářským počinům roku 2024. S jeho autorem Mirkem Kemelem jsme si ale povídali nejen o něm. Samozřejmě došlo i na karikatury a na to, jak se ty dva obory působnosti mohou doplňovat, dále... čtěte zde
Vydáno: 02.01.2025 08:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
Olaf Olafsonn and the Big Bad Trip - Soul Retrieval 9/10
Recenze: Olaf Olafsonn and the Big Bad Trip hledají na "Soul Retrieval" duši. Tu svou ale nikdy neztratili Jaké to je ztratit duši a pokusit se ji zase získat zpět - tedy alespoň v tom rituálním slova smyslu? Tuto otázku si na říjnovém albu kladou domácí mnohotvární neo-psychedelici Olaf Olafsonn and the Big Bad Trip. Na své páté... čtěte zde
Vydáno: 01.01.2025 10:00 v sekci Recenze
50m Znak - Nadechnout se 8/10
Recenze: 50m Znak debutují deskou "Nadechnout se". Naděje tu vítězí nad temnými myšlenkami Punk, který nezapře své hardcoreové kořeny, ale zároveň neseká a nekope kolem sebe, naopak se obrací do nitra? I takový, jakkoliv to nebývá zrovna běžné, se může občas urodit. Touto cestou se vydala formace 50m Znak, v níž se... čtěte zde
Vydáno: 31.12.2024 09:23 v sekci Recenze
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Marie Puttnerová natočila poctu Zuzaně Navarové. Album "Zelená oblaka, růžové stromy" vyjde v polovině prosince (09.12.2024 17:11)
- Folkové prázdniny startují v sobotu. Na hlavním pódiu se odehraje na třicet koncertů (22.07.2019 16:45)
- Nové desky 19/2018 - od RSO přes Loreenu McKennitt po Celtic Woman (13.05.2018 22:39)
- Naživo: Marie Rottrová společně s hosty prohřála O2 arenu (22.12.2016 09:47)
- Naživo: Magické "Lásko, voníš deštěm" Marie Rottrové bylo tím nejlepším začátkem dalšího ročníku Prázdnin v Telči (30.07.2016 01:54)
- Rozhovory: Radůza - Jsem stále plná elánu, ale utrpení druhých vnímám mnohem intenzivněji (24.05.2015 15:00)
- Katarína Koščová vyráží na turné s kapelou Neřež (04.10.2013 11:18)
- Na Rock For People vyroste rozkošné dřevěné šapitó, prostor pro rekordní koncerty (10.06.2012 13:07)
- Katarína Koščová a Neřež se chystají na společné turné (30.03.2012 08:22)
- Recenze: Nerez v Orlové a Betlémě (09.02.2012 11:30)

ALBUM TÝDNE 00/2025

Načeva
Jdem temným dnem

Pro Načevu je nezařaditelnost stavem bytí. Už od devadesátých let platí za jednu z nejvýraznějších osobností domácí alternativy a o relevanci nepřichází ani v novém tisíciletí. S letošní deskou "Jdem temným dnem" se podruhé, po albu "Zdivočelí koně", obrátila směrem k textům perzekuovaných básníků.

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Ne 26.01.
G-Eazy (US) (Forum Karlín, Praha)
Pá 31.01.
Lisa Gerrard & Jules Maxwell (US) (Kongresové centrum, Praha)
So 01.02.
Pantera (US) (Ostravar Arena, Ostrava)
Út 04.02.
Royal Republic (SWE) (SaSaZu, Praha)
So 08.02.
Silent Planet (US) (Rock Café, Praha)
Čt 13.02.
Alessandra ( (Roxy, Praha)
Pá 14.02.
Marilyn Manson (US) (Starez Aréna Vodova, Brno)
Pá 21.02.
Ericdoa (US) (Rock Café, Praha)
So 22.02.
Bullet For My Valentine (UK) + Trivium (US) (Forum Karlín, Praha)
Ne 23.02.
Cyndi Lauper (US) (O2 arena, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Vladimír Mišík Prince The Prodigy Justin Bieber Ewa Farna Coldplay Lady Gaga Linkin Park Lucie Vondráčková Madonna Kabát Viktor Sheen Karel Gott Queen Beyoncé Mirai Vypsaná fiXa Ed Sheeran Pink Floyd Lucie
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe