Tak jako každý týden, i tentokrát vám přinášíme stručný komentář věnovaný prodejní a rádiové hitparádě za 7. týden roku 2004, které obě sestavila česká pobočka IFPI. Je to, jako když je sucho. Všude stejná popukaná zem, jizvy brázdí pěšiny, kytky nerostou, chybí svěžest. Tak si musí připadat i české hitparády.
Tak jako každý týden, i tentokrát vám přinášíme stručný komentář věnovaný prodejní a rádiové hitparádě za 7. týden roku 2004, které obě sestavila česká pobočka
IFPI.
© facebook interpreta Znáte ten pocit, když šlápnete za letních dní do blátivé kaluže? Jak se vůbec nic nestane, maximálně po hraně podrážky zasyčí bublinka a praskne váček mazlavé hmoty? Aby ne, vždyť to je tropická realita posledních let i let následujících. Ba co víc, prorůstá už společností, popraskaná zemina se sápe zdmi luxusních baráků, proniká do počítačových systémů, stmeluje rádia. Zjizvená tvář půdy je stejná ve Vejprtech jako v El Pasu, Top 5 rozhlasové hitparády je stejné dnes jako včera. Z nejdelší škvíry se zamazaní ozývají
Chinaski, jen pár decimetrů krychlových za jejich chvostem se lopotně prodírají vyprahlou krajinou
Westlife. Smířeni s krutou prašností ve tváři se usmívají
No Doubt - vždyť je to jejich život -, z pouštní škvíry se příznačně pohodově sápou také
Outkast, kteří s válečným pokřikem "Hey Ya" jako jediní udělali oproti minulým sezónám drobný posun a přesídlili o škvíru vpřed. Logicky si tak vyměnili zemědělské útroby s jiným červem, s
Lucií. Zajímavým fenoménem je, že jak se člověk posouvá směrem k jihu, hitparády jsou barvitější, častěji v nich prší, hučí tam ptactvo, buje v nich život. V pralese spodních pater se dokázali nejlépe zorientovat
Linkin Park, kteří sice otupěle, ale přesto výrazně postoupili o třicet dva pater. Těmi novými, malými zvířátky, která by jednou mohla jukat zpod pouštních škvír na vrcholu, jsou třeba
Annie Lennox ("Into The West" na 85.),
Anastacia ("Left Outside Alone" na 98.) nebo
Will Young ("Leave Right Now" na 100.).
Úplnou rádiovou hitparádu pro 7. týden
najdete zde.
© facebook interpreta Člověku by se chtělo skládat poezii, radostně básnit o strastech českých hitparád, ale ono to nejde. Ubíjí stereotyp, stupor, zatuchlost, neexistence. Pojďte, budeme se bavit o existencialismu žebříčku, o tom, jak všechno v něm trpí svou přítomností, jak se soustředí všichni ti umělci na další život, na opuštění
borders of gravity. Ne? Á, tak si je nechte! Pohleďte, jak diktátorsky se usmívá
Koller s
Lucií na zbytek pod sebou, jak spaluje svým pohledem
Chinaski, kteří s chrbátem cupitají na schodech. Ale leč sklopeným zrakem, také šíří totalitní pohled na vzpínajícího se do bronzova opáleného junáka
Karla Gotta ("Lásko má"). Panovačnost, touha po dobrém bydle, neochota se pohnout, se prorůstá, nepřestává, nezastaví se ani u
Daniela Landy surfujícího na Vltavě, natož u krále veškerého kralování a zlatého pohodlňáctví,
Jarka Nohavici. Skákání žebříčkem je jen prostředkem k uzmutí místa, z něhož se nemusí padat, proto je v něm nejlepší ten, kdo v tom uměl vždycky chodit a věděl, kde a na koho se obrátit -
Karel Gott (prosím, soudruzi, postup z 18 na 3). Nových, nezkažených je tentokrát požehnaně, nejvýše je
"Taneční liga 70" (22.), osmatřicátí debutují
Outkast se "Speakerboxxx/The Love Below", o čtrnáct stupínků pod nimi ke Slunci vzhlížejí noví
Air, doslova jako doma se v tuzemském žebříčku plném rybničního žabince cítí svěží
Norah Jones, která začíná na 56.
Úplnou prodejní hitparádu pro 7. týden
najdete zde.
Autor je redaktorem iDNES.