Popůlnoční modř

21.04.2004 16:35 - Pavel Parikrupa | foto: facebook interpreta

Minule se Chris Rea vydal po "Kamenité cestě", aby na ní našel hudbu svého srdce. Putování za blues pokračuje i na novinkovém albu "The Blue Jukebox", ovšem nyní jsme někde v nočním baru a ve vzduchu je cítit i jazz. Poslední hosté odcházejí, ale modrý jukebox ožívá až teď...
7/10

Chris Rea - The Blue Jukebox

Skladby: The Beat Goes On, Long Is The Time, Hard Is The Road, Lets Do It, Let It Roll, Steel River Blues, Somebody Say Amen, Blue Street, Monday Morning, Restless Soul, What Kind Of Love Is This, Paint My Jukebox Blue, Baby Don't Cry, Speed
Minulá Reova deska "Stony Road" tedy nebyla ojedinělým výletem k blues. Chris Rea našel svou parketu a na novém albu "The Blue Jukebox" pokračuje ve velkém bluesovém dobrodružství. Pokud jsem v minulé recenzi naznačil jeho přechod ze slunečných pláží na trudnou kamenitou cestu, ta cesta teď pokračuje dál do nočního baru v anonymním městě. Nenápadným, ale příjemným společníkem je nám tentokrát i jazz. Svým pomalým tempem a melancholickou náladou je deska ideální pro noční poslech, když člověk nemůže nebo nechce spát.

Ospalé tempo a konstantní nálada je, zdá se, jedinou slabinou alba, bráno tedy z pohledu, že nějakou chybu chceme najít. Nedivil bych se, kdyby někdo "The Blue Jukebox" považoval za monotónní kolekci splývajících melodií. Ale možná právě toužíte po tom, abyste nebyli rušeni jinými vlnami, chcete se utápět v modrém smutku a nesahat po ovladači kvůli přeskočení písně, která by byla snad veselejší a rozsvítila by vám silnou lampu přímo do obličeje. Jestli je na obálce obrázek modrého potemnělého baru, kde jsou dva osamělí lidé (možná se dají dohromady?), je svým smutkem předobrazem noční nálady celé desky.

Atmosféru pomáhá dokreslit závan jazzu, kterému zpěvák pootevřel dveře. K Reovu typickému hlubokému hlasu a charakteristické slide kytaře se vynalézavě přidává saxofon a stává se hlavním náladotvorným prvkem alba. "The Blue Jukebox" je orámován dvěma šlapavými (ale ne zase příliš) skladbami ("The Beat Goes On" a "Speed"), ale jinak skoro pořád plujeme poklidnými vodami, v nichž je něco ukryto pod temnou hladinou.

Více než hodina hudby, která se dá Reovi věřit a netahá za uši, je jasně vymezena noční modrou barvou. Poslouchá se nejlépe v prostoru osvětleném jen slabým dopadajícím světlem venkovní lampy, se skleničkou whisky v ruce a poblíž může být maximálně jedna stejně osamělá duše, jako jste vy. S "Modrým jukeboxem" vám noci uběhnou příjemně a pomalu až do onoho zpropadeného pondělního rána ("Monday Morning").


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY