Uma Thurman se jako Nevěsta vydává dokončit svoji pomstu. Jako soundtrack jí k tomu hraje mix ze starého soulu, klasických filmových melodií, country, funku i hip hopu. Mluvím samozřejmě o soundtracku k filmu "Kill Bill Vol.2".
6/10
Různí - Kill Bill Vol.2 (soundtrack)
Celkový čas: 46:23
Skladby: Uma Thurman - A Few Words From The Bride, Shivaree - Goodnight Moon, Ennio Morricone - Il Tramonto, Charlie Feathers - Can't Hardly Stand It , Lole / Manuel - Tu Mirá [Edit], Luis Bacalov - Summertime Killer, Alan Reeves & Phil Steele & Philip Brigham - The Chase, David Carradine & Uma Thurman - The Legend Of Pai Mei, Ennio Morricone - L 'Arena, Johnny Cash - A Satisfied Mind, Ennio Morricone - A Silhouette Of Doom, Malcom McLaren - About Her, David Carradine & Uma Thurman - Truly And Utterly Bill, Chingon - Malaguena Salerosa, Meiko Kaji - Urami Bushi
Když na začátku 90. let přišel Quentin Tarantino s nápadem využívat mnohem více, než je obvyklé, popové skladby k podkreslení filmového děje, změnil tím zcela přístup k filmové hudbě. Filmový soundtrack přestal najednou být artiklem pro hrstku oddaných fanoušků skladatelů scénické hudby a zasáhl mnohem širší spektrum posluchačů. Prvním příkladem byl hned komerční úspěch soundtracku k jeho druhému filmu "Pulp Fiction". Tohoto nápadu se příliš brzy ujaly hudební společnosti, které si z filmové hudby udělaly svůj vedlejší job a
vnucováním svých interpretů do hudební stopy zkazily tento slibný nápad. Málokterý soundtrack překoná "Pulp Fiction" v jeho delikátním vkusu, bohužel nasazuje laťku příliš vysoko i pro své mladší bratříčky - podobné soundtracky k následujícím Tarantinovým filmům. "Jackie Brown" ani první díl "Kill Bill" bohužel svými soundtracky, a platí to ostatně i o filmech samotných, na první "Pulp Fiction" (a filmařsky také na "Gaunery") nestačí. To stejné platí i o desce, která doprovází do kin druhý díl "Kill Bill"
Fanoušci Tarantina mi potvrdí, že jen velmi omezeně využívá obvyklé filmové hudby a většinu hudebního podkladu staví právě na popových písničkách. Písně jako soundtrack jsou prostě jen obdobou citací, na kterých je postavena Tarantinova filmařská technika. Stejně jako si režisér, který se prý své řemeslo naučil sledováním filmů ve videopůjčovně, bere za své elementy a nápady z jiných filmů, sestavuje i zvukový podklad z polozapomentých skladeb. Klobouk dolů před jeho schopností najít třicet let starou, zaprášenou skladbu a
přivést ji na plátno v ten pravý okamžik. Tarantinovi tedy nezbývá než výběru skladeb věnovat maximální pozornost. A ta se mu zatím vyplácí. Ať už je jeho poradcem hiphopový guru
The RZA (jako v případě jedničky "Kill Billa") nebo ve dvojce odborník na mexickou hudbu Robert Xavier Rodriguez, Tarantino málokdy šáhne vedle. V jedné recenzi jsem dokonce četl názor, že jednička "Kill Billa" občas vypadala jako obrazový doprovod k vynikajícímu soundtracku. Jakou lepší poklonu si filmová hudba může vysloužit?
Filmařsky je "Kill Bill" trochu hongkongské kung fu, trochu spagheti wester a trochu telenovelová romance - tedy všechno žánry mimo "velké umění", hudebně soundtrack sbírá střípky ze zpřízněných žánrů se špatnou pověstí - country, soul, filmová hudba a hip hop. Nebudu snad moc prozrazovat těm, kteří druhý díl ještě neviděli, když napíšu, že velmi připomíná western - proto tedy tolik mexické hudby a také tři výrazné příspěvky italského klasika spagheti westernu (respektive hudby k němu) Ennio Morriconeho. Morricone umí vlastně
napsat hudbu k jakémukoliv filmu (viz jeho současná vynikající retrospektiva "Mondo Morricone"), proslul však hlavně westerny.
Tarantino si vypůjčil jednu skladbu původně patřící do klasického westernu "Hodný, zlý a ošklivý" S. Leoneho a dvou dalších. Výrazné
místo na disku má i "Summertime Killer" dalšího italského skladatele hudby k spagheti westernům Luis Enrique Bacalova. Tady se trochu zpronevěřil svým zásadám, i když jsou skladby vytrženy z původního kontextu, pořád je to filmová hudba. Oproti rychlé a zběsilé jedničce, kde akce střídala akci, má druhý dil trochu klidnější spád a k závěrečnému setkání Nevěsty a Billa spíše pokulhává než ubíhá. Místo tak na desce mají i klidnější "Tu Mirá" Lole Y Manuel a "A Satisfied Mind" country legendy
Johnnyho Cashe. Klíčový okamžik filmu
podtrhává snivý trip hop "About Her" Malcoma McLarena. I tady jde o jednoznačné spojení s oblíbenými filmy režiséra, protože to je
svérázný remix jedné skladby skupiny The Zombie. Část filmu se odehrává v Mexiku, a tak si v závěru ještě vyslechneme flamengo Malaguena Salerosa od Chingon i japonské pseudolatino zpěvačky Meiko Kaji. Jako hidden track ještě zazní "Black Mamba" newyorských rapperů
Wu Tang Clan. Jediným kladem této skladby je, že
ODB a spol. komentují děj filmu, jinak je to dost bída.
Musím říct, že druhý díl "Kill Billa" mě pořádně zklamal a ani druhý soundtrack mě příliš nenadchnul. Velmi krátká stopáž, spousta klasické filmové hudby a celková roztříštěnost soundtracku mi nedávají lepší hodnocení než šestka. Jak mi připadl ve filmu bez nápadů Tarantino, připadne mi bez překvapení i soundtrack.
-
Tarantino... (David Macků, 04.05.2004 10:22) Reagovat
...je obyčejný režisér. Tzn., že natočil jeden ve své době výjimečný film (Pulp fiction), což mělo za následek až nezdravý obdiv některých médií ke všemu, co s ním souvisí. Gauneři je sračka, nelze si myslet nic jiného už jenom proto, že násilí, které je tam předváděno není ani náhodou nadsázka, divák to má přijmout jako zábavu, jako obraz něčeho, co má být něco normálního. To, co vyšlo v Pulp fiction je zde primitivní. Jackie Brownová je kupodivu odlehčený příběh, na který se lze dívat pořád dokola a dá se pořád bavit nad výbornou zápletkou. Kill Bill je ale smrt režiséra. Jaký obdiv k asijským filmům ? Pokud se to někomu fakt líbí, tak ať si to půjčí v půjčovně, kam toto "umění" jedině patří. Killem Billem Tarantino prokázal schopnost utratit balíky peněz za nesmyslné vyprávění s hezkou ženskou v čele. Aby se to líbilo, musí divák předem přijmout, že něco podobného se v Hong Kongu točí léta, je to tam prověřené a že by se nám to zde taky mohlo hodit. No, ani ne. Moc médií jeho příšerné dílo vnutit masám je obdivuhodná, třeba to bude mít ale za následek natočení něčeho, co zde ještě nebylo, nějaké jiné Pulp fiction, které bude pochopitelně zase o něčem jiném a nebude mít s původním filmem nic společného. Zdá se, že Tarantinův vzorec nelze zopakovat - stejně jako South Park. Nebo Kiss, ti jsou bez masek taky nuly.
-
Skvělý film i sountrack (EdaS, 04.05.2004 18:47) Reagovat
Nejsem nekritický obdivovatel Tarantina, ale s recenzentem nemůžu souhlasit. Kill Bill 1 i 2 považuju za nejlepší oddychové filmy za posledních kdovíkolik let. Soundrack jedničky byl možná překvapivější, jenže vzhledem k tomu, že nejde o klasické dva filmy, ale o jeden rozdělený, musí být hudba zákonitě podobná. To, že je žánrově neskutečně rozmanitá je logické, protože to odpovídá stylu vyprávění filmu (taky Tarantino skáče od žánru k žánru). Navíc mi tenhle "slepenec" přijde dobrý proto, že je hudba dobře vybraná a poskládaná k sobě- podle mého názoru a vkusu. Že se autorovi článku nelíbí, je věc druhá. Osobně dávám přednost soundrackům k Billovi před tolika vychvalovanému Pulp Fiction. Stejně jako film, tak ani hudba k němu není pro všechny. Já si na příběh Nevěstiny pomsty určitě ještě několikrát zajdu...